Jump to content

Paraply dregg


Seeker

Recommended Posts

Jeg må jo være unik,

Åneida.

Samma erfaring og samma fartområde.

En god paraplydregg med plenty vekt i toppen sitter som hakka møkk.

13 kg. forut og 10 kg akterut på 4.5 tonn båt.

Må stadig vekk ta selftailern i bruk for å få den opp.

Denne hypinga av Bruceankeret kommer fra de som har forlest seg på båtblader.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser av bilder at det er 2 hull i et bruce anker. Brukes disse hullene på samme måte som en paraply dregg? Nedre hull til feste av kjetting og hullet i enden av armen til feste av ståltråd/kjetting?

MVH

Chaos

Tja, samme funksjon som på en paraplydregg, men ikke akkurat sånn. Kjetting/ankertau festes i den øvre oppe på leggen, og egentlig en line i nedre hull som føres opp til båten for å berge ankeret "feil" vei opp dersom det setter seg fast.

Dersom du bruker din metode - hvilket mange gjør - så risikerer du jo at ståltråden ryker når du trenger den som mest. Den skal jo da være det svakeste leddet - ellers er det jo ikke noen vits?!

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Denne hypinga av Bruceankeret kommer fra de som har forlest seg på båtblader.

Har ikke lest noe om Bruceanker i båtblader :lol: men jeg var kanskje "dum" :confused: som hørte på "hyperne" her på baatplassen?

 

NEI... for jeg har selv prøvd å få feste i sandbunn i ganske sterk vind. Min 8 kg paraplydregg med 5 m 8mm kjetting foran festet ikke i det hele tatt og ble slept etter båten. Kanskje jeg hadde fått feste med en tung daumann i tilleg til dregg og kjetting...? Men det positive var da at Brucekopien på beskjedne 5 kg (men også med 5m kjetting) festet :yesnod: Jeg forventer for min del slett ikke at min erfaring skal være noe fasit for andre - så langt der i fra - men jeg ble glad for at jeg trodde på det som ble sagt den gang jeg leste tilsvarende diskusjon. Jeg hadde da allerede hatt en dårlig erfaring med paraplydreggene på leirbunn. Den gangen blåste det ikke så ille heller !

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er ikke at jeg mener at Bruce ankeret er dårligere enn Paraply, ei heller at paraply er bedre enn bruce osv. Men vi erfarer så mye, noe bra og noe dårlig. Men at egen erfaring skal gjelde alle andre stemmer jo ikke. Nå skal det sies at uansett hvor og når jeg ankrer opp passer jeg på å få nesten alt dreggtauet slik at jeg får en fin vinkel på ankeret. Tror det betyr vel så mye som daumann.

Svein H

Link to post
Share on other sites

Tja, samme funksjon som på en paraplydregg, men ikke akkurat sånn. Kjetting/ankertau festes i den øvre oppe på leggen, og egentlig en line i nedre hull som føres opp til båten for å berge ankeret "feil" vei opp dersom det setter seg fast.

Dersom du bruker din metode - hvilket mange gjør - så risikerer du jo at ståltråden ryker når du trenger den som mest. Den skal jo da være det svakeste leddet - ellers er det jo ikke noen vits?!

 

mvh tuffff

Er det ikke det som er meningen da? At det svake leddet i toppen skal ryke, slik at du berger ankeret den "gale" veien opp igjen. Da vil jo som regel ankeret løsne fra hindirngen på bunnen. Fester du den sterke enden i toppen av ankeret vil den jo aldri ryke!

 

Eller tar jeg helt feil her?

Link to post
Share on other sites

Er det ikke det som er meningen da? At det svake leddet i toppen skal ryke, slik at du berger ankeret den "gale" veien opp igjen. Da vil jo som regel ankeret løsne fra hindirngen på bunnen. Fester du den sterke enden i toppen av ankeret vil den jo aldri ryke!

 

Eller tar jeg helt feil her?

