Jump to content

Prosjekt: Glen-L Squirt 10' Runabout


Honduras

Recommended Posts

Finér var vel kanskje noe missvisende ja.

Men ser at prisen for 45x95mm koster 420,- pr løpemeter. For Kaya er det 198,-/lm i samme dimmensjon. Det er ganske friskt.

Sist jeg kjøpte mahogny hos Oslo Finérfabrikk (kaya) betalte jeg rundt 450,-/kubikkfot. Og hva tilsvarer det spør du kanskje.

Vel, en planke som er 2" tykk (som blir ca 45mm høvlet) og ca 50cm brei og +/- 5 meter lang er noe over 2 kubikkfot.

 

dvs at prisforskjellen for samme mengde mahogny blir ca 1000kr uhøvlet, ukantet og i fallende lengde kontra kr 5000,- hvis jeg skulle kjøpt ferdige kanta og høvla bord. I Honduras tilsvarer det noe over 10 000,-. For den prisforskjellen kan du kjøpe deg en ganske fin avretter/tykkelseshøvel... :cool:

 

Vi får se hva de skal ha for 2" og 4" råplank i fallende lengde.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Det har gått lang tid siden min siste bekjennelse... ops, feil fora... :lol:

Får lage en liten oppdatering. Snegletråden tusler videre. Har fått delt av garasjen og fått en mindre del som er lettere og ikke minst mye rimeligere å varme opp.

Så da har det blitt noen få kveldstimer igjen. Som tidligere nevt er dette ren rekreasjons-snekring, så hvis jeg ikke gidder å gå ut i garasjen er det ingen som klager...

 

Sist drev jeg på med vannsliping innvendig...kjedelig... neste båt blir malt innvendig:

vannslip.jpg

 

 

Dekksbjelkene bak er på plass. Man kan også såvidt se setefestene i bunn i sittebrønn

dekksbjelker.jpg

 

 

Her kommer en liten detalj som står i tegningene, men som jeg ikke har sett så mange som har fått med seg. Hjørneplate som forbinder bunn, side og akterspeil. Ferdig tilskjært og klar for beising og liming. Her kan man se hvor lys Sipo-mahogny egetlig er. Ikke pent, må beises :yesnod:

hjoerne.jpg

 

 

Hengte på en motor for å teste litt på høyden ved akterspeilet. Jeg har nemlig en plan jeg ikke har sett noen i hele verden gjøre enda... :wink:

motortest.jpg

 

 

Oppmerking av senter samt hullmønster

akterspeil.jpg

 

 

Tada.... Påhenger-brakett/Jackplate fra Bobs Performance. Tanken bak er både å få hevet motor til riktig høyde, samt at jeg ved å heve motor tar sjansen på å klare meg uten motorbrønn. Dette gjør nemlig at jeg kan ha ett "penere" akterdekk. Kommer det til å fungere...ingen aning. Men det er min båt og jeg gjør som jeg vil :cool:

De gamle motorene har ikke boltfester, bare to skruer i framkant. Jeg må derfor få tak i litt teak som jeg kan montere på begge sider av brakettplata. Noen som har 1/2" teak ca 40x80cm liggende :lol:

brakett.jpg

 

 

Lager meg en luke i akterdekket som skal skjule tank og batteri. Her kommer dekksbjelke-malen til nytte igjen. Fram med fresen igjen

luke_1.jpg

 

 

Klar til sammenføyning. Hjørneklossene skal festes innvendig i lukekarm slik at luken kan ligge ann mot disse i lukket stilling

Skulle gjerne hatt en jigg for å frese sinkespor i hjøresammenføyningene, men det har jeg ikke. Så det blir rette hjørner. Jaja, vi får ta det på neste båt :cryin:

luke_2.jpg

 

 

Klar for litt epoxy-liming

luke_3.jpg

 

 

Laget også ett par braketter som skal holde dashbordet mellom sidevangene

dashbrakett.jpg

 

Luken lagt på plass i karmen og dashbordbrakettene limt fast

dekk_med_luke.jpg

 

 

Så en mulighet for dere til å påvirke. Jobber med dashbord-malen. Skal jeg lage alternativ 1 som har en symetrisk bue i underkant....

dashtest_1.jpg

 

eller skal jeg gå for alternativ 2 som er usymetrisk og rett i underkant....

Her kan jeg også velge å la underkanten være rett fra senter av bulen under bosset og ut på høyre side, altså at den ikke svinger opp igjen etter bosset hvis dere skjønner

dashtest_2.jpg

 

Skal legge inn turteller og en eller to instrumenter til på venstre side. Sirkelen på høyre side markerer rattbosset.

