Jump to content

Nå kommer åpenbart sertifikatet...


tuffff

Recommended Posts

Etter å ha lest ditt innlegg flere ganger så er jeg fortsatt usikker på om du er for/imot, enig/uenig og eventuelt i hva?

Det er mulig jeg er litt uklar i enkelte innlegg, men i løpet av tråden bør det kanskje ha kommet mer enn antydninger om at jeg er for obligatorisk båtførerprøve og at et slikt sertifikat skal tilfredsstille kravene til ICC.

 

Det jeg ikke er enig i er en diskusjon som forutsetter at båtførerprøven er noe annet enn en dokumentasjon av et minimum av kunnskap om sjøveisregler, navigasjon og sjømannsskap. En nybegynner som tar prøven er fremdeles en nybegynner etter å ha tatt prøven.

 

Til tross for dette forbeholdet mener jeg at obligatorisk båtførerbevis gir bedre sikkerhet. Den hindrer selvsagt ikke at enkelte også i framtiden vil oppføre seg som idioter i båt.

Link to post
Share on other sites

Det kan ha en sammenheng med at mange av dem som faller i vannet ikke drukner, men fryser i hjel.

Har du noen tall på dette ? Jeg har inntrykk av at de fleste ulykkene skjer midt på sommeren og da tar det ganske lang tid å fryse ihjel, ihvertfall her på østlandet.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig jeg er litt uklar i enkelte innlegg, men i løpet av tråden bør det kanskje ha kommet mer enn antydninger om at jeg er for obligatorisk båtførerprøve og at et slikt sertifikat skal tilfredsstille kravene til ICC.

Noen som vet hovr jeg finner disse kravene på nettet? Kunne godt tenkt meg å satt meg litt mer inn i hvilke krav som skal tilfredsstilles.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hovr jeg finner disse kravene på nettet? Kunne godt tenkt meg å satt meg litt mer inn i hvilke krav som skal tilfredsstilles.

Glad for å se at det ikke bare meg som er så uvitende og kunnskapsløs! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hviket direktorot eller dep er det som har denne saken?

Statssekretær i Justisdepartermentet, Terje Moland Pedersen, forteller at planleggingen fremdeles er på et tidlig stadium.

 

- Det er mange viktige spørsmål vi ikke har tatt stilling til ennå, sier han.

 

Tipper at Finansdep. skal ha et ord med i laget også. Viktig å få inn litt mere penger for pensjonsfondet øker ikke med mere enn kr.90.000 per innbygger (fra nyfødte til oldinger) i år eller sånn ca. kr. 400.000.000.000 i år og tilsvarende de neste årene! :yesnod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

...... Litt mer åpenhet og informasjon om denne prosessen fra dem som driver den hadde heller ikke vært så dumt.....

Sikkert ikke så dumt :wink:

 

I denne artikkelen i Stavanger Aftenblad innrømmes det forholdsvis åpent at man egentlig ikke har peiling på hvilke planer man har og hva man legger opp til - men akkurat det er jo ingen stor nyhet fra slikt hold :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det står skrevet bl.a.:

 

INTERNATIONAL CERTIFICATE

FOR OPERATORS OF PLEASURE CRAFT

 

3.2 Ability to apply the nautical and technical knowledge in practice:

(a) General knowledge of craft, use and carriage of safety equipment and serviceability of the engine/sails,

(b) Operating the craft and understanding the influence of wind, current, interaction and limited keel clearance,

© Conduct during meeting and overtaking other vessels,

(d) Anchoring and mooring under all conditions,

(e) Manoeuvring in locks and ports,

(f) General knowledge of weather conditions,

(g) General knowledge of navigation, in particular establishing a position and deciding a safe course.

 

For å dokumentere at man kan bruke dette i praksis så regner jeg med at det må avlegges en praktisk prøve. Her skal man dokumentere at man kan ankre og legge til under ALLE forhold!

 

At man skal dokumentere at man kan kan manøvrere i sluser! Hvilke sluser, hvor da?

 

Hva tror du/jeg/vi at dette skal koste? Hvordan skal 10.000 eller 100.000 eller 250.000 personer gjennomføre dette innen neste sommer? Har noen prøvd å skyte på månen med sprettert og truffet? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I denne artikkelen i Stavanger Aftenblad innrømmes det forholdsvis åpent at man egentlig ikke har peiling på hvilke planer man har og hva man legger opp til - men akkurat det er jo ingen stor nyhet fra slikt hold :headbang:

Jeg tror du er inne på noe her Poseidon!

