Jump to content

Prosjekt: Glen-L Squirt 10' Runabout


Honduras

Recommended Posts

Likte også den menn ville ha den store klokken på høyre side av rattet hvor det er breiere, da hadde mann ikke behøvd å ha utvidelsn under den store "klokken".( På dette forslaget går jo buen opp slik jeg antydet)

En annen idè er vel kansje og ha et eget (ovalt syrefast børstet med sirkler) panel til klokkene........ nei dette er ikke lett.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Her ber jeg om hjelp til å velge mellom tre alternativer, og deres respons er å gi meg flere alternativer..... :crazy: ...

jada, jeg ba om det :lol:

 

Hvis man har ett dashbord på 1,50 er det fint å bryte opp med litt forskjellige elementer, men båten er liten og dashbordet er ikke mer enn 1m breit. Derfor er jeg forsiktig med å lage for mye kurver fram og tilbake. Det blir fort veldig "masete".

Ett metallpanel med f.eks sisselering kan være flott på en båt med litt større dashbord, men er redd det blir for mye av det gode. Det samme gjelder paneler i forskjellige treslag, f.eks en ett ovalt panel i nøttetre felt inn fra baksiden. Flott på en større båt, men overkill på denne. Har sett noen slike småbåter hvor eier har tatt helt av med krommet dekkstilbehør, men når båten er så liten ser det fort overlesset ut. Den samme mengden tilbehør på en 20' kan være helt perfekt. Så det er noen avveininger på det også.

 

Amalie vil få helt andre muligheter til å boltre seg med sin båt, som er betydelig større og hvor man kan lage mye morsomt uten at det ser overlesset ut.

 

Mulig jeg i morgen bare tar en sjefsavgjørelse, streker opp på mahognyen og skjærer ut. Og så får det briste eller bære. Kan ikke sette av flere kvelder til dette :smash:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dachen på squirten er liten og det er begrenset plass til beina...særlig hvis du skal sitte to der..

 

Ha det i tankene - ikke noe problem nå du først har kommet ned å på plass. Jeg slet litt når jeg skulle inn til Fiskebrygga i Kristiansand for å kjøpe is. Kom meg ikke sånn like lett ned igjen med en is med tre kuler og softice på..

 

Da er squirten liten.....men maaange som syntes den var det tøffeste båten i området..

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Å sage ut dashbordet var det siste som ble gjort på den i vinter.

Etter det ble hele innredninga på snekka revet ut, skrapet, slipet, beiset og lakket 9 strøk. Så da havnet Squirten nederst på lista igjen. Er fortsatt ikke helt ferdig med de siste detaljene. I det siste har jeg hjulpet guttungen litt med en speedbåt han pusser opp, samt det vanlige stresset som er på vår og forsommer med alt som skal gjøres. Så nå står den å venter på høsten igjen... :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Fantastisk flott denne her du lager :flag_bp: Kan jeg få spørre hvor mye båten har kostet å lage? Og hvordan denne går i vannet? Kanskje jeg får lage meg en sånn jeg og en dag...

 

Mvh

Fredrik :flag_bp:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

KapteinFredrik: Har ikke vært i nærheten av vann, så jeg har ingen aning om hvordan det går. Hvis du søker finner du tråden til Odmar, som har bygget samme båt. Han kan si mer om hvordan den går. Når det gjelder bygging er det bare å starte :cool:

 

JansEntry: Har ikke gjort noe som helst på den etter dashbordet pga for mange andre prosjekter. Så det er ingen ferskere bilder. Får se hva som blir gjort i løpet av vinteren eventuelt. Er det noe fremgang så legger jeg nok ut bilder. Som tidligere nevt i tråden er dette kun rekreasjonssnekring, så jeg pusler litt med den når jeg ikke har noe annet å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Antall timer "arbeid" = 0

Antall timer "kos" = Har ikke telt dem... :cool:

 

Jeg pusler med båten når jeg har lyst og ikke noe annet å gjøre. Så jeg har ikke telt timer. Ser på Glen-L siden at mange stipulerer rundt 200 timer for å bygge den ferdig. Mengde tid du bruker er også avhengig av hvilken finish du ønsker. Noe bygger raskere, noen bruker mer tid. Jeg er av den siste typen. Ikke nødvendigvis fordi jeg er så ille treg når jeg først jobber på den, men jeg har valgt å gjøre det litt tungvint for meg selv ved å bygge båten med en "unødvendig" grad av finish på ting som etterpå ikke blir synlig. Men som sagt bygger jeg for å kose meg med trearbeidet. Hvor jeg skal ha båten etterpå og hvordan jeg skal benytte den har jeg ikke ofret en tanke enda.

