Jump to content

Digitalt voltmeter for innbygning


Audifil

Recommended Posts

Hei,

 

Noen som har noen lure triks her? Tenker ikke på Battman etc, til 3000,- men et enkelt lcd panel til å felle inn i dashen kun til spenningsmåling på batt..

Fant et par på www.elfa.se/no men det var ikke noe innbygnings ramme til de kittene.

 

Noen tips her??

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker slike voltmeter som dette i både bil og båt for å ha kontroll med både lading og til en viss grad også fyllingsgraden på batteriet. Rikelig nøyaktig og enkel montering. Legg egne ledninger direkte fra batteri (husk sikring) slik at det er batterispenningen du måler uten påvirkning fra annet utstyr. Koster kr 304.- + MVA/stk

Bilde

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo helt supert Sveinha!!! Midt i blinken, takker...

 

Det er vel ikke belysning og vel?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke belysning og vel?

Nei, det får da være grenser for hva du kan forlange :lol::lol::lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Burde ikke denne gå fint ann å bruke? forstår jeg rett så er det bare og kople seg til på V+ og V-.. Belysning inn på BL-, men der må man trikse litt iom at det ikke skal ha mer enn 7,5V..

 

http://www.farnell.com/datasheets/54488.pdf

 

 

Har en til her og, feil bilde men tror den er lik bare med røde led

 

http://no.farnell.com/jsp/endecaSearch/par...KU=939869&N=401

Redigert av Audifil (see edit history)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

I serien "alt er billigere i sverige" :flag: (Appropo Navman VHF 7110 diskusjonen) kommer her et innlegg som opplyser om at man kan få et innbyggbart voltmeter kan kjøpes hos Kjell & Co for SEK 69,-

http://www.kjell.com/content/templates/sho...aspx?item=48131

 

 

manualen m detaljer finnes her:

http://www.kjell.com/media/48-131.pdf

 

 

En viktig ting er dog at bakerst i manualen står det med liten skrift: "OBS!! Drivspänningen til LCD displayen kan inte mätas."

 

Gjelder det de voltmetrene du bruker også SveinHa?

Redigert av hymer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjelder det de voltmetrene du bruker også SveinHa?

De jeg bruker har kun 2 skruterminaler, + og - fra batteri. Har hatt noen Lascar voltmeter tidligere der drivspenningen MÅTTE være helt separat fra den målte spenningen. Jeg endte opp med å bruke et 9V batteri til hvert voltmeter. Litt bakvendt men fant ingen annen pålitelig løsning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

De jeg bruker har kun 2 skruterminaler, + og - fra batteri. Har hatt noen Lascar voltmeter tidligere der drivspenningen MÅTTE være helt separat fra den målte spenningen. Jeg endte opp med å bruke et 9V batteri til hvert voltmeter. Litt bakvendt men fant ingen annen pålitelig løsning.

Har du målt hvor nøyaktig de er med et kalibrert voltmeter?

Link to post
Share on other sites

Har du målt hvor nøyaktig de er med et kalibrert voltmeter?

Nei, jeg har ikke tilgang på kalibrerte voltmetre men har et par Fluke multimetre som ikke er av billigste sort på jobb. Kan sjekke mot bl.a. disse i morgen.

 

Iflg. spec.en er nøyaktigheten ved 25 grd.C +- 0.03V max, +-0.01V typ, klarer seg for meg...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

OK, det høres helt greit ut. Hvis du har Fluke på jobben så blir de nok kaliberert av og til, men de er utrolig stabile så mye feil viser de nok ikke.

Har selv en Fluke 77 (tror det er typen, har den ikke foran meg). Den er en del år gammel.

Sjekket den mot en kalibrert Fluke både på likespenning og vekselspenning over et ganske stort måleområde. Det var nærmest ingen forskjell.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eneste med dette er at det kun har en decimal, altså kan jeg ikke se om jeg har 13.46V... Kanskje litt flisespikkeri men... Blir nok enten Lcd eller Led utgaven fra Farnell tenker jeg..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Hei

Greier ikke å få kjøpt dette voltmeteret som SveinHa anbefaler. De selger ikke til privatpersoner.

De er jo enkle og nøyaktig ser det ut til, -så det er akkurat 2 slike jeg er ute etter.

 

Noen som vet om andre leverandører av samme utgaven/kvaliteten og med 2 desimaler visning? :sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei

Greier ikke å få kjøpt dette voltmeteret som SveinHa anbefaler. De selger ikke til privatpersoner.

De er jo enkle og nøyaktig ser det ut til, -så det er akkurat 2 slike jeg er ute etter.

 

Noen som vet om andre leverandører av samme utgaven/kvaliteten og med 2 desimaler visning? :sailing::seeya:

Er også interessert i et eksemplar, kanskje SveinHa kan skaffe oss dette?