 

Jeg er fristet til å tro at dette innspillet fra Svein Roar Hansen (AP, stortingspolitiker) (se innlegg nr 1 i denne tråden) var et kreativt innspill til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB, hvor mange lokale AP-aviser henter sine nyheter) slik at man startet en almen diskusjon på et tidpunkt det kunne være fare for at avisene hadde reportasjer og ideer fra andre partiers årsmøter (FrP, Høyre).

 

Det er derfor ikke rart at utøvende myndighet for å utstede sertifikatene er helt ukjent med dette og at planleggingen ennå ikke har nådd et praktisk utførende stadie.

 

Men, de har oppnådd at mange har hevet seg på debatten og fokusert på denne tvungne opplæring, diskutert overgangsregler, minstekrav, hvem dette skal gjelde for og hvilke sanksjoner som kan være aktuelle. I så måte tror jeg nok at stortingsrepresentanten er storligen fornøyd med fokuset han har oppnådd. Om karen har greie på båt og båtvett, om han har egen båt eller ikke, se det vet ikke jeg.

 

Båtførerprøven og all opplæring mener jeg er av det gode, ja jeg forstår meget godt de som tar fritidsskippersertifikatet (D5L er det vel det egentlig heter). Men jeg mener og tror vi får det beste resultatet med et frivillig båtførerbevis og med en bedre håndheving av dagens nåværende regelverk.

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

At man skal dokumentere at man kan kan manøvrere i sluser! Hvilke sluser, hvor da?

Som nevnt da jeg postet lenken første gang:

"Nå er det selvsagt mulig å lese dokumentet fra FN som fanden leser bibelen, og dermed har jeg ingen tro på at det gjør denne diskusjonen kortere om jeg legger ut lenken."

 

For det første bør du lese hele dokumentet, og legg gjerne merke til at det er lagt opp til mulighet for å ha flere spesialiserte sertifikater i stedet for ett enkelt som dekker alt. Dermed burde det være mulig å unngå slusene dine. For det andre så er det en fordel å sjekke hvilket nivå andre land har lagt opp til for tilsvarende sertifikat. (Ikke bare er det en fordel, reiseglade byråkrater kan argumentere for at det er nødvendig å utrede dette ettersom en anerkjenelse av ICC betyr at Norge må anerkjenne slike sertifikater utstedt i andre land - f.eks. Sverige.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For det første bør du lese hele dokumentet, og legg gjerne merke til at det er lagt opp til mulighet for å ha flere spesialiserte sertifikater i stedet for ett enkelt som dekker alt.

Har lest alt, men av respekt for forumet så så jeg det ikke som formålstjenelig å sitere hele dokumentet. :wink: Ingar har vel også bedt oss om å moderere oss litt i så måte.

 

Alt er mulig, sikkert også å unngå slusene (mine?). Det er jo faktisk håp om å unngå hele problemet ved at politikerne selv ser og skjønner at det blir litt "overkill" del hele?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

ICC:

 

Som Norsk statsborger, bosatt i et EU land, med ICC utstedt fra RYA (fikk det med Kystskippereksamen ... teori og praksis), så er dette ikke store bryet, eller utlegget i forhold til investeringen du gjør når du kjøper båt... men det kan medføre lavere forsikkring osv., noe vi alle er interessert i.

 

Prismessig så er ikke ICC egentlig så veldig dyrt, da det kan taes som privatist hvor du demonstrerer dine kunnskaper i praksis. Her borte kommer den praktiske delen på rundt NOK 3000, og da deler du båten med 4 andre som skal gå igjennom det samme pensumet. (vi hadde en Sealine F42/3), som ikke er blandt de billigste.... men vi tok båten i en uke for kystskipper praktiske delen.

 

Fordelen med ICC utstedt er vel at man kan, uten for store dikkedarier leie en båt rundomkring i Europa ... men for egen båt, bortsett fra forsikkringsfordeler, så har det liten praktisk betyning.

 

Her borte er det ingen krav til sertifisering for det meste av privat bruk, og de fleste som tar sertifikat (ikke ICC, men som tifredstiller kravene til ICC hvor ICC da blir et biprodukt og derfor gratis), gjør det fordi de har lyst til å øke sin egen kompetanse, føle seg tryggere på sjøen samt å få innspill til å lære seg å forutse hva som kan gå galt før ting går galt.

For mange mennesker i dag, kjøper store og kompliserte fartøyer, men har ikke kjennskap til systemene ombord (hydraulikk, gass, drivstoffsystemer osv), i tillegg til manglende grunnleggende båtvett og navigasjon. Kursene er lagt opp slik at en får det grunnleggende, samt de fokuserer på alle de andre systemene, i foskjellig grad slik at en blir bedre stilt til å kjenne igjen små feil som kan korrigers før de utvikler seg til et sikkerhetsproblem ombord.... mer avanserte kurs gir mer navigasjon + mer sikkerhetsinformasjon og opplæring, da en regner med at oppdagelsesfærdene blir i farvann som kan være mer vanskelig å håndtere.

