Jump to content

Paraply dregg


Seeker

Recommended Posts

Er ikke mye som fyrer opp så mye som en frisk anker-diskusjon :lol: Jeg har selv en 7,5kg og en 10 kg utgave av den beryktede og fryktede paraplyen. Men så plasker jeg jo bare rundt i Randsfjorden jeg da. :sailing:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Neida, men en idiot tok hele skrogsida mi i fjor, inkludert ankerspeilet, grunnet et skålanker som slapp taket når det gjaldt som mest. Han hadde heller " aldri opplevd at DET skjedde før. " Omfattende avskraping av lakk, i tillegg til nedbøyde rekkestøtter, løsrevet pulpit og diverse andre skader ble resultatet. Jeg lå på et idiotisk sted, med med 2 x Bruce godt nedkjørt, hadde jeg ligget stille gjennom Armageddon, om ikke den gnomen hadde kjørt over og røsket opp ankeret mitt med ankervinsjen sin. I tillegg til vinsjen, gikk maskina hans på full rulle en periode, før det hele løsna. Veldig morro...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

"Plasker" er forøvrig- den beste beskrivelsen jeg har hørt av- hva jeg gjør også...

 

Og dreggen holder! :lol:

 

:sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har kun bruce, men før i tiden brukte jeg paraplydregg akter (lå aldri på svai), og det fungerte helt greit for meg, både med tau/kjetting og senere med 50 m blytau. Husker ikke hvor tung dreggen var, men den var temmelig tung. En gang båste og bølget det så mye at det var omtrent umulig å ikke trille ut av køya, men dreggfestet holdt. Kom et ufyslig vær rett inn på babord side, og vi lå ikke lenger i le.

 

Hvis paraplydreggene er så dårlige synes jeg det er rart at jeg omtrent ikke hadde problemer i løpet av de 8 årene jeg fartet rundt med paraplydregg. Kun en gang hadde jeg problemer, og det var fordi jeg pga latskap hadde lagt ut den letteste av dreggene (hadde to stk ombord).

Link to post
Share on other sites

Neida, men en idiot tok hele skrogsida mi i fjor, inkludert ankerspeilet, grunnet et skålanker som slapp taket når det gjaldt som mest. Han hadde heller " aldri opplevd at DET skjedde før. "

Godt det ikke var ditt som løsnet, fordi da hadde det vært du som var idioten. Det kan ha vært en som lyttet til råd, att skålankeret var bra. Det er klart det er kjempeergelig å få ødelagt båten, men

hvis valget av anker gjør en til idiot, da er takhøyden lav. Verre er det hvis vedkommende hadde lite tau/kjetting ute.

Det er nå min mening, men jeg har fortsatt ting å lære, det er jeg ydmyk for. :yesnod:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er flott at vi påny får en drøfting av anker.

 

Dette stimulerer til at flere småbåteiere tenker gjennom hva de ønsker å bruke av anker.

 

Jeg har gått "gradene" fra 9 fot båt til 42 fot.

 

Jeg har opplevd å ligge for anker i solfylt, vindstille vær og i tiltagende vindstyrke i omådet sterk kuling.

 

Så langt er det bruce-anker jeg stoler mest på.

 

Jeg har nå et 20 kg B. akter og et 30 kg B. foran, begge med 50 m syrefast kjetting (8 mm og 10 mm, hhv), med mulighet for tauforlengelse om nødvendig (karabinkrok-feste).

Link to post
Share on other sites

Som trådstarter skrev: Hva skal jeg bruke til en Yamarin 19 fot. For de fleste dreier det seg om

ankring under tilsyn, gjerne med fortøyning i land. Da mener jeg paraply holder.

 

Når det gjelder for større båter, hvor svai blir over natten, og søvnen skal holdes ved like, er

sits anderledes. Kravene er større og jeg selv har 22 kg plog-anker i baug, og 20 kg bruce akter.

Brucen stoler jeg på, men har ikke god nok kjennskap til plog enda. Her er jeg på vakt.

Uansett, anker etter behov, bruksområde er viktigst.

