Jump to content

Nå kommer åpenbart sertifikatet...


tuffff

Recommended Posts

Vil tro overlevelsesevnen er vesentlig større i 20 grader enn i 10...

Det er større. ja. Men jeg er ikke sikker på om jeg vil være så optimistisk som 20 grader for norskekysten genrelt, og heller ikke sikker på om jeg vil bruke ordet vesentlig. Risikovurderingen for 10 grader var kun et eksempel jeg hadde liggende lett tilgjengelig. Jeg har bodd mange år i en del av landet som ikke er kjent for høye vanntemperaturer, selv om sommeren. :wink: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så sikker på det. Jo større FrP blir, jo større sjans er det for at dagens regjering fortsetter etter neste valg IMHO. Om de ikke får 45%+ da...

Tror du at øket oppslutning om FRP vil gjøre at folket vil stemme RødGrønnet for å slippe FRP i regjeringsposisjon ? Interessant tanke,vi får muligens se om det stemmer om 3 års tid. Hvem som kan bli neste valgvinner vet jeg ikke men teorien din tviler jeg litt på inntil videre ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Tror du at øket oppslutning om FRP vil gjøre at folket vil stemme RødGrønnet for å slippe FRP i regjeringsposisjon?

Nå begynner vel diskusjonen å dreie seg om ren politikk her :lol: Nå kan det vel hende at politikerne er like flinke til å bidra til at det politiske landskapet endrer seg som folket, men jeg tenker at jeg tar den diskusjonen i et annet forum. :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Tror du at øket oppslutning om FRP vil gjøre at folket vil stemme RødGrønnet for å slippe FRP i regjeringsposisjon ? Interessant tanke,vi får muligens se om det stemmer om 3 års tid. Hvem som kan bli neste valgvinner vet jeg ikke men teorien din tviler jeg litt på inntil videre ihvertfall.

Vi får se. Personlig har jeg ihvertfall forlatt Høyre til fordel for Ap etter Ernas nye tilnærming til FrP. Vet om flere som har gjort det samme. Et H med under 10% oppslutning er neppe spesiellt interessert i å regjere sammen med FrP. Kanskje en ren FrP regjering med støtte fra H men det forutsetter rent flertall for H+FrP.

 

Ellers enig i at det ikke passer i denne tråden så jeg får vel avslutte her...

Link to post
Share on other sites

Appropos redningsvest:

 

Tror faktisk ulykkesstatisikken hadde sett andeledes ut om stige hadde vært vanligere på småbåter.

 

Det er vel ikke direkte farlig å ligge å flyte rundt båten, med eller uten vest, men å ikke ha muligheten i komme opp i båten igjen, er kritisk.

 

For å sette fokus på problematikken, vil jeg påstå at stige er viktigere enn vest.

 

I forb. båtsertifikatet burde det å entre en jolle eller småbåt uten stige eller leider være en del av den praktiske prøven. Med fulle klær. I kaldt vann.

 

Har noen virkelig prøvd? Skremmende nifst!!!! :eek::eek:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sant nok. I min forrige båt, en Nordkapp 16.5' u/powertrim på motoren, så var det første jeg gjorde å montere en stige. Har ikke brydd meg om det på nåværende båt da motoren har powertrim og bryter lett tilgjengelig på siden av motoren. Det er bare å stå på finnen og heise seg opp :)

Link to post
Share on other sites

Har noen virkelig prøvd?

Med vanlig normal badeglede er den øvelsen noe det ikke koster så mye å gjennomføre, og for barn blir det lett til en morsom konkurranse. Jeg kan underskrive på at denslags moro er til stor nytte dersom du faller i vannet når det holder 10-12 grader. :diving:
Link to post
Share on other sites

Huff.... ja har prøvd, men kom meg ikke oppi... dette var en pionerjolle. Hadde i min villeste fantasi ikke trodd at det skulle være noe problem. Prøvde bare fra siden, kanskje det hadde gått bakfra ved motoren??

Uansett, et par tau strategisk plassert ble montert så nå kommer jeg meg oppi ganske greit.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha lest at det er påbudt med stige som kan brukes når du liger i vannet. Den skal altså kunne felles ut av den som "bader" uten hjelp fra båten. Mener det det stod en sak om det i Båtliv eller Båtmagasinet i fjor. De testet under messen Båter i sjøen og resultatet var ikke særlig oppløftende.