 

Det å manøvrere og navigere båt i gode forhold er lett .... men å kunne håndtere en krisesituasjon i frisk bris på Jærens Rev, med motorstopp (feil med seilføring) og mannskapsskade er en helt annen ting... Klart hvis du kun bruker landstedsbåten med 8 hk påhengs når du er på hytta inne i Ryfylke, så vil du ikke ha det store behovet ... som hekksjøgeneral med blondiner på FB under seilas over Sletta har du et helt annet behov.

 

Jeg har tro på at sunn fornuft vil vinne (selv i Norge), og hvor man selv velger kompetansenivået som en vil ha / oppnå, med de fordeler for familie og sikkerhet som det gir ...

 

Ønsker dere alle en riktig god og trygg 17 Mai her fra Skottland.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

ICC:

Her borte er det ingen krav til sertifisering for det meste av privat bruk, og de fleste som tar sertifikat (ikke ICC, men som tifredstiller kravene til ICC hvor ICC da blir et biprodukt og derfor gratis), gjør det fordi de har lyst til å øke sin egen kompetanse, føle seg tryggere på sjøen samt å få innspill til å lære seg å forutse hva som kan gå galt før ting går galt.

Akkurat som det er i Norge i dag med andre ord. :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Nei, det tror jeg ikke det blir. Tipper det blir akkurat slik som det er i mange år fremover. For å innføre noe må man vite hvor man er og hvor man skal og veien dit. Status nå er at man ikke vet hvor man er og ikke hvor man skal og slettest ikke veien dit.

 

Skal like å se den politiker som skal grunngi hvorfor det er tvingende nødvendig med obligatorisk sertifikat samtidig som antallet frivillig avlagte båtførerprøver er høyere enn noensinne og bare øker og øker. Kombinert med det faktuim at politiets statistikk sier at det er klar bedring fra år til år.

 

Og forsikringsselskapene? Min kaskopremie ble faktisk redusert i år. Premien er lav fordi mitt forsikringsselskap anser risikoen for lav. Gjennomsnittlig skadeutbetaling er faktisk bare 15.000 pr. kaskoskade.

 

Foreløpig antall skader anslått for 2005 er 7.877 og på vei nedover fra 2004. Utbetalingene økte derimot fra året før siden båtene har blitt betydelitg dyrere. Man anslår utbetalingene til 283 millioner totalt. I disse tallene inngår selvfølgelig også alle tyverier. Og apropos tyverier. De er også i sterk reduksjon fra toppåret 2002.

 

Sett i forhold til snart en halv million fritidsbåter, er tallene gledelige. Gledelige fordi antallet skader i utgangspunktet er svært lavt og enda gledeligere fordi antallet skader er er blitt ytterligere redusert fra året før.

 

Sammenligner man politiets statistikk med forsikringsselskapenes statistikk ser man at det er sammenfall og at sjøen er noe av det tryggeste stedet å være.

 

Slike opplysninger som dette vil selvsagt fremkomme i høringsuttalelsene hvis Regjeringen skulle finne på å fremme forslag om obligatorisk båtføreroppløring i løpet av de neste årene.

 

Som alle nå ser ut til å ha fått med seg, var ryktet om innføringen av obligatorisk båtførersertifikat i 2007 kun et gedigent mediastunt. Om det blir forslag om et slikt sertifikat i 2008 eller 2009 vites ikke, men etter den tid er det nok for sent, for da har vi antagelig en ny regjering som tydeligvis har en helt annen oppfatning av behovet for sertifikat. Saken har jo blitt fremmet som privat lovforslag i Stortinget tidligere, men blitt nedstemt.

 

Ryktet om de stygge tilstandene på fjorden ser ut til å være betydelig overdrevet. Så kan man stille spørsmål om hvem som har en fordel av å overdrive slikt samtidig som statistikk fra politi og forsikringsbransjen faktisk vser det motsatte. Tygg litt på det. Svaret er ikke opplagt og retningene kan være flere.

 

Lotus

 

Litt leting og vips så fremkom det en mengde statistikk.

Greit å vite hvorfor båtkasko er så billig sammenlignet med bilkasko.

 

Bilde

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som alle nå ser ut til å ha fått med seg, var ryktet om innføringen av obligatorisk båtførersertifikat i 2007 kun et gedigent mediastunt.

