Jump to content

Paraply dregg


Seeker

Recommended Posts

Her var det altså en som skulle ha en dregg til en 19" fots båt som skulle brukes til holmeturer.

Og som lurte på om en paraplydregg var bra nok.

Svaret er ja, men det gjør vel ikke noe om diskusjonen blir utvidet litt? Er det et problem at folk har meninger (til og med divergerende meninger)? Det er som med den knappen på TV, kan brukes BÅDE til å slå på og av, bare virker ikke sånn!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En kopi- bruce eller Danforth er trolig mange ganger bedre enn en paraply. (CQR- kopier er lurt å unngå, fordi dette ankeret må ha rett balanse for å fungere optimalt, og det har få av kopiene, i tillegg til at leddet er for svakt på de fleste kopier) Men en skal også være klar over at tester har vist at kopiene ryker ved langt lavere belastninger enn orginalene. Når båter kommer opp i en viss vekt, mener jeg en bør spørre seg om det ikke er lurt å sikre seg med ekte vare. Sånn sett er det litt absurd med båter over millionen med et kopianker i baugen.

Link to post
Share on other sites

JEg kan bare ikke med min beste vilje, forstå at et anker på 12 kg, som holder dårligere enn ett på 5 kg, er noens favoritt.

Det går vel på plass i dreggluken. Jeg er enig i at et Bruce anker holder bedre enn en paraplydregg, men jeg må si at jeg hadde slitt med å få plass til et bruce anker i dreggboksen på min 16 fots skjærgårdsjeep. Det er liksom ikke alle som har så stor båt at de trenger et bruce anker.

Og det er jo også endel av oss som bare fortøyer med dregg når det er fint vær. :cool:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

All diskusjon til tross, jeg er fortsatt fornøyd med mitt paraplydregg!

 

Nå må det jo sies at parply og paraply er som oftest 2 forskjellige ting. Mitt paraplydregg er av den gode gamle sorten som ikke lages lenger (tror jeg....?). Sandnes Aducerverk (aducering gir visstnok økt styke, har det blitt meg fortalt...) står det påstøpt. Skanken (heter det dét?) er tykk og tung - pæreformet - mye tykkere enn selve stammen - noe som gir bedre vinkel til "flukene" når dreggen legger seg på bunnen.

 

Flukene er skålformet og ca 7- / 8 cm på det bredeste og lett buet både i bredden og i lengderetning - noe "kopiparaplyene" IKKE har. De nye har tynn stamme og tynne, rake fluker - omtrent som et møkkagreip :wink: (tog du'an, Suzuki?) - og da snakker vi egentlig om to forskjellige dregger! :smash:

 

Så, litt nyansering må vi tillate oss..........

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hadde Bruce, Danforth og CQR vært så framifrå, hadde man funnet de på store skip.

Vel, der finnes de ikke.

Ikke så mange paraplydregger heller... hvorfor ikke , de er jo "gode nok" :cheers:

Forresten , såvidt jeg har lagt merke til så bruker mange større skip en eller annen variant av Danforth ankeret.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

. Sandnes Aducerverk (aducering gir visstnok økt styke, har det blitt meg fortalt...) står det påstøpt.

Dette var vel framme sist gang emnet var debattert , vi kom vel fram til at aducering er en varmebehandlig (tilsvarende anløping) som gjør f.eks støpejern sterkere og seigere.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ikke så mange paraplydregger heller... hvorfor ikke , de er jo "gode nok"

Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har.

Min mening er at til en 19" båt som brukes til øytur er det godt nok.

Også på min egen lille båt er det godt nok. Forut og akterut.

Griper som regel tvert.

Og, det hender at de sitter slik at de må kjøres løs med motor eller hives opp på selftaileren.

Link to post
Share on other sites

Yamarin`en på 19 fot, er antagelig verdt langt mer enn Jokeren min. Åffer blir man beskyldt for å være pedant, nervøs, krakilsk, overforsiktig, petimeter og nerd fordi man synes en båt til 200 000 kr er verdt et anker til en hundrings ?

