Jump to content

Nå kommer åpenbart sertifikatet...


tuffff

Recommended Posts

Dette kan da ikke komme som noen stor overraskelse på noen....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det var på tide fornuften tok overhånd :yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg er imidlertid litt i tvil om det er politisk enkelt å gjenninføre kravet til obligatorisk registrering i småbåtregisteret

Hvorfor tror du dette da ?? Det er vel ikke noe problem å ha et obligatorisk register som driftes en privat aktør....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvorfor tror du dette da ?? Det er vel ikke noe problem å ha et obligatorisk register som driftes en privat aktør....

Nei, det tror jeg ikke. Men det ville trolig stide med konkuranse / anbudsprinsipper å la redningsselskapet beholde et registeret når det gikk fra frivillig til obligatorisk, uten ny anbudsrunde. Og om det ikke var redningsselskapet som gikk vinnende ut av en eventuell runde, ville de kunne protestert fordi dette trolig bryter med villkårene de la inn anbud på (osv.....)

Jeg regner med at dette ville være en omstridt prosess, og politisk sett er jo vi båtfolk aldri vært noen veldig viktig gruppe. Tror rett og slett ikke det vil prioriteres politisk. Men bevares, om det virkelig var politisk vilje til dette, hadde alt kunne løses.....

Link to post
Share on other sites

Jeg undres hva kursbransjen kan få ut av dette nå når det er presset igjennom.

Og hvem som står klar med ferdig opplegg? Våre venner med registret kanskje?

Og år for år melker de mer og mer ut av det ved å få lobbbyet gjennom oligatorisk mørkekjøringskurs, sikkerhetskurs, simulatortrening osv.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Så lenge det eksisterende båtførerbeviset skal brukes som mal for opplæringen til obligatorisk sertifikat, ser jeg ikke helt poenget i dette. Den teorien der er vel ikke det som skal til for å gjøre det sikrere på vannet. Da måtte det vel et helt annet opplegg til med både teori og praksis ute på sjøen.

Jeg ser heller ikke hva et obligatorisk register gjør, som ikke det frivillige vi har nå gjør like bra.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg undres hva kursbransjen kan få ut av dette nå når det er presset igjennom.

Det er nok mange som er klare til å arrangere kurs når dette kommer... Det er nok ikke noe tvil om det....

Og hvem som står klar med ferdig opplegg? Våre venner med registret kanskje?

Om NSSR/RSSR skal gjøre det også... tja hvem vet... De kan jo søke om godkjenning på lik linje med alle andre også... om de ikke alt har den..

Og år for år melker de mer og mer ut av det ved å få lobbbyet gjennom oligatorisk mørkekjøringskurs, sikkerhetskurs, simulatortrening osv.

Dette kan sikkert bli en realitet, så lenge vi som ferdes på sjøen ikke kan skikke oss...

 

Hadde vi kunne skikket oss på sjøen så hadde vi sluppet alt dette med beviser for både det ene og det andre.... men det kan vi desverre ikke...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

NSSR båtførerprøven burde ha et eget kapittel om hvordan man sørger for god harmoni blant mannskapet på skuta :lol:

:lol: Der er jeg hjertens enig :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja nå blir alt så mye bedre.... :puke:

 

Akkurat som om vi ikke har nok lover og regler fra før. Obligatorisk båtførerbevis og småbåtregister er null verdt så lenge ingen håndhever reglene. Jeg er mye ute i båt, og kan antakelig telle på en hånd de gangene jeg har møtt på politiet de siste 20 årene.

 

Det er forsikringsselskapene som burde kreve båtførerbevis. Så kan man selv velge om man ønsker forsikring eller ikke. På den måten slipper politiet å håndheve loven, og man når frem til akkurat den gruppen man ønsker: de uerfarne med nyervervet stor, rask, og dyr båt som MÅ forsikres.

Link to post
Share on other sites

Det er forsikringsselskapene som burde kreve båtførerbevis. Så kan man selv velge om man ønsker forsikring eller ikke. På den måten slipper politiet å håndheve loven, og man når frem til akkurat den gruppen man ønsker: de uerfarne med nyervervet stor, rask, og dyr båt som MÅ forsikres.

