Jump to content

Båt til 12 mill. sank


yevensen

Recommended Posts

kjenner til et tilfelle på bohuslän kysten hvor to båter med 2 forskjellig Garmin kartplottere falt ut av satelittkontakten samtidig.

For å fortsette å spore av tråden: Satt å fulgte med på AISen over fiskerihavna på jobb for en tid siden. 8-9 båter (både fiskebåter og andre) lå fortøyd innen et lite område. Over litt tid (et par timer) har alle båtene flyttet seg litt rundtomkring kanskje opp til 7-8 meter fra der de virkelig er. Posisjonen plottes jevnlig og det markeres med et sort punkt slik at der båten virkelig ligger blir et sort område på et par meter i diameter (mange nok sorte punkt til at området blir sort) mens der bare er et og annet punkt i områdene som har 7-8 meters avvik. Og så kommer poenget: Alle AIS sendere baserer seg på GPS posisjon og en enkelt av disse fiskebåtene flyttet seg over 200 meter (så ut som om den hadde lagt seg på en annen kai men jeg så den i webkamera og den hadde ikke flyttet seg) og der lå den i bortimot 10 minutt før AISen indikerte at den var tilbake der den virkelig var. Dette var en av de nyeste og best utstyrte fiskebåtene i landet så det burde ikke være noe billigutstyr de har ombord... Stole 100% på GPSen nix, njet og nei :smash::smash::smash: Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

nei, at pekeren på kartplotter / symbolet som viser din båt samsvarer med virkelig posisjon i forhold til kartet.

Og da trenger en å sette offset, en trenger kompass og allerhelst dgps. Men så er det normalt ikke nødvendig å ha det så nøyaktig for en lystbåt da.

Når en går mellom to holmer så holder det at en vet hvilken side en skal holde til. Kartet kan en stole på, egen posisjonen i kartet skal en derimot ikke stole på.

 

Dette var en av de nyeste og best utstyrte fiskebåtene i landet så det burde ikke være voe billigutstyr de har ombord... Stole 100% på GPSen nix, njet og nei :smash::smash::smash:

Den har neppe dgps... Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mer info inkl bilder på NSSR

 

Ser ut til at teorien om at båt med rett aksel som går på grunn fort får stort hull i bunnen når propellen slår opp stemmer her også. En av de store svakhetene ved akselinstallasjon mener jeg. Konsekvensene av en grunnstøting blir så veldig store - selv om det bare er propellen som er nedi.

 

VP's IPS system har en fordel her ved at drevet blir slått av ved grunnstøting. Men det fås ennå ikke til så store båter som dette, men det snakkes om en IPS generasjon 2 til D9 motorene.

Link to post
Share on other sites

Sakset fra NSSR:

 

Årsaken til den fatale lekkasjen var at den ene hovedakslingen med propell brutalt var trukket rett ut av gearkassen og gjennom skroget der den etterlot seg et fotballstort hull.

 

Bilde

 

Båten var uten en skramme bortsett fra det

fotballstore hullet etter at akselen var

trukket rett ut av skroget. Her er hullet

tettet med en oppblåst fender.

(Foto: RS "Odd Godager" © Redningsselskapet)

 

Når jeg leser teksten og ser på bildet, så synes jeg det åpner for nye spekulasjoner. Har båten i hele tatt har vært på grunn? Virker som aksel/kobling/gearflens ha røket og rett og slett ha blitt dratt ut av båten sammen med hylsa. Kan antatt grunnstøting ha vært et forsøk på å berge skuta fra å synke ved å sette den på grunn? Har vi i så fall sett resultatet av fatal mekanisk svikt, riktig bruk av elektronisk kart og godt sjømannskap?

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

En av de store svakhetene ved akselinstallasjon mener jeg. Konsekvensene av en grunnstøting blir så veldig store - selv om det bare er propellen som er nedi.

Å, jeg har nå sett gapende hull i havarerte båter, hvor det åpenbart skulle ha stått ett drev. :lol:

 

Hadde heller ikke følt meg trygg på IPS. Har noen sett IPS bli slått vekk, uten at det oppstår lekasje ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Den har neppe dgps...

Den norske fiskeflåten består uten sammenligning av topputstyrte båter både når det gjelder navigasjon og leteutstyr.

