Jump to content

Prosjekt: Glen-L Squirt 10' Runabout


Honduras

Recommended Posts

Blir så utrolig bra!

 

Dette liker jeg, har forsøkt å følge med. Men et år med altfor mye ubehagelig som har skjedd, falt alle båtprosjekter og nett-bruk bort.

 

Men nå er lysta der igjen .-) Og dine bilder gjør det ikke bedre Honduras. Stygg sak... :giggle:

 

Få mer!!

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelig tilbakemelding. Hadde jeg hatt samme driven over dette som deg hadde jeg sikkert vært ferdig for flere år siden. Du har jo satt en "umulig" hastighetsrekord med prosjektet ditt. Jeg driver bare å pusler litt i forhold.

 

Håper du drar igang noe nytt, var det ikke guttungen din som skal i gang med en Crackerbox?

Har også lagt merke til at du har lagt ut noen fine CAD-tegninger ved et par anledninger, og har et par ideer til neste båt jeg eventuelt skal lufte for deg ved en passende anledning.

Link to post
Share on other sites

Ja, har noen ideer nå. Guttungen bygger først en Barrel 19. Har originaltegningene.

 

Han ville gjøre den først!

 

Mens han gjør den, skal jeg bygge om min egen og lage en 16-foter. Nå ser det ut som vi får oss verksted, et par har meldt sin interesse her nå. Men det er god plass.

 

Hva er ideen din? Ble nysgjerrig, kanskje Verizon?

Link to post
Share on other sites

Ja, det er et morsomt prosjekt, og det er først og fremst prosjektet jeg liker. Altså muligheten til å rusle ut i garasjen og pusle med litt trearbeid og båtbygging. Har ikke noe behov for å ha den ferdig, for da er prosjektet over...

Båten er liten, og har forsåvidt et begrenset bruksområde. Jeg startet dette prosjektet primært for å se om jeg kunne klare å lage min egen båt, dernest å prøve ut en del teknikker og tilegne meg kunnskap som kommer godt med på neste prosjekt. Dersom alt skulle gå på tryne var det ikke så mye ved å hive i peisen, for å si det sånn.

Hadde jeg startet i dag, hadde jeg nok valgt f.eks Glen-L Zip, som er ca 15 fot og har plass til 5 personer. Ikke noe merarbeid i særlig grad, men høyere bruksverdi. Når det er sagt, jeg tror denne skal bli kul å farte rundt med i nærområdet.

 

En annen ting jeg ville gjort annerledes i dag var nok å bygge på en raskere måte. Bl.a. ved å ikke legge så mye arbeid i hvordan den ser ut inni. I ettertid ser man jo at 95% av det man har gjort inni ikke vil synes etter at man har lagt på dekk, montert seter og bensintank etc.

 

Når jeg knekker i gang med et nytt prosjekt, vil jeg satse på å bygge det hele mye raskere, og så legge finish-arbeidet i dekket og cockpiten. Male bare båten innvendig med epoxy garasjegulvsmaling. Men det er jo greit at jeg ikke lærte den leksa på en 22-foter.. :lol:

 

Amalie. Verizon... nå ma du linke til et eller annet, kan ikke si jeg tar den i farta.

Er litt usikker på hva neste prosjekt skal bli. For det første må jeg bli ferdig med denne, samt en haug med "honey-do's" som både jeg og fruen har på lista. Er ikke så veldig mye igjen på denne båten nå egentlig, samt at jeg må få restaurert en motor jeg kan henge på og lage en henger. Kanskje få gjort alt dette neste vinter.

 

Alternativ 1 er da å lage en klassisk runaboat ala Barrelback, Tahoe etc. Alernativ 2 er å lage noe for påhenger. Det er her jeg må tenke til litt, for jeg har ikke funnet de perfekte tegningene enda.

Kan tenke meg en miks av følgende båter:

 

Raveau Bomber 20. Egentlig en veldig stilig båt, men er redd den passer best for roligere farvann enn det vi har rundt Strømtangen.

Lavt fribord og primært en løpsbåt.

raveau-2010-action.jpg

 

Ken Bassets Rascal 15

Har tegninger på denne, men den blir egentlig bare en større utgave av Squirten, siden den bare har plass til to. Men jeg synes designet med rett stem og langt dekk er kul. Er igjen en ganske flatbunnet båt, med en slags ski i bakre del av skroget som gir høy fart, men som ikke egner seg så bra i litt sjø.

rascalrunabout7.jpg

 

Venus 20

Flott skrog som tåler masse sjø. Har tumblehome akter og er veldig linjelekkert.