 

Enig Roaldbj, diskusjonen er viktig.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Yamarin`en på 19 fot, er antagelig verdt langt mer enn Jokeren min. Åffer blir man beskyldt for å være pedant, nervøs, krakilsk, overforsiktig, petimeter og nerd fordi man synes en båt til 200 000 kr er verdt et anker til en hundrings ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har aldri følt meg mer selvsikker enn en natt med SE kuling i Stavern hvor vi lå trygt på med to ankre + daumann og hjalp med å ro ut ekstra anker til alle de andre. Siden vi da hadde våre ankertau under alle de andres, var vi relativt alene da jeg dro opp ankrene og ramla på sjøen akkurat da jeg i tillegg fikk en gammel komfyr opp til overflaten. Etter at jeg så at en rusten Beha holdt bedre enn Bruce, Danford, plogankere og paraplyer har jeg vært mer pragmatisk. Skal jeg sove godt; lun havn og helst longside (evt. sovepiller) - forøvrig synes admiralinnen at mitt forhold til dauman har et snev av nekrofili.

Link to post
Share on other sites

Yamarin`en på 19 fot, er antagelig verdt langt mer enn Jokeren min. Åffer blir man beskyldt for å være pedant, nervøs, krakilsk, overforsiktig, petimeter og nerd fordi man synes en båt til 200 000 kr er verdt et anker til en hundrings ?

:lol::lol: Du kan få skrevet det du. Jeg tror alle er enige om att paraply-dreggen ikke er verdens

beste. Men for enkelte båter holder det, uavhengig av verdi. Din seil-båt som brukes som

overnattningsbåt, er behovet for sikkerhet større. I og med du har seilbåt, kan dyptgående være

årsak til ankring på svai. Mens dagsturbåter, er behovet anderledes.

 

Men mellom linjene er vi alle enige :yesnod:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

......En annen sak, er at det ofte kompenseres med større ankervekt, fordi ankertypen man har valgt er dårlig i utgangspunktet. Mao sammenlignes en 10-12 kg paraplydregg, med et 7,5kg Bruce(kopi)

Underlig sammenligning vil nå jeg si.

 

Ikke helt korrekt, Suzuki - det er faktisk motsatt!

 

Ankervekt på paraplyen i forhold til et gitt deplasement / vekt / størrelse av fartøy har vært omtrent likt hele tiden. Det er "han derre BRUC'EN" som har snudd hele vekt / deplasement forholdet totalt på hodet når han på syttitallet-en-gang kom med sitt nye og revolusjonerende konsept, drevet av behovet for rigg-flåten i Nordsjøen. Bruc'en ble spesialdesignet av en skotte for ankringsforhold i Nordsjøbassenget. Den "greia" du har i kjettingen din på Jokeren er bare et "spin-off-produkt" :lol:

 

En flytende borerigg MÅTTE (nærmest på død og liv!) holde posisjonen over borehullet sitt, koste hva det ville. Riggen lå der med sine (opptil) 10 ankere ute og måtte bare ikke drive av, når du - på 60 / 70 meters vanndybde har 12.000 fot med borestreng ned i et lite høl i moder jord - og strengen rotere og styres nærmest på centimeteret..... capisce?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Forklarte meg klønete Walter_S, men pointet er at mange velger en paraplydregg på 10-12 kg, og argumenterer med at den er så " lettvinn" å ha med å gjøre, mens sannheten er at en Bruce på 7,5kg, eller kanskje enda lettere, hadde gjordt en MYE bedre jobb..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ankeret som fulgte med min 27 fots Marex Sun Cruiser var en 8 kg paraplydregg. Etter å ha lest litt her på dykkesiden så fant jeg ut at dette kanskje var brukbart som kaffedregg, men ikke som anker. Jeg kjøpte derfor et 10 kg Bruce kopi som hovedanker. Etter det har jeg prøvd paraplydreggen som kaffeanker, og finner den helt ubrukelig på sandunn. Den holder ikke båten ut fra land med den minste vindpåvirkning. Jeg har derfor begynt å bruke et 5 kg Bruce kopi som kombinert fiskeanker på dypt vann og kaffeanker på grundt vann, og kastet paraplydreggen. Jeg har sett at noen tror at det går ann å slepe fast en paraplydregg. Det er ikke min erfaring. På sandbunn, kan jeg også slepe min 10 kg Bruce kopi, men den holder godt nok til de forholdene jeg har vært ute i. Jeg har også dykket ned til ankeret, og ser at det sitter godt nedgravet i sandbunnen, men kan likevel slepes. Hvordan en dregg skal kunne holde på sandbunn forstår ikke jeg.