 

Hvis jeg skulle startet på scratch nå, ville jeg ha gjort ett par ting annerledes.

1. Ville kanskje valgt en Zip istedenfor Squirt. Nogenlunde sammme mengde arbeid og materialer, men man får plass til 4-5 personer istedenfor knapt 2.

2. Skroget ville jeg laget raskere ved å lakkere det eller eventuelt finerlegge det etter at platene var montert. Brukte mye ekstra tid på alle sammenføyninger samt at det ikke er noen skjemmende skruehull i mahogny-platene. Her kan man spare mye tid ved å legge på platene, skru dem fast til epoxyen har herdet, sparkle igjen hullene og lakkere skroget i en fin farge. Så kan man legge så mye tid man vil på dekket.

 

Når det er sagt er jeg fornøyd med hvordan båten min ser ut i øyeblikket. Jeg har brukt den som erfaringsgrunnlag for å vurdere å bygge en større båt etterpå. Har derfor satset på å gå igjennom alle problemer på denne, slik at neste skal gå fortere :cool:

Link to post
Share on other sites

Hvis du arbeider gjevnt tar det ca en vinter, hvis du begynner nå kan du saktens ha den klar til ST. Hans.

 

Enig med Hondurar i forhold til Zip bygning. Men det er smak og behag. Jeg Har begynt til å helle mot "tøffe" men upraktiske båter som Tiny Might eller Cracker Box. Finnes noen forskelige utgaver rundt tema.

 

Jeg har falt for innborsmotiorer med direkte aksel og lette skrog, upraktisk men gøy....

Redigert av Odmar (see edit history)

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Kapt.Fredrik Materialpriser ja... Nå har jeg bygd i Mahogny og 6mm BS-1088 sertifiserte Bruinzel Mahogny(Okumee)-plate . Dette er vel stort sett det dyreste alternativet. Regner med at jeg har brukt 4-5 tusen på treverk. Velger man å bygge spantene i Ask eller ett annet greit treslag samt bruke vanlige eksteriør-plater antar jeg prisen nesten kan halveres. 1000-1500 i Epoxy og fyllstoffer fra Svas osv så er du igang. Trenger jo ikke kjøpe inn alt du skal ha til hele båten på en gang. Foreløpig har jeg jo spredd utgiftene over 3 år :crazy:

Innen jeg er ferdig og fått på instrumenter, overhalt motor osv er jeg sikkert i området +/- 15.000,-. Men jeg vil helst ikke regne så mye på det, det tar bare fokus vekk fra det som er morsomt. Og en hobby skal jo koste litt.... Hvis ikke kunne man jo fylt fritiden med å se på fugler :lol:

 

Knetrom: du finner link til Glen-L med oppdaterte priser osv i første post. Lykke til! Husk byggetråd på BP :flag_bp:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Plywood er det samme som kryssfiner ja. Dersom du skal handle på den lokale byggmakker-sjappa, skal du ha eksteriør-plater, dvs plater som er limt med såkalt WBP-lim(water boil proof). Det betyr at limet i platene tåler fuktighet uten å delaminere. Interiørplater har ikke dette limet. Får du da en skade med fuktintregning, kan du risikere at platene går i oppløsning dvs at den minster sin iboende styrke, og du sitter igjen med masse trefiber....

 

Det finnes forøvrig en tråd her på BP som inneholder mer eller mindre all informasjon du trenger rundt kryssfiner. Sjekk den store Kryssfiner-tråden

Link to post
Share on other sites

Rebel'en er ca 1' breiere bak og kan ta dobbelt så stor motor da den har mye mer bæring i akterskipet. På den annen side, setter du en 40hk på begge to vil nok Zip'en gå fortere pga mindre våt flate. Så det er litt avhengig av hva du ønsker. Har ikke sett på den før, men den var sannelig ikke dum. Man kan bygge dekket og cockpiten helt lik ZIP hvis man ønsker den layout'en. Bare fantasien som setter grensen.... Kjør på :cool:

Link to post
Share on other sites

Takker for hjelpen(selv om det er din tråd). Da er det bare å stå på med modellbåten og begynne å rydde klar den ene garasjen. Bestilte du de 80 dollar tegningene? Eller finner man noen billegere?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...