Jump to content

Nå kommer åpenbart sertifikatet...


tuffff

Recommended Posts

leste i en eller annen avis i dag at til sommeren 2007 så ble det obligatorisk med sertifikat på båt får håpe at det ikke bare blir teoretisk men også praksis når man ser antall smell som skjer inne i gjestehavner.

Karnsje bør ferdighet også testes før "lappen"blir utdelt? :confused:

Link to post
Share on other sites

De som er der i dag har fått full opplæring.

Tviler ikke på det, selv uten å vite pensumet til "full opplæring". Jeg tar det som en selvfølge at de har noe langt mere enn ett skarve båtførerbevis. Skulle bare mangle.

Pensumplanen burde kanskje revurderes litt med tanke på en relativt fersk tråd fra Arendal samt at de burde legge inn 10 minutter ekstra om lanterneføring.

Link to post
Share on other sites

Etter det eg forstår, vil FN-normen, ICC (sjå t.d. linken i bastard3000 sitt innlegg over), innebera betydelege krav ut over dagens båtførarprøve.

Nå postet vel bastard3000 en lenke til en artikkel i en nettavis, og det gir egentlig minimal innsikt i hva som egentlig har kommet ut fra et av FNs mange komitéer. Dersom noen virkelig ønsker å lese beskrivelsen av ICC så har jeg lenket til et Word-dokument. Jeg tror det er siste versjon.

 

Legg særlig merke til at det er lagt opp til at sertifikatet kan deles opp slik at det skilles mellom motor og seil, og mellom ferdsel langs kyst og i innland (særlig elver og kanaler).

 

Nå er det selvsagt mulig å lese dokumentet fra FN som fanden leser bibelen, og dermed har jeg ingen tro på at det gjør denne diskusjonen kortere om jeg legger ut lenken. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Karnsje bør ferdighet også testes før "lappen"blir utdelt?

Det burde jo kanskje også kreves at man innehar "båtlappen" før man kjøper båt, altså at det blir forbudt å kjøpe båt om man ikke har "båtlappen". Hvis forhandlerne og private selgere måtte forvisse seg om at kjøperen hadde "båtlappen" før båten ble solgt, hadde man nok fått bukt med mye av uvesenet, særlig den stadige økningen i nesten-ulykker, fartsoverskridelser og uvettig kjøring på sjøen.

 

En annen ide, for å få slutt på den stadige økningen i fyllakjøring med båt, kan være å forby oppbevaring og avnytelse av alle slags rusmidler i fritidsfartøy. Ved kontroller kunne da det Nye Sjøpolitiet ikke bare ta de som allerede ER ruset, men også de som kunne tenkes å bli det i nærmeste fremtid.

 

Når det gjelder det stadig økende antall sammenstøt og uhell ved tillegging i havner, må det løses på annen måte. Det er jo også et stadig økende problem at havnene blir overfylte, med fortøyning av fritidsfartøy uten noen plan eller sammenheng eller kontroll. Jeg ser for meg at det bør innføres en havnevakt i enhver havn av en viss størrelse, inklusive i alle fall de som selv kaller seg for gjestehavner. Havnevakten kan da anvise plass for ankommende båter, bistå ved tillegging, ev. avvise inkomptetente båtførere, føre kontroll med at det ikke nytes rusmidler, og -- selvsagt -- kreve inn de nødvendige avgifter. Det må jo være selvfinansierende.

 

En annen sak er at det stadig økende antall fritidsbåter betyr at behovet for stadig flere gjesteplasser i havnene rundt om øker. Dette problemet er det en statlig oppgave å løse. Det er klart at kommunene og havnestyrene rundt om ikke har de nødvendige ressurser til å ta seg av dette. Derfor bør det opprettes et eget statlig havnedirektoprat som kan legge til rette både eksisterende og nye gjestehavner langs vår langstrakte kyst. (Finansieringen kan gjøres over havneavgiftene, det er jo ingen grunn til å belaste statsbudsjettet med det som ellers ville ha vært subsidier til ptivate fritidsformål).

