Jump to content

Kjøpe ny båt med flybridge


Trophy

Recommended Posts

Har begynnt å se etter ny båt. Den må ha Flybridge( burde hatt en smiley med høy sigarf.)

Har sett litt på en Sealine 305 Statesman. Kan ikke bruke så mye penger på dette så jeg kikker utenlands. Den jeg ser på har BMW 636 motorer på 180 hk (3,6 liter'n til Mercruiser) Toppfart 27kn og marsj på 22kn. Noen synspunkt ??

Hva er prutningsmonnet i EU ?? 10-15 eller 20% Divemaster eller noen andre som har handlet der kan vel antyde noe ....

Legger ved et bilde av en liknende båt

Bilde

 

Lurer også litt på å importere en Bayliner 2858 96 modell eller nyere, men det er snart vår og nå brenner :wink: det under beina

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg hadde planer om å importere Bayliner, før jeg gikk til innkjøp av helt ny båt. Folkene jeg kjøpte båten av anbefalte å ikke importere Bayliner, da du ikke vil få med historikken på båten. For alt man vet kan båten ha ligget på bunn av havet. Dessuten vil du få problemer med CE merking.

 

En på jobben importerte en Bayliner 2858 Command Bridge var det vel. Han kjøpte den gjennom et firma, som henter båten i Amerika ved bestilling. Siden båten kun blir hentet på bestilling får man ikke se båten. Han måtte betale 50% av kjøpesummen, 300 000 kr og sitter nå igjen med en Bayliner som ser ut som en DASS og sliter med CE merking.

Link to post
Share on other sites

Når du har toppfart på 27 og marsjer på 22 bør disse motorene kunne leve en rimelig god stund. Spørs kanskje om der er noen skryteknop ute å går, bør sjekkes....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har importert en bayliner fra Usa tidligere( se min avatar) ingen problemer. Moms,frakt CE-merking og fortolling vet jeg det meste om :wink:

Grunnen til at jeg vurderer Sealine er blant annet at jeg slipper CE-merking, men jeg var ute etter inspill om båten og prutningsmonn i EU :boxing:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

305 var den første, og den senere 310 Stasman gjorde 30 knop )(abrikkny) med 2 x AD31 (130 hk).

 

Med BMW blir den let tung i hekken, men klarer vel 27 på topp .. sliter litt med å komme opp under last men ellers OK.

 

Hvor i Europa ser du ?? .. I UK er disse maskinene ikke populære, så hadde ikke vurdert å gå inn høyere enn 15% ned, "subject to survey"... og avslag for feil på topp av dette.... Ikke ny båt, og deler for maskinene kan være litt vanskelig (i forhold til alternativene).

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kjenner til at en del deler kan være vanskelig å skaffe, men i emneoversikten fant jeg noen tråder der det var oppført et par levrandører. Har også snakket med bekjente som har hatt samme motor som sier:"" billig i drift, lavt støynivå og bør ikke presses på for høyt turtall", men varmgang problematikken stammer vel fra de første motorene ?? Noen som vet om denne båten har dyp v-bunn ?? Finner ikke noe på Sealine sin internett side.

Har kikket på noen båter som ligger i Tyskland. Hadde planer om 15% ned, men må ta en titt først.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Variabel V... en liten tendens for de tidligere Sealine aa slaa i motsjoe, da de tidligere skrogformene var annerledels enn hva de er i dag... tilsvarende tidlige Fairline i samme stoerrelse...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Er det tilfelle at båtene med AD 31 motor var raskere enn BMW 180 hk ? Eller har jeg fått oppgitt for lave tall ? Trodde at BMW var en ganske lett motor, men AD 31 har vel et par sylindre mindre og 90/100 hk mindre( totalt). Dette forstår jeg ikke helt :confused:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Er det tilfelle at båtene med AD 31 motor var raskere enn BMW 180 hk ?

