Jump to content

Prosjekt: Glen-L Squirt 10' Runabout


Honduras

Recommended Posts

  • 4 måneder senere...

Etter å ha handla inn 19mm lister og puslet litt med dem, har jeg kommet til at jeg trenger litt råd når det gjelder tilpasning. Lista ser slik ut:

 

bilde

 

Har laget en egen tråd hvor jeg spør om hjelp, så jeg trenger ikke ta det her, bare følg Linken

 

Utenom problemet med listen, har jeg også holdt litt på med styringen. Å koble moderne kabelstyring mot en motor berenget på wire-styring var ikke helt enkelt. Er ikke noe rør til å tre styrekabel igjenom som på moderne motorer. Samtidig er de brakettene til å montere på båten direkte stygge. Så jeg måtte finne på noe annet.

Her er min versjon. Laget et par braketter i aluminium, som jeg skrudde fast i Jackplaten på akterspeilet. På disse er det montert 2 stk kallesjebøyler for 25mm rør. Disse klemmer rundt et aluminiumsrør fra Teleflex. Man får disse rørene som løs reservedel til Teleflex. På styrekabel er det montert en universal-arm og et ledd. Siste biten er en 50-talls original Johnson hurtigkobling for wirestyring jeg fant på Ebay, hvor jeg kappet at de gamle festeørene og boret et hull i midten for leddet. Dermed har jeg monderne styring med hurtigfeste for min -58 Johnson som skal på. Et lite stykke videre...

 

 

bilde

På et senere tidspunkt er det ikke umulig at jeg ser om jeg kan få dreiet et rør i syrefast jeg kan polere opp. I tillegg er det nok på sin plass å runde litt på noen fester og gjøre det litt penere. Men som en fungerende råversjon virker det bra.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har gitt opp å få bøyet listen i syrefast. Materialet er for stivt til å kunne gjøre noe fornuftig med amatørverktøy. Så jeg får finne på en annen løsning.

Akkurat nå i kveld har jeg vært ute og lagt på det 9. og forhåpentligvis siste strøket med lakk. Har vel kostet meg røft 2500,- i lakk etterhvert. Epifanes 2k PU klarlakk er ikke akkurat billig....

Det neste blir å matte det forsiktig ned med 800,1200 og 2000 vannslipepapir før jeg kjører opp finishen med 3M Fastcut. Tenker det skal ta knekken på lakkstøv og andre irritasjonsmomenter. Men før det skal lakken få herde skikkelig ut en uke eller to.

 

Har også bestilt en haug med deler til motoren, en Johnson 1958 18hk. Lager kanskje en egen tråd på den hvis det er noen interesse. Skal fikse den opp med nye slitedeler, men den er såpass fin at jeg ikke kommer til å lakke den om. Er greit at man ser den er nesten 60 år gammel. Oil-rag-restauration er det vel det kalles i utlandet.

 

Har en identisk motor som ser betydelig mer sliten ut, og som jeg nok kommer til å fikse med full lakkering etc. Men det blir ikke i år...

 

Begynner å se starten på slutten :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Trekker opp en god gammel tråd; jeg må innse begrensninger i tid og rom. Tegninger til Squirt ble kjøpt inn for noen år siden, men kommer nok aldri til å bli bygget. Så derfor sender jeg tegningene videre til den som roper først hurra.. Så har du lyst på et tegningssett til denne atrolig artige lille runabouten, så gi beskjed. 

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med "gammel tråd"..... Denne er da høyst levende  :giggle:

 

Hvis noen føler seg inspirert etter å ha lest min og andre Squirt/Glen-L tråder her på BP, så er jo tilbudet til EiSvIn en kjempefin start  :thumbsup: .

På mitt evighetsprosjekt nærmer jeg meg slutten. Har bestilt kontrollkabler til gir/gass, har fått montert styresnekka og nytt ratt, laga festepunkter til batterikassa i går osv. Motor er plukket i smådeler og bygget opp igjen med alle slitedeler skiftet. Skal få lagt inn noen flere bilder snart. Som jeg har sagt før, jeg bare pusler litt med dette innimellom i ren snekringsglede, så jeg vet da søren hvor jeg skal gjøre av den når den blir ferdig. Men unga har lagt ned veto mot å selge den, så en plass skal man få ei råd med.

Har tre veteran-motorsykler som venter på å få overta snekkerbua, så må bli ferdig nå. Har forresten sendt forespørsel til et par salmakere angående tilbud på å sy opp sete. Er fristet til å bruke noen kroner på å få et skikkelig proft resultat der. Fusker i mange fag, men salmakerfaget tror jeg ikke jeg skal teste ut på denne båten..  

