Trophy Svart 15.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 I dag fikk jeg godkjenning fra IMCI !!!!! Kan fortolles Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 15.Juli.2006 Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Den er god!!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 18.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2006 (redigert) Da er vi i gang med montering av ny motor Har demontert gammel transom og montert ny. Flyttet frem motorfestene og fjernet en del som skal vekk. Vasket motorrom og gjort klart for påsmøring av topcoat så det blir rent og pent Skal også bygge en liten plattform for sjøvannsfilter. Kanskje motoren kommer inn på torsdag Datoen på bildene er feil av en eller annen grunn Litt gammel og nytt Transom fra utsiden Den gode mekaniker in action Redigert 18.Juli.2006 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 22.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2006 Da er dagen gått ( 13 timer) med vasking og litt mekking. Har problemer med å få kjøleskapet til å virke. Har koblet strøm som tidligere gikk gjennom kontakten på bensinmotoren over på hovedbryter, men kjøleskapet virker ikke. Alt annet som lys, pumper, ankervinsj og trim virker. Skal sjekke om tenningslåsen er involvert imorgen. Har også problem med styringen siden jeg skal bruke det " gamle opplegget". Helt annerledes nå, så jeg skulle beholdt servopumpen og slangene Ellers så er det kun gir/gass tilkobling og drevet som mangler for å kunne sjøsette Blir nok Olsok tur i år også Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 23.Juli.2006 Del på Facebook Svart 23.Juli.2006 (redigert) Dette gikk jo raskere enn jeg kunne drømme om... Redigert 23.Juli.2006 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 23.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2006 Dette gikk jo raskere enn jeg kunne drømme om... Gått fint hittil. Hva gjorde du med el. som gikk gjennom kontakten til bensinmotoren?? Regner med du brukte opp igjen det orginale 12v opplegget Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 23.Juli.2006 Del på Facebook Svart 23.Juli.2006 (redigert) Gått fint hittil. Hva gjorde du med el. som gikk gjennom kontakten til bensinmotoren?? Regner med du brukte opp igjen det orginale 12v opplegget Alle instrumentkabler mm. fra motorrom og frem er lagt opp på nytt, jeg trenger vel ikke å skrive at det tok tid... Når vi først er inne på det så har jeg erstattet nøkkelbryter oppe med en trykk knapp slik at jeg ikke trenger å stoppe motorene når jeg flytter på meg... Nøkkel står alltid i nede. Redigert 23.Juli.2006 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 23.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2006 Alle instrumentkabler mm. fra motorrom og frem er lagt opp på nytt, jeg trenger vel ikke å skrive at det tok tid... Trekt ny kabelstokk jeg også, men kjøleskap, lys, trimflaps, ankervinsj og vindusvisker går ikke på denne.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 23.Juli.2006 Del på Facebook Svart 23.Juli.2006 Flapsen er jo bare en 4 leder og fargene står merket på bryteren med en bokstav. Hos meg vare det tidligere koblet to sikringbokser nede (en fra hver motor) og en oppe. Har samlet forbruk på den ene og det mer kritiske på den andre. Vet ikke om du har flere batteribanker/-brytere... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 23.Juli.2006 Del på Facebook Svart 23.Juli.2006 ville no prøvd å koble kjølskapet rett på batteriet for å sjå om det er defekt.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 23.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2006 Vet at kjøleskapet var ok før motor ble tatt ut. Skal måle om der er strøm inn på kj.skap i morgen. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 23.Juli.2006 Del på Facebook Svart 23.Juli.2006 Kjøleskapet mitt var også i utgangspunktet defekt, men etter at de to ledningene som "noen" hadde kappet av ble koblet til igjen funket det som bare det. Hvordan vil du gjøre det med 220/110v da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 23.Juli.2006 Del på Facebook Svart 23.Juli.2006 (redigert) strøm til "normalforbrukere" går via +koblingen på starteren til "sikringsboksene" på førerposisjonene om det er samme prinsipp som på 2556en og dermed er det mye som ikke funker før denne koblingen er gjenopprettet. det samme gjelder for (-)en som samles i et jordingspunkt bakerst på motor. Redigert 23.Juli.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 23.Juli.2006 Del på Facebook Svart 23.Juli.2006 (redigert) Tilføyer at ledningene er sort (-) og rød/lilla (+), større kvadrat enn de andre. Har den nye motoren samme tilkobling? Redigert 23.Juli.2006 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 24.