Jump to content

Nå kommer åpenbart sertifikatet...


tuffff

Recommended Posts

Hva lærer man egentlig på kurset som direkte påvirker andre båtførere? Det eneste jeg faktisk kan komme på er vikepliktregelen samt å huske og slå på lanternene i mørket.

Er det ikke grunn god nok at man lærer vikepliktsreglene?

Kjører man på feil side av staken, går man på grunn. Synd for teitingen.

Kan man ikke lese kart, går man på grunn eller forviller seg langtbortivekk. Synd for teitingen.

...og synd for alle oss som ender opp med høyere forsikringspremie.

 

I tillegg vil jeg gjerne at mr. verdensmester-med-ny-båt klarer å tolke mine lanterner, og dermed unngår å virre fram og tilbake foran baugen min.

 

Eller kanskje man lærer noe om drivstoffrenslighet og vedlikehold av motor og styring. Da slipper jeg kanskje at jeg blir pårent inne i båsen pga noe en advokat omtaler som "hendelig uhell" (og jeg derfor må dekke selv), men som jeg kaller "dårlig vedlikehold".

 

Eller lar være å sette seg selv i fare, slik at mine skattepenger går med til å redde han.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hva med alle de som bare tar seg en tur med jolla på hytta ett par ganger i året? Hva med kona og ungene som normalt ikke fører båt, men som i enkelte tilfeller kan tenke seg å putre en tur mens far fyrer opp grillen? Det er neppe aktuelt for disse å ta sertifikat, da dropper de heller å føre båt, eller gir blaffen og kjører uten sertifikat.

 

Ett påbud om sertifikat vil frarøve veldig mange mennesker som ikke er i noen slags risikogruppe muligheten til å i det hele tatt fatte interesse for båtlivet. Ett påbud er spinnvilt og ett resultat av bedrevitere som vil løse ett problem som faktisk ikke eksisterer. Uvøren oppførsel i båt kan det i dag slås ned på med gjeldende regelverk, uten at alle de som holder seg i skinnet blir rammet av paragrafrytteriet!

 

Gir meg fullstendig over av barnehagementaliteten i Norge!!

 

:headbang::headbang::headbang:

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Føler det blir litt sånne meninger; Alle som har båt, men ikke tatt båtførerprøven er idioter, vet ikke forskjell på høyre/venstre, skjønner ikke at det er noe som heter vikeplikt, tror at bøyer ved badeplasser er noe man skal kjøre slalom mellom eller bruke til fortøyning, jo trangere sund jo høyere fart, drikker til de stuper og så kjører de båt for å bli edru osv osv. :drink:

 

Men derimot de som har tatt båtførerprøven, ja de kan ...................... og litt til! :yesnod:

 

I denne diskusjonen er det to typer meninger; De som mener at fornuft, måtehold, hensyn osv best kan oppnås ved lovregulering, kontroll og sanksjoner og vi som er av en noe annen oppfatning!

 

Ser det er en del tilhengere av obligatorisk båtførerprøve og straff og sanksjoner ved brudd på reglene, men dere vil ikke si, i klartekst, hvilke straffer og konsekvenser dere mener bør bli resultat av hvilke lovbrudd? Er dere litt feige? Ubehagelig spørsmål? :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er ingen som snakker om sertifikat for å kunne ta en tur med jolla. Det gjelder båter over 8 meter i lengde/35 hk/15 knop. Da er det ikke snakk om å "putre en tur".

 

Dessuten, en del av disse "putrerne" burde aldri sittet bak rattet i en båt. Jeg kjenner selv en person som har vært i båt i bortimot 50 år. Men bare et par turer hvert år. Han ville med skam og melde hatt veldig god nytte av et slikt kurs/sertifikat, men han anser seg selv som så erfaren at han aldri kommer til å gjennomføre det før det blir obligatorisk.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg er tilhenger (se mitt svar forrige side). Sanksjoner er jo enkelt, i stigende rekkefølge: Bøter -> Inndragning av "båtsertifikat" -> Inndragning av fartøy.

 

Når det gjelder enkeltes evne til å spissformulere seg i denne saken, enten ene eller andre veien, så får det stå for deres regning.

