Jump to content

Kjøpe ny båt med flybridge


Trophy

Recommended Posts

Kansje en ide med en tråd som omtaler "bruk av biminitopp?"

 

Jeg for min del ser nytten av når en ligger i til kai og kan trekke tak over hodet om det skulle komme noen dråper, ikke alltd plass til alle inne...

Men å kjøre med partyteltet er jo ikke akkurat det vakreste som finnes :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett at bimini og etterpåfølgende monterte plastvegger omkring denne i USA har vært drøftet i forhold til støtte-seil funksjon.

Jeg har aldri forstått hvorledes denne - etter mitt skjønn - lite estetiske innretningen i det hele kan ha noen som helst støtteseil-funksjon. Hvilken av flatene vil virke som støtteseil? De av oss som med vanlige plastbåter med relativt stort overbygg har opplevd motorstopp eller stopp i fremdriftmaskineriet, har nok opplevd at stor overflate ikke gir noen støtteseilfunksjon. Jeg anbefaler alle småbåteiere å stoppe båten når det er en del vind og oppleve hvordan båten da beveger seg ut fra vindens krefter.

 

Det fremkommer av dette innlegget at jeg oppfatter den amerikanske trenden - som har vedvart mange år - med å innbygge biminien for å være en tendens til "kråkereir-bygging" som bryter mot gamle maritime lijeføringer.

 

Men dette er mitt syn.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

ok, ok, håper ikke det gjør noe å vise til bildene dine.

 

de er nemmelig veldig bra.

 

du kunne jo kanskje legge ut linken til siden din for der vises det veldig godt hva slags båt man snakker om ;-)

 

 

tør ikke legge ut bilder av min egen - har ikke så mange brukbare bilder enda heller men den er så kjenspak at ingen kunne ta feil selv om de aldri hadde sett navnet før :lol:

big bluff, here i come, - native though.

 

årsaken til anonymiteten er forøvrig rent profesjonell av forretningsmessige grunner - ikke båtrelatert.

 

bare til orientering.

Link to post
Share on other sites

En av grunnene til "partytelt" bruken er at mange av flybridgebåtene har bare styreposisjon oppe.

Når det gjelder min båt skal jeg hente den så snart "butikken" åpner mandag 19/6. 14 dager senere en jeg hadde regnet med :cryin:

Det er også innført ny regler hos Tollvesenet for lagring under CE-merking. Får ikke privat lagring lenger, men må gjøre det via et firma/speditør med tollager sånn at de står ansvarlig for at mva o.l. blir betalt. Blir vel ikke lenge til det kommer flere "begrensinger". Hva som helst bare de klarer å stoppe konkurransen fra "over there".

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

er vel ikke lenge før noen etablerer en seriøs CE instutisjon der tenker jeg slik at alle båter som kan blir skikkelig CE merket før de ankommer landet.

imidlertid betinger det nok at det sitter motor i ved import men samtidig er det jo en enkel sak å fixe det her om det kun er motoren som er "catch 22"en".

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Gleder meg ja, men har kjøpt sydentur for lenge siden og skal reise en uke etter at jeg har hentet båten i Gøteborg. :headbang: Skal prøve å montere det meste før jeg reiser og så har jeg litt mekaniker hjelp som kan ordne elektrisk, instrument, osv.... pluss automatisk brannslukker, lensepumpe og stengeventil mellom motor og diesel tank. Har du noe å anbefale...

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

hvorfor må du bytte lensepumpe? samtlige lens/ventlasjon/vann/septik på min 2556 fra 1992 er "ignition proof"

sjekk dine før du bestiller/bytter.

drivstoffslangene holdt også dagens krev i hht CE.

 

valgte dette brannslukningssystemet http://www.buskerud-brannservice.no/sider/...ION=GFA&SID=572

fordi det enkelt kan utløses elektrisk fra begge styrepos samt at det utstyres med "lunte" (275°C?) i tilfelle "everything else fails".

likte ikke wireutløsere.

 

når det gjelder stengeventilløsning for drivstoff og ekstra påkrevet drivstoffilter med vannutskiller kan du sende meg en IM så kan jeg sende deg noen bilder av min godkjente løsning.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gleder meg ja, men har kjøpt sydentur for lenge siden og skal reise en uke etter at jeg har hentet båten i Gøteborg. :headbang: Skal prøve å montere det meste før jeg reiser og så har jeg litt mekaniker hjelp som kan ordne elektrisk, instrument, osv.... pluss automatisk brannslukker, lensepumpe og stengeventil mellom motor og diesel tank. Har du noe å anbefale...

Har brukt rule sine pumper, fungerer bra de. Er vel ikke noe i veien med de orginale annet enn en gjerne kan ha en større pumpe kun koblet til manuell bryter i tillegg til den automatiske.

På B-R-A-N-N siden :wink: gikk jeg for fireboy (ca. 5 store lapper), der er prisforskjellen liten mellom størrelsene da det kun er trykket på flasken som varierer, jeg har også montert en boks som kobler ut motor, generator og vifte men den er det vel neppe krav til. Kjøpte min releboks på ebay for noen hundrelapper. Stengeventil har jeg ikke anskaffet enda men har kjøpt alt av slanger og tilbehør på Tess med jobbens rabatter, da blir det proft til en fornuftig penge.

En uke å alt er vel litt optimistisk, når først motoren er ute så kan jo motorrommet få seg en shinings også, men dette er jo du kjent med :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...