 

Bare tull, sier du? Nåhh ... jeg kjenner lusa på gangen. Obligatorisk Båtførerprøve er bare begynnelsen. Resten kommer nok etter hvert som Narvestads uekte barn, smågnomene i tredje tomatkontor i ett eller annet departement, får blod på tann. Gi dem lillefingeren ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

De er ikke særlig glad i oss, og det viktige arbeidet vi utfører til glede for samfun og fellesskap De Worse, er De vel?

Hilsen

rem

Fungerende Overbuljongterningvaktmesterassistent

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel meget lite vi kan gjøre for å forhindre at obligatorisk båtførerbevis kommer, men der hvor vi kan bidra er jo å forme innholde og påvirke kravene som settes i denne sammenhengen... Så vidt jeg kjenner til så har dagens regjeringspartier flertall på løvebakken, og dette forslaget vil kreve simpelt flertall for å innføre, så dette forslaget bankes nok igjenom en torsdags ettermiddag..

 

Vi kan selvsagt bruke en masse energi og irritasjon på ting som vi ikke kan gjøre noe med, men om det er lurt tviler jeg på...

 

Og skal vi jobbe mot obligatorisk båtføreropplæring så bør nok argumentene som benyttes være av høyere kvalitet enn de som er fremsatt i denne tråden om de skal kunne nå frem utenfor dette forum..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vedkommende seiler jeg møtte i Blindleia på det smaleste like vest for Justøybroen for noen år siden hadde ligget meget tynt an hvis han hadde hatt Båtførersertifikatet. Der kom han midt i leia for fulle seil

Hvorfor hadde han ligget tynt an?

Hvilke regler hadde han forbrutt seg mot?

Jeg mener ikke vett og hensyn, men paragraf.

Link to post
Share on other sites

Til forsvar for "han i Blindleia", det er situasjoner og farvann hvor en bør etterstrebe maksimal

evne til manøver - bl.a. i svært trange og vanskelige farvann med mye trafikk,- og dette i følge sjøveisreglene. Dvs en tar ned seilene og går for motor. Jeg har selv hatt seilbåt de siste 26 år, og selv om de fleste som seiler er ordentlige båtvante og fornuftige mennesker finnes det noe kjekkaser der også som tar lite hensyn.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, jeg har selvsagt forståelse for det synet.

Men, poenget er at selv med sertifikat ville denne karen fremdeles komme seilende.

Uten å ha forbrutt seg mot noe som helst.

Det er heller ingen lover og regler som sier at det SKAL være motor i en fritidsbåt.

Link to post
Share on other sites

1. Det er ikke forbudt å seile gjennom Blindleia. Om det er lurt er en annen sak. Svenskene har innført "seiling forbudt" i enkelte trange leder med stor trafikk. Det burde kanskje vært noe å tenke på for oss også på de trangeste stedene i f.eks blindleia. Spesielt i sommermånedene.

 

2. Seilbåter har gjerne en motor som er mindre enn 35 HK, og dermed er det mange som slipper unna kravet om sertifikat hvis reglene blir slik det er foreslått :flag:

Link to post
Share on other sites

Ja vi trenger nok en ny lov; sjøtrafikkloven. Den kommer til gjelde som en erstatning for sjøloven som kun hadde det enkle formål å unngå ulykker.

 

Da dagens båtbrukere har hoppet over både forståelsen for sjøloven og sjømanskap, vil den nye loven passe så mye bedre, både for racerne, sitte-over-skrevs-båtene, lavblokker med flybrigde, flytevillaene og resten av de ymse farkostene.

 

Bil kan man da kjøre, så trafikkforståelsen blir da svært enkelt. Bortsett fra den hersens nyttetrafikken. Den må man senere regulere. Et godt forslag er å innstille nyttetrafikken i sommermånedene.