Har spurt om det går ann å kjøpe bare et tomt skrog og bygge dekk og interiør selv, men har ikke fått noen tilbakemelding. Produksjonen blir nå flyttet til Polen, så skrog med fargefeil eller annet som gjør at man kunne fått til en deal er vel borte.

Venus20_014.jpg

 

Så mine tanker går til litt "reverse engineering" i forhold til å finne en Venus 20 man kan ta vitale mål på undervannsskroget på, pare dette med linjene fra Rascal som har litt mindre negativt spring samt få inn en rettere stem. Skroget kan da enten lakkeres som en Reveau eller finéres. Cockpitløsning kan enten bli en vanlig 2+3 eller f.eks to brønner hvor fører sitter akter som på Raveau.

Men da trenger jeg noen som kan tegne linjetegninger og ta ut spantesnitt. Hva sier du, er dette noe i nærheten av hva du tenker på når du skal lage en 16-foter? Jeg ser vel for meg denne som rundt 20-21 fot og med 150-200hk påhenger. Med en cleaver-propell slik at man får skikkelig rooster-tail kan det jo være ganske tøft. Med en gammel 150hk Mercury "Tower of power" vil det bli helt perfekt... :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har ikke gjort noenting med den etter min siste fotologg(innlegg #150). Har kjøpt ny båt, og snekka skal klargjøres for salg. Har laget ei ny motorluke til den, reparert noe belisting på interiør osv. Nå går det i utvendig lakkering av dekk og vindskjermer osv. I tillegg har våren kommet, så nå er det utvendig vedlikehold på hus og hytte. Motorsykkel-sesongen har også begynt, så det blir en liten sving i ledige stunder.... Med andre ord, nok av ting å bruke tiden på.

Tror ikke det kommer til å skje det helt stor før til høsten igjen. Blir ferdig når den blir ferdig... :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Kjapt spørsmål til et tidlig innlegg i tråden din, hviiken kryssfiner bruker du på skroget? Treslag og tykkelse?

Kjap omregning av Glen-L sin bill of materials gir 6 mm?

Litt usikker om jeg kan finne noe på byggvarehusene her (ikke akkurat der man får mest hjelp) eller om jeg må ty til Oslo Finerfabrikk...

(Forøvrig gleder jeg meg til å lese dine erfaringer med braketten... liker nemlig veldig godt akterdekket ditt uten motorbrønn...Men det har jeg jo sagt før :yesnod: )

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Beklager litt treg tilbakemelding.... Ferietid uten tilgang til mail.... :fishing::sailing::cool:

Jeg har brukt 6mm BS-1088 Bruinzel Mahogny(Okumee)-plate fra WestSystem. Det er vel antageligvis noe av de dyreste platene du kan finne, men samtidig har platene en enestående kvalitet både på finish (helt kvistfrie) og måten de er bygd opp på. Nes sledeverksted selger plater av tilsvarende type fra Robin, Joubert eller noe slikt. Det finnes sikkert flere leverandører av kvalitetsplater, men så lenge West hadde det jeg skulle ha og lå 10 minutter unna jobben, var valget greit for min del.

 

Du vil IKKE finne noe tilsvarende hos byggevarehusene. Der finner du plater av en helt annen type og oppbygging.

 

Sjekk denne tråden. Her finner du mye verdifull informasjon om kryssfinèr.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

:lol:

 

Prosjektet er vel hverken opp eller nede. Den står nå der i snekkerbua og venter på at jeg skal få litt tid til overs... "Tradisjonelt" er det gjerne senhøsten/vinteren jeg har puslet med båten, etter at alt annet på "honey-do" listen er gjort. I høst har jeg bygget 10kvm lysthus til madammen, og det har tatt all ledig "snekkertid". Nå står det bare igjen utforing og belisting rundt syv vinduer og ei dør, belisting av taket og legging av gulv, så er jeg ferdig der. Så lenge jeg stort sett har mandag og fredag kveld samt lørdag tilgjengelig for snekring, går nok store deler av desember. Sikkert flere som har det sånn med disse hobbyprosjektene...

 

Når det gjelder båten er neste punkt på lista epoksyfuging av dekket. Har fått kjøpt fortykningsmiddel og hvitt fargestoff, så det gjenstår litt eksperimentering for å finne den fargen jeg vil ha. Har noen tanker om gul/gulbrun fuge som etterligner hvit kalkfuge inntrukket med linolje. VI får se. Kanskje jeg tar brun, slik GarWood båtene skal ha. Svart blir litt for hardt i min oppfatning. Men det er selvsagt opp til enhvers smak og behag. Vi får se hva det blir til rundt romjula... :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Nja... Har fuget dekket, slipt og lagt på et par strøk til med epoxy slik at dekket nå er klart til lakkering. Har snudd båten rundt og skal gjøre en siste sparkling og finpuss på bunnen før jeg legger på lakk/bunnstoff og kan gå igang med sluttfinish på dekk og skrogsider. Men det blir nok ikke før til høsten....