Neida, du tar ikke feil. Jeg bare hevder at denne måten å feste ankeret på ikke er så lur den dagen du virkelig trenger holdekraft. Kanskje surringen finner på å ryke da, og det var jo ikke meningen. Dersom du er redd for å miste ankeret, så er det mye bedre, selv om det er litt mere styr, å feste en tynn line i nedre feste og trekke denne opp til båten. Da kan du alltid berge ankeret via denne.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte kun paraplydregg i fire år, og var forsåvidt fornøyd med denne. Fikk som regel feste, selv om jeg lurte et par ganger på om festet egentlig var bra nok... Men ved fornuftig valg av skjermet havn samt flittig bruk av daumann fungerte det nå likevel.

 

Men ved skifte til dobbelt så tung båt i fjor valgte jeg å gå over til Bruce kopi, sånn for sikkerhets skyld. Og at det er forskjell er det nok ingen tvil om. Setter seg overraskende godt fast egentlig. Så jeg har merket en betydelig forbedring av nattesøvnen etter at denne kom ombord. Tidligere ble det gjerne en tur ut og sjekke dreggen om man våknet midt på natten, men nå er det bare å snu ryggen til... Eneste minuset er at kona klager på at den er tung å få løs igjen... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vil gjerne melde meg inn i paraplydreggens støtteforening (da mener jeg kvalitetsdregger fra feks Sandnes Aducerverk). Ankret konsekvent på svai gjennom tre sesonger (på norske- og svenskekysten), seilbåt 2.0 tonn, dybde min 5 meter - maks 10 meter, dregg på 9 kg, 4 meter kjetting før ankorlinan, hadde ute min tre x dybden, ingen daumann. Ingen problemer å rapportere!!

 

Har også benyttet CQR kopi, 11 kg til 28 fots seilbåt, anbefales IKKE!!! CQR er jo ellers langturseilernes favoritt, forhåpentligvis bruker de ekte vare. (CQR ble utviklet til bruk på lektere under landgangen i Normandie har jeg latt meg fortelle, navnet er visstnok en forkortellese av Secure)

 

Har i dag båt på 22 tonn og bruker EKTE Bruce, 50 kg, masse kjetting.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil gjerne legge til at paraplydreggen er praktisk for den som har fordel at den kan slåes sammen, men heller umulig for den som skal ha vinsj og anker på rulle. Derfor er diskusjonen paraplydregg kontra bruce uaktuell for meg og mange andre.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg ser av bilder at det er 2 hull i et bruce anker. Brukes disse hullene på samme måte som en paraply dregg? Nedre hull til feste av kjetting og hullet i enden av armen til feste av ståltråd/kjetting?

Nei, de brukes ikke på samme måte som en paraplydregg. Det nederste hullet er for å låse ankeret med en sikkerhetskrok når ankeret står i ankerrulla. Å bruke dette hullet som festepunkt med tau til neste på samme måte som enkelte gjør med paraplydreggen, vil ikke ha noen funksjon, da bruceankeret normalt kan vrenges rundt og opp uten problemer av noe slag. Skulle man finne på noe så teit som å feste i det hullet, vil man eventyre all sikkerhet. Å ha et solid anker og en solid kjetting eller tau for så å eventyre alt med nærmest å henge sikkerheten i en hyssing?

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hender det noen ganger at Bruce ankeret setter seg dønn fast og må ofres (evt. at en må dykke)?

 

Har i tideligere tider måttet ofre noen praplydregger når vi var ute og fisket fra robåt. (Riktig, jeg sa robåt).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ja, det skjer. Selv uten lange tynne bein har også brucen mulighet til å kile seg fast i en fjellsprekk. Skjer ikke ofte, men det skjedde faktisk for en i båtgjengen for et par år siden. Dro så hardt at plattformen gikk under vann, men ankeret ville ikke løs.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Bruce kopien min satte seg skikkelig fast, første gangen jeg skulle prøve den nyinstallerte vinsjen.

Jeg lå i båsen, og slapp ankeret rett ned på 30 meters dyp. Kjørte inn på vinsjen og på 20 meter ble det bråstopp!! :confused: Jeg kjørte vinsjen litt til, så jeg dro badeplatten under vann, da spratt sikringen!! :crazy: Hva nå? Jeg slapp ut igjen, så inn igjen, samme resultat.

