Jump to content

En stille bønn om VHF Disiplin !


Mix

Recommended Posts

Dette var voldsom til engasjement. Jeg er også av den oppfatning at det er mye kakling på K16. Det jeg synes å ha registrert er at det er enkelte som utmerker seg mer enn andre. Jeg forstår også at noen blir fristet til å slå radioen av eller redusere volumet til under hørbart nivå. Men det er ikke lov, og jeg synes heller ikke det er akseptabelt. Derfor synes jeg det er fint med all oppfordringen om om bruke L2 til oppkall.

 

Men – nå tror jeg dette problemet vil løse seg av seg selv etter hvert med introduksjonen av radio med DSC. En slik får man idag kjøpt for helt ned til kr. 2000,- og jeg går ut fra at det ikke er noen som finner på å kjøpe en ny radio uten DSC når den gamle er moden for utskifting. Når båter som kjenner hverandre og begge har radio med DSC, er det bare å velge hvem du vil snakke med og trykke på oppkall-knappen. Da er det ingen grunn til å belaste hverken K16 eller L2. Jeg kan forøvrig ikke se at det er noe mer sikkerhet å få kjøpt pr. krone idag enn en slik. Det må da være betryggende å vite at det er bare å trykke på den røde knappen, så vet behørig myndighet at du er i nød og nøyaktig hvor du er og hvem du er.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Det må da være betryggende å vite at det er bare å trykke på den røde knappen, så vet behørig myndighet at du er i nød og nøyaktig hvor du er og hvem du er.

 

Eivind

Nesten riktig... Du må i tllegg ha en GPS som er tilkoplet VHF'en for å sende posisjonen automatisk. (...hvis ikke det er innebygget GPS, da? Har ikke hørt om noen enda.)

 

Forøvrig; oppkall på ch 16 er tillatt og helt i henhold til regelverket. Det oppfordres til bruk av L2 for opkall mellom lystbåter, men det er heller intet mer enn en oppfordring.

 

Vi som ikke har L2, har heller ikke noe valg.

 

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Vi som ikke har L2, har heller ikke noe valg.

Og det er ikke så rent få av oss heller vil jeg tro. Jeg kommer i alle fall ikke til å skifte ut VHF'en med det første for å få "L" kanaler, da jeg egentlig ikke ser for meg at den vil bli brukt noe videre til å kalle opp andre båter. Hovedgrunnen min til å ha den er som nødutstyr, får bare håpe at jeg aldri får bruk for den. Men om et behov for å kalle opp noen skulle oppstå, så kan det nok være at kanal 16 blir brukt. Kan ikke se noe galt i det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Men – nå tror jeg dette problemet vil løse seg av seg selv etter hvert med introduksjonen av radio med DSC. En slik får man idag kjøpt for helt ned til kr. 2000,- og jeg går ut fra at det ikke er noen som finner på å kjøpe en ny radio uten DSC når den gamle er moden for utskifting.

Hei.

 

Mitt problem er min Sailor RT 2048 som jeg kjøpte i -87 fremdeles fungerer som den var ny og minst like bra som de VHF'er som selges idag. Og det kommer den nok til å gjøre i 20 år til frem til jeg blir over 80 år og kanskje må begynne å tenke på å trekke meg tilbake fra båtlivet. Skulle jeg da nå kjøpe en ny med DSC? Eller skulle alle vi andre som har VHF'er uten DSC risikere at vårt nødsignal på K16 ikke blir hørt pga. at da nye brukere ikke gidder å lytte på K16?

 

Joda, "problemet løser seg nok etter hvert", men det tar nok maaaaange år. At båter med DSC kaller hverandre digitalt, er OK, men skru ikke ned volumet på K16! Dette handler mer om sjøsikkerhet enn "øresus" pga. kakling på K16.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Kom over en fyr som mener at det er lite trafikk på kanal 16. Han sitter visst og hører på denne kanalen dagen lang året rundt. Kanskje han lytter om natten også for alt jeg vet.

Kan nok ikke si meg helt enig med deg PanPan. Har nå vært et par uker på Tjøme radio og må si at jeg hadde trodd at det skulle være mer "Støy", og vi lytter i tillegg på anlegg fra svenskegrensen til Arendal.

