Jump to content

Digitalt voltmeter for innbygning


Audifil

Recommended Posts

Svarte, var litt hastig med å bestille jeg vist.. Kjørte i gang i forrige uke før jeg så at det var flere som ville ha.. Allerede kommet inn døren :smiley:

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Hvor er neste grense :lol:

Bestilte nå 2 stk jeg også. Regner med at frontramme bestilles med slik at man får skrudd fast voltmeteret.

Hehe...det lurer jeg på også, kanskje jeg skulle hatt 3 stk.

Eller det er vel ikke noe poeng og ha det på startbatteri egentlig

Link to post
Share on other sites

Det her ballet litt mer på seg enn jeg hadde tenkt, er kommet opp i 42 stk :flag:

 

Der har vært noe spørsmål om montering. Utseende og dimensjoner vises i datablad. Det som ikke viser der er et festeklips som settes på baksiden. Hullet som instrumentet settes i må være rimelig nøyaktig da der kun er en kant på 1mm som dekker over "feilskjær". I databladet er nevnt "Panel mount bezel". Dette er for å få til vanntett montering. Dette finnes ikke i Farnells sortiment men jeg kan prøve å få Farnell til å skaffe dette.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Då har eg bestilt et også.

Ser ikke noe grunn til å ha dette på startbatteriet. Dette blir jo veldig lite brukt. Med lettstartet motor, og en times kjøring er dette uansett fulladet. Da klarer eg meg fint med det som er på motorinnstrumentene.

 

Men på forbruksbanken er dette et godt alternativ til batt.meter....

Link to post
Share on other sites

.... er kommet opp i 42 stk :flag:

Hullet som instrumentet settes i må være rimelig nøyaktig da der kun er en kant på 1mm som dekker over "feilskjær". I databladet er nevnt "Panel mount bezel". Dette er for å få til vanntett montering. Dette finnes ikke i Farnells sortiment men jeg kan prøve å få Farnell til å skaffe dette.

Jeg tror (som du vet Svein) at det er en stor fordel. I noen panel er det sikkert enklere å få skjært nøyaktig enn i andre. Har man tykt panel i glassfiber må man være veldig stødig på hånden.

ET lite feilskjær og det vil synes selv om instrumentet fremdeles kan festes.

Det ser også mer proft ut med ramme rundt.

Forøvrig finnes bezel både med og uten gummitetning ser jeg av datablad så det er ikke bare for å få det vanntett.

Voltmeterene selges nok først og fremst til kunder som har mange like måleinstrumenter og som har en fellesramme som legges utenpå. Ved seperat montering er det lurt med en "bezel".

 

Men går det ikke å få fatt i så får man jo montert det uansett. :yesnod:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei.

bestilte 2 stk jeg også. men det er en ting jeg lurer på. hvis jeg har koblet forbruksbatteriene i parallell, vil ikke de da ha lik spenning?...... eller er det jeg som er helt på jordet?.... :blush:

tenkte jeg skulle ha et ladeskillerelè mellom startbatteriet og forbruksbatteriene som skiller de når spenningen synker under 12,6 V og som kobler de sammen når spenningen stiger over samme volten. noen som har noe formening om dette?.......

Link to post
Share on other sites

Batteri som er sammenkoblet har samme spenning, ja. BEB-rele. Veldig greit. Slipper å tenke på noe som helst. Når motoren lader, lader den begge bankene, og når eg stopper motoren (spenningen på startbatteriet synker) skiller rele bankene og eg er sikker på at startbatteriet er tomladet til neste oppstart.

Link to post
Share on other sites

Det her ballet litt mer på seg enn jeg hadde tenkt, er kommet opp i 42 stk :flag:

Ring Farnel, de gir dere nok en god prosjektpris med det antallet :smash:

Skulle vel hatt meg et par jeg også, må ta noen mål først før jeg hiver meg på. :yesnod: Designer nytt instrumentpanel og de her hadde vært perfekt å få plass til :cool:

Link to post
Share on other sites

Etter en selsom opplevelse med spenningskutt i fjor, har jeg nå 4 batterier ombod :wink:

Bestillte kun et instrument, og med en enkel vender, vil jeg kunne lese av spenningen fra hvert batteri, uavhengig om det er innkoblet via batterivenderen eller ikke.

(Hvis noen andre tenker å gjøre likedan, husk sikring i hver av måleledningene ved batteriene...)

 

Det "gamle" voltmeteret skal fjernes :rolleyes: Det vil etterlate seg et rundt hull i panelet;

Er det noen som vet om det finnes et standard "tettelokk" for å dekke dette hullet, og som samtidig kan brukes som "panel" for det nye voltmeteret??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

......

Det "gamle" voltmeteret skal fjernes :rolleyes: Det vil etterlate seg et rundt hull i panelet;

Er det noen som vet om det finnes et standard "tettelokk" for å dekke dette hullet, og som samtidig kan brukes som "panel" for det nye voltmeteret??

Ring kellox - jeg tror kanskje VDO har et slikt lokk.

Link to post
Share on other sites

Da er vi oppe i 60 stk.....

 

Har sendt forespørsel til Farnell ang "Bezel", har ikke fått svar enda.

 

Minner om tidsfristen "innen mandag 20.03.06". Dvs. jeg tar en opptelling og bestiller mandag morgen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestilt 4 stk for en stund siden av SveinHa. Dette korte innlegget er ment som en honør til SveinHa for at han tar seg bryet med å organisere et felles innkjøp og videre forsendelse. Dersom dette går bra uten tap for SveinHa er det kanskje en inspirasjon for andre om å gjøre tilsvarende med andre "dubeditter"?

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

£94.99 inc VAT

 

 

 

 

Her er en fra NASA

 

The BM-1 is designed to monitor performance of 12 volt lead acid battery systems with capacities of up to 650AH. It is supplied complete with a precision 100A shunt and a prefabricated cable assembly to enable simple DIY installation.

 

The unit continuously monitors voltage, current (charge/discharge), Amp/hours (charge/discharge), state of charge and time of charge or discharge. This information leads to more efficient use of the battery, which can enhance battery life and reduce the risk of failure.

 

Specifications:

 

Supply voltage 8-16 Volts DC

Supply current 3mA

Battery capacities 5-650AH

Load current 100 Amps maximum

Charge current 100A maximum

Shunt standard 50mV @ 100A

 

Cables supplied:

100 Amp shunt link to M8 ring terminal

5 Metre from display unit to battery - fused and fitted with ring terminals for shunt, fuse holder and M8 ring terminal to battery.

 

Display unit Standard 100mm square Clipper case. High contrast LCD, backlit for night viewing. Minimum voltage visual alarm.

 

Simple operation - 4 keys to select backlight, Volt/Amp/State of charge screen, Amp hours or Time to run.

Redigert av Good (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...