Link to post
Share on other sites

Statistikk er litt vrient ettersom nedkjøling medvirker til at folk som ligger i sjøen blir utmattet og drukner om de ikke har flyteplagg, men flyteplagget gir bare en utsettelse fordi nedkjølingen også kan være direkte dødsårsak. Et god redningsvest kan også isolere såpass at nedkjølingen tar lengre tid.

Vanligvis så stopper hjertet først når de blir tatt opp på land, i sjøen er de så nedkjølt at kroppen slår på "ventemodus". Det er derfor også at redningsskøytene bruker nett på siden til å løfte opp folk, fordi det reduserer faren for hjertestans.

 

Vil påstå at redningsvest er utrolig viktig i så henseende. I kaldt vann kan flytekjeledress anbefales, fordi disse holder deg varm og flytende.

 

Flytejakke/genser derimot... Huff!

Link to post
Share on other sites

Vanligvis så stopper hjertet først når de blir tatt opp på land, i sjøen er de så nedkjølt at kroppen slår på "ventemodus". Det er derfor også at redningsskøytene bruker nett på siden til å løfte opp folk, fordi det reduserer faren for hjertestans.

 

Vil påstå at redningsvest er utrolig viktig i så henseende. I kaldt vann kan flytekjeledress anbefales, fordi disse holder deg varm og flytende.

 

Flytejakke/genser derimot... Huff!

Jeg hadde en litt ekkel opplevelse lørdags kveld (13.05.06).

Hadde vært hos en kamerat, og skulle hjem med riben min. Lånte helt tilfeldigvis hans selvlysende gule Fladen flytedress fordi jeg tenkte det ville bli kaldt.. (hadde jeg ikke lånt den, hadde jeg hatt helt sorte klær på meg, med en rød vest)

 

Ligger å putrer i 30knop, alt er helt flott, blåser riktignok litt, men det var ikke noe gale. (dette er i bergen, hjeltefjorden, mot marikovneset for de som kjenner til stedet)

Når jeg nærmet meg marikovneset, var det tre fjorder som møttes, så det var litt strøm, og i tillegg var det mer bølger her..

Slakket av, men båten fungerer helt fint, som vanlig.

Plutselig hopper båten, lander tydeligvis skjevt, og jeg havner i vannet. Dødmansknappen var som alltid på, så båten stoppet. Sparket av meg skoene og begynte å svømme etter båten, dette klarte jeg ikke, fordi det var en del strøm og vind, så jegfant ut at jeg måtte prøve mot land istedet, ca 100m. Begynner å svømme, men det var ikke enkelt, fant ut at jeg ikke klarte dette, så jeg begynte å skrike etter hjelp. Skrek lenge, men følte at ingenting skjedde. Ble veldig sliten, svelgte mye vann, og ble enda mer utslitt.. heldigvis hadde jeg flytedressen på meg, så den holdt iallefall litt på varmen. Etter ca 15min i sjøen kommer det en båt, ble straks litt roligere. Båten stopper ca 200m fra meg.. begynner å skrike etter de,og plutselig ser de meg.. De kom i full fart mot meg, og jeg fikk karret meg bort til badestigen. Tror jeg hadde fire pauser fra jeg tok i badestigen, til jeg var oppi båten..var veldig utmattet.. de sa de hadde ikke sett meg hadde det ikke vært for den gule dressen..

Vi fikk tak i båten min og satt den på slep, de rev av meg klærne mine, og fikk tatt på meg en tørr kjeledress,tør lue og tørre sokker.

 

Fem ti min etterpå kom luftambulansen, og vi fikk signalisert at jeg var alene i båten og alt var ok, rett etter kom dykkerbåten fra sandviken med to dykkere, og fire brannmenn. De ville ha meg oppi båten deres for å få meg til land og til legen snarest mulig.

 

Kom til land, to politibiler, og en ambulanse, pratet med politiet, og så på legevakten for sjekk av temperatur og hjerterytme.

Så hjem i en varm dusj.

