Jump to content

Båtplass, for et styr ...


morten37

Recommended Posts

Båtplasser må være en gunstig investering (bortsett fra for oss som virkelig HAR båt i båsen).

Hverken formue eller inntekt dukker opp i selvangivelsen. Ingen forsikring.

 

Er det kanskje en del svarte penger ute og går her? :rolleyes:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ser ut som at verdien av båtplass ikke er å anse, skattemessig, som formue. Utleie av båtplass ikke er å anse som inntekt, skattemessig og (normal) utleie av båt heller ikke er å anse som inntekt, skattemessig:

 

http://www.skatteetaten.no/Templates/Binde...;epslanguage=NO

 

Så alt i alt et aldri så lite "smutthull" i loven for oss stakkarer som er så nedtynget i skatter og avgifter i dette forferdelige landet?

 

ps

fylte bensin i Vaduz, Lichtenstein på lørdag og der koster diesel til bilen overkant av ti kroner. Lichtenstein er jo ellers ikke å anse som det landet man tenker på som har høye skatter og avgifter?

ds

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ser ut som at verdien av båtplass ikke er å anse, skattemessig, som formue.

 

Hvor har du det fra?

 

Kjøper du en båtplass til feks 400', mener du at ligningsverdi = 0? Dvs tryller bort opptil 4-5000 i formuesskatt....årlig?

 

Eller kanskje vi kan høre med Contraband hvordan han behandler dette.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvor har du det fra?

 

Kjøper du en båtplass til feks 400', mener du at ligningsverdi = 0? Dvs tryller bort opptil 4-5000 i formuesskatt....årlig?

 

Jeg har vel heller snudd problemstillingen rundt og ikke funnet noe sted hvor det kan henvises til at verdien skal oppgis. Er det noen som finner henvisning til et sted hvor det står så bøyer jeg meg selvfølgelig for det! :yesnod:

 

Forøvrig så er vel alt som har med fast eiendom å gjøre en fin måte å "trylle bort" formue og tildels inntekt (utleie) og skatt på denne.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hmm.. :headbang:

 

Min far forsøkte å ringe kr.sand havnevesen i dag for å høre om de hadde funnet ut noe mer om båtplass til han..

Han fikk et svar som for meg virket direkte ufint.. "da hadde vi vel kontaktet deg vel"...

Han lurte videre på hva nummer han var i køen, men det hadde dem ikke noe oversikt over..

 

lurer på hvem vi må bestikke her i byen for å få seg plass til en 30 foter... :confused:

 

Han har jo bare ventet på plass i 18 år ca.. og like trøbblete hvert år.. :headbang:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Han lurte videre på hva nummer han var i køen, men det hadde dem ikke noe oversikt over..

 

Jeg pleier å få svar på det, men som regel er jeg lenger bak på våren enn på høsten :crazy: Står på bytteliste så det er ingen krise, men hadde vært ok med konvertering til annen båt mer reellt mulig..

 

Lurer ellers på om en navngitt båtforretning her i byen (Krsand) har fått leie båtplass i Hånesbukta, de har hatt annonse om dette!..........såvidt meg bekjent er slikt "privat" leie forbudt - alt må gå gjennom Krsand kommune..

Link to post
Share on other sites

Hmm.. :headbang:

 

lurer på hvem vi må bestikke her i byen for å få seg plass til en 30 foter... :confused:

 

Han har jo bare ventet på plass i 18 år ca.. og like trøbblete hvert år.. :headbang:

Jeg skal ikke forsvare noen byråkrater borte hos dere, men er det lang venteliste så er det lite de kan gjøre med det. Det samme gjelder i de fleste båtforeninger i pressområder, og hos oss blir det ikke ledig selv om noen båtplasseiere dør. Kommunen har klausul om at båtplass kan arves av rett nedstigende familie. Det blir kun ledige plasser når noen uten barn dør! Ventingen er derfor bare å glemme, det som gjelder er å påvirke kommunen til å bygge ut flere plasser,eller skaffe seg båtplass v/private anlegg. Det er selvfølgelig synd og ille for de som ønsker seg plass.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Endelig, etter 17 års venting har Søgne fått flere båtplasser. Kommunen markerer dette ved å gå for prisrekord på Sørlandet.

 

Leien for 2008 er foreslått til 9925 kroner for 3,0-metersplass, 11.575 kroner for 3,5 meter og 13.238 for 4,0 meter.

Svarfristen har nå gått ut og kun halvparten av de som ble tilbudt båtplass har takket ja.

Nå vil hytteeiere bli tilbudt resten av plassene, hvilket sannsynligvis betyr at de er tapt for lokalbefolkningen for alltid.

Link to post
Share on other sites

Eg sitter for tiden å prøver å finne plass i Bergen, har vert i kontakt med mangen foreninger og private utleiere. Det er ingen plasser å oppdrive.

Planen var å kjøpe båt og bu i denne til høsten. Den planen ser ut til å gå i dass. Så da blir det vel en leilighet da :(

 

Hvis det er noen her som veit om båtplasser i Bergensområdet , ta kontakt så blir eg veldig taknemlig. blir en ca 37 fot seilbåt. Hvis en klarer å få båtplass.

Redigert av truls8 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må si at jeg føler meg heldig som kan fortøye

på egen eiendom uten en krone i leie utgifter, når jeg

leser her hva folk må betale for en plass

 

Sitter også heldigvis i samme situasjon, egen kai på husveggen og god plass. Sjokkerende å se prisene rundt om i landet.

Link to post
Share on other sites

Prisene vil nok kunne svinge fremover, men over tid må man regne med at det bare blir dyrere og dyrere.

En av de som sa neitakk til det nye bryggeanlegget jeg refererer til over sier han har stått på venteliste siden 1986.

Det betyr at han også sa nei til den havna som ble bygget på begynnelsen av 90 tallet, muligens pga for høy pris..

Idag fremstår disse plassene som billige, men er selvsagt ikke tilgjengelige.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svarfristen har nå gått ut og kun halvparten av de som ble tilbudt båtplass har takket ja.

Nå vil hytteeiere bli tilbudt resten av plassene, hvilket sannsynligvis betyr at de er tapt for lokalbefolkningen for alltid.

Tok en tur forbi det nye anlegget idag, begynner å fylles opp til tross for priser som "ingen vil betale"...

 

ny_havn_solta.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Som helt ny båt eier av en 20 fots. tung seilbåt i 2010 ble det veldig vanskelig og finne båtplass, og måtte bare ta det jeg fikk tak i. Dette var et brygge anlegg med veldig mye strømninger i vannet. Jeg fant det rett ut, umulig og legge til i plassen min. Fersk som jeg var, med tung båt og 5hesters påhenger + mye strøm. Ble til at jeg brukte båten kun 1 dag. Og fikk helt avsmak p.g.a dette. Nå står det en billig 15 foter på tilhenger i hagen min :)

Link to post
Share on other sites

Ikke rart det er lang venteliste. Var og prøvde en båt her for leden. Båteier som skulle selge hadde kjøpt seg hytte og båtplass ved hytta. Den gamle båtplassen ved hjemmet trengte han ikke lengre. Men å si den fra seg, nei det gjorde han aldri.. Det var så billig så. Med den holdningen går det ikke akkurat raskere i køen etter båtplass..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...