Jump to content

Kjøpe ny båt med flybridge


Trophy

Recommended Posts

Da er vi i gang med montering av ny motor :cool:

Har demontert gammel transom og montert ny. Flyttet frem motorfestene og fjernet en del som skal vekk. Vasket motorrom og gjort klart for påsmøring av topcoat så det blir rent og pent :cheers: Skal også bygge en liten plattform for sjøvannsfilter. Kanskje motoren kommer inn på torsdag :rolleyes:

Datoen på bildene er feil av en eller annen grunn :eek:

 

Bilde

Litt gammel og nytt

 

Bilde

Transom fra utsiden

Bilde

Den gode mekaniker in action

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Da er dagen gått ( 13 timer) med vasking og litt mekking. Har problemer med å få kjøleskapet til å virke. Har koblet strøm som tidligere gikk gjennom kontakten på bensinmotoren over på hovedbryter, men kjøleskapet virker ikke. Alt annet som lys, pumper, ankervinsj og trim virker. Skal sjekke om tenningslåsen er involvert imorgen.

Har også problem med styringen siden jeg skal bruke det " gamle opplegget". Helt annerledes nå, så jeg skulle beholdt servopumpen og slangene :eek:

Ellers så er det kun gir/gass tilkobling og drevet som mangler for å kunne sjøsette :rolleyes:

Blir nok Olsok tur i år også :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Gått fint hittil. Hva gjorde du med el. som gikk gjennom kontakten til bensinmotoren?? Regner med du brukte opp igjen det orginale 12v opplegget :confused:

Alle instrumentkabler mm. fra motorrom og frem er lagt opp på nytt, jeg trenger vel ikke å skrive at det tok tid...

 

Når vi først er inne på det så har jeg erstattet nøkkelbryter oppe med en trykk knapp slik at jeg ikke trenger å stoppe motorene når jeg flytter på meg... Nøkkel står alltid i nede.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle instrumentkabler mm. fra motorrom og frem er lagt opp på nytt, jeg trenger vel ikke å skrive at det tok tid...

 

Trekt ny kabelstokk jeg også, men kjøleskap, lys, trimflaps, ankervinsj og vindusvisker går ikke på denne....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Flapsen er jo bare en 4 leder og fargene står merket på bryteren med en bokstav.

Hos meg vare det tidligere koblet to sikringbokser nede (en fra hver motor) og en oppe. Har samlet forbruk på den ene og det mer kritiske på den andre. Vet ikke om du har flere batteribanker/-brytere...

Link to post
Share on other sites

strøm til "normalforbrukere" går via +koblingen på starteren til "sikringsboksene" på førerposisjonene om det er samme prinsipp som på 2556en og dermed er det mye som ikke funker før denne koblingen er gjenopprettet.

det samme gjelder for (-)en som samles i et jordingspunkt bakerst på motor.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

strøm til "normalforbrukere" går via +koblingen på starteren til "sikringsboksene" på førerposisjonene om det er samme prinsipp som på 2556en og dermed er det mye som ikke funker før denne koblingen er gjenopprettet.

det samme gjelder for (-)en som samles i et jordingspunkt bakerst på motor.

 

Dette kjente jeg til og fixet, men kjøleskapet virker ikke og i dag har jeg målt at der er strøm på kjøleskapet :cryin:

Har lest i brukermanualen til kjøleskapet og der står det at dette og andre el. instr. kan ta skade av lading på "fast" innstillingen med ekstern lader. jeg har ladet på "fast" men husker ikke om hovedbryter eller kjøleskap stod på :blush:

 

Kan den ha hengt seg i 110 v stilling :confused: Er det mulig å skifte "boksen" på baksiden der 110v og 12v er tilkoblet, eller reparere ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Kan den ha hengt seg i 110 v stilling :confused: Er det mulig å skifte "boksen" på baksiden der 110v og 12v er tilkoblet, eller reparere ?

Den har neppe hengt seg nei. Har den 110v tilkoblet vil den overta og gå tilbake til 12v når 110v forsvinnner. Du har vel kansje ikke tilgang på 110v? Jeg har satt på en liten 2:1 trafo der...
Link to post
Share on other sites

Du har vel kansje ikke tilgang på 110v? Jeg har satt på en liten 2:1 trafo der...

 

Har ikke fått trafoen på 3,3 kw jeg har bestilt. Står visst på et lager i London :rolleyes:

Kanskje jeg dropper den. Hva slags har du ? 2 : 1 trafo hva er det? Hvor skaffer jeg en sånn raskt?

send meg eventuelt en IM. :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått trafoen på 3,3 kw jeg har bestilt. Står visst på et lager i London :rolleyes:

Kanskje jeg dropper den. Hva slags har du ? 2 : 1 trafo hva er det? Hvor skaffer jeg en sånn raskt?

send meg eventuelt en IM. :cheers:

En 2:1 trafo betyr kun at det kommer halvparten av spenningen inn ut av trafoen. Jeg har benyttet en liten en rett på kjøleskapet, byttet varmeelementet på varmvannsberederen for noen hundrelapper til ett 220v element. Bør bytte til topolte sikringer om en går for 220v ombord uten skilletrafo. Jordfeilbryter med sikring (300,- på clas ohlson) kan med fordel erstatte hovedsikiringen på båten.
Link to post
Share on other sites

Trafo'n min kommer vistnok i morgen :rolleyes: så da blir det den. Mercruiser har sendt med en propell som er mye for liten tror jeg, 16 3/4 x23 . Båtvekt er oppgitt til 3600 kg, men med diesel og litt last blir det vel 4000 kg tenker jeg og utveksling er 2 : 1 med Bravo 2 propell, toppturtall skal være 3900, hk 320 (306 på propell) og skroglengden er 28 fot. Kan Sydvesten eller noen andre kalkulere den for meg ???

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Fikk trafo'n i dag og alt virket untatt varmtvannsbereder som jeg ikke fikk prøvd.

Siden kjøleskapet ikke virker på 12v, kan jeg bruke omformer fra 12v til 110v :confused: Synes det er forjæ... . å dumpe et så stort og dyrt kjøleskap..

Noen som har tips om hvordan reparere det????

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har bestemt meg for å bruke kjøleskapet som det er og skru ut el. boksen på baksiden og levere den til et firma her i byen som jeg har fått anbefalt.

Har også oppdaget at jeg ikke har tømming til sjø fra toalett tanken :eek: Jeg lurer da på om jeg bare skal kjøpe en pumpe og montere denne med styring/bryter fra Flybridge. Har også vurdert om jeg skal montere versjonen som tømmer tanken med undertrykk når jeg kommer opp i en viss hastighet. Hva mener dere er best?? Hva trenger jeg hvis jeg velger sistnevnte??? Slange, kuleventil og skroggjennomføring. En spesiell skroggjennomføring som passer til dette? Takknemlig for innspill. Landtømmingen i Ålesund ligger så vanskelig til :lol::wink:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ihvertfall montert egen elektrisk pumpe med bryter et egnet sted i nærheten av styreposisjonen. Da kan du bestemme selv hvor du vil tømme tanken.

 

:nono: Tenk deg at du bare har tømming etter ejektormetoden, og du tar båten opp i plan rett utenfor havna eller en badestrand. Da har du tømt tanken før du får tenkt deg om, uten at du kanskje ville det! Og "møkka" driver inn på stranda...... :puke:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...