 

Det jeg vil fram til her er at hvis jeg ikke hadde hatt på meg flytedressen, så er det sansynlig at jeg ikke hadde sittet her i dag...er veldig glad for at jeg brukte den dressen.

 

En annen ting som jeg ble litt overrasket over, er at redningselskapet sin båt ikke rykket ut. Dykkerbåten som kom, lå i en havn lenger borte enn redningselskapet sin båt gjorde. Dykkerbåten brukte ca 15min fra havn til meg, mens redningselskapet sin båt hadde brukt kansje brukt 6min. og skuten til redningselskapet lå fremdeles fortøyd når vi kom i land (amulansen plukket meg opp rett ved siden av skuten til redningselskapet)

 

Gutta fra selskapet kom bort til min bror og politiet og spurte hva som hadde skjedd?!!? Hører ikke de på samme bånd som politiet,ambulansen og luftambulansen??

 

 

TAKK TIL ALLE SOM REDDET LIVET MITT

Redigert av Holmedal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanligvis så stopper hjertet først når de blir tatt opp på land, i sjøen er de så nedkjølt at kroppen slår på "ventemodus".

Grunnen til nettet og horisontalt løft er for å hindre at trykkutgjevning skal gå for raskt. Har ikke så mye med selve nedkjølingen å gjøre, men mer med at kroppen har vært utsatt for forskjellige trykk mens den lå i vann. Man blir gjerne "stående" vertikalt i vannet. Bringes man opp i den stillingen vil blodet gå til beina i stedet for å gå til hodet for å si det enkelt.
Link to post
Share on other sites

Ligger å putrer i 30knop, alt er helt flott, blåser riktignok litt, men det var ikke noe gale.

Fra idyll til drama, før man vet ordet av det!

 

Gripende og lærerik lesning, og en ytterligere påminnelse hvilket miljø man egentlig ferdes i.

 

Det var bra at det likevel gikk godt med deg. Og sikkert med en erfaring du gjerne må dele med flest mulig:flag:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanligvis så stopper hjertet først når de blir tatt opp på land, i sjøen er de så nedkjølt at kroppen slår på "ventemodus".

Nja, hjertet kan stoppe i vannet om du blir nedkjølt nok, men da øker også tiden man overlever sirkulasjonssvikt.

 

Grunnen til at livreddere behandler nedkjølte, også de som er ved bevissthet, så forsiktig som om de var egg er fordi de ytterste lag av kroppen er kaldest. Blod fra de kaldeste delene av kroppen bør ikke blande seg for raskt med varmere blod lenger inne i kroppen. Dette kalles afterdrop og kan gi hjertestans.

Link to post
Share on other sites

Takk for at du deler din historie med oss, og ikke minst takk for at det gikk bra!

 

Vi er nok mange som gjør oss en del refleksjoner av å lese din historie, men en ting jeg legger veldig godt merke til er at til tross for at du brukte dødmannsknapp, og denne virket, så hadde båten såpass stor fart at den ikke stoppet før den var utenfor rekkevidde (200m).

En annen ting er at du beskriver at mulighetetn for å svømme noen vei er meget begrenset.

 

Vår hytte ligger rett i vannkanten og brygga er vår terrasse. Dette gjorde at barna tilbrakte mye tid med vest da de var små. Vi innførte da en regel om at de kunne få gå uten vest på bryggen forutsatt at de kunne dokumentere at de selv klarte å svømme i land etter å ha hoppet i sjøen fra bryggekanten iført badebukse og en t-shirt. Utfordringen ble tatt og de fikk sjokk av å oppleve hvor vanskelig det var å svømme til bryggen p.g.a. en t-shirt!

Fullt påkledd og med vest er det vel i praksis bortimot umulig.

 

For meg er de viktigste tre regler på sjøen som følger:

 

1. ikke fall i vannet

2. ikke fall i vannet og

3. ikke fall i vannet

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Der efår ha meg unnskyldt om denne linken er lagt inn her før - men jeg synes nå dette var ganske interessant.

 

Jeg lurer på om utspillet om "båtlappen" har vært en "politisk prøveballong" - dvs at man svært tidlig i utredningsprosessen lekker tankene til media slik at man kan sjekke oppinionens mening om saken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...