Link to post
Share on other sites

....pointet er at mange velger en paraplydregg på 10-12 kg, og argumenterer med at den er så " lettvinn" å ha med å gjøre, mens sannheten er at en Bruce på 7,5kg, eller kanskje enda lettere, hadde gjordt en MYE bedre jobb..

 

Suzuki

Det kommer jo an på behov. Om du må ta ankeret ombord i cockpit og stue det bort i en benk er det lite som kan konkurere med paraplydregg, muligens bare sammenleggbart stokkanker. :wink: Om paraplydreggen holder min båt i ro på en godværsdag, selv med et uventet endring av vind, da er den god nok for mitt bruk. Om en brucekopi holder bedre i samme situasjon, så gjør den fortsatt ikke mer enn å holde min båt i ønsket posisjon. Skulle været bli så ille at paraplyen min ikke sitter, da flytter jeg til annen havn med le for vær og vind eller jeg reiser rett og slett hjem. (En av fordelene(?) med å være godværs dagsturs båtbruker bosatt 5 min. kjøring fra havna. :smiley: ) Sansynligvis vil det være et utrivelig sted å oppholde seg før dreggen slipper.

 

Men om jeg skulle bruke båt til overnatting hvor jeg risikerer å bli overrumplet av dårlig vær mens jeg sover, da vil annet type anker bli valgt. :yesnod:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

CQR eller ploganker er ganske bra på sandbunn.

 

En paraplydregg kan være grei den, bare den er stor nok. Det er jo opplagt, at paraplyen bare vil ha maks 2 av de 4..."plyene"..eh.. i bunnen. De fleste andre anker vil ha mye større areal nedgravd ved samme vekt. Et digert stokkanker er jo greit det og, men det er jo forbasket uhåndterlig.

 

For tiden har jeg stuet bort paraplydreggen i boden...

Link to post
Share on other sites

i min definisjon; er ikke en 5 kg Brucekopi til under 200 kr fra Biltema, definert som " øverste hylle". Allikevel er dette langt, langt bedre valg enn en skranglete møkkadregg, på absolutt alle punkter ( kanskje untatt lagring i en liten boks / stuerom )

 

Suzuki

Takk for at du klassifiserer alle oss som har en paraplydregg (og er fornøyde med det, til vårt bruk) som idioter som ikke har peiling på hva som sitter... Det går faktisk ann å veie håndterbarhet opp mot feste... Tror nok mange skyter spurv med kanon når de velger anker... :headbang:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

BW: jeg har ALDRI; ALDRI ALDRI kategorisert noen som idioter ( med unntak av han som påførte båten min skader i 10 000kr klassen, grunnet dårlig ankervalg ).

 

JEg kan bare ikke med min beste vilje, forstå at et anker på 12 kg, som holder dårligere enn ett på 5 kg, er noens favoritt.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

La meg slå et slag for paraplydreggen!! Jeg er svært fornøyd med min. Har faktisk 2 stk, en på 5 og en på 7,5 kg. Begge tjener nytten godt som daumann på mine 2 orntlige anker( CQR og danforth). Grunnen til at paraplygreggen har fått et ufortjent dårlig rykte er at alt for mange bruker den feil. De slår ut klørne på den, og glemmer å henge på et skikkelig anker i andre enden. Det burde trolig følget med bruksanvisning når de ble solgt.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Var det ikke en trønder som ble frikjent i retten etter å ha kalt en politimann for "hæstkuk"? Er takhøyden større i det norske rettsvesen enn på Baatplassen? :rolleyes:

 

Selv bruker jeg en 7,5 kg Bruce-kopi, fem meter kjetting, blytau pluss daumann. Er av den oppfatning at man skal ankre for storm uansett værmelding! Trodde faktisk at dette var en god regel som gjelder til sjøs?

