Jump to content

Nå kommer åpenbart sertifikatet...


tuffff

Recommended Posts

Sjalusi har ingenting med saken å gjøre. Folk må få kjøpe den båten de har råd til. Poenget er at det er faktisk mulig å kjøpe seg en slik båt uten noen som helst kunnskap. Og nei, man behøver ikke være idiot selvom man har råd til stor og/eller rask båt.

 

Er det virkelig ingen som ser paradokset her? Får å få lov til å kjøre bil, må man ta sertifikat. Enkelt og greit. For å kjøre like fort, eller fortere på sjøen, kreves det at man har "nødvendig kunnskap". Ingen praksis som må dokumenteres...... Det er altså opptil enhver selv å velge hva som er nødvendig kunnskap før det evt. smeller. Da kommer politi og rettsvesen inn. Men da er det for sent...........

 

Er dere i mot føreropplæring/sertifikat på bil også? Holder det å tilegne seg "nødvendig kunnskap" etter eget forgodtbefinnende?

 

Jeg er mottagelig for andres argumenter, og endel av de jeg har lest her har gjort meg litt mer tvilende til sertifikatløsningen, men jeg heller fortsatt til siden som er for. Å kalle meg feig eller sjalu, hjelper derimot ikke.....

Link to post
Share on other sites

I tillegg til aldersgrensen, skal vedkommende nemlig også ha NØDVENDIG FERDIGHET i bruk av båt. Begrepet «nødvendig ferdighet» omfatter alt som er nødvendig å kunne, både sjøveisregler og navigasjon; men begrepet er relativt i forhold til type fartøy, dets hastighet og fasrtsområde. Jeg gremmes over at man får seg til å argumentere sterkt for behovet av Båtførerprøven, og samtidig ikke kjenner det gjeldende kvalifikasjonskravet.

Jeg må innrømme hr. Worse at jeg mistenker dem for å være advokat av yrke. Hvorfor? Fordi kun en advokat med egeninteresse av lange runder i retten, med tilhørende juridisk kverulering, vil vel påstå at det finnes noen fordel med å måtte bevise / motbevise aktuelle kvalifikasjoner. Om man istedenfor å sette denne sovende bestemmelse ut i livet, erstattet den med et alment sertifikatkrav vil jo advokatstanden miste potensielt dyrebare inntekter...... :lol::lol: .
Link to post
Share on other sites

For å kjøre like fort, eller fortere på sjøen, kreves det at man har "nødvendig kunnskap". Ingen praksis som må dokumenteres...... Det er altså opptil enhver selv å velge hva som er nødvendig kunnskap før det evt. smeller.

Å ja, så alle MED båt men UTEN Båtførerprøven, de er totalt fri for enhver ansvarsfølelse de, da?? :wink:

 

Kvalifikasjonskravet innestår man selv for at man har, i det øyeblikk man tar kontrollen over det aktuelle fartøyet. Man gjør det i eget ansvar og for egen risiko. Frihet under ansvar heter det.

 

For øvrig er det på tide å slutte å sammenlikne med veitrafikken. Det eneste veitrafikken og bruk av fritidsfartøy har til felles er bevegelse fra A til B. Trafikkbildet er jo også ganske annerledes, i veitrafikken er det bl. a. fotgjengere å ta hensyn til. Akkurat DET har ikke vært et problem på sjøen på snart to tusen år :crazy:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Å ja, så alle MED båt men UTEN Båtførerprøven, de er totalt fri for enhver ansvarsfølelse de, da?? :wink:

 

Kvalifikasjonskravet innestår man selv for at man har, i det øyeblikk man tar kontrollen over det aktuelle fartøyet. Man gjør det i eget ansvar og for egen risiko. Frihet under ansvar heter det.

 

For øvrig er det på tide å slutte å sammenlikne med veitrafikken. Det eneste veitrafikken og bruk av fritidsfartøy har til felles er bevegelse fra A til B. Trafikkbildet er jo også ganske annerledes, i veitrafikken er det bl. a. fotgjengere å ta hensyn til. Akkurat DET har ikke vært et problem på sjøen på snart to tusen år :crazy:

Hvorfor er det på tide worse? Synes sammenligningen er helt relevant, og "forgjengere" finnes det mange av på sjøen i form både av kajakk padlere, folk som bader vidnsurfere etc.

 

Å føre en båt i 40 knop i sterkt trafikkert farvann er minst like krevende som å kjøre en bil, men er her da plutselig en helt annen argumentasjon som gjelder.

