Jump to content

Nå kommer åpenbart sertifikatet...


tuffff

Recommended Posts

Vedkommende seiler jeg møtte i Blindleia på det smaleste like vest for Justøybroen for noen år siden hadde ligget meget tynt an hvis han hadde hatt Båtførersertifikatet. Der kom han midt i leia for fulle seil og uten motorkraft mot en lang rekke med båter som gikk for maskin (også noen seilbåter).

KAT

Hvorfor hadde han ligget tynt an?

Hvilke regler hadde han forbrutt seg mot?

Jeg mener ikke vett og hensyn, men paragraf.

Ansvarsparagrafen i Sjøveisreglene:

"Intet i disse reglene skal frita noen fartøy, dets reder, fører eller mannskap for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi"

 

Grunnregel nr. 2 er at hastigheten må tilpasses etter forholdene - det vil si sikten, farvannet, trafikksituasjonen osv. Alle fartøyer skal til enhver tid gå med det sjøveisreglene kaller sikker fart. Dukker det opp en hindring, må vi ha tid til å styre unna - eller stoppe før det smeller.

 

-Klarere kan det ikke sies.

 

Skal videre kort sitere en nestor i faget Sjøveisregler:

"

– Det blir stadig flere å le av på sjøen. Det beklager jeg. Med et minimum av kunnskap kunne vi igjen følt oss trygge på sjøen. I dag er det mange av oss som seiler i frykt for å møte noen som ikke skjønner at det finnes lover å regler på sjøen. Da kan vi nærmest gi blanke i å følge sjøvettreglene, så lenge den du møter ikke vet at det er noe som heter”høyreregel” på sjøen også, sier leder av Norsk Maritim Skole, Gunnar Herbert Hansen.....

Nå ønsker han og utfordre bransjen til å tilby startkurs for båtkjøpere på jomfrutur.

Det smeller godt i skottene når nestor i fritidsbåtnavigasjon, Gunnar Hansen, uttaler seg om dagens situasjon på sjøen. I alle år har han vært sterkt kritisk til en regulering av fritidsbåtfolket. Nå har han snudd i denne saken og mener det er på høy tid å innføre båtlappen på sjøen.

I diskusjonen om pliktig båtførerbevis ser det for meg ut som om mye av diskusjonen hendler om å være hensynsfull. Da kan jeg opplyse om at man faktisk ikke trenger noe båtførerbevis for å være hensynsfull. Enten er man hensynsfull, eller så er man det ikke. .............

 

 

........Så hva koker dette ned til?

Jo, et frivillig kurs er i egen interesse.

Et obligatorisk kurs gir kun gevinst for de som ikke kan de tingene man har bruk for å kunne i sin båtbruk.

Eller som noen tidligere sa " Enten så er man idiot eller så er man det ikke.....

 

Problemstillingen er nok ikke så svart hvitt. Båtførerkursene ble jo etablert fordi mange ulykker med fritidsbåt kunne relateres til ukyndig og uvettig bruk av båten og til det faktum at det var helt nødvendig å ha regler også for fritidsbåtene. På et båtførerkurs lærer du blant annet om sjøveisreglene og om sjøvett og førstehjelp. Og så lærer du blant en masse annet nyttig (men her må du ha en viss vilje) om holdninger til andre båter (les mennesker) holdninger til vær og vind osv.

At noen tjener penger på dette er vel helt iorden. Skal ikke f.eks en ingeniør få lov å tjene penger på sin kunnskap som han selger til en som har bruk for kunnskapen.

 

Båtførerkursene skal bidra til å skape gode holdninger til de sjøfarende og lære dem opp i navigering og annet som er viktig å vite når du er fører av en båt.

