Jump to content

Paraply dregg


Seeker

Recommended Posts

Jeg har hittill bare hatt Paraplydregg, og ikke opplevd at den har sluppet når den først har fått tak (men det har hendt at det måtte mer enn ett forsøk til før den satt da). Forrige båt var det Dregg m. Kjetting. Nå har det vært Dregg + Daumann (men uten kjetting). Begge båter under 2 tonn.

 

Har til tross for OK erfaring nå skaffet meg en BT Bruce Kopi pga denne tråden , men lurer på en ting :

 

Paraplydreggen var det bare å lempe over bord, kjøre ut ankerline, stramme opp, så tok den tak, den kunne på en måte ikke 'lande feil'.

 

Men hva skjer hvis ett Bruce type anker havner 'på ryggen' eller på siden ? Er det konstruert slik at det ikke er mulig (det ser jo ikke slik ut). Er det noen spesiell teknikk når man setter slikt anker, for å sikre at det havner riktig vei på bunn?

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En ny sommerferie er over og igjen fikk jeg erfare den STORE forskjellen mellom paraplydregg og Brucekopi på sandbunn. Det ble skrevet av noen tidligere her i tråden at man på godværsturer mellom holmer og skjær så var paraplydreggen god nok. Vel vi dro på flere slike godværsturer mellom holmer og skjær i sommer vi - mange ganger - for makan til godværssommer på nordvestlandet...... :flag:

 

På den ene godværsturen blåste det imidlertid opp en del. Det var langt fra noe kuling, men ganske frisk bris. Det var imidlertid flott vær og varmt så familien ville ikke hjem på en god stund enda. På grunn av fjære sjø og for lite dybde i le (svær tarebanke i vannskorpa) ble båten liggende delvis utsatt for noen moderate/små bølger (ca 0,5 m) i tillegg til vinden som dro i båten. Båten lå på svai da vi brukte gummibåten til å gå i land. Paraplydreggen klarte overhode ikke holde båten i denne situasjonen. Det var en betydelig tankevekker med tanke på hvor moderat det blåste og hvor moderat bølgene var! Det var ren sandbunn og 3 til 4 m dypt på stedet og jeg har 5 m kjetting foran dreggen. Ingen daumann altså, men tross alt 5 m ganske grov kjetting kjetting.

 

Dreggen har jeg fordi jeg dessverre ikke får plass til Bruce (eller lignende) i ankerkassen under framdekket på min SP 655 (22"). I ankerkassen bak i båten har jeg imidlertid plass til en Brucekopi og denne måtte jeg legge ut (og ta med tauet fram og fortøye framme) ved denne anledning som ved noen anledninger (på sandbunn og leirebunn) tidligere. Første eier av båten som hadde den kun en sommer, monterte paraplydregger både foran og bak, men jeg skiftet altså ut til Brucekopi bak etter å ha lest et par tråder om dregg og anker på denne siden.

 

Men tilbake til paraplydreggen som fremdeles også blir brukt av meg på "blikkstille" dager eller om jeg vet/ser at bunnforholdene er ok for dreggen (steinbunn, mye tang etc). Siden jeg ikke får plass til annet enn paraplydregg foran i min 655 er det jo tross alt mest praktisk å bruke denne ved oppankring på svai når vind/vær og bunnforhold tillater. Helt på slutten av ferien brukte jeg igjen paraplydreggen ved oppankring. Denne gang skulle jeg ankre opp i noen flekker med tang og tare innimellom sandbunnen utenfor en av våre favirittstrender. Det var relativt lite vind og bølger, men jeg ville jo selvsagt bakke litt forsiktig med motoren for å sette dreggen litt i tangen. Men..... JØSS, her var det jo ikke bare dårlig feste, etter et beskjedent rykk i dreggtauet som om det var antydning til feste i en tang-/tareklase var det deretter bare NULL feste :nono: Forklaringen på det var skremmende - hele dreggen var gått tvers av der den er på det smaleste, rett over kransen med klørne :eek: Blir nok likevel nødt til å putte en ny paraplydregg i kassen framme da det ikke er plass til noe annet. Hvor gammel dreggen var....? = ca 5 år.

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med på denne tråden tidligere, men uten å selv delta i debatten. Har tidligere kun erfaring med paraplydregg på båt (10 kg på siste) og har faktisk vært fornøyd med dette. Sjeldent opplevd å miste feste.

 

Så skjedde det en episode i helgen, som fikk meg til på nytt å tenke på diskusjonen som pågår her på båtplassen. Min "nye" båt for sesongen, er utstyrt med 10 kg bruce-kopi. La til havn ved siden av flere andre båter, bl.a. en noe mindre seilbåt på min styrbord side. I løpet av natten blåste det opp til ca 12 m/s og vinden dreide slik at vi ble liggende med bredsiden mot. Det var STORE krefter i gang denne natten, det kan jeg skrive opp. Knaket i fortøyningene. Søvnløs natt ble det p.g.a. bølgesmellene i skutesida. Fortøyningen holdt og om morgenen kunne jeg registrere at ankeret ikke hadde gitt seg en millimeter. Da var jeg ganske imponert. Dette ble kommentert av skipper på nabobåten, han i seilbåten på le side. Hadde hatt problemer med ankerfeste sa han, lurte på hva jeg hadde ankret med.