Link to post
Share on other sites

Nei, fordi det er mye mindre marginer på landeveien enn på sjøen.

Det har du rett i, o .b.lix. Og det er jo gode grunner til at sertifikatkravet bør håndheves anerledes på sjøen enn på land. Dette har vi faktisk mulighet for å påvirke. Det er ikke sikkert at det er riktig å kreve at man nødvendigvis må ha sertifikat for å stå til rors feks, det kan kanskje være nok å si at det skal være en med sertifikat ombord, og vedkommende har "kapteinsansvaret". Ikke vet jeg. Det er masse å ta tak i å diskutere her, og vi har mulighet for å bli hørt, om vi tar oss bryet med å lete opp skikkelig argumentasjon.
Link to post
Share on other sites

Så om det ble utført ukentlige storkontroller, . . .

Litt kontroller er det da fra kystens 44 politibåter, her sakset fra siste nummer av Båtliv:

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å ja, så alle MED båt men UTEN Båtførerprøven, de er totalt fri for enhver ansvarsfølelse de, da?? :wink:

 

Kvalifikasjonskravet innestår man selv for at man har, i det øyeblikk man tar kontrollen over det aktuelle fartøyet. Man gjør det i eget ansvar og for egen risiko. Frihet under ansvar heter det.

 

For øvrig er det på tide å slutte å sammenlikne med veitrafikken. Det eneste veitrafikken og bruk av fritidsfartøy har til felles er bevegelse fra A til B. Trafikkbildet er jo også ganske annerledes, i veitrafikken er det bl. a. fotgjengere å ta hensyn til. Akkurat DET har ikke vært et problem på sjøen på snart to tusen år :crazy:

:lol: I så fall har jeg jo beskrevet meg selv og :eek:

 

Jeg er ikke helt uenig med deg mht. sammenligningen med veitrafikken. Men, ta deg en tur i Blindtarmen i Kragerø en lørdag formiddag, så kan vi ta diskusjonen om trafikkbildet osv etter det.

Link to post
Share on other sites

Tja Lotus.. noen fordeler er det jo for meg at naboen har bårførbevis slik som jeg ser det....

 

Her et par ting som dukket opp i mitt nærområde..

 

 

'Han kjenner til hvilken side han bør vike til når møtes på fjorden..

Enig, det er absolutt en fordel, men du forutsetter da at kun de med båtførerbevis vet dette. jeg vil tro at dette lærer de fleste i løpet av sin aller første tur på sjøen. Mulig noen av de tregeste trenger en tur eller to til.

 

Han kjenner til hvordan han bør oppføre seg i nærheten av badeplassen som ungene mine bader i...

Absolutt et viktig poeng. Men igjen. Du forutsetter at man trenger båtførerbevis for å kunne dette. jeg for min del forutsetter at enhver oppegående person har nok vett til ikke å frese rundt på badestanden selv om han ikke aner hva de gule bøyene betyr.

 

Han kjenner til begrepet sikker fart når han passerer meg i båthavnen og andre steder på sjøen...

Jeg har gått båtførerkurs, men er ikke helt familiær med begrepet sikker fart. Uansett visste jeg fra før kurset at man ikke grisekjører i havna og tett inn til andre båter. Trengte intet kurs for å skjønne dette, rein høflighet holder lenge.

 

Han kjenner til hvilken side har bør seile i leden ut/inn av havnen...

Finnes det en absolutt regel for dette? Jeg kan utmerket godt ligge på motsatt side, møte deg og vike enda mer til babord så fremt jeg i god tid tilkjennegir mine hensikter. Slikt skjer faktisk hele tiden.

 

Jeg er vel i motsetning til deg opptatt av at færrest mulig skader seg selv eller andre, det være seg skade båt eller liv.

Pussig nok tar du feil når du tror at jeg ikke er opptatt av at færrest mulig skader seg selv eller andre. Forskjellen på deg og meg er imidlertid at jeg ønsker at folk frivillig skal ta kurset hvis de føler de trenger det. Det er jo ikke slik at alle trenger det og for meg er friheten til selv å velge meget viktig.

 

En ting har du imidlertid rett i. Forsikringspremiene vil nok gå noe ned. Ikke mye, men kanskje litt. Samtidig mister jeg den 10% rabatten jeg har for bestått båtførerbevis, for hvis alle har beviset, blir det jo ingen rabatt. Min premie kommer antagelig til å øke som resultat av dette.

