Jump to content

Hekksjøenes forbannelse


Skipper Worse

Recommended Posts

Det var så megen knuragtighet omkring hekksjøenes mange forbandelser i fjor, at det nå -- som sesongen er godt i gang -- synes å være på tide å dra opp en egen tråd dedikert til rapportering om dette, for mange uønskete, naturfenomen.

 

Årets første hekksjørapport kommer her:

 

Hangarskibet var på utflukt i går, en tur rundt Djeveløya (kalles Askøy av de innfødte). På returen, i mer hjemlige traktern, nemlig i Vatlestraumen innen synsvidde av Rocknes-bøyen, fikk Hangarskibets fører og mannskap oppleve et foruroligende syn. Like siden byfjorden, under Djeveløybrua, hadde vi følge av en Viksund 310 St Cruz. Denne lå aktenfor og til babord for oss, ca. kl. 8 sånn omtrent. Der lå han konstant, i samme hastighet som oss, og forut for våre hekksjøer. Jeg antok at det var nettopp derfor han valgte sin relative posisjon. Vi lå begge og giret i hekkbølgene etter en hurtiggående skyssbåt som gikk forut, så oppmerksomhet på hekksjøer var det i alle fall hos begge. Men ikke nok.

 

Jeg regnet altså med at Viksund-skipperen hadde full kontroll på sin egen posisjon i forhold til mine hekksjøer, og at han ville ta nødvendig korrektiv aksjon når vi kom så langt som til at han uansett måtte få føling med dem. Men -- assumption is the mother of all fuck-ups, som de sier på nynorsk.

 

Da jeg etter hvert tørnet mot babord for å sikte meg inn på det videre løp sørover forbi Rocknes-bøyen og mot Grimstadfjorden, var vi rimelig tett opp til land, kanskje tjue-tretti meter. Med Viksund-cruiseren på samme plass som før, men enda tettere mot land, etter at han vikte til BB om en motgående NB 840. (Jeg måtte ta en litt trangere sving enn planlagt, for å slippe å gå rett forenom baugen på en seiler som kom imot midt i leden).

 

Mot steilt berg har ikke hekksjøene mange steder å gjøre av seg, til å bli av med sin energi, og det var nummeret før det ble en mayday relay av det. Hekksjøene tårnet seg opp mot berget og ble betydelig større/dypere enn før. Skipperen på Viksund-cruiseren så ikke hva som skjedde før han var midt oppe i det, enda tettere til bergveggen enn vi var, og han pådro seg en vanvittig giring der baugen tok peiling omtrent rett på fjellveggen!! Han dro straks av, og fikk selvsagt neste bølge rett i hekken så båten skvatt rundt som en ball på opprørt hav. Ikke et pent skue.

 

Jeg regner med at han fikk seg et støkk. Det gjorde i alle fall vi som bivånte hendelsen. Å se en så vidt stor båt som denne Viksund-cruiseren bli satt helt ut av hekksjøene -- som ikke er all verdens store egentlig, i tjue knop, gjorde absolutt inntrykk. Tydeligvis et tilsvarende inntrykk på Viksund-skipperen, for han la seg deretter rett aktenom oss og tok seg god tid til å vurdere før han krysset hekksjøene igjen da våre veier skilte lag. Da ble det mye mindre giring.

 

Moralen? Tja. Worse skal nå efter hvert begynne å vise mer omsorg for sine aktenfor seilende; foruten å styre til minst mulig sjenanse for motgående fartøier. Det blir litt av en jobb, det.

 

 

 

Omtrentlige posisjoner da hekkbølgen tok kontroll -- "X" er Viksund-cuiseren, "H" er selvsagt Hangarskibet:

 

 

 

Bilde

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Moralen? Tja. Worse skal nå efter hvert begynne å vise mer omsorg for sine aktenfor seilende; foruten å styre til minst mulig sjenanse for motgående fartøier. Det blir litt av en jobb, det.

