Jump to content

Prosjekt: Glen-L Squirt 10' Runabout


Honduras

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Hei, Er vedig spent hvordan prosjektet ditt med moderne motor med old look deksel fungerte. Har bygd opp en gammel  skibsplast fra 50/60 tallet. Rivd av toppen og forlenget båten med 45 cm, for å få penere akterfasong. Båten bør tåle max 40 hk. Men aner ikke hvordan den oppfører seg på sjøen. Har heller ikke fått tak i pene dekksbeslag, men den tid! Spent på svar

Mvh

Einar HusbySett inn bilde

dekk.jpg

IMG_20171022_162259.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Honduras skrev On 7.6.2017 at 18.24:

Har ikke noen bilder av båten på vannet, da den har til gode å bli bløt...  Hadde litt for mange prosjekter (som vanlig) i fjor høst, så fikk ikke tid til å starte opp og justere inn motoren. Men starter ferien om ikke så mange ukene, så da får vi se om vi kan få både kjørt litt og tatt bilder.

Kan jo slenge inn et par fra i fjor høst. Har satt på krom relingslist og litt småtteri etter dette.

IMG_1482.JPG.fe3e3334a1b6d451d985c8fe81f3f3bf.JPGIMG_1477.JPG.7d73f89b4a74a199181aebaf33e48007.JPGIMG_1480.JPG.09cb308449498a51c0bcd0a195967dd3.JPG

 

Rålekkert!

Hvor kjøpte du vinyl til benken?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes jeg fikk til snekkerarbeider ganske fra, men siden jeg ville ha seter med tuck'n roll, franske sømmer, en halvrund topp som går litt inn på bakdekket osv, så var det bare å innse at det kom jeg neppe til å fikse særlig bra på første forsøk. Så jeg laget ferdig bunn og ryggplate, og  kjørte hele båten på henger til Fair Mont på Bryn, Oslo. Og de fikset akkurat som jeg ville ha det. Kostet meg rundt 6 båthenger om jeg husker korrekt. Men det ble 100% slik jeg ønsket, så jeg er kjempefornøyd med resultatet. Hadde med meg motordekselet inn, så vi fant vinyl som matchet fargene så nær som mulig. Den røde er en litt melert Porsche-vinyl som brukes i de gamle Porschene (356,911), den i offwhite vet jeg ikke så mye mer om enn at den passer fint sammen med den røde. De har et helt rom full av vinyl og skinn, så det var ganske mye lekkert å velge mellom.

Som en kommentar har jeg sett på mange båtprosjekter på Glen-L sine forumsider, og også andre steder. Felles for dem er at man som regel ser veldig lett hvem som har sydd setene selv, og hvem som har hatt proffer på dem. Noen ganger ser man 25-30 fots båter til mange hundre tusen i materialer, med flotte motorer hvor det ikke er spart på noe, hvor snekkerarbeidet og finish er av utmerket klasse, og så har de sydd noen puter som ser helt "rævva" ut, for å dra på litt. Og jeg tenker at hvis de hadde brukt 20.000,- på proffe seter, så hadde båten sett ut som "en million". Isteden lyser det hjemmesnekret av hele prosjektet bare basert på setene. Bare tanker jeg gjør meg, men da vet du i det minste hvorfor jeg satte bort jobben. Mine seter trekker sluttresultatet opp, ikke ned. Som de hadde gjort hvis jeg skulle sydd dem selv.... Såpass kjenner jeg mine egne sy-egenskaper fra ungdomsskolen... :cool: 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Honduras skrev On 13.11.2007 at 15.49:

 

Bruker W.D.Lockwood vannbasert beis. Kjøpte "sample set" med 5 valgfrie farger da man får dette fraktfritt og med rabatt. Kan ikke bli bedre enn det.

 

Når man bruker vannbasert beis, har man mye bedre tid til å jobbe ut ujevnheter i fargen. Dersom resultatet er for mørkt, kan man vaske over med en fuktig fille for å få det lysere. Er det for lyst legger man på ett strøk til. Har beiset andre ting med spritbasert beis tidligere, og det er den rene dritten å jobbe med i forhold. Omtrent umulig å unngå skjolder. På den vannbaserte er ikke det noe problem. I tillegg har fargene bedre holdbarhet, og det er ikke noe problem å legge på epoxy utenpå. Sprit og oljebaserte beiser er ubrukelig ifm epoxy.

 

 

 

 

Hei. 

Jeg har stort sett bare brukt spritbeis på finerskroget. Mulig jeg går over på vannbasert nå når jeg begynner på mahognydekket.

Er det noen grunn til å ikke velge Herdins beis som er lett å få tak I lokalt? Ser at du har kjøpt fra USA. 

 

Et stort problem er å få jevn farge dersom man har fått epoxysøl på treverket. Biter vannbasert beis bedre enn sprit der hvor det har vært epoxy? 

Link to post
Share on other sites

Min lille erfaring med spritbeis er at jeg synes det er vanskelig å legge på uten å få skjolder, og det tørker veldig fort. På Glen-L og andre sider var det mange som snakket varmt om vannbasert beis, og WD Lockwood ble ofte nevnt. Så jeg bestilte meg noen prøver i fem forskjellige nyanser og testet ut på en mahognyfiner-plate hvor jeg la fem striper den ene veien. Når det var tørt la jeg fem striper i 90 grader på disse. Da fikk jeg testet ut ulike kombinasjoner. Du ser det i denne tråden mener jeg. Vannbasert beis er veldig lettvint. Ble det for mye farge kan man bleke med en fuktig fille, ble det for lite legger man bare på mer. 
De prøveposene skal blandes i en liter vann eller noe sånt, så de holder lenge til en liten båt. 
Beis biter dårlig hvis det ligger epoxy på treverket, så jeg var veldig påpasselig med maskering osv når jeg holdt på. Forsøk å ha rent treverk. 

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev for 15 timer siden:

De prøveposene skal blandes i en liter vann eller noe sånt, så de holder lenge til en liten båt.

Enkelte av fargene er såpass konsentrerte at det kan lønne seg å blande dem magrere, for å unngå skjolder under påføring. Så kan man heller påføre beis overlappende i flere omganger om man ønsker samme fargegrad som ufortynnet beis.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...