 

 

Så til Bittelitens påstand om at jo mer man kan, jo mer hensynsfull blir man. Skulle ønske det var så vel. Da kunne man bare lære folk mer og jo snillere og mere hensynsfulle ble de. jeg kjenner enkelte folk som er smarte og kan masse. Pussig nok så er de noen store bøller som tror at reglene ikke gjelder for dem. Er disse bare unntak som bekrefter regelen eller er hele regelen så fjernt fra virkeligheten det er mulig å komme? Tja, si det. Her får den enkelte gjøre seg opp sin egen mening: Kan jeg mye eller lite? Er jeg hensynsfull eller ikke?

 

 

Kan man ikke heller la folk frivillig fortsette å ta båtførerprøven ut fra det faktum at det er i den enkeltes interesse? Må man på død og liv skjære alle over en kam og si at du skal om du vil eller ikke uansett hva du kan eller ikke kan?

 

Av fjorårets 51 drukningsulykker kan 33 relateres til fritidsbåt. Av disse så er det vel ingen som kan relateres til manglende båtførerprøve? Fart, alkohol, manglende redningsvest, forlis - manglende kunnskap er ikke blandt dødsårsakene så vidt jeg vet.

 

 

Hvis man skal sende alle lystbåtskippere på kurs fordi de ikke vet forskjell på høyre, venstre og vikeplikt, er det helt ypperlig. Men sendes de på kurs selv om de vet forskjellen er ikke ypperlig ordet jeg ville brukt. Og egentlig? Ja egentlig koker hele greia net til akkurat dette. Kan du vike og vet reglene? har du folkeskikk og høflighet? I så fall er du slett ingen fare for dine medtrafikanter. Og hvis du ikke er til noen fare? Ja da skal du tvinges på kurs uansett.

 

Lotus

 

PS: Se på denne statistikken.

Bilde

Legg merke til at det er kontrollert ca 2,5 ganger flere båter.

Likevel er antallet anmeldelser omtrent som tidligere og forenklede forelegg har ikke engang doblet seg. Søk- og redningsoppdrag er stabilt, selv med en betydelig økning i antallet båter og båtførere i perioden.

 

Jeg vil ut fra statistikken si at ting ser ut til å være betydelig bedre bedre på sjøen enn de var. At promillekjørere øker like mye som økningen i antallet kontroller, er en uting, men det kan neppe skyldes et uvitenhetsproblem som trenger kursing.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil ut fra statistikken si at ting er bedre på sjøen enn det var. At promillekjørere øker like mye som okningen i antallet kontroller, er en uting, men det kan neppe skyldes et uvitenhetsproblem som trenger kursing.

Jeg vil tolke statistikken noe annerledes... Det sies at det blir uteksaminert 8000 med båtførerbvis i året.. fra 2003 og til 2005 har det kommet 16000 nye på sjøen med båtførerbevis.... Dette kan jo være en forklaring på antallet anmeldelser har gått ned i forhodl til antall kontrollerte båter... sett i forhold til antallet kontrollerte...

 

Så sett fra dette synspunktet så fungere båtføreopplæringen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I så fall har jeg jo beskrevet meg selv og

:lol: Hadde en mistanke om det, ja.

 

ta deg en tur i Blindtarmen i Kragerø en lørdag formiddag, så kan vi ta diskusjonen om trafikkbildet osv etter det.

Hva?? Er det fotgjengere på vannet i Kragerø?? :confused: Sensasjon!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

2. Så du ønsker ikke å ha noen mening omdette, eller vil ikke uttale deg om dette, mener at det likso ikke er en del av "hele pakka"?

 

:sailing:

Det finnes i dag et system for forseelser på sjøen med bøtesatser... Jeg ser ingen grunn til å endre på dette... Hva som er passende straff for å kjøre uten nødvendige papirer vet jeg ikke, men det spiller mindre rolle... Det som jeg regner med er de fleste innretter seg etter de lover og regler som gjelder på sjøen... De som ikke gjør det blir straffet i henhold til gjeldende regler... Størrelsen på forelegget har jeg ingen mening om.... og jeg ser heller ingen grunn til at jeg skulle ha det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som jeg regner med er de fleste innretter seg etter de lover og regler som gjelder på sjøen... De som ikke gjør det blir straffet i henhold til gjeldende regler

Ja? trenger vi Båtførerbevis til alle for å få det til, da? :confused:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tolke statistikken noe annerledes... Det sies at det blir uteksaminert 8000 med båtførerbvis i året.. fra 2003 og til 2005 har det kommet 16000 nye på sjøen med båtførerbevis.... Dette kan jo være en forklaring på antallet anmeldelser har gått ned i forhodl til antall kontrollerte båter... sett i forhold til antallet kontrollerte...