Interessant innlegg, som viser hvor aktsom man må være på sjøen.

 

Jeg regner med at Skipper_Worse for ettertiden er kar for å vise vårt båtfolk den aktpågivenhet, som trenges.

 

God båtsesong til deg Worse.. :flag::flag:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg kan anbefale et par slike motnert på Hangarskibet?

Bilde

Også at QB tar et par timer på nakken din så du også kan vri hodet for å se en anelse bakover :wink:

 

En annen viktig læring av dette - bølger er skumle når de reflekteres ut igjen. Det blir mye energi i vannet innoverbølger møter utoverbølger.

Link to post
Share on other sites

Ikke skjønner jeg hvorfor Viksunden (eller andre) skulle ha 20 knop 10 meter fra land med såpass trafikk, men det er da godt å høre at Hekksjøgeneralen nå skal bruke nyerverved kunnskap til beste for oss som sliter med hekksjøer gjennom hele sesongen. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det er normalt å gå der og ikke noe alt i det i seg selv; med unntak for at man kan bli overrasket over motgående trafikk -- kanskje ikke helt stuerent å gå på BB side i leden, men "alle" gjør det. Det er i alle fall mest hensynsfullt overfor større fartøyer på vei nordover.

 

Hvis noen kan overtale QB til å håndbehandle nakken min, så blir jeg takknemlig; men speil trengs ikke. Jeg holder alltid god utkikk akterover og i alle andre retninger. Men den her hendelsen var ikke akkurat innenfor rammen av det forutsigelige. Ikke dermed sagt at jeg hadde endret kurs om den så var ... i valget mellom to onder ville jeg fortsatt foretrekke å gå godt klar om BB for seilbåten som var nordgående midt i løpet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg kan anbefale et par slike motnert på Hangarskibet?

Bilde

Også at QB tar et par timer på nakken din så du også kan vri hodet for å se en anelse bakover :wink:

 

En annen viktig læring av dette - bølger er skumle når de reflekteres ut igjen. Det blir mye energi i vannet innoverbølger møter utoverbølger.

Er det ikke mye enklere å ha en ung (helst to) blondine foran seg, som kikker bakover? Da slår man to fluer i en smekk. :wink:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Møtte på en (noe som for meg så ut som) en sertifikatpliktig Fairline, noen hundre meter etter "åstedet" i går da jeg var ute på aftentur. Den grov opp en anseelig mengde vått. Og etter han kom en noe mindre flybridgebåt. Vatlestrumen er vel ikke helt stedet for folk som er redd for bølger.

Link to post
Share on other sites

Fint med en slik tråd Skipper W.

 

Årets andre hekkbølge "encounter" for vår del var sist søndag som vanlig var vi på søndags tur til LINE. En flott VIKNES 1030 og en BARRACUDA drar for bi i fin fart, alle som har gangsyn ser at det ligger opptil flere båter langs land, men ikke disse to karene, de drar forbi ca 100 meter ifra og når disse bølgene ankommer TRASS står jeg med beina god plantet på svaberget og har mine 190cm liggende vannrett fra berget og ut til baugen, bølgene slo over beina mine og mitt legeme ble fuktig!

 

Bølgene klarte faktisk og løsne dreggen fra mudderbunnen, måtte bakpå og stramme opp ca 2 meter før jeg fikk feste igjen! Min gamle far var mektig forundret over den totale mangel på hensyn som ble fremvist av de forbi passerende.

Link to post
Share on other sites

Jeg sier til meg selv gang etter gang, år etter år: "ikke lag så mye hekkbølger" - men det er av en eller annen grunn så vanskelig å ta av gasspådraget.

 

I forhold til naturfrembrakte bølger er hekkbølgene små, men forholdet er vel det at når været er bra og fjorden ligger tilnærmet stille, så ønsker det store antallet båtførere som kommer ut på fjorden å oppleve minst mulig bølger.