 

Jeg mistenker LOTUS for å prøve å overbevise seg selv, gjennom sine flammende innlegg, om at andre ikke trenger å lære noe om holdninger til sjøs og navigering og andre båtting. :nono:

Det lærer du best hvis du hadde kjørt i kjølvannet til LOTUS i et par dager. :wink:

 

Det er nok på tide at Båtførersertifikatet blir obligatorisk. Hurra. :flag:

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Om målet er å minke antall dødsulykker på sjøen så er det andre virkemidler jeg tror virker bedre, nemlig å påby BRUK av redningsvester utendørs i alle mindre (si <27 fot elns.) planende båter og absolutt alle båter under f.eks 20 fot. Om dette ble etterfulgt tror jeg vi fort kunne mer enn halvert antall dødsfall.

 

Skjønner ikke at det ikke har kommer slikt påbud ennå...

Link to post
Share on other sites

Jeg mistenker LOTUS for å prøve å overbevise seg selv, gjennom sine flammende innlegg, om at andre ikke trenger å lære noe om holdninger til sjøs og navigering og andre båtting. :nono:

Det lærer du best hvis du hadde kjørt i kjølvannet til LOTUS i et par dager. :wink:

Neimen jøss da. Mistenker du meg for å mene at andre ikke trenger å lære noe om holdninger til sjøs og navigering og andre båtting? Det var en fæl mistanke å ha over seg? Selvfølgelig er det mange som trenger å lære noe om holdninger, så en holdningskampanje hadde vært midt i blinken. Har jeg fått avkreftet din mistanke nå?

 

Er du sikker på at holdninger læres ved å kjøre i mitt kjølevann? For alt du vet kan jo jeg ha helt andre holdninger enn de som bør læres bort? Eller kanskje tvert om?

 

Hvis noen vil lære om navigering, er det jo fint. Kanskje jeg skal tvinge deg f.eks til å lære om navigering? Kan du det sier du? Du skal uansett på kurs. Frivillighet gjelder ikke. Å si noe sånt som: Men med den lille snekka mi holder jeg meg bare i skjærgården rett utenfor her og bruker båten kun i dagslys..... Hjelper ikke. Du skal uansett på kurs! Hører du dårlig eller?

 

Tvang er noe dritt. Spesielt når det gjelder holdninger. Plutselig kommer ting ut helt på hodet. Av en eller annen merkelig grunn virker det dårlig å tvinge folk på holdningsfronten.

 

Først tvinge folk på kurs og så tvinge dem til å ha en bestemt holdning? Fyttirakkern. Hvor har det blitt av friheten til å velge? Friheten til å tenke sjæl? Du forutsetter visst at folk ikke kan? Hva hvis de faktisk kan noe da?

 

Lotus

 

PS: Norsk Maritim Skole? Er ikke det de som lever av å selge båtføreropplæring av ymse slag?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Innser vel egentlig at påbudet kommer uansett og har ingen egne personlige problemer med det i hele tatt. Det som derimot blir veldig interessant er hvordan reglene for overgang/amnesti/....osv blir. Det blir vel uansett kun spekulasjoner enn så lenge. Skulle ønske at ikke den biten blir et ugjennomtenkt makkverk lagd for gubber av gubber, men har ikke store forhåpninger. Videre bør vel kompetansen heves noe i byråkratiet. Om jeg ikke husker feil fra tidligere diskusjoner her, sitter det vel saksbehandlere der som setter dagens båtførerbevis i en klasse godt over styrmanspapirer..... som de vel egentlig ikke vet hva er!!!!

Videre har jeg litt bekymringer for to godt voksne ungdommer på mannskapslista som er flaska opp ombord i en båt og har hatt båtførerbevis og fri bruk av båten alene etter fylte 16. Kommer det til å bli tatt hensyn til "ungdom" med årevis av båterfaring, men som ikke kan banke i bordet et båt-eierskap?? Vi får se.

 

Jeg ser av enkelte innlegg at mine meninger er kverulering og kvalifiserer til medlemskap i "hylekoret". Det er desverre ikke nok til at jeg går bort fra mine påstander om at tvang IKKE skaper holdninger, noe det virker som mange har stor tro på.