Noen skiller seg selvsagt ut, men tatt i betrakting av den store trafikken synes jeg det er relativt bra. Langs Vestlandskysten er det tilogmed mange som kaller oss opp pga. at det er så stille på VHFén at de lurer på om den virker.

 

Jo Eirik

Link to post
Share on other sites

Her er et kjekt sitat:

De siste 35 årene har Televerket/Telenor avbemannet og automatisert 25 kystradiostasjoner, siste gang i 1991. Dette har fungert bra. Etter at mobiltelefonen kom, er det så å si bare nød- og sikkerhetsrelatert trafikk igjen på VHF-nettet. Kystradiostasjonenes videreformidling av ordinære samtaler er i all hovedsak opphørt, og dagens funksjon består i å fange opp nødanrop.

Lurer noen på hvor dette kommer fra? Det skulle ikke tilfeldigvis komme fra dem som sitter med fasiten? Telenor Maritim Radio? Tja.... Klikk på denne linken, men lov å ikke bli overrasket over det du leser.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg lurte i begynnelsen på om VHF'en rett og slett var defekt, da jeg ikke hørte noe som helst i den. Men etter en tre-fire fisketurer så var det faktisk noen som slo inn på kanal 16. Kjempeflott, da fikk jeg i det minste stadfestet at den virker.. Og nå på søndag hørte jeg at det var liv igjen. Bare synd at lydnivået til motoren er minst like høyt som VHF'en da :blush: . Så jeg får skjelden med meg hva de egentlig sier...

 

Men med den lave aktiviteten som er på kanal 16 heromkring så er det i alle fall ikke noe problem med båter som kaller på hverandre. Tror jeg har hørt det en gang siden jeg monterte VHF'en inn igjen i høst en gang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Her var det kommet mye interessant mens jeg har vært på båtmesse i Bergen :wink:

 

Som jeg har sagt i et tidligere innlegg som noen har funnet frem i er VHF-disiplinen langs norskekysten meget bra.

En har selvsagt endel unntak med de som kaller på kanal 16 gang på gang nesten uten å trekke pusten å vente på svar, og de som aldri blir ferdig pga. de ikke vet hva som er skip-skip kanaler og går over på duplex kanaler for deretter å komme tilbake på kanal 16 når de ikke oppnår kontakt, men dette er som sagt unntakene. Trafikken på kanal 16 har avtatt i betydelig grad etterhvert som mobiltelefonen har gjort sitt inntog.

 

Imidlertid har kystradiostasjonene etterhvert fått et betydelig antall kanaler over store strekninger, eks. avlytter Tjøme radio kysten fra Strømstad til Lindesnes og det sier seg selv at her kan bli betydelig trafikk når mottar anrop fra så store områder, i tillegg til at en ved høytrykk tar inn hele nordeuropa. Henstillingen er derfor at det hadde vært en klar fordel dersom L2 hadde fungert som en alternativ kallekanal for fritidsfartøy, eller at man går mer over til å benytte DSC for anrop til andre fartøy. Husk at det dere hører på deres VHF ombord kan ganges med 20 for enkelte kystradiostasjoner.

 

Det er forøvrig viktig at en bruker VHFén, slik at en ikke får problemer med å betjene den dersom en kritisk og stressende situasjon oppstår, slike tilfeller skjer idag og grunnen er enkel, at apparatet blir sett på som noe som kun skal benyttes i nødsituasjoner.

 

Så til det viktigste Lytteplikten.

Det er ikke for ingenting at en internasjonalt har utsatt gang på gang opphør av lytteplikten på VHF selv om alle yrkesfartøy nå har utstyr med DSC. Dette skyldes ene og alene at kanal 16 har en uovertruffen effektivitet i forbindelse med å påkalle oppmerksom fra omliggende fartøy både i navigasjon og assistansesammenheng.

I de aller fleste tilfeller er det nærmeste fartøy som er den beste og mest effektive hjelper i en kritisk fase. Vi har mange eksempler på at vi ved aksjoner vet, og blir informert om at det er båter i området som vi ikke klarer å oppnå kontakt med via VHF, og dette er yrkesfartøy som vi vet at har VHF ombord.