 

Hilsen Petter-B

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

I serien "alt er billigere i sverige" :flag: (Appropo Navman VHF 7110 diskusjonen) kommer her et innlegg som opplyser om at man kan få et innbyggbart voltmeter kan kjøpes hos Kjell & Co for SEK 69,-

Dette var jo fantastisk fin side, med mye bra.

Ville kjøpe både høyttalerer og voltmeter, men de selger ikke til Norge.

 

Hej

 

Vi har ingen möjlighet att leverera till Norge.

 

PS noen som vet hvor man får tak i frekvensmeter i tilsvarende pris/utseende?

Link to post
Share on other sites

En ulempe med slike digitalvolmetere er at de ikke er så glade for å

måle ting i forhold til sin egen forsyningsspenning. For spenningsmåling

går det ok, det kan settes opp ikke differensiell måling og legge begge

negative sammen og koble V+ inn til 12 V så føde selve voltmeteret via en

liten 7805 som gir 5 V. Problemet mitt var at når jeg ville måle strømforbtuk

med en shunt (1 mV/A) så ville ikke voltmeteret være med lengre. V+ og V- inn

begge på +12 V og jord for forsyning på 0V. Løsninger var en liten IC

som tar 10-14 inn og lager +5 V galvanisk skilt fra innspenningen den

er isolert inntil 1000 V. Smart løsning til 70 NOK. På den måten har

digitalvoltemeteret sin helt egen driftspenning.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Har du målt hvor nøyaktig de er med et kalibrert voltmeter?

Sjekket mot Fluke 87 og Fluke 189 i dag. Voltmeteret viste 14.72V og begge Fluke instrumentene viste 14.70V så det må være rimelig greit nøyaktig.

 

Er også interessert i et eksemplar, kanskje SveinHa kan skaffe oss dette?

Siden verken Farnell eller RS-Components selger til private og f.eks. Elfa ikke har de i sitt sortiment så kan jeg gjøre et fellesinnkjøp og sende ut til selvkost. Bindende bestilling med antall, navn og adresse sendes til meg på IM/e-post innen mandag 20.03.06

 

Om vi antar bestilling av minst 10 stk blir prisen kr 251 + MVA + andel av frakt til meg + frakt til deg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Siden verken Farnell eller RS-Components selger til private og f.eks. Elfa ikke har de i sitt sortiment så kan jeg gjøre et fellesinnkjøp og sende ut til selvkost. Bindende bestilling med antall, navn og adresse sendes til meg på IM/e-post innen mandag 20.03.06

 

Om vi antar bestilling av minst 10 stk blir prisen kr 251 + MVA + andel av frakt til meg + frakt til deg.

IM er sendt. Bestilte 2 stk.

 

Petter-B :yesnod:

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

IM er sendt.

Jepp. Ser der begynner å komme inn noen bestillinger, svarer ikke på hver enkelt nå. Dere får stole på at når IM er sendt så har jeg også fått den :yesnod:

 

Betaling blir til meg men det kommer jeg tilbake til når jeg har eksakt pris.

 

Datablad finnes her. Det er det på første siden som gjelder oss. Her finner du innbyggingsmål, tilkobling o.l.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Betaling blir til meg men det kommer jeg tilbake til når jeg har eksakt pris.

Setter pris på din hjelpsomhet her, SveinHa! :flag:

 

Et enkelt, men nøyaktig og kvalitetesmessig bra voltmeter til en gunstig pris i utgangspunktet.

 

Som du også skriver så er prisen ved kjøp av 10 stk 251,- + mva og andel frakt.

 

Selv om dette er billig, ser jeg at prisen er 202,- + mva og andel frakt ved kjøp av 25 stk eller over.

 

Har selv lagt inn bestilling på totalt 4 stk per IM, til meg selv og et par nabobåter.

 

Tror sjansen for å nå denne laveste prisen er innen rekkevidde.......!

 

Takk uansett for initiativet! :seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott initiativ!

 

Sendte deg en IM angående monteringen og om det følger med en ramme e.l. Så for meg at man må være pinlig nøyaktig ved hulltaking, men jeg har kanskje misforstått? Om det tykkelsen på platen man monterer i også er av betydning eller om det er andre ting man må tenke på hadde også vært fint å vite.

Så for meg at det kunne bli en prøvelse å få hullet nøyaktig nok i en en tykk glassfiberplate når kraven på instrumentet bare er 1 mm.

 

Kanskje flere lurer på det så du kan gjerne svare her i tråden.

Link to post
Share on other sites

Så langt er vi kommet opp i 22 bestillinger så jeg regner med vi når 25 grensen og da daler prisen ned til kr 202 + MVA og frakt. Prisene går litt opp og ned fra dag til dag men regner ikke med de helt store avvik....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...