Jump to content

En stille bønn om VHF Disiplin !


Mix

Recommended Posts

Skal man påby å lytte på 2 faste anropskanaler, betyr det at når det er trafikk på den ene, låses kanalen og man lytter ikke på den andre en liten stund. Kanskje myndighetene unngår å pålegge folk pliktig lytting på 2 anropskanaler av denne grunn?

Lotus

Har du virkelig VHF lappen Lotus ?

Begynner faktisk å tvile, holdningen og spørsmålene dine forsterker denne tvilen.

Hadde du fulgt med i timen, ville du visst at K16 alltid har prioritet når du bruker DualWatch.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Så noen bekreftelser av Jo_Eirik:

Da skulle vel det meste være avklart? Ikke nødvendig å lage problemer av ting som i praksis ikke er noe problem.

Nei selvsagt ikke. Da fortsetter vi som før. Lotus og hans venner forsetter å bruke K16, og jeg med flere skrur av når vi blir lei av å høre på dere :lol:

Da registrerer jeg at Telenor Maritim Radio synes det er lite trafikk og at du synes det er mye trafikk, men bare på K16. På L1,2 og 3 synes du det er nesten null trafikk.

 

Man må ha lov å ha forskjellige meninger om trafikkmengden, men jeg synes nå det er merkelig at meningene er så enormt forskjellige etter å ha hørt på akkurat den samme trafikken hele sommeren.

 

Maritim Radio betjener samtidig alle kanaler fra svenskegrensen til Lindesnes uten de helt store problemene. Så vidt jeg har lest av innleggene til Jo_Eirik er Tjøme Radio deler av døgnet kun betjent av en mann.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har du virkelig VHF lappen Lotus ?

Begynner faktisk å tvile, holdningen og spørsmålene dine forsterker denne tvilen.

Hadde du fulgt med i timen, ville du visst at K16 alltid har prioritet når du bruker DualWatch.

OK, men betyr dette at med all trafikken som tydeligvis er på K16, så er det nærmest umulig å ha lyttevakt på L2?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Mest av alt gjør jeg det for å unngå sløsing med tid, men du står fritt til å synes at det er lurt å først kalle på L2 der du vet at motparten ikke lytter for så å kalle på K16 der du vet at han lytter. Er det ikke litt dumt det da? I tillegg mente du jo også at man skulle gå via K6:

heisann, jeg hadde nesten glemt den. Nå skulle det stått et lite f.eks. foran, og kanskje det hadde vært mer passende å bruke K77 i stedet her på båtplassen. :wink:

 

Jeg skal likevel begrunne hvorfor jeg har K06 et eller annet sted i langtidsminnet. Som skip-til-skip har kanalen (hatt?) en spesiell status, og dermed er det ikke helt usannsynlig at noen lytter på den. Det er ikke kanalen jeg ville brukt for å kalle opp kompiser.

 

Jeg bør nok understreke at jeg vanligvis er ganske raus med tiden når jeg bruker båten, og dette med å unngå sløsing med tid er reservert situasjoner som har med nødmeldinger og annen hastetrafikk å gjøre. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Helt i orden det, Sjøtummel, men er det ikke også et helt greit alternativ å la være å kalle på disse kanalene i forkant når man ikke har gjort avtale med motparten?

 

Så lurer jeg videre på dette med dualwatch. Slik Jolo var så vennlig å forklare og Thor bekreftet etter mitt neste innlegg, betyr det jo at med litt trafikk på K16 så blir effektiv lyttevakt på L2 illusorisk. Hvor ender vi i så fall opp da?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Så lurer jeg videre på dette med dualwatch. Slik Jolo var så vennlig å forklare og Thor bekreftet etter mitt neste innlegg, betyr det jo at med litt trafikk på K16 så blir effektiv lyttevakt på L2 illusorisk. Hvor ender vi i så fall opp da?

Dersom trafikken på K16 blir så stor at det går i ett er det fare for at noen ikke følger korrekt prosedyre. Vi har uansett endt opp i en uakseptabel situasjon.

 

Situasjonen blir ikke bedre av at enda flere bruker K16 for oppkalling og korte meldinger. Tiltakene som hjelper er å sikre at alle som bruker VHF kan prosedyrene, oppfordre til at så mange som mulig bruker DSC for oppkall, og at fritidsbåtene i størst mulig grad bruker L2 eller avtaler en annen kanal for oppkall. Dette er faktisk oppfordringen Jo Erik kom med.

Link to post
Share on other sites

Ok, Thor. Så hvis jeg velger å kalle opp på L2 når kanal 16 er mye i bruk, vil ikke motparten uansett kunne høre meg fordi VHF'en hans er fullt opptatt med å prioritere K16?

 

Lotus

 

Ja. Er det trafikk på 16 så vil han bare høre den og ikke L2. Jeg lytter bare på Ch 16 og bruker bare Dual Watch når det er avtalt oppkalling av kjente båter i området. L kanalene kakles det no grassat på så vi avtaler arbeidskanal på forhånd.