 

Ser imidlertid at de største skadene sommerstid frembringes av hekkbølgene til de store ferjene som ferdes i Oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

Er man i leden og i fart må man jo regne med litt bølger. På de trangeste plassene kan man jo likevel slakke ned når man ser at det er andre, mindre båter der. Værre er det når det gjelder passeringer forbi steder der folk "ferierer" og ligger fortøyd til land. Der skal man kjøre 5 knop maks. Blir imidlertid stadig minnet på hvor lite hensynfulle (les: idioter) enkelte båtførere er på slike plasser. Det gjelder selv om det kan stå store gule skilter med maks 5 knop på plassen.

 

Er det ikke bedre at man kjører snekkefart og får med seg litt innaskjærs, så kan man heller øke farten på steder der det åpent og lenger avstand til land og holmer. Noen skal liksom ha i pose og sekk - de kjører fort innaskjærs selv om de kunne valgt en mer utaskjærs rute der fart og bølger ikke hadde påvirket andre noe særlig.

Får jo bedre fartsfølelse når man kjører nært land :headbang:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk se en maktdemonstrasjon av hekkbølger ytterst i Førresfjorden sist onsdag, som var litt skremmende. En Princess 45, etter hva jeg kunne se, passerte en åpen 16-17 fots båt som lå stille med tre fiskere ombord på rundt ti meters avstand i beste halvplanerfart! Jeg satt med hjertet i halsen og fulgte med på konsekvensene, men det gikk heldigvis bra for fiskerene. Han passerte også oss, men da på større avstand. Dog uten at dette forhindret en viss ufrivillig omorganisering av løsørehos oss heller :nono: .

 

Er det virkelig slik at jo større båt, desto mindre omtanke for andre?? Selv om jeg kun går i snekkefart så slakker jeg likevel på farten når jeg passerer små åpne båter, kaiakker og denslags som mine beskjedne hekkbølger kan tenkes å skape problemer for. Men jeg har møtt ganske mange av disse førti fot pluss, kritthvite båtene der føreren åpenbart ikke engang har tenkt tanken på at hekkbølgene hans kan skape problemer for andre. Eller kanskje det er slik at de bare flirer av det? Hva vet jeg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg tror det kan være vanskelig å se for seg hvor store hekkbølger man egentlig lager med store båter. For å se hvordan man graver tror jeg nesten man må se seg selv på video for å forstå.

 

Jeg synes alltid det er vanskelig å se hvor store bølger jeg lager - har sett effekten av det en gang da vi hadde en Nidelv 690 og jeg dro opp i plan ut av en havn. Det kom da noen unger i gummibåt rett mot bølgene.

 

Dette med å se bakover som mange skriver tor jeg har begrenset virkning - men ser egentlig ikke hvilken effekt bølgene har. Det er begrenset hvor mye man kan se bakover også - men må jo tross alt holde utkikk fremover også.

 

Å passere noen på 10 meters avstand med en 45 foter er uansett uansvarlig

Link to post
Share on other sites

Har så stor tiltro til mennesker at jeg nekter å tro at noen flirer av å lage vansker for andre.

Saken er vel at det er minst to ulike ståsted for vurdering av situasjonen. Den som motar hekkbølgen har sine tanker, mens den som lager dem har sine. Ikke alltid forenlige tanker og derfor ulike syn.

Når noen ligger å fisker i hovedleia må de regne med hekkbølger, eller? Når noen lager fast båtplass i et traffikert sund må de regne med hekkbølger og fortøye deretter, eller? Ikke lett dette. Har selv tenkt at her må jeg kjøre hensynsfult og sett akterover at jeg slettens ikke har gjort det.

I utgangspunktet tror jeg alle ønsker å gjøre sitt beste, men det er grenser for hensyn en skal ta om andre tar seg til rette i forbindelse med oppankring, fisking og faste fortøyninger.

Link to post
Share on other sites

Når noen ligger å fisker i hovedleia må de regne med hekkbølger, eller?