 

Suzuki

Unnskyld, hvor får man tak i Bruce til en hundrings?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ser at bruce ankeret anbefalles av di fleste her, og ettersom jeg absolutt trenger noe nytt tenkte jeg jeg skulle kjøpe et slikt bruce kopi-anker på biltema. Jeg vil ha noe som også duger til å ligge på svai.

Spørsmålet er, hvor tungt og hvor lang og tykk kjetting bør jeg velge til en seilbåt på 23 fot og ca 2 tonn?

Link to post
Share on other sites

tja si det virgovoyager, som ihuga fan av Biltema Brucekopier, særlig fremfor paraply dregger, er jeg vel forpliktet til å svare;

teoretisk bør en 5kg holde greit,men hvorfor ikke koste på deg en 7,5kg ? Den veier uansett så lite at du fint kan håndtere den med armstrong-vinsj, og holder iallafall evig nok. Dette blir da tilsvarende anker, som jeg brukte på min 30foters seilbåt fram til i fjor. Da økte jeg til 10kg`s hovedanker. Den gamle 7,5kg utgaven har aldri løsnet, dregget eller på annen måte sviktet, men jeg følte meg liksom aldri trygg NOK..

Husk en 5m lengde med kjetting, den dobler antagelig holdekraften på ankeret..

 

Red: ser nå at det er kjettinglengde og tykkelse du lurer på. Jeg ville valgt minimum 5m med 8mm kortlenket kjetting.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Tro det eller ei men det er faktisk betydelig forskjell på endel av disse paraplydreggene også. Noen har stor slark i låsen som gjør at dreggens armer kan trykkes halvveis sammen selv etter låsing i ytre posisjon. Mye billige kina varianter som ser pene ut men er veldig grovt laget.

Sjekk kvaliteten på dreggen, en i utgangspunktet dårlig dregg kan faktisk være dårligere enn nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Ser at noen mener paraplydregg holder til en 19".... og det gjør den vel så lenge det er bra vær og lite vind. Men det er det da vel ikke bestandig selv om man ikke alltid forventer at det skal blåse opp så mye når man koser seg på stranda... eller en holme?

 

Jeg opplevde så sent som i fjor sommer at det plutselig blåste opp til vindstyrke mye over det som var meldt mens vi var på stranda. Vi trodde vel hele tiden at nå... ble det vel ikke værre. Men det ble det! Min 8 kg paraplydregg med 5 m kjetting (og deretter tau) klarte ikke holde båten som begynte å drive mot land (pålandsvind). Jeg heiv meg ombord i gummibåten og freste ut til båten og heiv ut den lettere Brucekopien på 5 kg. Mer skulle ikke til :cheers: Jeg takket i mitt stille sinn for en av de tidligere diskusjonene lik denne HER på baatplassen som fikk meg til å skifte i alle fall den ENE paraplydreggen til Brucekopi (beholdt 8 kg og byttet ut 5 kg paraplydregg til 5 kg Brucekopi).

Link to post
Share on other sites

Nå er sikkert mye av dette sagt før men jeg må bare si det jeg og :lol:

 

Det er sikkert mye bedre med et Bruce enn en paraplydregg. Men å si at de som bruker paraply er idioter og at det er uforsvarlig osv blir litt for dumt i mine ører.

 

Hva brukte de før disse ankrene kom da?

Hadde ikke greie på båt de som drev med det da.

Alle med båt før 1970 var teite

 

Jeg har til og med brukt min paraplydregg som erstatning for bøye i flere år.

Ja den er tung nok og ja det er synketau og kjetting på.

 

Det viktigste i en slik sammenheng er bruksområde og sted og riktige dimensjoner.

Skal forresten ikke se bort ifra at jeg går over til Bruce snart jeg også :wink:

:sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Nei, man er vel ikke dum fordi man bruker paraplydregg. Man bør imidlertid være meget bevisst på begrensningene!

