tuffff Startet 24.April.2006 Del på Facebook Startet 24.April.2006 Nå kommer det både sertifikatplikt og obligatorisk båtregister. http://www.op.no/nyheter/article2058603.ece mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Dette kan da ikke komme som noen stor overraskelse på noen.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Det var på tide fornuften tok overhånd Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sofaseileren Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Personlig ønsker jeg dette velkommen. Jeg er imidlertid litt i tvil om det er politisk enkelt å gjenninføre kravet til obligatorisk registrering i småbåtregisteret, som er nevnt avsluttningsvis i artikkelen. Men jeg kan jo håpe..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Jeg er imidlertid litt i tvil om det er politisk enkelt å gjenninføre kravet til obligatorisk registrering i småbåtregisteretHvorfor tror du dette da ?? Det er vel ikke noe problem å ha et obligatorisk register som driftes en privat aktør.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Dalton Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Nå kommer det både sertifikatplikt og obligatorisk båtregister. ...og plutselig ble det lettere for det offentlige å avgiftsbelegge båtfolket...? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sofaseileren Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Hvorfor tror du dette da ?? Det er vel ikke noe problem å ha et obligatorisk register som driftes en privat aktør....Nei, det tror jeg ikke. Men det ville trolig stide med konkuranse / anbudsprinsipper å la redningsselskapet beholde et registeret når det gikk fra frivillig til obligatorisk, uten ny anbudsrunde. Og om det ikke var redningsselskapet som gikk vinnende ut av en eventuell runde, ville de kunne protestert fordi dette trolig bryter med villkårene de la inn anbud på (osv.....) Jeg regner med at dette ville være en omstridt prosess, og politisk sett er jo vi båtfolk aldri vært noen veldig viktig gruppe. Tror rett og slett ikke det vil prioriteres politisk. Men bevares, om det virkelig var politisk vilje til dette, hadde alt kunne løses..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Jeg undres hva kursbransjen kan få ut av dette nå når det er presset igjennom. Og hvem som står klar med ferdig opplegg? Våre venner med registret kanskje? Og år for år melker de mer og mer ut av det ved å få lobbbyet gjennom oligatorisk mørkekjøringskurs, sikkerhetskurs, simulatortrening osv. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 24.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2006 Så lenge det eksisterende båtførerbeviset skal brukes som mal for opplæringen til obligatorisk sertifikat, ser jeg ikke helt poenget i dette. Den teorien der er vel ikke det som skal til for å gjøre det sikrere på vannet. Da måtte det vel et helt annet opplegg til med både teori og praksis ute på sjøen. Jeg ser heller ikke hva et obligatorisk register gjør, som ikke det frivillige vi har nå gjør like bra. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Jeg undres hva kursbransjen kan få ut av dette nå når det er presset igjennom.Det er nok mange som er klare til å arrangere kurs når dette kommer... Det er nok ikke noe tvil om det....Og hvem som står klar med ferdig opplegg? Våre venner med registret kanskje? Om NSSR/RSSR skal gjøre det også... tja hvem vet... De kan jo søke om godkjenning på lik linje med alle andre også... om de ikke alt har den.. Og år for år melker de mer og mer ut av det ved å få lobbbyet gjennom oligatorisk mørkekjøringskurs, sikkerhetskurs, simulatortrening osv.Dette kan sikkert bli en realitet, så lenge vi som ferdes på sjøen ikke kan skikke oss... Hadde vi kunne skikket oss på sjøen så hadde vi sluppet alt dette med beviser for både det ene og det andre.... men det kan vi desverre ikke... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Om NSSR/RSSR skal gjøre det også... tja hvem vet... De kan jo søke om godkjenning på lik linje med alle andre også... om de ikke alt har den..NSSR båtførerprøven burde ha et eget kapittel om hvordan man sørger for god harmoni blant mannskapet på skuta Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 NSSR båtførerprøven burde ha et eget kapittel om hvordan man sørger for god harmoni blant mannskapet på skuta Der er jeg hjertens enig Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 god harmoni blant mannskapet på skuta (sitat) er kanskje en utfordring for de som gir trening i CPT - cockpit procedure training? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
klikk Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Ja nå blir alt så mye bedre.... Akkurat som om vi ikke har nok lover og regler fra før. Obligatorisk båtførerbevis og småbåtregister er null verdt så lenge ingen håndhever reglene. Jeg er mye ute i båt, og kan antakelig telle på en hånd de gangene jeg har møtt på politiet de siste 20 årene. Det er forsikringsselskapene som burde kreve båtførerbevis. Så kan man selv velge om man ønsker forsikring eller ikke. På den måten slipper politiet å håndheve loven, og man når frem til akkurat den gruppen man ønsker: de uerfarne med nyervervet stor, rask, og dyr båt som MÅ forsikres. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vivvi Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Det er forsikringsselskapene som burde kreve båtførerbevis. Så kan man selv velge om man ønsker forsikring eller ikke. På den måten slipper politiet å håndheve loven, og man når frem til akkurat den gruppen man ønsker: de uerfarne med nyervervet stor, rask, og dyr båt som MÅ forsikres. Dette er jeg helt enig i. Det finnes desverre alt for mange av disse som ikke har noe i en båt å gjøre. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post Share on other sites More sharing options...