Dette er jeg helt enig i. Det finnes desverre alt for mange av disse som ikke har noe i en båt å gjøre. :boxing:

Link to post
Share on other sites

Akkurat som om vi ikke har nok lover og regler fra før. Obligatorisk båtførerbevis og småbåtregister er null verdt så lenge ingen håndhever reglene. ... Det er forsikringsselskapene som burde kreve båtførerbevis. Så kan man selv velge om man ønsker forsikring eller ikke. På den måten slipper politiet å håndheve loven, og man når frem til akkurat den gruppen man ønsker: de uerfarne med nyervervet stor, rask, og dyr båt som MÅ forsikres.

Jeg lurer på om dette ikke vil føre til nettop det du ønsker: Om politiet ikke har kapasitet til å håndheve dette i noe særlig grad, vil jo forsikringsselskapene implisitt kreve at fører av båt tilfredstiller myndighetense krav. Det skal litt til fra et enkelt forsikringsselskap å kreve båtførerbevis av sine kunder (man står jo fritt til å skifte selskap....) men forsikringsbransjen er mildt talt ikke vanskelig å be, om de har en anledning til å redusere / holde tilbake skadeutbetalinger. Og det har vel langt større konsekvenser enn et forenklet forelegg fra politiets side.....
Link to post
Share on other sites

Ang. årsavgift; Fant noen gamle registreringskvitteringer fra 1980 i papirene til min forrige båt, en Saga 27 AC. Der stod det at det kostet 400,- i årsavgift. Regn om dette til dagens pengeverdi, så har vi prisleiet som myndighetene sikter seg inn mot... :cryin:

 

Ang. båtførerbevis; Hva med de (oss) som kan vise til mer enn 10 års erfaring som båtfører? Slipper vi lettere til båtførerbeviset?? :sailing:

 

Tranen2

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Ang. båtførerbevis; Hva med de (oss) som kan vise til mer enn 10 års erfaring som båtfører? Slipper vi lettere til båtførerbeviset?? :sailing:

 

Tranen2

Da en har 10 års erfaring som båtfører bør det vel ikke være noe stort problem å ta båtførerprøven. Er en relativt enkel eksamen.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvordan man skal kunne dokumentere hvor lang erfaring man har med fritidsbåt?

 

Uansett, båtførerprøve eller ikke, så vil det alltid være klønete og uerfarne båtførere på fjorden. Skjønner at problemet er stort hvor det er stor tetthet av båter, som i oslofjorden og andre plasser. Her nordpå kan "vi tullinger" bakse litt for oss selv. Kommer det en slik ordning håper jeg den blir begrenset til visse "farlige" båttyper, tenker da på fart og/eller tyngde.

 

Statens supperåd har slått til igjenn, ja. Husker sist gang. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Og år for år melker de mer og mer ut av det ved å få lobbbyet gjennom oligatorisk mørkekjøringskurs, sikkerhetskurs, simulatortrening osv.

 

:yesnod: Tatt på kornet. Noe må de jo få igjen for bortfallet av automatinntekter. Snart kommer et autopass i alle trange sund, i tillegg.

 

. Er en relativt enkel eksamen.

 

Og siden det bare er en enkel eksamen, hva er da pointet med å kreve den? :confused: Hadde de hatt litt vett så hadde de differensiert i så fall. Det kan ikke stilles de samme krav til en snekkefører i seks knop som til en CBC-deks-admiral som skal balansere blondinner, cigarrer og cognac og samtidig manøvrere ti tonn og førti fot i tjue knop. :nonod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ad registrering

 

Det heter seg at det nå er frivillig båtregistrering. ....

 

Er det allikevel ikke fortsatt slik at du må ha et registreringsnummer som er synlig på minst 15 meter avstand ? ( selv om du ikke er registrert i et register)

 

- eller er det helt frivillig, slik at du kan kjøre helt "inkognïto" ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...