Å bruke argumentet at det er generelt lovløse tilstander, massevis av ulykker og at det råder anarki på sjøen blir alt for dumt for meg.

Videre kan jeg ikke se noen for meg fornuftige svar på blandt annet Lotus og Mouches relativt greie spørsmål. Merkelig, kanskje jeg har oversett noe, det er en lang tråd?

På meg kan det virke som om enkelte organisasjoner kanskje kan ha et markeringsbehov. Samme hva som foreslås applauderes det blindt av menigheten.

 

Hylekor og kverulering? Nei ikke enda. Men bare vent, det blir nok duka for mye "morro" når "de sakkyndige herrer" (hvem de enn er) skal lage og tilpasse seg et videre overgangs-regelverk for hverandre! Ens egen kompetanse og holdninger er da de rette, er de ikke? Det er de andre som får tilpasse seg? Nei, jeg har ikke mye tro på den gjengen som styrer med dette.

Link to post
Share on other sites

Tvang er noe dritt. Spesielt når det gjelder holdninger. Plutselig kommer ting ut helt på hodet. Av en eller annen merkelig grunn virker det dårlig å tvinge folk på holdningsfronten.

Først tvinge folk på kurs og så tvinge dem til å ha en bestemt holdning? Fyttirakkern. Hvor har det blitt av friheten til å velge? Friheten til å tenke sjæl? Du forutsetter visst at folk ikke kan? Hva hvis de faktisk kan noe da?

Som et innlegg i en pedagogikkdebatt, syns jeg det er mye bra i innlegget ditt Lotus. Minner om bevegelsen "lære for livet"s kritikk av skolen på 70 - 80 tallet. Jeg mener allikevel at dette har mer relevans ovenfor utålmodige ungdomskoleelever, enn voksne mensker som tar båtførerprøven for å realiesere drømmen om å kunne føre egen båt. Etter at de ett til to første årene med obligatorisk hyling, syting og klaging er gått, vil båtførerprøven være en selvsagt sak, de ferreste bruker mye resursjer på å ergre seg over. Selvsagt må det finnes tilrettelagte opplegg for de som sliter med lærevansker , dysleksi osv. Selvsagt må det finnes fleksible overgangsordninger. Utover dette tror jeg båtfolk flest er rimelig engasjert i båtlig og ferdsel på sjøen, og interessen gjør nok at motstanden mot å "be teached" lett kan overvinnes. De uten lærevansker, som ikke klarer å mobilisere interesse nok til å forstå pensumet i båtførerprøven, får man håpe stryker, og tar en runde med seg selv, før de tar prøven på nytt.
Link to post
Share on other sites

I diskusjonen om pliktig båtførerbevis ser det for meg ut som om mye av diskusjonen hendler om å være hensynsfull. Da kan jeg opplyse om at man faktisk ikke trenger noe båtførerbevis for å være hensynsfull. Enten er man hensynsfull, eller så er man det ikke. Et sertifikat fra eller til endrer ikke dette faktum. Å ha obligatorisk sertifikat kun for å ha noe man kan beslaglegge er det rene nonsens. Når ble du sist stoppet av politibåten for kontroll? Vil de som ikke har sertifikat eller har mistet det slutte å kjøre båten sin?

 

Hadde derimot diskusjonen gått på om de uten båtførerprøve skjønner bæret eller ikke skjønner bæret, kunne et sertifikat føre noe godt med seg (forutsett at de uten prøven faktisk ikke skjønner bæret).

 

Hva lærer man egentlig på kurset som direkte påvirker andre båtførere? Det eneste jeg faktisk kan komme på er vikepliktregelen samt å huske og slå på lanternene i mørket.

 

Kjører man på feil side av staken, går man på grunn. Synd for teitingen.

Kan man ikke lese kart, går man på grunn eller forviller seg langtbortivekk. Synd for teitingen.