 

Litt senere prøvde jeg igjen samme prosedyre og da kom den opp?! :cool:

 

Det viste seg at jeg hadde fortøyd i kjettingen til flytebrygga. :cryin:

Heretter prøver jeg ikke vinsjen i båsen :nono:

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Å bruke paraplydregg som kaffedregg en stille solfylt dag kan sikkert fungere utmerket, men dersom du bare skal ha den ene ombord bør du ha noe som også fungerer den dagen det plutselig blåser opp eller motoren stopper og du driver mot land. Da ville ikke jeg hatt paraplydreggen som eneste alternativ!

 

For et par år siden hadde båtmessa i Dusseldorf (eller var det London) en artig demonstrasjon. I en lang sandkasse lå det et antall ankere/dregger av ulike fabrikater men samme vekt, utstyrt med kjetting og ankertau. Der kunne publikum ved selvtest se hvordan de ulike typene oppførte seg på sandbunn og hvor stor trekkmotstand de ga.

De som hevder at paraplydreggen er "god nok" burde sett det vi fikk se: Den grov seg ned i bunnen med to fluker helt ned til "skaftet", men hadde allikevel ikke mer holdekraft enn at vi kunne trekke den mot oss som en plog med en hånd..

CQR og Bruceankerne forsvant under sandflaten etter en drøy meter så bare enden på "skaftet" var synlig og rikket seg ikke, selv om vi var to personer som trakk det vi orket. Vi måtte til slutt brekke dem løs motsatt vei.

Selvfølgelig var dette en lite vitenskapelig sammenligning og kanskje hadde forskjellene vært annerledes i våt sand, i mudder eller leire, men min påstand er at under slike bunnforhold er det alt for lite areal på flukene på en paraplydregg til at den skal være effektiv sammenlignet med andre typer. Kanskje gjør dette paraplydreggen bedre egnet på steinbunn eller tang og tare, men dette er på den annen side bunnforhold jeg ikke kunne tenke meg å ligge på svai på og der et godt feste det ene øyeblikket kanskje er borte det neste..

Link to post
Share on other sites

Nei, de brukes ikke på samme måte som en paraplydregg. Det nederste hullet er for å låse ankeret med en sikkerhetskrok når ankeret står i ankerrulla.

Lotus

Hvor har du det fra Lotus? Paraplydreggen som etter sigende sitter så dårlig, skulle vel ikke være noe værre til å sette seg virkelig fast enn Bruceankeret? Jeg tror nok at det nederste feste på Bruceankeret er til line akkurat slik som på andre anker eller dregger. At nesten ingen bruker det slik er en annen sak. De fleste som bruker dette hullet gjør nok som Captain Chaos og fester kjettingen her med surring oppe på leggen. Noe jeg for øvrig er helt enig med deg i at er en elendig løsning.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor har du det fra Lotus?

Her ser du det originale bruce-ankeret.

Bilde

Legg merke til at dette hullet originalt er knøttlite og med knapt noe gods rundt.

Man kan altså ikke sette på en sjakkel her som er lik eller en dimensjon større enn kjettingen. Hva ender du opp med da?

 

I den ene enden av ankerstammen fester du kjettingen i et knøttlite og dårlig feste. I topp-enden fester du kjettingen med en ståltråd eller en hyssingbit gjennom det store hullet. Du er nå klar for katastrofen.

 

Hvor mye tåler hyssingen eller ståltråden før den ryker? Hvor lang tid tar det før dette surret i toppen av ankerstammen råtner eller ruster? Med dette kraftige ankeret ville det være katastrofe. Intet forvarsel og så pluselig.... snap. I praksis har man redusert sikkerheten ned til en hyssingbit eller en ståltrådbit. Det er neppe en funksjon Mr. Bruce har tiltenkt dette dette hullet. Hullet er til sikkerhetslenka.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det må du forklare nærmere, roaldbj.

Så du har i mange år hatt ankeret ditt festet med en hyssing?

Så har du dradd så hardt at hyssingen har røket. Dermed mistet ankeret all holdekraft og du kunne dra det opp via hullet i bakkant. Riktig?

 

Du vet vel hva neste spørsmål fra meg blir når du svarer? :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Er det ikke det som er meningen da? At det svake leddet i toppen skal ryke, slik at du berger ankeret den "gale" veien opp igjen. [...] Eller tar jeg helt feil her?

