Jump to content

Paraply dregg


Seeker

Recommended Posts

Burde holde til godværsturer, men du bør ha noen meter med kjetting direkte på dreggen før dreggtauet (som skal være synketau). Det finnes mange meninger om ulike typer dregger og anker. Mange (undertegnede inkludert) mener paraplydreggen ikke er blandt de beste anker du kan få. Dette er et emne som blir diskutert til stadighet og man kommer aldri til enighet....

 

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Helt enig her! paraply dregg er ikke noe særlig bra å ligge på, men kan nok være greit nok på helt rolige godværsdager. jeg anbefaler i så fall 10 kg med kjetting ca 4-5meter , så tau.

ellers anbefaler jeg med god erfaring bruce anker, men det finnes mange andre gode anker også

Link to post
Share on other sites

Enig i de som er skeptisk til paraplyen. Bruker selv en 7kg brucekopi m/ 4-5 meter kjetting til min 19fots Yamarin og har foreløpig bra erfaringer med det.

 

Hva slags bunnforhold har du mest av da? Det har mye å si for hva slags dregg/anker som fungerer.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Til ditt bruk tror jeg nok at en 6kg paraplydregg burde være helt OK. hvis du i tillegg bruker et par meter med kjetting mellom ankerlinen og dreggen så burde du ligge helt trygt. I min forrige båt, en snekke på 24 fot, hadde jeg en paraplydregg på 8,5 kg, 2meter 10mm kjetting og 50m 12mm synketau. Opplevde aldri at dreggen mistet taket, selv med en del vind. Så til dagstur bruk så burde en 6 kg være helt OK til en såpass lett båt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ærlig talt så skjønner jeg ikke hva hysteriet omkring paraplydreggens "dårlige hold" kommer av.

 

Begynnte selv med båtliv i 1974 og da var paraply'en enerådende på småbåter. Har alltid hatt en eller annen utgave av denne "allrounderen" ombord i diverse båter. Tror at jeg mistet akterfeste ÉN gang i Sverige da vinden bakket uventet og voldsomt midt på natten - men alle andre båter omkring meg, med adskillig mere avanserte ankere mistet feste de også........

 

Sats på en 4- / 5-kilos daumann i tillegg, så ligger du godt!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Enig med Walter_S - Paraply holder i alle situasjoner jeg har vært i. Jeg har 10 kg. på Furuholmen (2,5 tonn) og 15 kg. på Dorry (5 tonn). Har vært i rimelig kraftig vind og store bølger, men dreggen sitter som oftest - i alle fall like ofte som de med Bruce eller annet fancy. :wink: .

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

og; skal du på død og liv ha markedts dårligste anker, sats på en utgave som ikke er bare rakkel-skranel.

Har en norsk paraplydregg, som er merket ett-eller-annet " aducerverk "denne er veldig bra. Altså til Paraplydregg å være. Omtrent like dårlig som en skålanker, eller noe i den gata..

 

PS - eneste paraplyankeret er ganske bra på, er steinete bunn. Får en av taggene tak under en skikkelig steinblokk, sitter det som fy..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dregg som jeg kaller det sitter som støpt på sand også om man bruker dødmann, eller godt med kjetting - samt "sleper" dreggen litt før fastsetting.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

). Har vært i rimelig kraftig vind og store bølger, men dreggen sitter som oftest - i alle fall like ofte som de med Bruce eller annet fancy. :wink: .

 

Den påstanden der, tror jeg personlig at du har dårlig med dekning for. At du ikke drar løs det ankeret du har, er ikke det samme som at det sitter like godt som et annet.