 

Andre gode forslag er:

 

Vær og vind reguleres av værmyndighetene.

Snekker og andre saktegående fartøyer bør få egne krabbefelt.

Fiskeflåten kan innstilles. Vi har jo Rimi.

Grunnstøtninger (såkalt luse-kjøring) forbys (miljøhensyn: bunnstoffgriseri!!!).

 

Med den nye loven vil både myndighetene og forbrukeren ha et felles plattform hvor man kan utveksle skyld, avgifter, reguleringer og hvor man kan planlegge nye tiltak.

 

Kostnadene blir man sikkert uenige om, men noe må man da engasjere seg i.

 

By the way; hva er den riktige benevnelsen på sjømanskap. Har googlet og slått opp i de båtbøkene jeg har, men finner ingen direkte forklaring. Kanskje jeg får kontakte et museum?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

By the way; hva er den riktige benevnelsen på sjømanskap. Har googlet og slått opp i de båtbøkene jeg har, men finner ingen direkte forklaring. Kanskje jeg får kontakte et museum?

Sjømanskap: Skapet sjømannen kommer ut av, etter mere enn 3 måneder på sjøen? :lol:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

1. Det er ikke forbudt å seile gjennom Blindleia. Om det er lurt er en annen sak.

Har også opplevevd i Blinldeia at på det aller travleste, og trangeste, så kommer det en seilbåt kryssende med fart som snaut nok er styrefart, men stå på retten skal vi! Koster så lite å rulle inn genoaen og starte motoren noen minutter.

Er det ikke noe som heter å ta (vise) hensyn? Ville tro at det finnes en lov eller regel som med litt generelle ord også dekker dette? Dette er også med på å skape situasjoner som enkelt kunne vært unngått ved, etter min mening, å vise litt bedre sjøvett!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Joda, stiller meg ikke avvisende til det.

Poenget er, med hvilken lov i hånd skal myndighetene straffe ham som kommer seilende gjennom Blindleia?

Hvilken paragraf og bokstav vil man vise til?

Poenget er videre, selv med alskens sertifikater, bevis og løyver, vil han fremdeles komme seilende.

I Blindleia.

Link to post
Share on other sites

Men er det ingen som har fortalt den stakkars seileren dette da, så er han sikkert ikke klar over det... Hadde han hatt båtførerprøven så hadde han i allefall vært klar over at det han driver med ikke er helt etter boken...

 

Jeg vet at vi er pliktige til å finne ut alt som er påkrevd ved seilign før vi gjør det, men gjør vi det da... ikke jeg i allefall..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå står det ikke eksplisitt at han gjør noe straffbart, men det står mye om hvordan man skal oppføre seg på sjøen for sørge for alle andre også har det bra.... vise hensyn for andre, alltid sørge for at man sikker fart og alltid har full kontroll over skipet... også om en annen ikke overholder vikeplikten, da er du pliktig til å sørge for at du er i stand til vike..... Det er ikke alltid like lett å sørge for at dette til enhvertid er oppflyt om en seiler i i trang led med mye annen trafikk... Nå er ikke jeg noen erfaren seiler, men å slå bakk raskt med seil som fremdriftsmiddel er ikke alltid like lett i en slik trang led med mye trafikk... Vi har alle et gjensidig ansvar for å sørge for ingen havner i farlige situasjoner på sjøen..

 

Men selvsagt dette er jo ikke nødvendig å skrive siden dette er kjent stoff de som ikke er tilhengere av obligatorisk opplæring

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det står skrevet.

 

Vedkommende seiler jeg møtte i Blindleia på det smaleste like vest for Justøybroen for noen år siden hadde ligget meget tynt an hvis han hadde hatt Båtførersertifikatet.

Det må da kunne gå an å spørre hvorfor han hadde ligget meget tynt an?

Hva er det han gjør som er ulovlig og straffbart?

Hadde det ikke vært i allmen interesse å vite det?

 

At det er mindre smart er en annen diskusjon.