Forslaget lyder på sertifikatplikt for følgende: Båt over 8m, med mer enn 35 Hk, raskere enn 15 knop. Usikkerhet om dette er over 8m eller mer enn 35 Hk osv.

 

Barn som aktiviseres med gummibåten med 4 hester på hekken berøres ikke av noen av de ovenstående. I tillegg skal man visst få dette sertifikatet om man kan dokumentere mer enn 5 år erfaring.....

 

Til slutt Mouche: Legger merke til at hverken du eller de andre motstanderne (i mangel av bedre beskrivelse) kommenterer dette med at hvem som helst med nok penger kan kjøpe nesten hva som helst osv..... Er det også feighet.....?

Redigert av Draco17 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til slutt Mouche: Legger merke til at hverken du eller de andre motstanderne (i mangel av bedre beskrivelse) kommenterer dette med at hvem som helst med nok penger kan kjøpe nesten hva som helst osv..... Er det også feighet.....?

 

At de som har mye penger kan kjøpe mer enn oss andre? Ja, det var nytt! Hva er poenget? Vil du også innføre skatt på over 100 prosent? Sjalusien er fortsatt sterkere enn kjønnsdriften? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er ingen som snakker om sertifikat for å kunne ta en tur med jolla. Det gjelder båter over 8 meter i lengde/35 hk/15 knop. Da er det ikke snakk om å "putre en tur".

 

Dessuten, en del av disse "putrerne" burde aldri sittet bak rattet i en båt. Jeg kjenner selv en person som har vært i båt i bortimot 50 år. Men bare et par turer hvert år. Han ville med skam og melde hatt veldig god nytte av et slikt kurs/sertifikat, men han anser seg selv som så erfaren at han aldri kommer til å gjennomføre det før det blir obligatorisk.

Det er nettopp det at disse "putrerne" utgjør ingen fare overhodet! Det er grisekjøring som er problemet! Har han i løpet av disse 50 årene tatt livet av noen med båten?

 

Lurer veldig på når det blir innført sertifikatplikt på tråsykkel. Det er tross alt langt mer risikabelt å sykle enn å føre båt!

Link to post
Share on other sites

Føler det blir litt sånne meninger; Alle som har båt, men ikke tatt båtførerprøven er idioter,

Jeg oppfatter at begrepene "idioter" og "tullinger" blir brukt på begge sider her. Forskjellen ligger i at motstanderbne av sertifikat mener at en idiot / tulling fortsatt er en idiot / tulling selv om vedkommende tar båtførerprøven/ sertifikatet mens tilhengerne av sertifikat i større grad tror at "idioter" har et potensiale for forbedring.

Ser det er en del tilhengere av obligatorisk båtførerprøve og straff og sanksjoner ved brudd på reglene, men dere vil ikke si, i klartekst, hvilke straffer og konsekvenser dere mener bør bli resultat av hvilke lovbrudd? Er dere litt feige? Ubehagelig spørsmål?

Straff og sanksjoner ved brudd på reglene tilsjøss er ikke som du tydeligvis her tror Mouche, noe vi som ønsker sertifikatet velkommen har funnet opp. Det er noe som eksisterer i dag allerede. Bare sånn til din informasjon... :wink: . Sertifikat vil gjøre sanksjonering litt enklere i en del tilfeller. Jeg har i utgangspunktet ingen formening eller spesiell interesse av å mene noe om straffeutmåling av de enkelte lovbrudd på sjøen, utover at jeg er opptatt av at sjøveisreglene ikke skal være et sovende regelverk. Straffeutmåling og sanksjonsmetoder anser jeg for å høre hjemme i en helt annen diskusjon.
Link to post
Share on other sites

Føler det blir litt sånne meninger; Alle som har båt, men ikke tatt båtførerprøven er idioter, vet ikke forskjell på høyre/venstre, skjønner ikke at det er noe som heter vikeplikt, tror at bøyer ved badeplasser er noe man skal kjøre slalom mellom eller bruke til fortøyning, jo trangere sund jo høyere fart, drikker til de stuper og så kjører de båt for å bli edru osv osv. :drink:

 

Men derimot de som har tatt båtførerprøven, ja de kan ...................... og litt til! :yesnod:

 

I denne diskusjonen er det to typer meninger; De som mener at fornuft, måtehold, hensyn osv best kan oppnås ved lovregulering, kontroll og sanksjoner og vi som er av en noe annen oppfatning!