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja. Er det trafikk på 16 så vil han bare høre den og ikke L2.

Det kommer selvsagt an på hvor fort radioen din "slipper" en kanal på Dual Watch (det kan som regel justeres), men er trafikken på K16 så intens at radioen din låser seg her så kan det tyde på at folk ikke bruker korrekt prosedyre. (Det skal være pauser mellom gjentatte oppkall, og de som ikke er i nød skal vente på tur.) For oss som har pinnebåter kan trafikken bli litt mer intens ettersom vi kan høre båter som ligger lenger unna og som ikke nødvendigvid kan høre hverandre. Hvordan slike kakledager er i radiorommet på større skip tør jeg ikke tenke på.

 

Jeg lytter bare på Ch 16 og bruker bare Dual Watch når det er avtalt oppkalling av kjente båter i området. L kanalene kakles det no grassat på så vi avtaler arbeidskanal på forhånd.

Det stemmer ikke helt vel, for du har DSC og dermed lytter du alltid på K70. :wink:

 

Med hensyn til kaklinga på L-kanalene så kan du jo se det på denne måten: Dersom maritim VHF hadde vært en motorvei med mange felt så ligner K16 mest på et slags kollektivfelt. Selv om det er kø i de andre feltene så legger du deg ikke over i kollektivfeltet sånn uten videre. De gangene det blir for mye kakling på L2 kan du jo selvsagt la være å lytte på den og oppfordre venner og kjente til å bruke DSC. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Akkurat nå så står det ikke DSC VHF i Slagskibet. Og egentlig så er det vel heller tvilsomt om det blir lyttet på Ch 70 også når Navmannen blir montert inn. VHF sludring er ikke det som har priorotet når jeg er i båten. Det er en Furono som står montert nå og på den er det ingen justeringsmuligheter for hvor fort den prioriterer Ch 16 på Dual Watch. Det har jeg ikke hørt om er mulig engang.

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og egentlig så er det vel heller tvilsomt om det blir lyttet på Ch 70 også når Navmannen blir montert inn.

:confused:

Mangler du konsesjon? Det er DSC som lytter på K70 for deg, og når du først programmerer inn MMSI så har du vel egentlig ikke noe valg. :wink: Uansett så kan ikke meldingene på K70 kalles for sludring, selv om enkelte VHF-apparater kanskje kan ha alarmer som får sludring og kakling til virke som musikk. (Ok, ok - det siste utsagnet var ikke alvorlig ment, til tross for at enkelte DSC-alarmer kan være litt irriterende.)

Link to post
Share on other sites

De gangene det blir for mye kakling på L2 kan du jo selvsagt la være å lytte på den og oppfordre venner og kjente til å bruke DSC. :smiley:

??? Har jeg missforstått, jeg som trodde at K70 kun ble benyttet som DCS oppkallskanal? Etter oppkallet skal vel samtalepertnerne avtale seg imellom hvilken simplexkanal de skal benytte, feks K77, L3 osv.? K70 kan vel ikke benyttes som samtalekanal, det er vel i tilegg en duplexkanal, eller?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Det er bare en måte å legge inn MMSI/Navn i registeret i VHF'en - og den står i bruksanvisningen.

Geir :seeya:

 

Løfter denne igjen. Hadde tenkt å legge inn MMSI/Navn i VHF'en, men oppdaget at jeg ikke lenger kunne søke opp disse data hos maritim radio. Er det jeg som bruker en gammel link ( http://www.sjoassistanse.com/vhfsok hentet fra "Trudelutt") eller har registeret faktisk blitt fjernet ?

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Messy, den linken har vært dau en stund, bruk denne, den er lys levvandes.

 

Mvh

Kjell

 

Takker. Den er ikke så 'fin' som den Sjøassistanse hadde. Dengang kunne jeg se eiers navn og dermed være sikker på at jeg plukket riktig MMSI.

På denne nye linken må du vite Shipname og CallSign for å finne riktig MMSI. Det betyr i praksis at jeg må ringe/snakke med vedkommende for å kunne plugge inn riktig MMSI i VHF'en.

Skal vedde en :drink: på at de fleste ikke husker sitt kallesignal, og må hente papirene hvor også MMSI står oppført.

 

Det var enklere før, men hva var ikke det :wink: !

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Det holder å søke bare på ett av feltene. Men hvis du søker på et navn som er populært av kan det jo bli litt mange svar, spesielt siden navnesøket tar med seg alle forekomstene - f.eks søk på Fant, så får du alt som begynner med bokstavene f a n t....

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Helga var min første båttur lengere en "rundt brygga"

Turen gikk til Strømstad og omegn og må si VHF gikk jamt og varmt. Mulig jeg har gode mottagerforhold men et ønske om å ha L2 som kallekanal kan en kanskje bare glemme for den var like godt brukt som chattekanal som de andre 2 L kanalene. De var godt brukt iallefall...

Synes det er flott at VHF blir godt brukt. Da blir den ikke "glemt" Heller en for mye som "kakler" på K16 en noen som mangler der når det først skjer noe....

Redigert av VO`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...