Jeg siterer Sealine fabrikk informasjon for 310 Statesman... AD 31 kom med duoprop og tilørende effektivitet ... og det koplet opp mot BMW vekt og drev effektivitet, så høres det slik ut .... senere ble 330 Statesman levert med 2 x 200 som ikke gav mye mer toppfart, men betydelig bedre marsjfart med last....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hvor på nettet finner jeg fabrikk opplysninger om Sealine's eldre modeller?

Har sett noen modeller med 41 motorer til salgs og de forlanger 10/ 15000 eur mer

Ser at de oppgir forskjellig bredde også fra 3 m til 3,25. Takker for innspill :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg har noen bøker for elder båter, hvor 310 Statesman er listet .... men hvis Sealine ikke kan hjelpe kan du jo forsøker her ... http://www.sealineownersclub.co.uk/

 

og mer tilgjengelig her ...

 

http://www.boats-for-sale.com/SEALINE%2030...SMAN-boats.html

 

.... billigere å importere 2 x 130 enn 2 x 180 ... så det kan kanskje bety noe for deg....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det har vært spørsmål om prutningsmonn i forbindelse med kjøp av båt fra endel av EU-landene.

 

En av båtimportørene har fortalt meg at det kan være et betydelig prutningsmonn, lang størrre enn det vi er vant til her i Norge.

 

Det er kanskje ikke lett å ha oversikt over prutningsmonnet i Norge, noen ganger har jeg inntrykk av at båtkjøpere byr over hverandre, snarere enn å prutte.

 

Ifølge informasjoner jeg har fått skal det visstnok ikke være uvanlig å forsøke seg med 25 - 30 % under utlagt salgssum.

 

Dersom man følger med på enkelte båtanonsører over tid, kan man også se at for noen båter går prisen betraktelig nedover.

 

Får man ikke båten med avslaget som angitt, har man ikke mer enn forsøkt.

 

Kjøperen er i den heldige situasjon å kunne velge.

Det er mulig at selgeren vil bli kvitt båten så fort som bare det....

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt litt med på båtpriser på den typen som jeg har fattet interesse for. Det virker på meg som om de er relativt høyt priset..... Dette fordi enkelte båter har ligget for salg siden i i fjor høst, og de ligger ennå annonsert.... Om de ikke er solgt til den oppgitte pris på denne tiden så er det vel en indikasjon på at prisforlangede er noget høyt.....

 

Man kan jo bare går ut lavt og se hva som hender, men jeg tror nok at en skal reise ned for å bli tatt seriøst når man byr.... Da kommer en i dialog med selger/agent og det hele blir mere realistisk.... Det å sende en mail eller en telefon med et bud som ligger langt under annonsert pris tror jeg ikke den beste veien å gå....

 

Jeg er noget gammeldags av meg og har stor tiltro til personlig oppmøte...... både når jeg selger og kjøper ting....nå koster det jo ikke all verden å reise rundt i Europa med flyvemaskin... Har jeg annonsert noe til salgs og det ringer an kar til meg som innleder med å fortelle hvor langt jeg er villig til å gå ned i pris, ja da takker jeg pent for samtalen og legger høflig på talatuten. Mailer er lettere siden delete knapen finner lett tilgjengelig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det har vært spørsmål om prutningsmonn i forbindelse med kjøp av båt fra endel av EU-landene.

 

....... har fortalt meg at det kan være et betydelig prutningsmonn, lang størrre enn det vi er vant til her i Norge.

Kommer helt an på hvor i Europa, og forholdene .... vi kjøpte båten vår fra Sør Italia, hvor de sliter litt mer økonomisk ... infrastruktur, effekt av EURO, generelt ikke høy industriell aktivitet ... hvor båten var satt ned betydelig over høst - vinteren. Deretter fikk vi endelig tilslag ved 35% av det igjen ... men jeg kjørte hardt ut, og var klar til å trekke meg tilbake da jeg la inn det siste skambudet ... eieren var ikke imponert, men for meg var det en ren forretningstransaksjon, som medførte ekstra omkostninger for meg med transport hjem ... så jeg hadde et rent regnestykke som skulle gå opp.... Nå når båten er vår, så er det en helt annen sak selvsagt.