 

Ser det er en del tilhengere av obligatorisk båtførerprøve og straff og sanksjoner ved brudd på reglene, men dere vil ikke si, i klartekst, hvilke straffer og konsekvenser dere mener bør bli resultat av hvilke lovbrudd? Er dere litt feige? Ubehagelig spørsmål? :rolleyes:

:sailing:

Jeg er for obligatorisk opplæring til sjøs, men kjenner meg ingen måte igjen i denne beskrivelsen... Men noen kommentarer skal jeg vel kalre å lire av meg....

 

Hvorfor du føler det slik at de som ikke har båtførerprøven blir betraktet som idioter kan ikke jeg svare på... Det må nesten stå for din egen regning... Personlig så vokter jeg meget vel for å kalle andre for idioter, siden jeg finner en slik karakteristikk svært upassende..

 

Tror heller ikke jeg kan si å ha lest at de som har båtførerprøven kan.... og litt til, men jeg har ikke finlest tråden.... Personlig så mener jeg bestemt at jeg ikke har brukt en slik formulering noen gang..

 

Kan heller ikke si meg enig i din påstand om at det er to typer meninger om hvordan dette kan oppnås.... Jeg har sagt og mener fortsatt at en lovfestet opplæring er et steg i riktig retning med tanke på å høyne kompetansen til sjøs... Det er også en dokumenterbar opplæring.... Hvorvidt den som har gjennomført dette følger det en har lært er en annen sak.. Det er heller ikke så mange andre enn de som er imot dette som snakker om sanksjoner.... og politi, kontroller osv.... Det eneste jeg mener å lest er muligheten til frata en person dette sertifikatet... Personlig så tar jeg ikke stilling til sanksjoner eller noe annet.. Hvordan dette eventuelt vil bli vil vel lovavdelingen i justisdepartementet ta seg av og fremlegge for stortinget....

 

Så siden jeg ikke har tatt stilling til dette med straffer så er jeg mest sannsylig feig etter din mening, men det kan jeg leve særdeles godt med og med rak rygg i tillegg.....

 

Jeg ser heller ikke behovet for at vi trenger endre på dagens system for regler til sjøs og reaksjonsmønster selv om vi innfører en obligatorisk opplæring, men det kan sikkert motstanderne forklare en enkel feig sjel..

 

Hvordan kan man oppnå å høyne kompetansen for alle som trenger det på en annen måte da, og som er bedre enn en obligatorisk opplæring... Jeg ser det ikke, men de som er av annen oppfatning ser det nok og er snill å forteller en enkel sjel som meg som ikke ser det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er nettopp det at disse "putrerne" utgjør ingen fare overhodet! Det er grisekjøring som er problemet!

Fullstendig enig! Som Lars Herman sier: "Putrere" og andre brukere av mindre båter med moderate fartsegenskaper vil neppe bli avkrevet sertifikat. Skulle det komme signaler om at sertifikat også skulle gjelde saktegående mindre båter, skulle jeg vært den første som hadde protestert. Det er ikke selvsagt hvor grensene for sertifikatkrav trekkes, og det burde være litt mere konstruktivt å diskutere dette, i motsetning til denne voldsomme sutringa, som savnet en hver tilstedeværelse av gode båtpolitiske poenger (jeg regner ikke paranoid-individualisme som noe som har med båtpolitikk å gjøre.... :wink: ).
Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter at begrepene "idioter" og "tullinger" blir brukt på begge sider her.

 

Straff og sanksjoner ved brudd på reglene tilsjøss er ikke som du tydeligvis her tror Mouche, noe vi som ønsker sertifikatet velkommen har funnet opp. Det er noe som eksisterer i dag allerede. Bare sånn til din informasjon... :wink: . Straffeutmåling og sanksjonsmetoder anser jeg for å høre hjemme i en helt annen diskusjon.

Kan ikke huske at jeg har brukt dette uttrykket (idiot og tulling) om noen andre?