Link to post
Share on other sites

OK da... :smiley:

 

Hvis vi fortsetter fra #150 (dersken dette går treigt...) har jeg slipt litt lett på epoxyen jeg la på etter at jeg beiset og freste natespor. Da så det slik ut:

bilde

 

For å nate sporene brukte jeg følgende:

bilde

Hvit "Gelcoat-pasta" fra Svas. I posen er det fyllstoff i form av ett eller annet "....oksyd" som jeg også fikk fra Svas. Jeg vil ikke ha hvit nat, da jeg personlig synes det blir litt hardt. Smak og behag. De gamle runaboutene ble natet med kritt, og etter noen år med oljebehandling fikk natene et mer gulbrunt utseende. Etter å ha forsøkt med litt ymse, havnet jeg på gul oker som brekkfarge. Så jeg kjøpte en tube med akrylbasert kunstnermaling fra Biltema. På plata ligger en liten prøvebatch som viser fargen i forhold til hvit. Sikkert noen som vil reagere på at det er alt for brunt, men det ble nå ikke så værst sammen med Mahognyen.

 

Så var det bare å blande en god batch med natemasse bestående av epoxy, fyllstoff, hvit pasta og brekkfarge. Hadde gjort et raskt overslag i antal meter fuge ganger ca 3x3mm i tverrsnitt. Blandet dobbelt av dette, da jeg for enhver pris ville unngå å måtte blande opp en ny batch. Garantert at man ikke hadde truffet 100% på fargen.

Brukte vanlige brødposer som jeg helte blandingen ned i, klippet av en snipp på hjørnet og natet som man pynter kaker.

La på litt ekstra, og dro igjennom en skalpell i fugen etterpå for å hjelpe eventuelle luftbobbler. Avsluttet med å dra over et halvsløft stemjern for å klemme ned fugen samt dra av mye av overskuddet.

bilde

 

Fugen har fått herdet noen dager, og arbeidet begynner med å renske opp. Benyttet delvis slipepapir, men mest brukte jeg sikling. Bra mengde skraping, men følte jeg hadde mer kontroll slik at jeg ikke skar igjennom epoxybelegget og ned i treverket. Da ville jeg ødelagt beisingen. Bare å ta tiden til hjelp. Akterdekket ferdig, luka er ubehandlet. Så da får man litt før/etter inntrykk.

bilde

 

Ble litt skav på framdekket....

Halvferdig

bilde

 

Ferdig.... :drink:

bilde

 

Etter litt finsliping og rengjøring var det på tide med to strøk til med Epoxy på dekk og akterspeil.

bilde

 

bilde

 

Dette har igjen blitt mattet ned, deretter har jeg som nevnt over flippet båten rundt, slik at jeg kan ta siste finpussen på bunnen. Kommer til å legge på hardt bunnstoff i grønt antar jeg, deretter erklærer jeg bunnen for ferdig og flipper båten tilbake på rett kjøl. Da gjenstår siste finslipen på dekk, akterspeil og sider før alt skal få 8-10 strøk med 2K lakk med sliping imellom. Da satser jeg på at det skal bli passe blankt.

Har kjøpt en MC jeg skal restaurere, så må få tømt garasjen. Kanskje i løpet av kommende vinter.... :cool:

Link to post
Share on other sites

Nydelig! Legger du opp til lift bak? Eller jet?

 

Min egen ligger nå på Finn. Har kjørt med den i helga, og ble fornøyd, men jeg er liksom ikke ute etter båten. Bare prosessen :-)

Så det blir nok å bygge sammen med sønnene mine så de får seg båter.

Link to post
Share on other sites

Er lagt opp til en jackplate/mauell lift bak, derfor de seks boltehullene. Er forsøket verdt for å få litt mer dekk bak og ikke bare brønn. Ikke sikkert det blir 100% vellykket, men shit au.. det blir pent.

 

Har sett på annonsen din. Håper du finner en kjøper som vet å sette pris på prosjektet.

Skjønner godt hva du mener, jeg har heller ingen planer for hvor og når jeg skal bruke båten, det er den skapende prosessen som er gøy. Det å se om jeg kan lage båt av en haug med ved, lim og noen skruer. Når båten er ferdig er prosessen over, og jeg selv er klar for neste prosjekt (allerede).