 

Folkeskikken lærer man ikke på kurset. Har man ikke lært den fra før, er det liten sjanse for at man noensinne vil lære slikt.

 

Så hva koker dette ned til?

Jo, et frivillig kurs er i egen interesse.

Et obligatorisk kurs gir kun gevinst for de som ikke kan de tingene man har bruk for å kunne i sin båtbruk.

 

Om en båtfører er god til å forholde seg til sine medtraffikanter, vil etter det jeg kan se ikke ha noen som helst sammenheng om han har båtførerkurs eller ikke. Det hele er kun et spørsmål om å vite forskjell på høyre og venstre og å ha en standard porsjon høflighet og folkeskikk. Man har faktisk øyne i hodet og kan se om ens handlinger medfører bryderi for andre. Tilbake til høflighet og folkeskikk.

 

Med et kurs får man ofte verdifulle tilleggskunnskaper, men det er kun i egeninteresse. Det er en fordel for en selv å kunne navigere og å kunne vite forskjellen på sjømerkene, men for min del gir jeg blanke i om tullingene kjører på feil side av staken og på grunn. De får skrive det på kontoen dyrkjøpt erfaring og så lærer de etter hvert.

 

Ikke tving folk til å ta kurs. Tving heller bøller til å bli høflige.

 

Til de ivrige forsvarerene av obligatorisk båtførerbevis:

Hvilken gevinst har det for deg at naboen i havna har båtførerbevis?

Ikke noen flåsete greier nå. Rams opp fordelene for deg, pent og pyntlig, et punkt av gangen. (Ikke rams opp fordelene for ham).

Lotus

 

(ca 8000 tok frivillig båtførerprøven i fjor)

Det er ikke det at jeg for min del vil tvinge på noen båtførerkurset men jeg vil at de som kjøper båt skal kunne og føre den og da mener jeg en praktisk prøve kan være til mere nytte.

Selv har jeg en datter på 16 år med båtførerbevis men jeg kan ikke se med min beste vilje at hun er kompetent til og ta båten verken inn eller ut av havna snakker her om en båt på 34 fot.

Link to post
Share on other sites

"Selv har jeg en datter på 16 år med båtførerbevis men jeg kan ikke se med min beste vilje at hun er kompetent til og ta båten verken inn eller ut av havna snakker her om en båt på 34 fot."

Vel, er hun ikke interessert så er vel det grit nok? Bortkasta både tid og penger på båtførerbeviset, men det er uansett kjekt å ha om interessen skulle melde seg.

Eller er det kanskje deg som ikke slipper henne til?? I tilfelle hvorfor?

Jeg mener bestemt at regelverket ikke setter noen begrensninger når det gjelder "øvelseskjøring".

Begge mine tok båten både inn og ut av båsen lenge før de fikk "lappen" ved fylte 16. Båtstørrelsen spiller da vel ingen rolle?

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg ikke visst bedre så hadde jeg trodd dette var et innlegg om at det ikke er nødvendig med noe mer enn det vi allerede har for det fungerer jo bra? SÅ da ble vi enige til slutt allikevel. :wink:

Nå var det godt at du visste bedre da....... og vi blir nok ikke enige i denne saken, men det kan jeg leve helt fint med.. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå var det godt at du visste bedre da....... og vi blir nok ikke enige i denne saken, men det kan jeg leve helt fint med.. :wink:

Prøvelsen på et hvert vennskap er når man er blitt uenige om noe og kan leve godt med det! :wink:

 

Egentlig litt rart at vi alle blir aldri så lite gira på denne tråden for etter det jeg kan se, og skjønne (ikke mye, men litt) så har vi et felles mål, men nokså uenige om midlene? :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ingen som har sagt at det er generelt forbud mot seiling i Blinleia..... men det henvises her til en helt konkret episode som er opplevd og gjenfortalt....