DGPS og 32" kartmaskiner har vært en selvfølge ombord siden før menigmann visste hva det var for noe.

En fisker jeg kjenner ville prøve noe annet for en periode og fikk hyre på den nyeste og best utstyrte AHTS'en i den norske supplyflåten. Etter et par turer var han tilbake på fiskeri igjen og jeg spurte om ikke supplyen var noe for han. Jo det var forsåvidt greit var svaret men han var redd for å bli akterutseilt på utstyrssiden!

Den store forskjellen ligger i at fiskeflåten hele tiden bytter til det nyeste og beste som til en hver tid finnes i markedet mens handelsflåten beholder utstyret til båten blir spiker. (Lett forenklet)

Til nøyaktige posisjoneringsjobber som f. eks. riggmove hyres det inn eksterne navigasjonsselskaper som Fugro Geoteam. Disse har utstyr med flere faste sendere som korreksjon til GPS-systemet og opererer med en sinnsyk nøyaktighet.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Har båten i hele tatt har vært på grunn? Virker som aksel/kobling/gearflens ha røket og rett og slett ha blitt dratt ut av båten sammen med hylsa. Kan antatt grunnstøting ha vært et forsøk på å berge skuta fra å synke ved å sette den på grunn? Har vi i så fall sett resultatet av fatal mekanisk svikt, riktig bruk av elektronisk kart og godt sjømannskap?

 

Et betimelig spørsmål kan det virke som.

Link to post
Share on other sites

Kan antatt grunnstøting ha vært et forsøk på å berge skuta fra å synke ved å sette den på grunn? Har vi i så fall sett resultatet av fatal mekanisk svikt, riktig bruk av elektronisk kart og godt sjømannskap?

Hææ !!! Det kan da umulig stemme !

De er jo allerede idiotforklart både av Ingvar Johnsen i NSSR og her på Båtplassen ! :lol:

Vel, uansett hadde de ihvertfall altfor fin og stor dyr båt, så det var nok tilpass uansett. :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Har vi i så fall sett resultatet av fatal mekanisk svikt, riktig bruk av elektronisk kart og godt sjømannskap?

 

 

 

Det kan jo ha mye formodning for seg, det. Det var jo en fabrikkny båt. Feil og mangler har jo en litt utidig tendens til å dukke opp ganske raskt etter første gangs sjøsetting, ikke? Vi kan selvfølgelig vente til vi får se bilder av aksling, hylse og propell, for å se om der er skader forenlige med grunnstøting; men vi kan jo allerede nå spekulere i om de kanskje har hatt nærkontakt med annet enn bunn --- herreløst tauverk, f. eks.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

...........men vi kan jo allerede nå spekulere i om de kanskje har hatt nærkontakt med annet enn bunn --- herreløst tauverk, f. eks.

Det har blitt fremsatt mye kritikk mot de som har tillat seg å spekulere om årsak til grunnstøting og disse spekulasjonene har jo stort sett talt mot kapteins/styrmanns/reders kompetanse og IQ osv.

 

Når det nå fremsettes spekulasjoner som taler for at samme person har utvist godt sjømannskap og at det hele skyldes tekniske "malfunctions" som kan skje hvem som helst så regner jeg med at de samme personer kommer med nye innlegg for å gi uttrykk for sin vrede over at noen er så satans frekke å fremsette denslags uhyrlige påstander? :rolleyes:

 

ps

Jeg har overhodet ikke noen personlig glede, eller utbytte, av å se at et splitter nytt fartøy totalforliser på denne måten. Min kjønnsdrift (og evne) er fortsatt i tilstrekkelig grad til stede, om noen år kan dette stille seg annerledes!

ds

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

ps

Jeg har overhodet ikke noen personlig glede, eller utbytte, av å se at et splitter nytt fartøy totalforliser på denne måten. Min kjønnsdrift (og evne) er fortsatt i tilstrekkelig grad til stede, om noen år kan dette stille seg annerledes!

:yesnod::yesnod::yesnod::wink:
Link to post
Share on other sites

Den har neppe dgps...

Siden AIS ikke har noen primærnavigasjonfunksjon har den neppe DGPS. Det merkelige er at kun denne ene båten flyttet seg så dramatisk, resten lå inenfor noen få meter avvik.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I følge Agderposten som har intervjuet Oskar Omland på redningsskøyta Odd Godager, gikk båten faktisk på grunn på et undervannsskjær nær Jerken. Omland sier videre at det er svært urent farvann her og at de ikke anbefaler noen å kjøre inn der uten lokalkunnskap.