Det er heller ikke polemisering for eller mot et sertifikat.

Link to post
Share on other sites

I diskusjonen om pliktig båtførerbevis ser det for meg ut som om mye av diskusjonen hendler om å være hensynsfull. Da kan jeg opplyse om at man faktisk ikke trenger noe båtførerbevis for å være hensynsfull. Enten er man hensynsfull, eller så er man det ikke. Et sertifikat fra eller til endrer ikke dette faktum. Å ha obligatorisk sertifikat kun for å ha noe man kan beslaglegge er det rene nonsens. Når ble du sist stoppet av politibåten for kontroll? Vil de som ikke har sertifikat eller har mistet det slutte å kjøre båten sin?

 

Hadde derimot diskusjonen gått på om de uten båtførerprøve skjønner bæret eller ikke skjønner bæret, kunne et sertifikat føre noe godt med seg (forutsett at de uten prøven faktisk ikke skjønner bæret).

 

Hva lærer man egentlig på kurset som direkte påvirker andre båtførere? Det eneste jeg faktisk kan komme på er vikepliktregelen samt å huske og slå på lanternene i mørket.

 

Kjører man på feil side av staken, går man på grunn. Synd for teitingen.

Kan man ikke lese kart, går man på grunn eller forviller seg langtbortivekk. Synd for teitingen.

 

Folkeskikken lærer man ikke på kurset. Har man ikke lært den fra før, er det liten sjanse for at man noensinne vil lære slikt.

 

Så hva koker dette ned til?

Jo, et frivillig kurs er i egen interesse.

Et obligatorisk kurs gir kun gevinst for de som ikke kan de tingene man har bruk for å kunne i sin båtbruk.

 

Om en båtfører er god til å forholde seg til sine medtraffikanter, vil etter det jeg kan se ikke ha noen som helst sammenheng om han har båtførerkurs eller ikke. Det hele er kun et spørsmål om å vite forskjell på høyre og venstre og å ha en standard porsjon høflighet og folkeskikk. Man har faktisk øyne i hodet og kan se om ens handlinger medfører bryderi for andre. Tilbake til høflighet og folkeskikk.

 

Med et kurs får man ofte verdifulle tilleggskunnskaper, men det er kun i egeninteresse. Det er en fordel for en selv å kunne navigere og å kunne vite forskjellen på sjømerkene, men for min del gir jeg blanke i om tullingene kjører på feil side av staken og på grunn. De får skrive det på kontoen dyrkjøpt erfaring og så lærer de etter hvert.

 

Ikke tving folk til å ta kurs. Tving heller bøller til å bli høflige.

 

Til de ivrige forsvarerene av obligatorisk båtførerbevis:

Hvilken gevinst har det for deg at naboen i havna har båtførerbevis?

Ikke noen flåsete greier nå. Rams opp fordelene for deg, pent og pyntlig, et punkt av gangen. (Ikke rams opp fordelene for ham).

 

 

Lotus

 

(ca 8000 tok frivillig båtførerprøven i fjor)

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde han hatt båtførerprøven så hadde han i allefall vært klar over at det han driver med ikke er helt etter boken...

Kan jo være han hadde skjønt det men jeg tviler litt på det. Sist fredag snakket jeg med et baatplassen medlem som tar Båtfører prøven og han fortalte at instruktøren hadde spesiellt

bemerket at det var veldig få seilbåtførere som tok Båtfører prøven. Litt merkelig kanskje ?

Link to post
Share on other sites

Tja Lotus.. noen fordeler er det jo for meg at naboen har bårførbevis slik som jeg ser det....

 

Her et par ting som dukket opp i mitt nærområde..

 

Han kjenner til hvilken side han bør vike til når møtes på fjorden..

Han kjenner til hvordan han bør oppføre seg i nærheten av badeplassen som ungene mine bader i...

Han kjenner til begrepet sikker fart når han passerer meg i båthavnen og andre steder på sjøen...