Ja, du tar helt feil.

 

Det nederste hullet er for å låse ankeret med en sikkerhetskrok når ankeret står i ankerrulla. Å bruke dette hullet som festepunkt med tau til neste på samme måte som enkelte gjør med paraplydreggen, vil ikke ha noen funksjon, da bruceankeret normalt kan vrenges rundt og opp uten problemer av noe slag.

Tja, jeg tror ikke man gjør noe veldig galt om man fester en opphalerline til dette hullet, men opphalerline skal aldri festes i båten. Den skal festes til en liten blåse. Hvor nyttig det er om bruce'n først har satt seg fast kan dskuteres, men det er i det minste kjekt å ha om man noen gang må droppe anker og kjetting. :smiley:

 

Et annet eksempel på feil bruk av det nederste hullet er å kjede på en kjettingtamp ved forkatting.

Link to post
Share on other sites

Ingen ting er som en god anker-krangel!

 

Jeg har en 19 fots båt på ca 1000 kg. Har i alle år hatt dregg på ca 5 kg. Det har ikke vært annet enn problemer. I Oslofjorden er det sand/leirebunn og med mye båttrafikk løsnet dreggen ca hver 2. gang jeg var ute. Bare det å stupe fra båten førte til at dreggen løsna..

 

Har nå kjøpt en bruce-kopi på 5 kg og 2 m kjetting. Bruker dreggen som daumann ved mye vind. Overgangen er rett og slett FANTASTISK. Båten ligger som støpt!! Har brukt brucen ca 10 ganger nå - og er rett og slett frelst! Det er jo nesten som å parkere en bil med håndbrekket på...

 

Jeg er så overbevist om Bruc'en på denne bunn-typen - at skulle jeg kjøpt på ny hadde jeg gått ned til f eks 3 kg og økt kjettinglengden til 5 meter.

 

Uansett må man vel tenke litt på de lokale bunnforholdene. Foreldrene mine har båt ved mandalskanten. Der vi ligger er det ofte kuppert steinbunn - og da har dregge som oftest fungert bra.

Link to post
Share on other sites

Her ser du det originale bruce-ankeret.

Bilde

Legg merke til at dette hullet originalt er knøttlite og med knapt noe gods rundt.

Man kan altså ikke sette på en sjakkel her som er lik eller en dimensjon større enn kjettingen. Hva ender du opp med da?

 

I den ene enden av ankerstammen fester du kjettingen i et knøttlite og dårlig feste. I topp-enden fester du kjettingen med en ståltråd eller en hyssingbit gjennom det store hullet. Du er nå klar for katastrofen.

 

Hvor mye tåler hyssingen eller ståltråden før den ryker? Hvor lang tid tar det før dette surret i toppen av ankerstammen råtner eller ruster? Med dette kraftige ankeret ville det være katastrofe. Intet forvarsel og så pluselig.... snap. I praksis har man redusert sikkerheten ned til en hyssingbit eller en ståltrådbit. Det er neppe en funksjon Mr. Bruce har tiltenkt dette dette hullet. Hullet er til sikkerhetslenka.

 

Lotus

Nei, hullet er til opphalerline eller nakkeline som jeg kaller det. Jeg har jo for øvrig ved to anledninger tidligere i tråden advart mot å bruke de slik som du beskriver her med surring på leggen. Det med sikkerhetslenke er nok en missoppfatning.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå snakker vi altså ikke om opphalerline, men å bruke dette hullet som hovedfeste og så bruke det andre hullet til å feste hyssingen slik enkelte gjør på paraplydreggen.

Jeg ser av bilder at det er 2 hull i et bruce anker. Brukes disse hullene på samme måte som en paraply dregg? Nedre hull til feste av kjetting og hullet i enden av armen til feste av ståltråd/kjetting?

Er det noen her på forumet som synes at dette ikke er en katastrofalt dårlig løsning?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Nå snakker vi altså ikke om opphalerline, men å bruke dette hullet som hovedfeste og så bruke det andre hullet til å feste hyssingen slik enkelte gjør på paraplydreggen.

Er det noen her på forumet som synes at dette ikke er en katastrofalt dårlig løsning?

 

Lotus

Noen sikkert. Ikke jeg! :flag:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...