 

Nei, tro det eller ei, jeg er faktisk klar over at straff og sanksjoner er noe som allerede eksisterer, så dum er jeg ikke!

 

Nei, helt uenig, straff og sanksjon hører så definitivt med i denne diskusjonen! At du ikke ønsker å delta i denne delen av diskusjonen, ja det er notert! Blir liksom litt tafatt det hele når man ikke vil diskutere konsekvensen av brudd på regler som man, tilsynelatende, brenner for å få innført?

 

 

1.Hvorfor du føler det slik at de som ikke har båtførerprøven blir betraktet som idioter kan ikke jeg svare på... Det må nesten stå for din egen regning...

 

2.Personlig så tar jeg ikke stilling til sanksjoner eller noe annet.. Hvordan dette eventuelt vil bli vil vel lovavdelingen i justisdepartementet ta seg av og fremlegge for stortinget....

 

3.Så siden jeg ikke har tatt stilling til dette med straffer så er jeg mest sannsylig feig etter din mening, men det kan jeg leve særdeles godt med og med rak rygg i tillegg.....

1. Ordet idiot har fremkommet en del ganger på denne tråden. Jeg er istand til både å lese det som står i klartekst, og det som står "mellom linjene"!

 

2. Så du ønsker ikke å ha noen mening omdette, eller vil ikke uttale deg om dette, mener at det likso ikke er en del av "hele pakka"?

 

3. affirmative!

 

Tillot meg å redigere litt/nummere dine uttalelser for at det skulle være letter å svare på disse! Ber om forståelse for dette. :wink:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo ikke fritt fram idag heller.

Man SKAL kunne sjøveisreglene før man legger i vei.

Og et eksemplar av reglene SKAL være ombord.

Politiet har jo ved mange anledninger vist at de er i full stand til å handle overfor de som ikke holder seg på den rette og smale. Inklusiv beslag i båt.

 

Jeg kan ikke dy meg for å tenke at nå skrives det frisk på påbyggingskurs, trinn 1, 2 og 3 osv bortover i kursbutikkene. Obligatorisk nattseilaskurs og annet.

Denne bransjen er svært flink til å selge inn kurs ovenfor myndighetene.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke huske at jeg har brukt dette uttrykket (idiot og tulling) om noen andre?

Nei Mouche, jeg har ikke sagt at du har brukt ordet "idiot" eller "tulling". Det er flere som diskuterer her, også på din "side". Ordene har vel mest vært brukt som betegnelse på "værstingene" på sjøen, og i mindre grad som merkelapper på meningsmotstandere i denne tråden.

Nei, tro det eller ei, jeg er faktisk klar over at straff og sanksjoner er noe som allerede eksisterer, ......... , straff og sanksjon hører så definitivt med i denne diskusjonen! At du ikke ønsker å delta i denne delen av diskusjonen, ja det er notert! Blir liksom litt tafatt det hele når man ikke vil diskutere konsekvensen av brudd på regler som man, tilsynelatende, brenner for å få innført?

Om jeg i dine øyne er feig som ikke finner diskusjon rundt straffeutmåling viktig i denne diskusjonen, må jo dette være din sak. Er det av stor betydning for deg om bøtenivået ligger på 500,- eller 2000,- for å føre båt uten sertifikat?

Fint om du i såtilfelle forklarer hvorfor...... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Er det av stor betydning for deg om bøtenivået ligger på 500,- eller 2000,- for å føre båt uten sertifikat?

Fint om du i såtilfelle forklarer hvorfor...... :rolleyes:

Påbud, håndhevelse og eventuelle sanksjoner er vel tre sider av samme sak. Meningsløst med påbud uten mulighet for håndhevelse, og like meningsløst uten sanksjoner ved brudd på påbudet. Sånn sett henger vel dette sammen.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Har hatt lappen for bil i 33 år. I løpet av disse årene har jeg kjørt bil nesten daglig. Det betyr at jeg har kjørt bil i ca 12.000 dager. Når jeg kjører et sted skal jeg hjem igjen også, noe som betyr at jeg har kjørt bil ca 24.000 ganger.

 

Hvor ofte har noen kontrollert at jeg har lov til å kjøre bil?

 

Jo det har skjedd hele 4 ganger.