Tja. Prosentregning er ingen lett ting. 4000 flere med serifikat av 400.000 båtførere skulle bety 1% pr. år. 2% totalt. 2% kontra en halvering er i mine øyne tilnærmet null i forhold. Du har nok overdrevet tro på sertifikatets fortreffelighet. Samtidig har det nok kommet en del på sjøen uten båtførerbevis også, så kanskje dette går i null og ikke har innvirkning på statistikken over hode?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja? trenger vi Båtførerbevis til alle for å få det til, da? :confused:

Hva er alternativet da ??? og hvordan kan en dokumentere på en enkel og grei måte at en har de teoretiske ferdighetene intakt da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det holder leeenge med å gi en smekk til de som ikke fyller kvalifikasjonskravene og derfor steller i stand ulyker eller annet. Hvem det er pleier de aktuelle personer å vise med passe tydelighet selv. Det kan ikke være slik at alle ANDRE skal måtte ta "lappen" for at Staten skal få bukt med det angivelig "stadig økende" ett-eller-annet-hva-det-nå-enn-er.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:lol: I så fall har jeg jo beskrevet meg selv og :eek:

 

Jeg er ikke helt uenig med deg mht. sammenligningen med veitrafikken. Men, ta deg en tur i Blindtarmen i Kragerø en lørdag formiddag, så kan vi ta diskusjonen om trafikkbildet osv etter det.

Ja, det har jeg gjort regelmessig hver eneste sommer siden 1960, hva er spørsmålet eller poenget ditt? At båtene har blitt flere, og større, er vel ingen nyhet? Heller ikke at det er bortimot umulig å få plass inne i blindtarmen, men det var trangt før også. Personlig handler jeg på andre dager enn lørdag, gjerne når butikkene åpner eller drar til Sjøbua i Valle. Har også sørget for å lagre opp med godsaker på hytta i løpet av noen hektiske vårhelger. Noen ser bare problemer, andre løser dem! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skal jeg være ærlig selv, så liker jeg ikke tanken på at vi skal ha båtsertifikat. Nå må en betaly dyre dommer for å kjøre båt også. Jeg har sett på å kjøre båt som en annen mulighet enn bil og moped, for det har ikke kostet noe for å ta et sertifikat. Så selv synes jeg dette er utrolig kjedelig. Selv er jeg ikke gammel nok til å ta bil-lappen, fyller snart 18, da riktig nok.

 

Men på en annen side er det jo utrolig kjekt, da blir det mye lettere for politiet og ta eventuelle grisekjørere og uansvarlige båtkjørere. Det er jo positivt, for slike vil vi jo ikke ha noe av ute på sjøen!:)

Link to post
Share on other sites

Men på en annen side er det jo utrolig kjekt, da blir det mye lettere for politiet og ta eventuelle grisekjørere og uansvarlige båtkjørere. Det er jo positivt, for slike vil vi jo ikke ha noe av ute på sjøen!:)

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det blir lettere bare fordi noen har, eventuelt ikke har, en papirlapp i lomma? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har man ikke gått ut med holdningskampanjer. Hvorfor ikke oppfordret folk til å ta

båtførerprøven. Hvorfor ikke mer synlig politi, hvis "mangel på sjøvett" er en stor sak. Det hadde uansett sertifikat eller ei, vert meget positivt med holdningskampanjer og mer synlig politi på sjøen.

 

Hvaler er ett yndet område for båtene om sommeren. Hvor ofte ser man politi?.

 

Jeg tror bakgrunnen for dette er avgifter som vil komme på sjøen. Og avgiftene vil kanskje føre til

mer politi.

 

Mange som meg har valgt og ta det av den årsaken att vi ønsker å lære mer, og ikke for att det blir obligatorisk.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det finnes i dag et system for forseelser på sjøen med bøtesatser... Jeg ser ingen grunn til å endre på dette... Hva som er passende straff for å kjøre uten nødvendige papirer vet jeg ikke, men det spiller mindre rolle... Det som jeg regner med er de fleste innretter seg etter de lover og regler som gjelder på sjøen... De som ikke gjør det blir straffet i henhold til gjeldende regler... Størrelsen på forelegget har jeg ingen mening om.... og jeg ser heller ingen grunn til at jeg skulle ha det..

Hadde jeg ikke visst bedre så hadde jeg trodd dette var et innlegg om at det ikke er nødvendig med noe mer enn det vi allerede har for det fungerer jo bra? SÅ da ble vi enige til slutt allikevel. :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...