 

Slik som saken ble observert og gjenfortalt her så synes jeg det virker overveiende sannsylig at en slik opptreden strider mot sjøveisreglene som KAT henviser til... Ut fra denne konkrete situasjonen som hverken jeg eller sannsyligvis noen andre er i stand til å vurdere siden vi neppe var der på aktuelle tidspunktet så blir vel tull å debattere dette videre....

 

Selvsagt er det ikke påbudt med motor i en seilbåt, (tviler også på at det har vært påstått i denne tråden), men mangel av et sådant fremdriftsmiddel fritar ikke seilbåten fra sjøveisreglene.... Har man ikke motor så kan man enkelt og greit ikke ferdes på steder hvor det kan være tvil om man er i stand til oppfylle sine forpliktelser i henhold sjøloven med kun seil...

 

Nå er det vel på grensen til uansvarlighet etter mitt syn å ferdes på sjøen med kun seil som fremdriftsmiddel i dagens sterkt trafikerte leder.... det minste man burde ha i tillegg er vel årer så kan ro eller padle farkosten unn om det er påkrevd.... men det regner jeg vel med at de fleste har.... med mindre de er helt "tysker" på sjøen.. Orgagnisert regatteseiling holder jeg utenom siden dette stort sett foregår på avgrensede områder...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alltid man trenger forbud, men det hjelper å vise hensyn. Hvis seiling i Blindleia skaper

usikkerhet blant andre førere, så bør man ta ned seilene. Ingen vits å skape situasjoner.

 

Se ellers i limt tråd ang serfikat. Synes Poseidon har flere poenger. Helt enig i att det vanskelig skal

la seg gjennomføre i løpet av kort tid.

 

Hvorfor ikke skape kampanjer rundt båtførerprøven, ser knapt nok noen grunn til å utvide båtførerprøven teoretisk. GJøre det int for andre og ta prøven.

 

Veldig mange av de jeg kjenner, er forsiktige de førte turene etter vinterdvalen. Driver å kjenner

litt og øver seg. Men dette har med holdninger å gjøre.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Prøvelsen på et hvert vennskap er når man er blitt uenige om noe og kan leve godt med det! :wink:

 

Egentlig litt rart at vi alle blir aldri så lite gira på denne tråden for etter det jeg kan se, og skjønne (ikke mye, men litt) så har vi et felles mål, men nokså uenige om midlene? :flag:

 

Og det kan vi være enige om.

 

Et sertifikat vil ikke nødvendigvis endre holdningene til de som ikke har lært å oppføre seg. Det ser vi eksempler på i trafikken hver dag.

 

Og Mouche, jeg har også lært meg å ikke være avhengig av å reise til Kragerø på lørdags formiddag. Det var ikke det som var poenget mitt med innlegget. Det er svært mye god underholdning i å sitte på bryggekanten og se på det som foregår der på den tiden. Og endel av de som står for underholdningen hadde nok hatt godt godt av en smule opplæring.

 

Fortsatt i tvil om hva som er det beste for fremtiden for oss med båt. Lotus har skrevet noen gode innlegg her, og har bra poeng. Samme med flere andre.

Men hva bør gjøres? Flere kontroller? Holdningskampanjer?

Link to post
Share on other sites

Man er fortsatt på et "tidlig stadium i planleggingen", men skal ha det innført i 2007 ???

 

Det kan se ut som man aldri lærer. Har vært på mange store prosjekter gjennom et langt yrkesliv, og denne "bakvendtland" metoden har sjelden ført fram, dvs at man først setter tidspunktet for når man skal være ferdig, og deretter går i gang med planleggingen.

 

Man må gjøre det omvendt. Først gjøre planen ferdig og deretter se på hvor lang tid det tar å gjennomføre planen.

 

Kan jeg ha misforstått? Kan det være planen som skal være ferdig i 2007 og ikke selve gjennomføringen?

 

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Så om det ble utført ukentlige storkontroller, hvor sanksjonsmiddlene var kjølhaling, tvungen demontering av toalettanlegg, og indragning av ankerdrammen, ville Tuffff også se en mening ved sertifikatplikt på sjøen? :lol: Jeg blir stadig mer forundret..........