 

Har holdt på slik i noen år. Gikk på knivkurs for 20 år siden og laget meg en kniv jeg ble veldig fornøyd med. Da var valget om jeg skulle fortsette å lage kniver, eller finne på noe annet. Siden jeg visste at jeg kan lage kniver, fristet det mer å se om jeg kunne lage noe annet også. Så jeg har laget noen modellfly, en svær julekrybbe til et forsamlingshus, en olabil med ratt og bremser osv. Prosjektene avløser hverandre, til fruens frustrasjon noen ganger. Men lysthuset jeg laget i fjor høst ble hun fornøyd med.. :lol:

I tillegg til sykkelen, kunne det vært artig å bygge en luftputebåt. Ille praktisk når man skal til Hankøsundet for å kjøpe is, og hele brygga er full. Da kan jeg bare skli opp på sjøsettingsrampa. Samt at jeg har et svaberg ved hytta som kan fungere bra som havneplass. Trenger ikke stort større motivasjon enn det....

 

Vi sier vel som Pippi, "det har jeg aldri forsøkt før, så det tror jeg helt sikkert at jeg kan".... :wink:

Link to post
Share on other sites

Dette er jo allerede en utrolig lekker båt. Blir inspirert.

Kjenner med igjen i de prosjektene ja... Kona er ikke like fornøyd med at en halvferdig båt og en nedplukket MC tar opp garagen... Men som deg og Pippi er jeg enig i at det at man ikke har gjort det før, ikke skal være noe som helst grunn til ikke å få det til:-)

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Takk for hyggelig tilbakemelding. Dessverre er tiden jeg får satt av til å gjøre den ferdig stadig under press fra alt mulig annet. Men som jeg har skrevet tidligere, det er selv byggingen jeg koser meg med så jeg stresser ikke for å bli ferdig. Blir mer at den plutselig en dag er ferdig.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei.

Har med stor interesse lest tråden din en 3-4 ganger nå, og blitt veldig inspirert! Hvis du ikke rekker bestefaren din til knærne engang som båtbygger (tror du skrev noe sånt et sted), så skulle jeg gjærne ha sett noen av hans arbeider, for det jeg har sett på bildene fra deg må sies å være helt i toppsjiktet ut fra det jeg kan skjønne!

Jeg gikk på et båtbyggerkurs for etpar år siden, der vi lærte å bygge en klassisk klinkbygd spissbåt på 15 fot, og syntes dette var veldig gøy og lærerikt, men det er nok mer en liten kjapp sak med påhenger jeg helst har lyst til å bygge til meg selv (og barna), så valget mitt har også falt på en Squirt fra Glen L. Fikk tegningene for noen dager siden. Har planer om å starte opp til høsten med byggingen. Har egentlig veldig lyst til å gå igang med det samme, men har et hav av arbeid foran meg nå utover sommeren, så for å beholde husfreden, må jeg nok vente til den første snøen kommer.

Er det noe nytt på byggefronten din, vil jeg gjærne (sammen med en god del flere har jeg skjønt) se nye bilder etterhvert som arbeidet skrider frem.

Lykke til med sluttførelsen av prosjektet!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Er det noe nytt på byggefronten din, vil jeg gjærne (sammen med en god del flere har jeg skjønt) se nye bilder etterhvert som arbeidet skrider frem.

Lykke til med sluttførelsen av prosjektet!

 

Lite fremgang, for mye annet på gang samtidig....

Men jeg har stoffet bunnen ferdig med offwhite hardt bunnstoff, samt lagt på 6-7 strøk med lakk på skrogsidene, som igjen er mattet ned. Båten er så snudd tilbake på rett kjøl igjen. Forsøker nå å få tak i alle komponentene jeg trenger for å få montert styring, gass/gir og alt annet som skal monteres av pynt og stæjs. Deretter vil alt bli demontert før dekket får sine 6-7 strøk før jeg legger på sistestrøket på dekk og sider samtidig. Deretter skal alt bare monteres igjen.

Har laget meg en lang liste med alle delene jeg trenger for å overhale motoren også. Skal få bestilt alt i løpet av våren håper jeg.

 

Noen som har tips om hvor jeg kan få tak i 3/4 eller 1" fender/relingslist i syrefast? Gjerne den hule typen med innleggslist på baksiden. De massive listene kan bli litt vanskelige å bøye på en så liten og kurvet båt. Har ikke funnet noen kilder her i landet enda.

 

Lykke til med byggingen, og du må selvsagt lage en byggetrår her på BP. Vi er mange som kan bidra med råd og tips eller forklare hvordan vi valgte å løse ting du vil møte. :thumbsup:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...