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2006 strøm til "normalforbrukere" går via +koblingen på starteren til "sikringsboksene" på førerposisjonene om det er samme prinsipp som på 2556en og dermed er det mye som ikke funker før denne koblingen er gjenopprettet. det samme gjelder for (-)en som samles i et jordingspunkt bakerst på motor. Dette kjente jeg til og fixet, men kjøleskapet virker ikke og i dag har jeg målt at der er strøm på kjøleskapet Har lest i brukermanualen til kjøleskapet og der står det at dette og andre el. instr. kan ta skade av lading på "fast" innstillingen med ekstern lader. jeg har ladet på "fast" men husker ikke om hovedbryter eller kjøleskap stod på Kan den ha hengt seg i 110 v stilling Er det mulig å skifte "boksen" på baksiden der 110v og 12v er tilkoblet, eller reparere ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 24.Juli.2006 Del på Facebook Svart 24.Juli.2006 Kan den ha hengt seg i 110 v stilling Er det mulig å skifte "boksen" på baksiden der 110v og 12v er tilkoblet, eller reparere ?Den har neppe hengt seg nei. Har den 110v tilkoblet vil den overta og gå tilbake til 12v når 110v forsvinnner. Du har vel kansje ikke tilgang på 110v? Jeg har satt på en liten 2:1 trafo der... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 26.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2006 Du har vel kansje ikke tilgang på 110v? Jeg har satt på en liten 2:1 trafo der... Har ikke fått trafoen på 3,3 kw jeg har bestilt. Står visst på et lager i London Kanskje jeg dropper den. Hva slags har du ? 2 : 1 trafo hva er det? Hvor skaffer jeg en sånn raskt? send meg eventuelt en IM. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 26.Juli.2006 Del på Facebook Svart 26.Juli.2006 (redigert) kontakt http://noratel.no/ du må normalt bestille via installatør grossist men kontakt de - har normalt mye på lager. Redigert 26.Juli.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 27.Juli.2006 Del på Facebook Svart 27.Juli.2006 Har ikke fått trafoen på 3,3 kw jeg har bestilt. Står visst på et lager i London Kanskje jeg dropper den. Hva slags har du ? 2 : 1 trafo hva er det? Hvor skaffer jeg en sånn raskt? send meg eventuelt en IM. En 2:1 trafo betyr kun at det kommer halvparten av spenningen inn ut av trafoen. Jeg har benyttet en liten en rett på kjøleskapet, byttet varmeelementet på varmvannsberederen for noen hundrelapper til ett 220v element. Bør bytte til topolte sikringer om en går for 220v ombord uten skilletrafo. Jordfeilbryter med sikring (300,- på clas ohlson) kan med fordel erstatte hovedsikiringen på båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 27.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2006 Trafo'n min kommer vistnok i morgen så da blir det den. Mercruiser har sendt med en propell som er mye for liten tror jeg, 16 3/4 x23 . Båtvekt er oppgitt til 3600 kg, men med diesel og litt last blir det vel 4000 kg tenker jeg og utveksling er 2 : 1 med Bravo 2 propell, toppturtall skal være 3900, hk 320 (306 på propell) og skroglengden er 28 fot. Kan Sydvesten eller noen andre kalkulere den for meg ??? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 31.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2006 Fikk trafo'n i dag og alt virket untatt varmtvannsbereder som jeg ikke fikk prøvd. Siden kjøleskapet ikke virker på 12v, kan jeg bruke omformer fra 12v til 110v Synes det er forjæ... . å dumpe et så stort og dyrt kjøleskap.. Noen som har tips om hvordan reparere det???? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 31.Juli.2006 Del på Facebook Svart 31.Juli.2006 Har du forsøkt å koble det rett på batteriet? Kan jo eventuellt bestille en us inverter fra ebay eller noe men du vil ha ett høyere forbruk enn normalt, inverteren slår seg jo ikke av... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 13.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2006 (redigert) Har bestemt meg for å bruke kjøleskapet som det er og skru ut el. boksen på baksiden og levere den til et firma her i byen som jeg har fått anbefalt. Har også oppdaget at jeg ikke har tømming til sjø fra toalett tanken Jeg lurer da på om jeg bare skal kjøpe en pumpe og montere denne med styring/bryter fra Flybridge. Har også vurdert om jeg skal montere versjonen som tømmer tanken med undertrykk når jeg kommer opp i en viss hastighet. Hva mener dere er best?? Hva trenger jeg hvis jeg velger sistnevnte??? Slange, kuleventil og skroggjennomføring. En spesiell skroggjennomføring som passer til dette? Takknemlig for innspill. Landtømmingen i Ålesund ligger så vanskelig til Redigert 13.August.2006 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 13.August.2006 Del på Facebook Svart 13.August.2006 Jeg ville ihvertfall montert egen elektrisk pumpe med bryter et egnet sted i nærheten av styreposisjonen. Da kan du bestemme selv hvor du vil tømme tanken. :nono: Tenk deg at du bare har tømming etter ejektormetoden, og du tar båten opp i plan rett utenfor havna eller en badestrand. Da har du tømt tanken før du får tenkt deg om, uten at du kanskje ville det! Og "møkka" driver inn på stranda...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 13.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2006 Trodde at man brukte en kuleventil som man bare åpnet den lille stunden det tar å tømme tanken og dermed har kontroll med hvor tanken tømmes Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.