Jump to content

Digitalt voltmeter for innbygning


Audifil

Recommended Posts

Ja, pluss på den ene, og minus på den andre. Koblet du feil viser instrumentet ingenting. Da er det bare å bytte om ledningene. Det tåler feilkoblingen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og jeg som har glemt å takke Svein, Tusen takk for jobben!

 

Var litt spent på hva de viste, så jeg koblet de, sammen med et MIC37 multimeter opp mot 3 forskjellige spenninger, ca. 5v, ca. 12v og ca. 15v. Her er resultatene, og jeg er fornøyd med at de er oppgitt med en nøyaktighet på +/- 0,03v (MIC37 multimeteret er ikke nødvendigvis det mest korrekte)

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

... ca. 5v, ca. 12v og ca. 15v.

Det var jo ikke så verst resultat, spesielt med tanke på at de er specet til 6.5-18V så var jo 5V resultatet glimrende...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

... tar vel litt lenger tid til Bergen.

Jepp, utenlandspakker tar lenger tid :lol::lol::lol:

 

Har ikke sett noen betaling fra deg og har derfor ikke sendt ditt. Har jeg oversett noe eller....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for meteret.

Den store skruen (nærmest den lille) er merket "GND" på kretskortet, tilkobles minus. Den andre store skruen er pluss.

Da jeg så tabellen til Lars, inspirerte det til test :yesnod::yesnod::yesnod:

For å minske feilmålinger, brukte jeg flere Fluke som kontroll.

 

Rigget opp spenningskalibrator EDC Modell 330H 0,3 - 300 VDC samt 3 fluke-instrumenter.

 

Resutatet ble:

 

"Meter"___8084B___PQA43B__Mod. 77

3,82_____3,81_____3,807____3,81 >> Som var laveste spenning "Meter" ville vise på!

9,05_____9,01_____9,00_____9,01

10,06____10,01____10,00____10,01

11,15____11,11____11,10____11,12

12,14____12,07____12,06____12,06

13,10____13,05____13,04____13,05

13,58____13,53____13,52____13,53

14,06____14,01____14,00____14,01

14,55____14,51____14,49____14,51

15,05____15,01____14,99____15,01

15,56____15,52____15,50____15,52

19,93____19,90____19,92____19,91 >> Som var høyeste spenning "Meter" ville vise på.

 

Litt omstendelig kanskje, men kunne ikke dy meg :wink:

Min konklusjon: Holder i haugevis til mitt bruk!! ( 3 - 5 hundredels volt over snittet til Flukes)

Nå skal jeg bare plukke frem en 5X2 vender, 4 sikringer og noe signalkabel, så kan jeg avlese alle 4 batteriene individuellt, uavhengig av posisjon på batterivendere :wink:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg bare plukke frem en 5X2 vender, 4 sikringer og noe signalkabel, så kan jeg avlese alle 4 batteriene individuellt, uavhengig av posisjon på batterivendere :wink:

Da anbefaler jeg å legge en liten kondensator (tantal, kanskje) rett bak instrumentet mellom + og -. Du unngår da at instrumenet kjører en hel reset-syklus når du skifter mellom batterien.

 

Bare min egen erfaring fra en annen type digitalvoltmeter.

Link to post
Share on other sites

Rigget opp spenningskalibrator EDC Modell 330H 0,3 - 300 VDC samt 3 fluke-instrumenter.

 

Min konklusjon: Holder i haugevis til mitt bruk!! ( 3 - 5 hundredels volt over snittet til Flukes):wink:

Har kjøpt tre instrumenter, to i min båt. Alle tre viste samme spenning som var 5 hundredels volt over testinstrumetet. Nesten det samme som dine målinger på 12 V. Holder plenty for meg. Foreløpig bare sjekket rundt 12 V. :flag:
Link to post
Share on other sites

Marwin påpekte i en IM til meg at den lappen som ligger oppi esken ikke stemmer med instrumentet og det ser ut til at han har rett, den er for de mV-metrene jeg nevnte lenger opp i denne tråden. Tydeligvis en bommert hos Datel-folkene. De første voltmetrene jeg kjøpte til meg selv hadde ikke datablad vedlagt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Marwin påpekte i en IM til meg at den lappen som ligger oppi esken ikke stemmer med instrumentet og det ser ut til at han har rett, den er for de mV-metrene jeg nevnte lenger opp i denne tråden.

Det samme hos meg, men du sendte en link til databled tidligere, så det har jeg brukt. Ble jo fristet til av det databladet som ligger med til å skaffe amperemeter også. :yesnod:
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Purret de opp i dag. Ventes (fremdeles :cryin: ) levert til min leverandør den 16.05.06 så en må forvente levering til dere opptil en uke etter dette. Har vi flaks kan de dukke opp tidligere men jeg ville ikke gamblet noe på det....

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har -- etter å ha studert instrumentene litt -- funnet ut at jeg ikke trenger rammene likevel. Jeg må nok montere disse mini-displayene på en plate av ett eller annet slag. På mitt instrumentbord blir det umulig å få dem montert.

 

Så, Petter-B, her har du en mulighet ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har også montert uten ramme. Synes det så bedre ut og tar mindre plass. Vanntett blir det ikke (har ingen betydning for meg) men det kan jo ordnes med Sikaflex/Silikon e.l.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

løsningen min ( for et tilsvarende voltmeter ) ble en liten boks fra Elfa, som jeg saget og slipte litt i, og dermed laget min helt egne voltmeterholderboks.

 

Inget fantasiperfektfinsihbygge, men det funker. Voltmeteret er sidemontert, for å gjøre plass til en fjærbelastet 1 / 2 vender, som standby står på 1 ( forbruksbank)

 

 

Bilde

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...