 

Konklusjon: Billappen bør fjernes fordi kontrollen ikke håndheves.

Link to post
Share on other sites

1. Det er ikke forbudt å seile gjennom Blindleia. Om det er lurt er en annen sak.

Det står noe om Blindleia i Den Norske Los, bind 2b. Nå er ikke denne boka noen lov eller forskrift, men det er like fullt en anbefaling.

 

Til de ivrige forsvarerene av obligatorisk båtførerbevis:

Hvilken gevinst har det for deg at naboen i havna har båtførerbevis?

Fordelen for meg er at det er litt mer sannsynlig at hun manøvrerer på en forutberegnelig måte. Det betyr at det sannsynligvis blir færre farlige situasjoner. Jeg vet at hun har lært litt om å fortøye båten ordentlig, og ikke bruke flytende tau i utide. Og, dersom jeg faller i vannet husker hun kanskje noe om hvordan man hjelper folk opp av vannet.

 

Hvor ofte har noen kontrollert at jeg har lov til å kjøre bil?

Jo det har skjedd hele 4 ganger.

Omtrent samme erfaring her dersom jeg ikke regner med de gangene jeg har vist førerkort for å leie bil. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Påbud, håndhevelse og eventuelle sanksjoner er vel tre sider av samme sak. Meningsløst med påbud uten mulighet for håndhevelse, og like meningsløst uten sanksjoner ved brudd på påbudet. Sånn sett henger vel dette sammen.

Så om det ble utført ukentlige storkontroller, hvor sanksjonsmiddlene var kjølhaling, tvungen demontering av toalettanlegg, og indragning av ankerdrammen, ville Tuffff også se en mening ved sertifikatplikt på sjøen? :lol: Jeg blir stadig mer forundret..........
Link to post
Share on other sites

Jeg gjentar også min bekymring for følgende: Pr. idag, kan en hvilken som helst idiot over 16 år(!) med nok penger gå ut og kjøpe seg en 49 foter, med så mye motor han vil ha, hoppe oppi og kjøre av gårde.

Kanskje han så på Autofil, syntes at NorTech'en var staselig, og vips: en grønnskolling med et fartøy som kan gjøre 90 knop ++....

En med så mye penger tar ikke nødvendigvis lappen. Han kjøper den. :lol: Dessuten: De prisene det snakkes om her, hvor mange dreier dette seg om? en? to?

 

Vil minne herskapet om grisekjøring forekommer både med og uten lappen på landeveien. HVorfor tror du at prikkbelastningen kom? Sertifikat vil IKKE fjerne bøllene - bare gjøre det litt vanskeligere for lovlydige folk...

Link to post
Share on other sites

Til slutt Mouche: Legger merke til at hverken du eller de andre motstanderne (i mangel av bedre beskrivelse) kommenterer dette med at hvem som helst med nok penger kan kjøpe nesten hva som helst osv..... Er det også feighet.....?

Nei, det er ikke feighet hos Mouche eller andre, men derimot kunnskapsmangel hos deg selv. For det ER faktisk ikke slik som du påsto i innlegg # 299. I tillegg til aldersgrensen, skal vedkommende nemlig også ha NØDVENDIG FERDIGHET i bruk av båt. Begrepet «nødvendig ferdighet» omfatter alt som er nødvendig å kunne, både sjøveisregler og navigasjon; men begrepet er relativt i forhold til type fartøy, dets hastighet og fasrtsområde. Jeg gremmes over at man får seg til å argumentere sterkt for behovet av Båtførerprøven, og samtidig ikke kjenner det gjeldende kvalifikasjonskravet.

 

Dessuten er eksempelet ditt rimelig tøvete. Det er neppe noen 16-åring som får lov av noen til å kjøpe eller føre (på egen hånd) en 49-foter. Og dessuten, er det slik at alle med nok penger til å kjøpe en 49-foter er idioter? Det virker slik, i innlegg # 299?

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Så er da veien litt smalere og den generelle farten litt høyere en på sjøen da :crazy:

Det har jo vært brukt som argument at båtlappen ikke har noe for seg fordi man ikke har kapasitet til å utføre kontroller, og da kan samme tankegang benyttes på bilkjøring :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...