 

En annen sak, er at det ofte kompenseres med større ankervekt, fordi ankertypen man har valgt er dårlig i utgangspunktet. Mao sammenlignes en 10-12 kg paraplydregg, med et 7,5kg Bruce(kopi)

Underlig sammenligning vil nå jeg si. :rolleyes:

 

Til slutt; det stilles _HELT_ andre krav til f.eks svaiankring, der vind, strøm og trekk forandres kontinuerlig gjennom den perioden man ligger. Ankring mot land, har alltid draget i en retning, og dermed har f.eks ankerets evne til å grave seg ned igjen ingen betydning. Som " kaffedregg" kan man nesten bruke hva som helst, selv om båten er stor.

 

Det er når vinden drar seg opp fra 2-3ms til 12-14 ms i kastene, mens jeg ligger i køya mi, jeg _VIRKELIG_ er glad for Brucekopien min. Når jeg høre andre starte opp, dregge på grunn og tulle midt på natta, står jeg noen ganger opp, hvis jeg gidder. For det første har jeg gratis underholdning, folk som kjører tau i propellen, banner og surrer midt på natta er egentlig ganske underholdende. Særlig når de etter bannskap, styr & årn trekker opp en Blyplätt eller Paraplydregg. Dessuten er det greit å se om noen driver ned på meg..

 

Det er forresten såvidt jeg kan se; sjelden noen sammenheng mellom pris på båt, og ankergods ombord. De mest fancy båtene, har gjerne de dårligste ankrene. Min gamle balje, har aldri løsna. Kjøpte billig nok båt, til at jeg hadde råd til anker i tillegg kanskje ?? :rolleyes::lol:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dregg som jeg kaller det sitter som støpt på sand også om man bruker dødmann, eller godt med kjetting - samt "sleper" dreggen litt før fastsetting.

 

Påstand; du ligger på daumannen, og kjettingen. Dregg ( paraplydregg ) får IKKE feste på sand. Du skal få låne dykkeflaskene mine, og svømme ned å se på. Garanterer at du blir overrasket.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Du kan jo tro og mene hva du vil, Suzuki - men ifjor hadde jeg sikkert 50 overnattinger og det var ikke bare godvær - vi hadde ikke 50 døgn totalt med godvær i fjor. Nå lå jeg fortøyd i land, og dreggen ut bak og som sagt har den sittet meget godt.

 

Om annet er bedre enn at den sitter meget godt hver gang, så ser jeg da ingen grunn til bytte?

På svai, eller i ekstremforhold, så er det sikkert mulig at andre ankertyper er bedre.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsøkt paraplydregg i mange år - det er forøvrig lenge siden.

 

Når været er bra, med lite vind og lite bølger, fungerer den bra.

 

Når vinden tiltar og bølgene tiltar har jeg på tre forskjellige båter, hhv 20, 29 og 35 fot opplevd at den ikke tar godt tak.

 

Jeg har ikke sett noen seriøse nasjonale eller internasjonale ankertester som har gitt paraplydreggen godt skussmål.

 

Jeg er selvfølgelig åpen for at tester foreligger som viser at paraplydreggen er brukbar.

 

Min vurdering i dag er at paraplydreggen er blant de dårligste dregger som finnes.

 

Dersom jeg hadde brukt en kostbar båt ville jeg aldri tatt risikoen på å bruke paraplydregg.

 

Jeg vet ikke om forsikringsselskapeme har lagt ut offisiell informasjon om dette. I muntlige samtaler har de imidlertid gitt uttrykk for noe av det samme som jeg formulerer noe rotete her, at paraplydregger gir lav sikring av båten.

 

nlah

Link to post
Share on other sites

Har ikke dykket ned for å se at det sitter godt, men når jeg har bølget meg gjennom en forblåst natt, og dreggen fortsatt sitter morgenen etter - da vet jeg at den har sittet godt nok.

Siden jeg aldri overnatter på svai har jeg ikke hatt de behov dette krever.

Er da vel ikke så vanskelig å forstå dette?

 

At dere mener dreggen er dårlige greier i forhold til andre ting - det kan jeg forstå - men dere har sikkert helt andre rutiner og behov enn jeg som alltid ligger mot land.