Han kjenner til hvilken side har bør seile i leden ut/inn av havnen...

 

Jeg sier ikke at han skjønner dette eller tar dette til etterretning, men har han gjennomgått kurs eller lest pensumet så kjenner han til begrepene.....

 

Har han ikke båtførerbevis så føler jeg meg ikke like sikker på at han har hørt om dette....

 

Jeg er vel i motsetning til deg opptatt av at færrest mulig skader seg selv eller andre, det være seg skade båt eller liv... på sjøen... Skader en annen person egen båt dekkes dette av meg i form av premieøkning på min forsikring..... Skader han andre personer med sin fremferd så vil dette kunne tvinge frem restriksjoner i vår ferdsel på sjøen.... i form ev nye innkjerpede regler som vi blant annet diskutrer her...

 

Nå er vel ikke min folkesikk blant den aller beste, siden jeg faktisk lærte mye på kurset... Jeg fikk en god del "remindere" om både det ene og det andre, mange selvfølgeligheter også.... så tross i min fremskredende middelalder så er jeg altså i stand til å forbedre min folkeskikk, jeg er heldigvis ikke utlært på dette feltet og håper jeg aldri blir det heller.... Så dette har jeg god tro på...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Man kan se to forhold i sammenheng her:

Kunnskap

Holdninger

 

Det som mange diskuterer er hvilke holdninger man har på sjøen - dette utspiller seg gjerne i forhold til adferd i forhold til andre (ta hensyn, oppføre seg pent etc)

Kunnskap handler om hva som er rett og galt, og hvordan man skal oppføre seg i gitte situasjoner. Lovreglene er også basert på normer for hva vår kultur mener er rett og galt.

 

Innenfor ledelse er det velkjent at det finnes en sammenheng mellom kunnskap og holdning, dvs jo mer kunnskap man har jo mer positiv holdning har man. Om effekten er linjær som i modellen under er ikke dokumentert, men den er allikevel interessant synes jeg.

 

Bilde

 

Implisitt antar jeg dermed at de fleste som har dårlige holdninger på sjøen også har dårlig kunnskap. Og det tror jeg også. De har dårlig kunnskap om regler, skikk og bruk og ikke minst hvordan egen adferd oppleves av andre.

 

Jeg synes det er fint at det kommer obligatorsik båtførersertifikat. Det sikrer at flere kan det de må for å færdes trygt på sjøen, også har jeg endelig funnet en grunn til å tvinge ØKH på kurs. Bra jobba Syvert :flag: Så får vi håpe at det finnes fornuftige ordninger for de som ikke har sertifikat men som har god nok kunnskap.

Link to post
Share on other sites

Det er mange fordeler ved at flere får seg båtførersertifikat, eller nødvendig/obligatorisk opplæring.

 

Den ene er for eksempel at man da kanskje slipper å være så redd for at han som i år har kjøpt sin første båt, en RIB med 2*225 Hk på hekken, skal misforstå hvilken side båter skal passere hverandre på, og dermed blåse rett i baugen på familien på 5 i sin åpne Askeladd.

 

Jeg gjentar også min bekymring for følgende: Pr. idag, kan en hvilken som helst idiot over 16 år(!) med nok penger gå ut og kjøpe seg en 49 foter, med så mye motor han vil ha, hoppe oppi og kjøre av gårde.

Kanskje han så på Autofil, syntes at NorTech'en var staselig, og vips: en grønnskolling med et fartøy som kan gjøre 90 knop ++....

 

Målgruppen for dette sertifikatet er nok ikke de fleste av oss her på forumet, med genuin interesse og god erfaring fra bruk og eierskap av forskjellige båter, men heller idioten i avsnittet over.

Redigert av Draco17 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man kan se to forhold i sammenheng her:

Kunnskap

Holdninger

Det var en særdeles interessant sammenheng her... Så dette tror jeg nok stemmer godt for båtfolket også... flott illustrert Bitteliten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...