He, he, he.... :lol: Nei det var vel ikke akkurat det jeg sa. Det var mest som en kommentar til at det var noen som mente at diskusjonen rundt sertifikatplikt godt kunne løsrives fra problemene med sanksjoner og eventuelle forelegg.

Jeg synes rett og slett at ting fungerer rimelig bra som de gjør og at det ikke er noe behov for å regulere småbåttrafikken ytterligere. At det finnes noen uvørene blandt oss må vi nok leve med uansett.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Å føre en båt i 40 knop i sterkt trafikkert farvann er minst like krevende som å kjøre en bil, men er her da plutselig en helt annen argumentasjon som gjelder.

Det er bare det at du lærer ikke å føre en farkost i en slik hastighet i et slikt farvann på kurs til båtførerprøven. Jeg skulle like å se den generelle opplæringen som skal til for at alle båtførere skal lære å mestre sin farkost i alle gitte situasjoner. Nå har jeg jo ikke sett pensum til det eventuelt kommende båtsertifikatet, men jeg tviler sterkt på om det blir så omfattende. Det blir nok ikke så langt unna det eksisterende båtførerbeviset som mange har slik klokketro på.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at bakgrunnen er den politiske naive tro at kurs og utdanning er nøkkelen til bedre moral

Poenget er kanskje heller at disse «noen» har en klokkertro på at alle andres moral blir bedre, hvis bare de «noen» får bestemme over alle de andre.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Bra link Poseidon. Artikkelen sier vel omtrent det man visste fra før:

Stakkars Regjeringen. Ikke vet man hvor man er, ikke vet man hvor man skal og ikke vet man hvordan man skal komme dit. Men de innrømmer det nå i alle fall.

 

Det man faktisk vet er at det blir flere båter på sjøen og at de blir større og raskere(?). Man vet at antallet bøter og anmeldelser har gått ned de siste årene og man vet at antallet assistanser og redningsoppdrag fra politiets side ikke har økt selv med den store øningen både av båter og ferske båtførere. Så hvor finnes faktagrunnlaget for å innføre obligatorisk båtførerprøve? Og praktiske prøver? Hvordan skal det la seg gjennomføre i praksis? Hva vil det koste? Nøyaktig på hvilke områder ønsker ser man for seg effekten? For meg ser det ut som om statistikken sier at tingenes tilstand blir bedre og bedre. Hvorfor vil enkelte da ha det til at det blir verre?

 

La oss se på skoler som din Poseidon. Slike skoler gjør en glimrende jobb og lærer sine motiverte elever et bredt spekter av nyttige ting. Hva hvis halve klassen var mer eller mindre umotivert? Hva hvis de kun var ute etter å bli ferdig fortenst mulig? Jeg skjønner ikke hvorfor tvang er veien å gå.

 

Regjeringen er bekymret for store raske båter. Godt å vite hvorfor Regjeringen er bekymret og grunnen til at de vil innføre obligatorisk båtførerbevis med praktiske tester. Men stopp nå litt. Det er ikke slik at alle pengesterke 40-åringer i dette landet går hen og kjøper seg slike båter helt ut av det blå. Litt interesse må til. De som gjør det har nok alle som en sterke bånd til sjølivet fra før, og uten å vite det vil jeg tro at de aller fleste har hatt både en og tre mindre båter opp gjennom livet. De er ikke det man kan kalle nybegynnere. De er tydeligvis heller ingen teitinger og har de bruk for det, er de nok smarte nok til å melde seg på hos Poseidon eller andre for et frivillig lite kurs. Hvis de har bruk for det altså. Hvis de aldri har hatt båt tidligere f.eks. Min erfaring med skippere på større fritidsbåter er at de er særdeles dyktige. Ut fra det jeg ser ang manøvrering i alle fall. Kanskje de også kan navigering?