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Trekker opp en god gammel tråd; jeg må innse begrensninger i tid og rom. Tegninger til Squirt ble kjøpt inn for noen år siden, men kommer nok aldri til å bli bygget. Så derfor sender jeg tegningene videre til den som roper først hurra.. Så har du lyst på et tegningssett til denne atrolig artige lille runabouten, så gi beskjed. 

 

Sendt deg PM :)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Min er stort sett ferdig nå, har montert det meste. Fairmont i Oslo trakk opp sete og rygg, veldig fornøyd med resusltatet. Det som gjenstår er å få kjøpt inn og montert et par kromlister. I tillegg har jeg restaurert en 1958 Johnson Seahorse 18hk. Må bare få gjort de siste grepene på trykktanken slik at den fungerer, samt få startet opp og justert forgasseren etc. Etter det skal den være klar for første prøvetur. Skal ta noen bilder når jeg har fått den på vannet, men vet pr dags dato ikke når det blir. Men i løpet av sommeren blir det nok.

Kommer plutselig tilbake... :)

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Har ikke noen bilder av båten på vannet, da den har til gode å bli bløt...  Hadde litt for mange prosjekter (som vanlig) i fjor høst, så fikk ikke tid til å starte opp og justere inn motoren. Men starter ferien om ikke så mange ukene, så da får vi se om vi kan få både kjørt litt og tatt bilder.

Kan jo slenge inn et par fra i fjor høst. Har satt på krom relingslist og litt småtteri etter dette.

IMG_1482.JPG.fe3e3334a1b6d451d985c8fe81f3f3bf.JPGIMG_1477.JPG.7d73f89b4a74a199181aebaf33e48007.JPGIMG_1480.JPG.09cb308449498a51c0bcd0a195967dd3.JPG

 

Link to post
Share on other sites

Helt nydelig Honduras.

Har akkurat montert de samme vindskjermene på min Squirt. Venter nå bare på motoren så jeg kan komme meg på vannet selv.

Men jeg var på vannet i fjor da, valgte å gå over til "flytende prosjekt" da det bare er detaljer som skal gjøres, og jeg er alt for utålmodig til å vente.

(En viss fare for at det vil ta tid med de detaljene).

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Rattet bestilte jeg fra Forever Sharp. De har også adapter som passer til rattstammen, se under Adapters/Marine. Har brukt en standard Teleflex styring, og oppga typen til dem slik at jeg fikk korrekt adapter. Måtte legge imellom et par skiver mellom snekka og baksiden av dashbordet for å få korrekt gap mellom adapter og dashbord. Men i utgangspunktet bolt on.

Sete fikk jeg laget hos FairMont på Bryn(Oslo). Dro inn båten på henger, og de gjorde resten. Den røde vinylen er en original Porsche vinyl som er veldig fin i farge og struktur. Og ikke ulik det røde på motoren. Den offwhite fant vi etter å ha sjekket mot fugene i dekket samt også her farge på motor. Vil ikke ha for mange fargevarianter på båten.

Setene er sydd med forbilde fra bilinteriør, dvs tuck&roll med fransk søm i hjørnene. Toppen av ryggen er avrundet og går 3-4cm inn på akterdekket som en slags P, hvis det kan illustrere det hele. Etter å ha fått det brukbart til med trearbeidet kjenner jeg mine egne sømkunnskaper nok til å vite at det på sitt beste hadde sett amatørmessig ut. Så jeg betalte rvillig for å få seter jeg ikke hadde vært i nærheten av å få til selv. I mine øyne hever de resten av båten, ikke senker den slik mine ville ha gjort... :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Du trenger ikke bruke min båt som målestokk. For meg var  det et prosjekt jeg hadde stående i et hjørne av garasjen, og som jeg jobbet med i noen vintermåneder når jeg følte for det. Jeg la også mye tid og arbeid i å få den fin innvendig, noe som egentlig er helt unødvendig hvis målet er å få den ferdig og bruke den. Man kan sikkert bygge den i løpet av en vinter hvis man står på. For meg var det aldri et mål å få den ferdig innen en viss tid, jeg bare koste meg med selve byggeprosessen. Nå er den ferdig, og jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre med den.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt ergerlig å selge en båt som du har brukt så mye tid på da. Sjøl har jeg mest lyst til å bygge den med el motor. Høres nok litt rart ut, bor rett ved rødenessjøen i Ørje og har brygga i hagen. Da kunne jeg bare plugga inn kontakten når jeg var ferdig med å kjøre. Et par timer kjørekapasitet er mer en nok. Så slipper jeg å styre med bensin og olje? Da blir det en hybrid med klasisk utsende og teknologi alla 2017? Så blir det rolig i tilegg??

Redigert av Geian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...