 

Ikke uvanlig i Storbritania å gå inn med 20% under... og forhandlinger som bringer deg inn mellom 10 - 15% (Subject to survey). Sør-Europa muligens lenger ned .... men det er en fin balansegang mellom fornermelse og skape interesse... Du må ha hatt personlig oppmøte, finne ut informasjon om eier, situasjon, tid på markedet osv., før du kan våge deg på en fornermelse som jeg gav med mitt første bud uten at eier mister interessen ... (Salg pga skilsmisse var situasjonen som jeg fant meg oppe i. .... noe som jeg utnyttet maksimalt til min fordel.... akkurat som en advokat.., uten sjel eller tanke for andres følelser .. :lol: ).

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Variabel V... en liten tendens for de tidligere Sealine aa slaa i motsjoe, da de tidligere skrogformene var annerledels enn hva de er i dag... tilsvarende tidlige Fairline i samme stoerrelse...

Er det John Bennet som har vært ute med strekene sine, også hos Sealine? Jeg trodde de sugde alt av eget bryst også den gang da.

 

(Salg pga skilsmisse var situasjonen som jeg fant meg oppe i. .... noe som jeg utnyttet maksimalt til min fordel.... akkurat som en advokat.., uten sjel eller tanke for andres følelser .. ).

Fusjamei, du kan virkelig være grusom og nådeløs! :lol: Men i kjærlighet og båtkjøp er visst alt tillatt ... :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det stemmer, men det var bare de første modellene har jeg hørt. Dårlig gjennomstrømning i varmeveksler :confused: Noen som vet hvilket årstall de første motorene av denne typen ble produsert??

Jeg har hatt 2 stk BMW180 i båten min før jeg oppgraderte til 2*KAD42 ifjor. Jeg oppgraderte fordi maskinene var for små. Mine BMWer har vært kjempefine i 5 år.

 

Mine BMWer var ombygd til Mercruiser TA636. Begge maskinene er basert på VM diesler fra Italia. Slik jeg har hørt dette, utviklet Mercruiser en ny kjølerenhet og monteret en ekstra oljekjøler på maskinene i forhold til BMW. Kjølerene har innstøpt Mercruiser logo i store bokstaver i godset, så her kan du ikke ta feil. På mine BMWer stod det altså BMW på toppen av motoren og Mercruiser på fronten. Tøft :crazy:

Mine BMW maskiner hadde temperaturmåler på kjølevannet ved eksosbendet v/turbo. Dette ga god kontroll og umiddelbar tilbakemelding hvis noe gikk galt. Den ene maskinen min gikk litt varmt for et par år siden, jeg fikk da tatt av toppene (de har løse topper i aluminium, en topp pr. sylinder) og trykktestet/slipt etc. Problemet var ikke der, men ett delvis igjengrodd eksosbend. Fikk laget nytt i syrefast og alt ordnet seg

Deler til BMW D180 kjøper du som Mercruiser TA636, så var aldri noe problem for meg. BMW drev er det en kar her i Sandefjord som har deler og kompetanse på.

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

Er det John Bennet som har vært ute med strekene sine, også hos Sealine? .......Fusjamei, du kan virkelig være grusom og nådeløs! .....

neida ... himkok her... nokså likt baugparti som Fairline 32 Phantom fra den gang da .... .. ikke så utpreget, så en del mykere en denne .... ganske godt rykte som sjøbåt... lys og luftig innvendig, samt inholdsrik for størrelsen. Muligens litt høyt tyngdepunkt, men under fart (12 knop og over) skal den være god og stabil.

 

Var det vedr advokater eller kjøp hvor jeg var grusom og nådeløs ?? :lol:

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...