Nå, hva synes dere er finest?

Link to post
Share on other sites

syns alternativ 1 er penest , men det blir kanskje litt trangt.men hva gjør en ikke for øyets skyld :smiley:

ser du skal ha jack plate du og. har det min og jeg er kjempe fornøyd med det. da har du jo muligheten til å trimme motoren litt og.

gøy å se at du har begynt å ta litt i båten igjen. lurte litt åssen det gikk. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

 

Dastunt. Kjørte coamingen litt ned med tykkelseshøvelen. Ikke mye, men ett par mm. Det holdt til at jeg kunne forsøke å dra dem inn i riktig form. Deretter sto de spent fast en lang periode og fikk en svak bøy. Deretter kunne jeg finskjære og lime fast. Så det ordnet seg.

 

Når det gjelder dashbordet laget jeg nr 1 etter å ha skriblet litt på blokka og forkastet ett par andre alternativer. Synes selv den ble ganske fin med en hel haug med kurver og radier. Ser ganske enkel ut nå, men det var litt knoting med hjelp av masse hjelpelinjer, dekksbjelkemalen, lokk fra ett malinspann osv. Må tillegge at jeg liker det da :yesnod:

 

Etter å ha satt malen på og jeg stort sett var fornøyd, kom tanken "hva hvis...", og så ble mal nr 2 bråskjært ut med mere rette linjer. På benken synes jeg ikke den ble så fin, men montert på båten så tiltaler den meg mer og mer. Vi får se, kanskje det blir ett tredje alternativ innen kvelden er over. Har du ett forslag til ett tredje design, så kom med det..

 

Har "prøvekjørt", og jeg får plass til bena med begge alternativene. Alt 2 har bedre plass, men jeg klarer meg fint med alt 1.

Alt 2 gir kanskje ell litt "lettere" inntrykk, er redd alt 1 virker for tungt i forhold til størrelsen på båten og cockpit. Men så er den fin også.... Så sånn går nu dagan... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Du etterlyser flere forslag og da vil jeg foreslå at du lager en mal med konkav bue, underkant på hver side i steden for konveks slik som de du har laget.

Den kunne da kansje gå rett inn isteden for at den buer opp igjenn ut mot skrogsidene

Jeg syntes de konvekse buene lager en noe komplisert overgang på hver side. Du får etter min mening litt for skarpe "hjørner"

Er ellers enig i at nr. 1 er reinest i linjene og er finest av de to alternativene, men den virker noe for stor/brei og litt klumpete.

Ville derfor også laget en tredje mal, som er rett i underkant eller kansje med en svak bue 2 cm motsatt vei av nr. 1, tror ikke det gjør noe om den er litt breiere i hver ende/ut mot skrogsidene.

Link to post
Share on other sites

Som jeg fryktet fikke jeg ikke helt roen, men knotet ned en mal til. Dette skulle liksom være så enkelt, skulle bare lage en mal i går og skjære ut dashbordet. Nå skal jeg vedde på at jeg ikke får sove i natt..... :lol:

 

Her er alternativ 3.

Etter å ha testet litt til fant jeg ut at jeg vil ha rattet litt lenger ut mot høyre enn tidligere. Da ble det veldig mye kurver på høyre side så jeg laget den rett i underkant fra mitt under bosset. Da får jeg også en grei plass til ett par løse brytere eller ett lite panel på høyre side av rattet hvis det skulle knipe.

dashtest_3_mod.jpg

 

Finn Erik, leste ikke posten din før jeg kom inn nå, men er det slik jeg har tegnet på venstre side du ser for deg?

Man blir litt blind når man står sånn, og jeg ser jo at det alternativet fungerer mye bedre. Takk for den, selv om det skulle vise seg at det ikke var det du mente... :lol:

Tror ikke jeg vil la underkanten bue oppover, da virker det for smalt. Så det må bli rett eller en eller annen nedbuet variant.

 

dashdetaljmod.jpg

 

Streket opp ett pappratt og noen instrumenter også slik at jeg skulle få litt perspektiv...

dashtest_1_ratt.jpg

 

dashtest_3_ratt.jpg

 

At det skal være så vanskelig å bare bestemme seg... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Ja det var sånn jeg mente......en mellomting av den blå og den røde streken, den blå er nærmest av hva jeg føler for.

Smart å lage mal av rattet, skjær ut hullene som blir i rattet også for å se linjen bak. Viktig at den buen/linjen ikke kommer i konflikt med buen på rattet. Uten rattet følte jeg for at den buen bak også burde være konveks, men når rattet kom på plass ser jeg at det viktig at de to buene følger hverandre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...