En må tenke at VHFén ikke bare er et fantastisk verktøy om en selv får problemer, men at en også kan bidra til å redde andres liv og helse, dess flere som overholder lytteplikten på kanal 16 jo større er sjansene for at en får et vellykket resultat i forbindelse med assistansesituasjoner

 

Til slutt:

Bruk og bli fortrolig med VHFén, test ut de ulike mulighetene som ligger i apparat med DSC, legg inn MMSI nummer til de du pleier å ha kontakt med i adresseboken på apparatet så er det enkelt å greit å kalle dem opp ved behov. Unngå unødvendige og lange/hyppige anrop på kanal 16.

 

og til alle som har VHF uten konsesjon: Søk om amnesti (se maritim radio eller Sjøassistanse) i inneværende år så får du tildelt et midlertidig kallesignal og konsesjon og har ut 2006 å få avlagt VHF-eksamen. Husk at VHF-apparat med DSC hvor det ikke er lagt inn MMSI-nummer vil ikke fungere på noen av DSC-funksjonene, heller ikke ved aktivisering av "Distress knappen"

 

Mvh

Jo Eirik

Redigert av Jo_Eirik (see edit history)

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Kom over en fyr som mener at det er lite trafikk på kanal 16.

Imidlertid har kystradiostasjonene etterhvert fått et betydelig antall kanaler over store strekninger, eks. avlytter Tjøme radio kysten fra Strømstad til Lindesnes og det sier seg selv at her kan bli betydelig trafikk når mottar anrop fra så store områder, i tillegg til at en ved høytrykk tar inn hele nordeuropa. Henstillingen er derfor at det hadde vært en klar fordel dersom L2 hadde fungert som en alternativ kallekanal for fritidsfartøy, eller at man går mer over til å benytte DSC for anrop til andre fartøy.

Jeg tror jeg holder en knapp på Jo Eirik anno 2006 framfor sitatet til Lotus. :wink: (Jeg er også veldig oppdatert på statsbudsjett og lignende, men jeg har ikke tenkt å blande jobb og båtplassen.no)

 

En del av dem som ikke har L-kanaler på relativt nye apparater kan få aktivert disse på et autorisert verksted. Er det mulig så få det gjort. Skal dere kalle opp båtplassen-bekjente så prøv K77 før dere går på K16. Det er ikke vanskelig å skifte kanal. Enda enklere er det å bli flinkere til å bruke DSC for å kalle opp med MMSI.

 

Problemet er selvsagt ikke alle de rolige dagene hvor det er fint lite trafikk, men de dagene kaklingen tar overhånd. Det er med stor sannsynlighet de samme dagene som det er ekstra mye folk på fjorden og dermed de dagene hvor det er ekstra viktig at nødmeldinger blir hørt. Når noen forteller at kaklingen gjør at dere skulker lytteplikten så er det et alvorlig problem. Det er en mager trøst at dere hører på K16 alle de andre dagene dersom dere bryter regelen om lytteplikt de dagene det er mest trafikk både i radioen og på sjøen.

 

Og, ja - det er en del som har gamle radioer, men det er vel ikke denne gruppen som øker mest. :lol:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer noen på hvor dette kommer fra? Det skulle ikke tilfeldigvis komme fra dem som sitter med fasiten? Telenor Maritim Radio?

Nei! :wink:

Som du ser så er dette utdrag frå eit gammalt statsbudsjett, må vel reknast for politisk agitasjon frå Bondevik-regjeringa for å få gjennomslag for forslaget om å legge ned tre kystradiostasjonar....

 

Det er nok lurt å ta alt som kjem ifrå slikt hald med ei stor klype salt :wink:

 

helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Som du ser så er dette utdrag frå eit gammalt statsbudsjett, må vel reknast for politisk agitasjon frå Bondevik-regjeringa for å få gjennomslag for forslaget om å legge ned tre kystradiostasjonar...

Jeg er nesten enig, men husk på at det som måtte ha kommet av innspill fra Telenor. Utsagnet "Kystradiostasjonenes videreformidling av ordinære samtaler er i all hovedsak opphørt, og dagens funksjon består i å fange opp nødanrop" kan også leses som et argument om staten må ta det meste av regningen for driften av kystradiostasjonene.

