Jump to content

Kjøpe ny båt med flybridge


Trophy

Recommended Posts

Da er Fire pro brannslukkingsutstyr bestilt. Dyrt, men viktig :cheers:

På torsdag reiser jeg til Gøteborg for å hente skuta :cool:

Er litt nervøs for hva jeg får se, for jeg hørte nettopp om en som hadde fått båten med et digert hull i siden. Trucken hadde kjørt en av gaflene igjennom :eek:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Er blitt litt flinkere til å huske å ta med kamera :blush: og det var planen å ta noen bilder. Spesielt hvis der skulle være noen skader...

engangskamera

Om det er skader er jo det bare å pile til nærmeste butikk som Scrutinizer skriver, men båten din er jo ikke skadet :wink:

Hvordan skal du få den hjem da? På bil hele veien?

Link to post
Share on other sites

Da skulle jeg ha begynnt å nærme meg Ålesund med nybåten, men sånn ble det ikke. Den var plutselig ikke klar for henting før på mandag :headbang: Har akkutat vært og klargjort semitraile'n og målt høyden på lasteplanet som var 85 cm. Da går de fint med høyden.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

da har jeg kommet hjem med nybåten. Skitten og matt (båten altså) Fikk ikke tatt så mye bilder for vi ble veldig sene. Mye venting før vi fikk kjøre inn i havna ( over 3 timer) Når jeg først ringte til spedisjonen fikk jeg vite at de ikke visste om båten var kommet enda :eek::boxing::blush::headbang: Ventetiden ble jæv.... lang ja.

 

Bilde

 

Båten på kaia i Gøteborg. Tror der var botimot 100 importbåter :confused:

 

Bilde

 

Ferdig lastet

 

Bilde

 

En liten stopp i nærheten av Mjøsa (båthavn) Noen som kjenner seg igjen??

 

Bilde

 

Samme plass bakfra. Her ser dere targa'n stikke ut inngangsdøra fra badeplattformen. Mange stopp for å etterstramme stropper p.g.a regnvær. Da strekker stroppene seg.

 

Båten står nå på tollager mens jeg avventer svar på søknad om lagring for CE-merking ( gjennom speditør) Nye regler fra 15/6. Innført uten noe form for informasjon til Speditørene eller almuen ellers :rolleyes: Har de ikke informasjonsplikt. Det må da finnes regler for det også når det er for alt annet :wink::lol:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

...En liten stopp i nærheten av Mjøsa (båthavn) Noen som kjenner seg igjen??

Tør jeg tippe på at dere er på rasteplassen før tunellen i Moelven?

 

Gratulerer med vel gjennomført så langt :cheers: . Får håpe det går greit å komme seg igjennom byråkratiet. Håper du poster mer bilder når du får summet deg litt.

Link to post
Share on other sites

Dette går jo som det suser, får du jobbe med den på tollageret?

CE merkingen bør du kunne få i orden selv om de tekniske endringene ikke er utført, det viktige er jo at den ikke tas i bruk før alt stemmer med papirene.

 

Også tar du vel ett bilde når plastene er fjernet :wink:

Link to post
Share on other sites

Hva skal jeg vaske båten ( skroget)med?? Har hørt at deep clean skal være topp til både det ene og det andre. Hvor får jeg tak i det?? Noen bedre forslag....

 

hvis den er riktig matt og fæl kan jeg anbefale disse sakene på det varmeste:

http://maxwax.no/

 

acrylpastaen og hardglansen med de 2 skivene vist på bildet.

billig og bra polermaskiner ala trinnløs vinkelsliper med borelås kjøper du til 299 andre steder.

 

dette tror du ikke engang når du ser det.

min var som sandpapir - etter noen sec med acrylpastaen og insektsvampskiven var den akkurat som ny!

det var prosess 1.

 

prøvde alt fra jotun og seaclean og mye mer - sjanseløse.

 

anbefales på det varmeste.

Link to post
Share on other sites

Dette går jo som det suser, får du jobbe med den på tollageret?

CE merkingen bør du kunne få i orden selv om de tekniske endringene ikke er utført, det viktige er jo at den ikke tas i bruk før alt stemmer med papirene.

 

Også tar du vel ett bilde når plastene er fjernet :wink:

 

Får ikke gjort noe :cryin: Skal ta bilder, men det kan ta litt tid før jeg kommer igang :confused:

 

Gratulerer med ny båt :cheers:

Hvilken motor skal du kjøpe til den?

Ser at du skal sette inn et Bravo 2 drev, eller var det meg som leste feil??

 

Takk for det. Mercruiser 4,2L 320 B2 står klar

 

 

hvis den er riktig matt og fæl kan jeg anbefale disse sakene på det varmeste:

http://maxwax.no/

 

acrylpastaen og hardglansen med de 2 skivene vist på bildet.

billig og bra polermaskiner ala trinnløs vinkelsliper med borelås kjøper du til 299 andre steder.

 

dette tror du ikke engang når du ser det.

min var som sandpapir - etter noen sec med acrylpastaen og insektsvampskiven var den akkurat som ny!

det var prosess 1.

 

prøvde alt fra jotun og seaclean og mye mer - sjanseløse.

 

anbefales på det varmeste.

 

Ingen forhandlere i nærheten. Noen nettbutikker som selger max wax :confused:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Vasking / Polering.

 

Egen erfaring for å få opp finnish på glassfiberskrog:

Vask godt med relativt kraftig vaskemiddel for å få ut skitt av porer. Det du finner i kjøkkenskapet kan godt gjøre nytten så lenge det ikke inneholder slipemidler. (Lut vil ikke skade gelcoat med engangsbehandling).

 

Kjør på med lakkrens/poleringsmaskin. Dersom du ikke har erfaring med dette, anbefales lav hastighet. Acrylpasta er bra til dette, men liker bedre meguiars Heavy Duty Oxidation Remover.

 

Poler, enten for hånd eller for maskin etterpå. Brukte selv tidligere kun hardglans fra Maxwax, men hardvoksen holdt kun et par måneder, med skjolder i skrogside som resultat. Bruker nå Boat/RV Pure Wax også den fra Meguiar`s og er strålende fornøyd med dette.

 

Ikke for å fremheve Meguiar`s egenskaper, men ser at flere og flere proffesjonelle aktører går over til deres produkter. Og pris er i hvertfall ikke grunn.

 

Panvulk har også nettsjappe for Meguiar`s produkter.

http://panvulk.meguiars.no/default.asp?cat=boat

 

mvh

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Akkurat hjemme fra ferie og klar til å jobbe med båten, men den gang ei :cryin: Det går vel uka før jeg får ut båten fra tollager. Det jobbes med et vedlegg 3 og foreløbig dokumentasjon for å få frigitt båten. Når det er ferdig blir den endelig fortollet og jeg slipper tollager mens jeg ferdigstiller CE merking og båt. Til dere som har tenkt å importere båt så kan dette ordnes på forhånd så båten blir frigitt med en gang. Eller kanskje de forandrer på reglene igjen :crazy:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Siden båten ikke blir registrert før den er ferdig CE merket tviler jeg på om jeg får forsikret den hos Gjensidige, som jeg har brukt før og har god erfaring med. Noen som har tips til ringerunden min i morgen tidlig. Har sendt en forespørsel til Båtforsikreren.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...