Jeg er ikke overbevist. Det er høyst tvilsomt at det kan innføres noe krav om sertifikat som gjelder fra 2007, men det betyr ikke at det blir vedtatt lov og forskrift som fastsetter faglige krav og forteller hvor mange år vi har på å kvalifisere oss. Om neste stortingsvalg bringer et flertall som opprettholder systemet er en annen sak. :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Nye lover, med tilhørende forskrifter og høringsuttalelser tar tid, så fremt de ikke fremmes som hastesaker. Om arbeidet begynner i dag, kan det fort ta lang tid. Enkelte slike ting kværner faktisk rundt i årevis. For øyeblikket venter jeg på Regjeringens endringer i Tomtefesteloven. (som de høylytt erklærte fra Soria Moria at ville komme raskt) :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Ja Lotus, hvis du venter på tomtefeste-loven, håper jeg for din del det gjelder bolig og ikke hytte.

Har holdt advokat standen i jobb i 3 år når det gjelder hytte og tomtefeste.

 

Når det gjelder båtfører-prøve, er jeg faktisk ikke sikker. Den kan bli trumfet igjennom. Men

å gå ut med obligatorisk serifikat i 2007, uten å kunne svare på hvor man legger listen, synes jeg

er lite gjennomtenkt. Skal det bli bør man tenke over hvor man vil, hva må til og hvem skal være med å legge listen.

 

Dette utspillet virker lite gjennomtenkt. Det kan være att en del som har tenkt å ta båtførerprøven,

venter i og med det ikke er sikkert att det er den som er lagt til grunn. Da vil en positiv trend bli snudd.

 

Kan ikke se hva som teorien skulle mer omfavne enn pensum til båtførerprøven. Stor forskjell fra

dagens til den som var for 10-15 år siden.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det kan ha en sammenheng med at mange av dem som faller i vannet ikke drukner, men fryser i hjel.

Har du noen tall på dette ? Jeg har inntrykk av at de fleste ulykkene skjer midt på sommeren og da tar det ganske lang tid å fryse ihjel, ihvertfall her på østlandet.

Er du på land tar det nok en stund, ja. Ligger du i vannet, uten utstyr som våt- eller tørrdrakt, er det en litt annen historie. Du blir mye fortere nedkjølt i vann, og det går enda fortere om du har litt alkohol under vesten.

 

Fordi mennesker er såpass forskjellige så angir man risiko i omtrentlige tall. En person på 50 år som blir liggende i vann som holder 10 grader har 50 prosent sjanse for å overleve i 50 minutter.

 

Statistikk er litt vrient ettersom nedkjøling medvirker til at folk som ligger i sjøen blir utmattet og drukner om de ikke har flyteplagg, men flyteplagget gir bare en utsettelse fordi nedkjølingen også kan være direkte dødsårsak. Et god redningsvest kan også isolere såpass at nedkjølingen tar lengre tid.

 

For å finne ut mer om nedkjøling (hypotermi) bør du slå opp i en lærebok om førstehjelp, men for sette dette opp mot sjøtemperaturen midfjords forskjellige steder i sommer-Norge så mister man bevisstheten når kroppstemperaturen kommer ned mot 30 grader.

Link to post
Share on other sites

Er du på land tar det nok en stund, ja. Ligger du i vannet, uten utstyr som våt- eller tørrdrakt, er det en litt annen historie. Du blir mye fortere nedkjølt i vann, og det går enda fortere om du har litt alkohol under vesten.

 

Fordi mennesker er såpass forskjellige så angir man risiko i omtrentlige tall. En person på 50 år som blir liggende i vann som holder 10 grader har 50 prosent sjanse for å overleve i 50 minutter.

Ok, for å sette det litt i et perspektiv så virker det som om de fleste drukningsulykker skjer på tider og steder man kan forvente omkring 20 grader i vannet eller mer. Ikke så rart, det er da båttrafikken er desidert størst.

 

Vil tro overlevelsesevnen er vesentlig større i 20 grader enn i 10...

Link to post
Share on other sites

Som alle nå ser ut til å ha fått med seg, var ryktet om innføringen av obligatorisk båtførersertifikat i 2007 kun et gedigent mediastunt. Om det blir forslag om et slikt sertifikat i 2008 eller 2009 vites ikke, men etter den tid er det nok for sent, for da har vi antagelig en ny regjering som tydeligvis har en helt annen oppfatning av behovet for sertifikat.

Jeg er ikke så sikker på det. Jo større FrP blir, jo større sjans er det for at dagens regjering fortsetter etter neste valg IMHO. Om de ikke får 45%+ da...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...