 

Av NSSR sine sider kan det videre virke som om den ene av de to fritthengende akslene har blitt dratt av girflensen i sammenstøtet og etterlatt seg et gapende hull da aksel og akselflens forsvant ut bak. Båten gikk klar av skjæret, akselen gjorde det ikke. Båten har så vidt kysset grunnen sier redningsselskapets dykker, men så vidt var tydeligvis nok til å røske med seg en fritthengende aksel/propell.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser teksten og ser på bildet, så synes jeg det åpner for nye spekulasjoner. Har båten i hele tatt har vært på grunn? Virker som aksel/kobling/gearflens ha røket og rett og slett ha blitt dratt ut av båten sammen med hylsa. Kan antatt grunnstøting ha vært et forsøk på å berge skuta fra å synke ved å sette den på grunn? Har vi i så fall sett resultatet av fatal mekanisk svikt, riktig bruk av elektronisk kart og godt sjømannskap?

Nei nå må du ikke komme her og ødelegge for oss. Her har jeg og mange flere skålt og oiet oss over all den dårlige sjømannskapet som alle eiere av båter over ca. 40 føtter har og så kommer du og mener noe annet.

Har du ikke sett at det er opplest og vedtatt her på forumet at båten gikk på grunn fordi skipsføreren ikke hadde den ringeste peiling på navigering og ikke kunne lese hverken kart eller kartplotter. Fort kjørte han visstnok også. Og han har tilogmed kysset bunnen.

Spar oss for slike avvikende meninger som du har.

 

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skrogjennomføringene for akslingene på Fairline har en flens som er ca 30mm større i diameter enn hullet i skroget, denne flensen blir klemt mot skroget fra innsiden, flensen har også tre eller fire ører for boltene som går gjennom skroget og holder fast gjennomføringen.

 

Dersom akslingen blir trukket kraftig bakover med flensen hengende på akslingen er ett sannsynlig scenario at hele skroggjennomføringen blir dratt ut gjennom bunnen slik vi ser på bildet fra NSSR.

 

Det svakeste leddet i drivlinjen ved trekk i akselen er en fleksibel kobling fra R&D marine som sitter mellom gear og klemflens.

 

Her er en link til den type fleksibel kobling de bruker.

 

Basert på bildet til NSSR har den fleksible koblingen delt seg og akslingen og klemflensen er trukket bakover og gjennom bunnen av båten.

 

Mekanisk svikt i klemflens eller fleksibel kobling ville trolig ikke klart å dra pakkboksen gjennom skroget slik bildet viser.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Siden AIS ikke har noen primærnavigasjonfunksjon har den neppe DGPS. Det merkelige er at kun denne ene båten flyttet seg så dramatisk, resten lå inenfor noen få meter avvik.

En ais skal benytte gpsen ombord for posisjon, ikke den interne gpsen som følger med. Er den eksterne utstyrt med dgps vil dette også bli nøyaktigheten på ais posisjonen, vel og merke sendes disse data sjelden på en båt som ligger i ro (denne gjør jo tydeligvis ikke det :lol:)

Det er nok dårlig gps ombord på denne, kabel eller noe...

 

Nok avsporing for denne gangen :wink:

Link to post
Share on other sites

Står i fevennen i dag at en i Arendal har anmeldt føreren av båten til politiet da de angivelig laget slik hekksjø i havneområdet at båten hans ble skadet.

Dersom akslingen blir trukket kraftig bakover med flensen hengende på akslingen er ett sannsynlig scenario at hele skroggjennomføringen blir dratt ut gjennom bunnen slik vi ser på bildet fra NSSR.

 

Mekanisk svikt i klemflens eller fleksibel kobling ville trolig ikke klart å dra pakkboksen gjennom skroget slik bildet viser.

Da dukker det opp flere og flere indikasjoner på at man har kjørt fort, slått nedi et skjær med propellen med en slik kraft at man mistet både aksel og propell.

 

Da gjenstår det bare å synse om hvorfor båten befant seg ver Jerkholmen og ikke i leia. Er det lov å synse litt om dette uten at noen blir irriterte? :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...