 

Det er også verd å merke seg at siden sitatet er fra statsbudsjettet for 2004 så er det nok teksten skrevet så tett opp til nedleggelsen av gamle NMT 450 at jeg ville sjekket utsagnene. Det vil selvsagt hjelpe en del når nye NMT etter planen åpner senere i år. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er morsomt å lese om alle de som ikke synes noe om oppfordiringer til å bruke L2, men tviholder på at siden det ikke er noen plikt så "driter" vi i det.... og bruker K16..

 

Jeg personlig synes det alltid er greit å forholde meg til oppfordinger enten det gjelder VHF eller i andre sammenhenger, men vi alle er jo ikke like... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er morsomt å lese om alle de som ikke synes noe om oppfordiringer til å bruke L2, men tviholder på at siden det ikke er noen plikt så "driter" vi i det.... og bruker K16..

Da må du nok lese innleggene en gang til. Ingen driter vel i det? Man følger oppfordringen hvis det passer slik. Første betingelse for et vellykket oppkall er at motparten lytter på den kanalen man kaller på. Man vet at alle lytter på kanal 16. Har man avtalt å bruke kanal L2 som oppkallskanal vet man at motparten lytter på L2. Det sikrer et vellykket oppkall. Bruker man L2 til å kalle på uten å avtale, er man jo dømt til å mislykkes hvis den man skal ha tak i ikke lytter. Da har man bare generert unødig trafikk og sløst bort tid. Det er vel ikke spesielt lurt, er det vel?

 

 

Så noen bekreftelser av Jo_Eirik:

Som jeg har sagt i et tidligere innlegg som noen har funnet frem i er VHF-disiplinen langs norskekysten meget bra.

Trafikken på kanal 16 har avtatt i betydelig grad etterhvert som mobiltelefonen har gjort sitt inntog.

Langs Vestlandskysten er det tilogmed mange som kaller oss opp pga. at det er så stille på VHFén at de lurer på om den virker.

Da skulle vel det meste være avklart? Ikke nødvendig å lage problemer av ting som i praksis ikke er noe problem.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Henstillingen er derfor at det hadde vært en klar fordel dersom L2 hadde fungert som en alternativ kallekanal for fritidsfartøy, eller at man går mer over til å benytte DSC for anrop til andre fartøy.

Da har man bare generert unødig trafikk og sløst bort tid. Det er vel ikke spesielt lurt, er det vel?

Så for å ikke skape unødige forstyrrelser på L2 går du rett på K16 hvor du er sikker på å nå alle med lytteplikt. :cheers:
Link to post
Share on other sites

Kalle opp på L2 for så og gå til L1 eller L3 hvis det er en annen lystbåt man skal ha tak i, det var det vi lærte på kurset for 25 år siden! Vi prøver å praktisere det, men får vi ikke svar på L2 prøver vi nok K16 også! Er det en som vi vet ikke har L2 så går vi direkte på K16.

Link to post
Share on other sites

Nei selvsagt ikke. Da fortsetter vi som før. Lotus og hans venner forsetter å bruke K16, og jeg med flere skrur av når vi blir lei av å høre på dere :lol:

 

Og hvem er det da som bryter konsesjonsvilkårene???

 

 

 

 

Redigert for tyrkleif...

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Har lagt ut min Sailor til salg.

Tenker å fornye meg med DSC-apparat.

 

Hva kan jeg her?

 

Hvis jeg vet MMSI-nummeret til en båtvenn. kan jeg legge dette inn i telefonlista og deretter kalle opp på K70?

 

Hva skjer da?

Hva mer kan den gjøre foruten scanning, DW og trippel Watch?

 

Står min båtvenns apparat å "skiker" og forteller hele omverden at han har hatt et anrop.

Kan han se hvem som har kalt han opp?

 

Hvis jeg skal ha en ny VHF som har de riktige finessene, hva skal jeg velge?

Prisklasse 2 - 4.000.- kroner.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skal ha en ny VHF som har de riktige finessene, hva skal jeg velge?

Det kommer litt an på hva slags instrumenter du har for øvrig i båten, og det kommer litt an på hvilke typer VHF dine venner har.

 

En kjekk funksjon kan være å få DSC-meldinger ut på kartplotter. En kompis-greie som kan være veldig kjekk er "position polling", men det krever at kompisene har radioer som klarer slikt. (Se f.eks. Navman 7200 for å se hva den kan gjøre.)