Sofaseileren Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Akkurat som om vi ikke har nok lover og regler fra før. Obligatorisk båtførerbevis og småbåtregister er null verdt så lenge ingen håndhever reglene. ... Det er forsikringsselskapene som burde kreve båtførerbevis. Så kan man selv velge om man ønsker forsikring eller ikke. På den måten slipper politiet å håndheve loven, og man når frem til akkurat den gruppen man ønsker: de uerfarne med nyervervet stor, rask, og dyr båt som MÅ forsikres.Jeg lurer på om dette ikke vil føre til nettop det du ønsker: Om politiet ikke har kapasitet til å håndheve dette i noe særlig grad, vil jo forsikringsselskapene implisitt kreve at fører av båt tilfredstiller myndighetense krav. Det skal litt til fra et enkelt forsikringsselskap å kreve båtførerbevis av sine kunder (man står jo fritt til å skifte selskap....) men forsikringsbransjen er mildt talt ikke vanskelig å be, om de har en anledning til å redusere / holde tilbake skadeutbetalinger. Og det har vel langt større konsekvenser enn et forenklet forelegg fra politiets side..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tranen2 Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Ang. årsavgift; Fant noen gamle registreringskvitteringer fra 1980 i papirene til min forrige båt, en Saga 27 AC. Der stod det at det kostet 400,- i årsavgift. Regn om dette til dagens pengeverdi, så har vi prisleiet som myndighetene sikter seg inn mot... Ang. båtførerbevis; Hva med de (oss) som kan vise til mer enn 10 års erfaring som båtfører? Slipper vi lettere til båtførerbeviset?? Tranen2 Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post Share on other sites More sharing options...
vivvi Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Ang. båtførerbevis; Hva med de (oss) som kan vise til mer enn 10 års erfaring som båtfører? Slipper vi lettere til båtførerbeviset?? Tranen2 Da en har 10 års erfaring som båtfører bør det vel ikke være noe stort problem å ta båtførerprøven. Er en relativt enkel eksamen. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Statens Supperåd har oppstått igjen. Dette blir nok feiende flott . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Endelig skal det bli litt orden på sjøen også. På høy tid. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Skjønner ikke hvordan man skal kunne dokumentere hvor lang erfaring man har med fritidsbåt? Uansett, båtførerprøve eller ikke, så vil det alltid være klønete og uerfarne båtførere på fjorden. Skjønner at problemet er stort hvor det er stor tetthet av båter, som i oslofjorden og andre plasser. Her nordpå kan "vi tullinger" bakse litt for oss selv. Kommer det en slik ordning håper jeg den blir begrenset til visse "farlige" båttyper, tenker da på fart og/eller tyngde. Statens supperåd har slått til igjenn, ja. Husker sist gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Og år for år melker de mer og mer ut av det ved å få lobbbyet gjennom oligatorisk mørkekjøringskurs, sikkerhetskurs, simulatortrening osv. Tatt på kornet. Noe må de jo få igjen for bortfallet av automatinntekter. Snart kommer et autopass i alle trange sund, i tillegg. . Er en relativt enkel eksamen. Og siden det bare er en enkel eksamen, hva er da pointet med å kreve den? Hadde de hatt litt vett så hadde de differensiert i så fall. Det kan ikke stilles de samme krav til en snekkefører i seks knop som til en CBC-deks-admiral som skal balansere blondinner, cigarrer og cognac og samtidig manøvrere ti tonn og førti fot i tjue knop. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 en CBC-deks-admiral som skal balansere blondinner, cigarrer og cognac og samtidig manøvrere ti tonn og førti fot i tjue knop. når jeg tenker meg om... kunne godt tenkt meg å gå på et slikt kurs Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rastløs Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Ad registrering Det heter seg at det nå er frivillig båtregistrering. .... Er det allikevel ikke fortsatt slik at du må ha et registreringsnummer som er synlig på minst 15 meter avstand ? ( selv om du ikke er registrert i et register) - eller er det helt frivillig, slik at du kan kjøre helt "inkognïto" ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Nei det er ingen krav til noe slikt merke i dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.