Ellers så sies det vel også ofte at du ligger på kjettingen, og ikke på ankeret? Og så legger man vel ut alt for lite tau/kjetting for det er så mye jobb å dra opp og båten blir møkkete av all søla osv.

Ikke rart det er fullt i båthavnene, også på godværsdager.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche; tror det var en Nordlending. Har en kar på kontoret fra Rana, og jeg skal absolutt underskrive på at språket er saftig..

 

Ellers underskrives det på " fortøye for storm" og det du nevner med at folk ligger på kjettingen, er nok helt korrekt. Uvanen med å la ankeret gå, og slippe ut line, for deretter bare å la sigen etablere festet, er nok skyld i dette.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Sats på en 4- / 5-kilos daumann i tillegg, så ligger du godt!

Der tror jeg du faktisk tar feil. Alle tester jeg har lest om ankere og dregger gjennom årene, og det begynner faktisk å bli en del, har en ting til felles; Alle konkluderer de med at paraplydregg og stokkanker er det absolutt dårligste ankeret du kan skaffe deg mhp. holdkraft.

Allikevel, ankrer du opp en time eller to i ei stille vik en solfyllt ettermiddag å ta kaffen og kånnjakken er selvfølgelig paraplydreggen god nok. For den saks skyld kan du droppe paraplydreggen også, og kun ligge på daudmann. Holdkraften blir vel omlag den samme.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her var det altså en som skulle ha en dregg til en 19" fots båt som skulle brukes til holmeturer.

Og som lurte på om en paraplydregg var bra nok.

Og mytene og hysteriet satte inn for fullt. Med CQR, Danforth og Bruce.

 

Vel, en 7.5 kg. paraplydregg med litt kjetting er mer enn godt nok til slikt bruk.

 

På min lille båt har jeg 13 kg. paraply med 3 m. kjetting og 12 mm. nylontau forut, og 7.5 kg. med Ankarolina sjaklet rett i akterut. Sitter som hakka møkk alle steder jeg har trengt dem.

 

Man skal kanskje også ta inn over seg at Bruce o.l. er tiltenkt å holde installasjoner påplass med trekket i en retning hele tiden.

 

Hadde Bruce, Danforth og CQR vært så framifrå, hadde man funnet de på store skip.

Vel, der finnes de ikke.

Link to post
Share on other sites

Hadde Bruce, Danforth og CQR vært så framifrå, hadde man funnet de på store skip.

Vel, der finnes de ikke.

Bruce og (cqr?) ble utviklet for fortøyning av oljeboringsplattformer. DVS maksimal koldekraft og sikkerhet der konsekvensene av dregging er fatale. Begge typer er vanskelig å stue på store skip, og det er nok noe av grunnen til at du ikke ser dem der. Danforth - typen er vel derimot noe av det vanligste på større skip.Paraplydregg har jeg hittil tilgode å se. Langferdsseilere har tradisjonellt sverget til CQR, nå er det vel like vanlig med Bruce. Har også tilgode å se noen langferdsseilere som bruker paraplydregg til annet en daumann. Langdferdsseilere skal selvsagt ha annen utrusnting enn fritidsbåter, men erfaringene blant disse vil si noe om hva som holder og ikke holder i tøffe situasjoner. En naturlig del av båtlivet er overraskende situasjoner, som værskifte, eller tekniske problemer. Da bør en ha egnet utstyr ombord.

En 19 fots åpen båt kan også komme ut for motorhavari. Er det vind, bølger og le kyst like ved, ville jeg definitivt ønsket noe annet enn en paraplydregg å hive ut. Til å takle nødankring, ankring i utsatt uthavn når det blåser opp osv, kan ikke paraplydreggen kalles egnet. Det er en grunn til at konstruksjonen ofte betegnes som kaffeanker. Når adskillig bedre alternativer er å få kjøpt for et par hundrelapper mer, mener jeg det er vel søkt å kalle dette for hysteri. Jeg vil heller si at det lukter av naivt å si at paraplydreggen er ok, fordi det stort sett går greit med den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...