 

Enkelte DSC-apparater kan slå telefonnummer direkte, og da koster ekspedering av telefonsamtale mindre. Kjekt å ha dersom du har forlagt mobilen et sted i båten og skal ha den til å ringe slik at du finner den. :lol:

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skal ha en ny VHF som har de riktige finessene, hva skal jeg velge?

Prisklasse 2 - 4.000.- kroner.

I nedre prissjikt som dette vil du miste en ting som du har på Sailoren, nemlig skikkelig håndsett ala. gammeldags kjøttbein. Istedet får du en simpel microfon med sendeknapp. Slike micer er svært lite egnet i støyende omgivelser som i en motorbåt under gange idet den plukker opp allt av støy. I tillegg har du ulempen at du må høre samtalepartneren over en høytaler som har lett for å drukne i egenstøy ombord.

Jeg er redd at skal du ha VHF med kjøttbein spretter prisen i været umiddelbart. Noen som vet mer om dette?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

nei, veit ikke mer om dette. Men - jeg støtter dine synspunkter rem. Og - selv om seilbåter nok er bedre mht. støy, kan ulende vind, klaprende tauverk annen lyd også gjøre sitt til at det er vanskelig å oppfatte hva som blir sagt.

 

Ønsker også skikkelig håndsett til min Simrad RT1200. Det finnes - men det er dyrt..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ser at Seatronic i Moss selger Navman 7200 til kr. 3280.-.

En grei pris for en VHF med såpass mange funksjoner.

 

Tenkte å koble den opp til min GPS som igjen står i forbindelse med WinChart Nautiq. Denne er også forbundet med en AIS-mottager.

Kan dette programmet lese meldinger?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Så for å ikke skape unødige forstyrrelser på L2 går du rett på K16 hvor du er sikker på å nå alle med lytteplikt. :cheers:

Mest av alt gjør jeg det for å unngå sløsing med tid, men du står fritt til å synes at det er lurt å først kalle på L2 der du vet at motparten ikke lytter for så å kalle på K16 der du vet at han lytter. Er det ikke litt dumt det da? I tillegg mente du jo også at man skulle gå via K6:

Skal du kalle opp andre fritidsbåter skal du prøve L2 først, deretter kan du jo gjøre et forsøk på K06. Dermed blir K16 det tredje alternativet for å kalle opp andre fritidsbåter når du skal følge regelverket, og det er tredje alternativet selv om du ikke har hørt et pip over K16 på aldri så lang tid.

Først kanal L2 der du ikke har gjort noen avtale. Dernest kanal 6 der motparten med meget stor sannsynlighet heller ikke lytter. Så på kanal 16.

 

Mye lurere å avtale bruk av L2 slik forskriftene anbefaler og kalle via L2 og så gå til f.eks. L1 eller L3, synes nå jeg.

Hvorfor i alle dager vil du at jeg skal kalle på 2 kanaler der jeg garantert ikke får svar før jeg kaller på K16? Fatter det ikke. Er det ikke mye lurere å avtale? Da vet man jo at motparten lytter på den avtalte kanal. Er det lov å bruke K6 som kallekanal? Er ikke dette en skip-til-skip-kanal?

 

Du sier at man i størst mulig grad bør unngå å kalle opp andre båter på kanal 16, men det er jo K16 alle lytter på, så hvordan skal man ellers få tak i en annen båt? Nå har jo de aller fleste VHF'er dualwatch så det er mulig å lytte på to kanaler. Vill det vært en ide å ha en fast alternativ anropskanal og kreve at denne benyttes for anrop mellom båter?

 

Det er vel L2 som skal benyttes, men jeg har intrykk av at L kanalene nesten aldri brukes. Selv på travle sommerdager her på østlandet er det lite å høre på L kanalene. Hvorfor benyttes disse så lite eller tar jeg feil?

Ja, det er K16 alle lytter på når de da ikke har avtalt å lytte på L2 i tillegg. Skal man påby å lytte på 2 faste anropskanaler, betyr det at når det er trafikk på den ene, låses kanalen og man lytter ikke på den andre en liten stund. Kanskje myndighetene unngår å pålegge folk pliktig lytting på 2 anropskanaler av denne grunn?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...