Siden jeg bare gjør det - så holder dreggen godt nok - noe den har gjort stort sett alltid på forskjellig bunnforhold.

 

Så sett i lys av dette, så holder en dregg om den dekker de behov en har...skal det svaies over en lav sko - da ville også jeg valgt noe annet.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Nå var vel spørsmålet om det holdt til en Yamarin 19 fot. Det mener jeg, har en Yamarin 19, og

det fungerer helt OK. Bruker båten ofte også.

 

PS Nå pleier ikke jeg å dykke for å sjekke att ankeret har feste, jeg sjekker med omgivelsene att jeg ikke driver. Heller sjekker jeg ikke oppvaskmaskinen for å se hvordan den vasker glassene,

sjekker resultatet.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

jeg reagerer bare litt, på påstandene om at " Bra nok for meg" skal oversettes til " Holder bra ".

For det er nemlig ikke sant. All erfaring, all dokumentasjon og alle undersøkelser underbygger dette.

Bra nok, er ikke det samme som bra.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kan noen gi et lite råd. Holder det med en 6 kg. dregg til en 19 fot Yamarin. Brukes kun til hometurer etc.

Suzuki: Dette er spørsmålet.

Holder det med dregg på 6 kilo til en 19 fot...og jeg brukte megselv som eksempel på at det holder og er godt nok. Vil ikke tro at Seeker skal overnatte så mye på svai i denne....

 

Noen ganger så er saker og ting faktisk "godt nok", selv om de ikke er plukket på øverste hylle.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

i min definisjon; er ikke en 5 kg Brucekopi til under 200 kr fra Biltema, definert som " øverste hylle". Allikevel er dette langt, langt bedre valg enn en skranglete møkkadregg, på absolutt alle punkter ( kanskje untatt lagring i en liten boks / stuerom )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig att paraplydreggen ikke er det beste. Men jeg skiller mellom båtene. På

Bav har jeg Brucekopi(20 kg) med kjetting, men på Yamarinen har jeg 7,5 kg paraplydregg med

blytau. Denne brukes kun til overnattning sammen med telt. Ligger her i skjermede viker.

Men enig i att paraplydregg ikke er det beste, men holder godt nok for enkelte.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har kun overnattet på svai en gang med min båt. Og kun en gang ever mistet ankerfestet, og kollidert med en annen båt....

 

Fy flate det smeller når man ligger og halvsover, og man dunker borti noe.

 

Ikke en skramme i min, eller andre båten (tysk seilbåt), eneste som ble skadet var stoltheten. I grunnen glad jeg drev borti en annen båt, og ikke på land...

 

Jeg har et Syrefast Bruce-anker. Det som skjedde var at ankeret "fanget" en murstein (sånn rød teglstein med hull i), og det gjorde vel at den ikke grov seg ned igjen. (Det var kraftig kastevind og dårlig bunn).

 

Etter den episoden (første gang jeg brukte Bruce-ankeret) har det derimot alltid hatt svært godt feste...

 

Rangerer det klart over paraplydregg.

Link to post
Share on other sites

ja, rart det der. Jeg synes mange er alt for forsiktige når de skal kjøre ned ankeret. Har man en liten symaskinmotor, og vil ligg svaiankreret, er det en ting som gjelder; legg ut anker, kjetting og evt line, og FULL PINNE AKTEROVER. Starter selvfølgelig pent, men til slutt har jeg maks pådrag.

Tåles ikke dette, sitter ankeret for dårlig.

 

Etter mitt syn.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har lyst til før sesongen starter for fullt å være provoserende:

 

Det finnes ikke noe dårigere anker i Norge enn paraplydregg (tar noe forbehold om størrelse og tyngde).

 

Ut fra denne påstanden får den enkelte småbåtbruker vurdere selv hva han eller hun ønsker av sikkerhetsutstyr ombord i båten i forhold til anker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...