:yesnod:

Tullingene som ligger og fisker sør for Rocknes-bøyen er jo klasseeksempelet. På det smaleste er det vel kanskje hundre meter eller så? Dette er hoved-leden sørfra til Bergen. Jeg har for lengst sluttet å sette ned farten her. Jeg går selvsagt ikke tett på tullingene, men når de velger å legge seg slik, så må de godta hekksjøer. Både fra meg og fra større fartøyer.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Er vel der fisken er da :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jepp - enig med deg der - og da sier du vel det samme om folk som annlegger båtplasser/ankrer opp i leden også, ell

 

Må si at jeg er blitt mer og mer kjent i nærområdet, men går fortsatt på blemmer. Når jeg går i hovedleden, enten det er Vatlestraumen, kobberleia eller ander steder forutsetter jeg at jeg slipper å tenke på båter som ligger og fisker eller båter som er fortøyd og konsentrerer meg om andre båter i fart.

Andre steder der en ikke er så kjent og som ikke er typisk hovedleden, får en gjerne ikke den hele oversikten før en har passert og da er det for seint å gjøre noe. Ikke alltid lett å vite at det ligger båter fortøyd bak neset eller inne i bukten. Men neste gang husker jeg det :-)

 

Tror, eller er overbevist om at hekkbølgene ofte er noe en båtfører gjerne ville dratt tilbake om mulig når en ser hvilke konsekvenser det kan få for andre. Tror ikke noen med viten og vilje vil påføre andre noe slikt.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, i og for seg, er man i leden -- i drift, for anker eller i anlagt båtplass -- så sier man jo på et vis at man godtar det som kommer av (normale) konsekvenser, hekkbølger og annet. Innenfor rimelighetens grenser, naturligvis. Det er jo ikke slik at du ved å legge deg til å drive i Vatlestraumen, dermed kan "bestemme" at nå skal alle andre gå med maks fem knop...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

. Den som motar hekkbølgen har sine tanker, mens den som lager dem har sine.

det dreier seg om følelser. Som da jeg møtte hurtigbåten i et trangt sund, var for stolt til å gå ned på farten med det resultat at jeg mistet balansen, og kaffekoppen gikk i dørken... skulle ikke forundre meg om skipperen av hurtigbåten snudde seg og tenkte sitt. dri***ekken!

Link to post
Share on other sites

Alle burde tørne om å kjøre sine egne hekkbølger fra tid til annen..

 

Forøvrig:

Seilbåter midt i leia - for motor - hvor ofter har jeg ikke forbannet meg over dette?

 

Rett i ryggen og stivt blikk ved rorpinnen. Kurs som en linjal. Midt i leia. Men også i trange sund. Må si jeg ofte har undret meg over hva som foregår på innsiden hos ovennevnte..

 

Ikke bare motorgutta som har noe å lære.

 

God sommer :cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det kan være vanskelig å se for seg hvor store hekkbølger man egentlig lager med store båter. For å se hvordan man graver tror jeg nesten man må se seg selv på video for å forstå.

Jeg tror det eneste som virkelig forteller en om hekkbølgenes størrelse og effekt, er å oppleve egne bølger fra en liten båt! La noen andre kjøre båten og sett deg selv i jolla og kjenn på det hele når moderskipet dundrer forbi i 35 knop på 30/40 meters avstand!

Video forflater det hele, litt som å se alpin på TV, det går myyyyyyye fortere og er myyyyyye brattere enn det ser ut til! :yesnod:

 

Alle burde tørne om å kjøre sine egne hekkbølger fra tid til annen..

Store hekkbølger er vel laget av store båter og disse "tåler" hekkbølgene på en helt annen måte enn joller og sjekter osv. Dessuten har vel hekkbølgen blitt noe rundere i kantene når du har rukket å sette fra deg cognacglasset og lagt cigaren i en dertil egnet holder og fått snudd båten mot egne bølger? Ta en tur i jolla og opplev "the real thing" . :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...