 

 

 

En stor fordel er det med obligatorisk båtførerbevis. Det vil for mange være en sperre til å prøve ut båtlivet. Kynisk sett er det bra for alle oss andre. Da slipper vi kanskje økningen i antallet båter på sjøen? Det blir kanskje billigere å kjøpe båt også? Mindre etterspørsel gir lavere priser. Far ender kanskje opp med mors ønske om campingbil, for i veitrafikken har begge allerede lappen. Og hva med den bedre halvdelen? Min bedre halvdel tok båtførerbevis lenge før meg, men det er sikkert en del bedre halvdeler med middelmådig båtinteresse som nå får enda mindre interesse. Ikke vil de ta båtlappen og uten båtlappen vil de kanske helt la være å føre båten over hode. Kanskje ikke mye kjøring i utgangspunktet, men null er faktisk enda mindre.

 

Innføring av obligatoriske prøve kan nok også få mange utilsiktede konsekvenser av en ikke så positiv karakter. Det gjenstår å se. Blir vel som båtregisteret. Man skreik og hylte om å få det frivillig, men ikke før det var frivillig, så ville man igjen ha det obligatorisk. Er det mulig noe av det samme vil kunne skje for obligatorisk båtførerprøve? Spesielt hvis det dukker opp utilsiktede negative konsekvenser?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det er svært mye god underholdning i å sitte på bryggekanten og se på det som foregår der på den tiden. Og endel av de som står for underholdningen hadde nok hatt godt godt av en smule opplæring.

Opplæring trenger vi, eller har vi alle trengt en gang ,alle sammen. Jeg har lært opp mine barn på sjøen ved praktisk bruk av båter fra de var en neve store. For at de selv skulle holde i rattet/rorkulten måtte jeg da bryte alle kjente lover og regler hva angår alder for bruk av disse fartøyer - ergo er jeg en lovbryter og burde vært dømt til bøter eller fengselsstraff! Dette er en av mange grunner til at jeg gjerne vil vite hva slags straff,bot, konsekvens det skal få å bryte de regler som så mange av dere ønsker gjennomført. For det skal vel ha en konsekvens - eller? Ønsker dere virkelig ikke å være med i den debatten FØR det/den/de blir innført? Vil dere kun mene noe om det i ettertid og da skjelle ut politikerne for å være dumme - les: norsk folkesport!

 

Eller kanskje dere ønsker et system med statsautoriserte båtførere som for den ringe sum av kr.1500,- per time (inkl.båt/jolle) skal lære opp poden i finmanøvrering i trange farvann? Hva med mørkekjøring, kjøring i tåke, høy sjø, åpent område med understrømmer, fiskebanker. For et "slagskip" blir prisen kun kr.3500 per time. Det skal selvfølgelig innføres et minste antall timer - 10/20/30???

 

Jeg har mange flere spørsmål "på lager", men viljen til å komme med konkrete svar på mine konkrete spørsmål er ikke akkurat påtagende! :nonod:

 

Ellers så noterer jeg med glede at noen (Sydvesten) gjør seg til talsmann for innføring av obligatoriske årer eller padleåre på seilbrett - så flott da! Gratulerer med glimrende forslag! Eller kanskje det skal innføres forbud mot bruk av seilbrett og seiljoller som f.eks Laserjolle i trange og/eller trafikerte farvann. Disse bør vel da tydelig merkes (områdene) på alle sjøkart og disse (kartene) er selvfølgelig alle seilbrett pålagt å medføre under ferden for ellers blir brettet inndratt og man må svømme til land - passende straff spør du meg!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har lært opp mine barn på sjøen ved praktisk bruk av båter fra de var en neve store. For at de selv skulle holde i rattet/rorkulten måtte jeg da bryte alle kjente lover og regler hva angår alder for bruk av disse fartøyer - ergo er jeg en lovbryter og burde vært dømt til bøter eller fengselsstraff!