 

Jeg for min del var det jeg vil kalle "lykkelig" uvitende :lol: om hvor mye bedre Bruce/Brucekopi er (på sand og leirebunn) inntil jeg for et år eller to siden leste tilsvarende tråd som dette om ulike anker/dregg her på baatplassen. Jeg var for min del faktisk IKKE klar over den store forskjellen som jeg siden fikk erfare selv i praksis. Etter opplevelsen i fjor sommer er jeg glad jeg ikke er like uvitende om dette lenger :lol: Hadde jeg da bare hatt to paraplydregger ombord som tidligere hadde jeg ikke fått feste.

Link to post
Share on other sites

den er god. Går for din versjon med 7,5 kg og 8mm 5m Suzuki. Takk for hjelpa!

 

Bruker nå 7,5 kg på Slagskibet med vekt 2,6tonn og 25 fot. Schvære saker trenger schvære dregger :lol: Har ikke prøvd den ordentlig enda men jeg merket meg en ting i Horten hvor den

bare ble sluppet rett ned at den hadde gravd seg halvveis bare av sin egen vekt.

Link to post
Share on other sites

Mna, jeg har nå lest denne lange strengen, og oppfatter vel at Bruce-menigheten ikke leker i samme sandkassa som paraply-menigheten... :boxing:

 

Men, jeg har en rimelig brucekopi (Biltema) og benytter en paraplydregg som daumann (ikke utslått). Knallfin kombinasjon!

 

Og, den beste paraplydreggen har jeg kjøpt hos Roger (Malfix)!! Den virker hver gang! Vekta er ikke stor, så man trenger ikke være i slekt med Arnold S. og man kan slippe den ut / ta den inn så ofte man har lyst. Og, lysten kan stige etterhvert:

 

Dreggen har en vekt på ca 100 gram (0,1 kg) og hver gang den slippes ned kan man ta en ankerdram! Skål for paraplydreggen!! :drink: Og én gang til :drink:

Link to post
Share on other sites

Heftig og interessant diskusjon!

 

Vel har selv brukt paraplydregg i mange år. Den satte seg alltid veldig godt fast. Har nå kjøpt større båt, og tenkte jeg skulle stikke på Biltema og kjøpe en ny og større paraply dregg. Da fikk jeg sjokk!! Makan til elendige greier. Selve skålene er smalere, de er ikke skåler men rette "teltpinner" Den gamle dreggen hadde brede bananformede dype skåler. Hvis noen har brukt BT dreggen skjønner jeg godt at dette ikke fester. Styr lang unna.

 

Derimot har jeg stor tro på at en paraplydregg av sikkelig kvalitet og med det "rette design" finner bra feste under de fleste forhold.

 

Alikevel vil jeg for sikkerhets skyld og etter å ha fulgt flere diskusjoner her på forumet kjøpe et annet anker til min 23 fots cruiser. Tenkte å gå for en Bruce-kopi fra BT. Jeg ser av bilder at det er 2 hull i et bruce anker. Brukes disse hullene på samme måte som en paraply dregg? Nedre hull til feste av kjetting og hullet i enden av armen til feste av ståltråd/kjetting?

 

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Slå denne da...!! Jeg må jo være unik, dersom man skal ta til seg alle ytringer i denne tråden.

 

Har hatt båt i 22 år. Har hatt paraplydregg i 20 av disse 22 årene. Har ligget langs hele kysten fra Mandal til Gøteborg med paraplydregg. Ja til og med i skagen og på Læsø. Har våknet med 1/2 meter bølger og 10 m/s rett i hekken flere ganger.

Har paraplydreggen sluppet ? Nei.. Paraplydreggen var på 12 kilo. Byttet båt, denne med 10kg Bruce. Med denne har jeg allerede opplevd å miste feste 2 ganger. Og det på samme plass som jeg lå med paraplydreggen. I flg meninger lenger oppe i denne tråden skulle ju en 10kg. Bruce holde mye bedre enn 12kg. paraply.....

Svein H

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...