 

Så skulle han ut da, før alle andre. Ble en masse ball. 1-2 andre båter mistet feste som følge av dette. Skipperen kom seg til slutt løs og dro i ankertauet. Og hva var i andre enden :confused: En diger paraplydregg :lol::lol::lol:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lå tidlig i juli mellom store og lille Tjälleskjær på Koster.

Dette var min første overnatting med "ILA Bruce 10 kg" etter at jeg hadde byttet ut et 15 kilo Engbo.

Vi kom inn i den meget trange og grunne bukta litt sent på dagen, og fant umiddelbart plass helt innerst, hvor dybden faktisk ikke er mer enn en drøy meter.

Det var rel. stille men ganske kraftige kast fra S,SV. Med litt lite plass mot nabobåten i le, fikk jeg lagt ankeret så langt mot lo jeg turde gå og hadde da en rel. god avstand til sidebåten i le.

 

Lå fint hele natta, men neste dag frisknet det på en del og sidekreftene var nok til at ankerlina (blytau) stod stramt som en fiolinstreng til tider.

Ettersom vannet holdt opp mot 19 grader tok jeg på meg dykkermaska for å sjekke festet.

 

I samme veiva sjekket jeg en del av de 10 -12 andre båtene som lå i bukta.

Konklusjon:

- Eget Bruce anker lå dypt begravet i løs mudder på 1,5 meters dyp. Tipper det hadde gravd seg en meter ned i søla, da jeg ikke kjente antydning til ankeret med hendene nede i mudderet til albuen.

- Fem seks av de andre båtene hadde også Bruce. Disse båtene lå litt dypere og ankret opp på en litt fastere bunn. Dybde ca 2,3 m. Felles for disse var at Bruce satt godt nedi, med topp-eggen såvidt synlig og helt korekt vinklet.

- En av båtene hadde paraply dregg. Dette lå slik at det ene beinet var helt nedi, to bein lå paralelt på bunn og bremset sannsynligvis det ene beinets kraft vektor nedover. Siste bein stak da (selvf.) rett opp. Med vind fra nord tror jeg ikke dette ville holdt mange kilo.

- En av båtene hadde Engbo. Dette lå med bladene rett til værs! Skipper ville antagelig kunne trekke dette rett inn for hånd. Både han og nabobåtene kan takke lykken for at vinden hadde holdt seg på Sør siste døgnet.

Mitt dykk bekreftet mitt inntrykk av disse ankrene:

* Bruce legger seg riktig nesten uansett, og gir generelt god holdekraft.

* Paraply anker er avhengig av fysiske hindre for å feste godt. Liten "flate" i løse bunnforhold begrenser holdekraften.

* Engbo kan legge seg feil, og gir da ingen kraft overhodet. Stor "flate" burde imidlertid gi meget god holdekraft hvis den først begynner å grave seg ned.

 

Så er det jo ofte slik at det blåser og det kan være strøm ved oppankring. Frua i baugen krever sitt, og spretter ikke i land om avstanden er for stor eller bratt. Dette gjør at man får kun en sjanse til å ankre opp, hvis man skal unngå masse stress og styr.

Her mener jeg Bruce ankeret er en nær "fail safe" konstruksjon, selvom jeg nok tror Engbo gir enda bedre feste i mudder, OM den settes riktig.

 

Lå forresten ved siden av en diger Nimbus ute på Store Gåsøy (Väderøyene) i Juli/Aug. Lå i et meget trangt sund som i tillegg var nokså dybt, sikkert en 13 - 16 meter. Slapp Brucen litt sent og fikk for skarp vinkel til at jeg kunne forvente feste. Gjorde da som Nimbusen, svømte over med et akterfeste til land, og strammet dette på natten.

Kom i snakk med denne Nimbus fyren som mer eller mindre bodde i båten hele sommeren. Han hadde faktisk et ENGBO Anker, men hadde modifisert det. I flg. hamselv, var bladene på Engbo ikke skarpe nok, slik at de ikke alltid stakk seg ned i bunn. Han hadde derfor sveiset på en ekstra "spiss" eller no' på hver av flyndrene. Dét mente han, gjorde underverker.

 

Mange veier til Rom.

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Tidligere i sommer la jeg til på et populært sted i nærheten av Tjøme. La meg ved siden av en trebåt. Båten var mennesketom, lå skeivt, slakt ankertau og lensepumpen gikk med jevne mellomrom. Det nyeste på båten var navneskiltene.

Etter et par passerende båter med gedigne hekkbølger og banking i brygga av trebåten bestemte vi oss for å dra opp ankeret til trebåten og flytte det lenger ut med ei jolle.

 

Sånn så det ut.

Posted Image

 

Jeg spanderte en sjakkel til den "skarpe enden" også.

Link to post
Share on other sites

I en annen tråd på dette utmerkete forum vil du finne en klar advarsel fra kompetent juridisk hold hva angår å "hjelpe" andre fra å få skade på sin båt! Du utsetter deg selv for mange problemer og mulige økonomiske konsekvenser ved at du tar deg til rette på denne måten! :yesnod:

 

Tror du jeg fleiper? :nonod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Da begynner jeg å forstå hvorfor folk er negative til paraplydreggen :lol:

:cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Da begynner jeg å forstå hvorfor folk er negative til paraplydreggen :lol:

:cheers:

:lol: he-he, ja...... hmmm, men nå hadde ikke jeg min festet på denne måten jeg da og den brakk tvers av :crazy: Neste gang jeg er i feriehuset skal jeg ta bilde av stammen/stokken (det er alt som er igjen) og bruddflaten på denne.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...