Det er svært så pirkete man blir når man skal sette ting på spissen. :rolleyes: Båt er ikke det samme som bil, og svært mange båter har en styreposisjon hvor det er plass til mer en person. Det er helt naturlig å dele oppgaver mellom navigatør og styrmann, og viktig å innprente podene med sjølivets grunnlov om at et fartøy kun har én kaptein - uansett hvem som holder i roret. Jeg vokste opp med ferieturer delt inn i rorvakt-navigasjonsvakt-frivakt og tror ikke jeg har tatt nevneverdig skade av dette.

 

Seilbåter er enda mer moro ettersom de er svært egnet for et mannskap på mer enn én person. Jeg er komfortabel med å la de yngste holde roret flere år før jeg vil ta sjansen på at de klemmer fingrene i en vinsj, og det går vanligvis akkurat passe fort til at jeg kan diskutere en situasjon med den som holder roret før det må manøvreres.

 

At enkelte båter er totalt uegnet for opplæring, og enkelte "kapteiner" er helt uegnet som lærere er en annen sak. Det er heller ikke noe smart trekk å starte opplæringen i vanskelige farvann.

 

Eller kanskje dere ønsker et system med statsautoriserte båtførere som for den ringe sum av kr.1500,- per time (inkl.båt/jolle) skal lære opp poden i finmanøvrering i trange farvann? Hva med mørkekjøring, kjøring i tåke, høy sjø, åpent område med understrømmer, fiskebanker. For et "slagskip" blir prisen kun kr.3500 per time. Det skal selvfølgelig innføres et minste antall timer - 10/20/30???

Igjen, dette høres ikke nevneverdig maritimt ut. ICC er lagt opp til å deles inn i to typer farvann og to typer båter. Det har dermed aldri vært meningen å lage ett sertifikat for alle slags småbåter. Enkelte land har sertifikatsystem med finere inndeling. Uansett hvor mange sertifikater man har så er det viktig å aldri glemme at ferdighetene på sjøen kommer med øvelse (eller praksis - kjært barn har mange navn). Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg støtter ethvert forslag om totalforbud mot seilbrett,kajakk og kano ! Tenk nå hvis en med kajakk sertifikat legger ut i en kano-eller omvendt :eek: Kan gå riktig ille det. Seilbrett burde totalforbys på lik linje med vannscooter for likestillingens skyld.

Link to post
Share on other sites

En hver form for tvungen opplæring er bare tøys. Sjøvett og oppførsel på sjøen kan vi da av oss selv - eller vi lærer det ved prøving og feiling. Så lite båter det er på sjøen for tiden er det ikke så viktig å kjenne vikepliktregler og andre byråkratiske regler. Nei, sunt bondevett holder, og om ikke det er godt nok: den sterkestes rett.

Alle nordmenn er jo fødte sjømenn, og de som ikke skulle være det, vil aldri kunne lære hverken regler eller holdninger gjennom noe påtvunget.

De samme argumentene gjelder selvsagt også på landeveien. Derfor tar vi vekk tvungen kjøreopplæring og sertifikatplikt. Alt skal være frivillig.

 

Kun ett sted mener jeg er så kritisk og farlig i samfunnet at man bør beholde tvungen opplæring for å slippe til. Nemlig på golfbanen. La oss beholde green card plikten.

Link to post
Share on other sites

Uansett hvor mange sertifikater man har så er det viktig å aldri glemme at ferdighetene på sjøen kommer med øvelse (eller praksis - kjært barn har mange navn).

Etter å ha lest ditt innlegg flere ganger så er jeg fortsatt usikker på om du er for/imot, enig/uenig og eventuelt i hva? Hva jeg har sitert deg på er litt tilfeldig, og mest av alt gjort for å identifisere hva jeg kommenterer, men egentlig så har jeg ikke noe å si eller kommentere, så da er det vel det jeg skal gjøre - nemlig ikke si noe mer (enn så lenge)! :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...