Jump to content

Hekksjøenes forbannelse


Skipper Worse

Recommended Posts

Hvis du hadde sett effekten på brygger, båter og master som nær slo i hverandre, hadde du kanskje sett det anderledes.

Det hadde jeg helt sikkert. Jeg tror en sak er å se situasjonen på et bilde - noe annet er å føle det på kroppen. Bildet i seg virker ikke dramatisk. Ikke dermed sagt at effekten var dramatisk. At Blanco dermed ber meg dra dit peppern gror (dvs holde meg på Østlandet :wink: ) får være hans problem. Jeg regner med at han har fasitsvaret på hva som er OK og ikke OK i alle situasjoner.

 

Og generelt tror jeg ikke at Baatplassens medlemmer er et noe bedre enn andre når det gjelder å vurdere konsekvensene av egen kjøring. Jeg synes det er vanskelig å vurdere effekten av min båtkjøring på andre. Det er godt mulig jeg har dårligere evne enn andre til å vurdere dette. Jeg har selv noen eksempler på kjøring fra Baatplassens medlemmer som jeg ikke syntes var bra - andre har sikkert eksempler på min kjøring som ikke var bra. Å tro at man er ufeilbarlig tror jeg er feil. Fordelen med Baatplassen er at man forhåpentligvis tenker seg om en ekstra gang før man gjør noe man er i tvil om er bra. Av to årsaker:

1. man har kanskje lært fra diskusjoner som dette

2. man er mer synlig ved at fler vet hvem man er

 

Jeg regner med at Blanco har sagt i fra til den aktuelle båtføreren med Windyen som her er idiotforklart slik at personen har hatt mulighet til å forklare seg. Om ikke er det nok et eksempel på at Baatplassen er i ferd med å utvikles til et sted der man rakker ned på folk man ikke liker. Det er en utvikling jeg tror vi alle bør vurdere nøye om er rett.

Link to post
Share on other sites

det som er problemet med bølgene fra store hurtiggående båter er energien i bølgene.

de virker ikke store men kraften desto større.

 

for noen få år siden innførte svenskene hastighetsbegrensning for katamaranfergene (40 kn) som passer i fjorden der.

energien fra bølgene - som ikke virker så store - viste seg å være så enorm at alt sjølivet/vegetasjon i høyere lag ble ødelagt.

 

kan sammenliknes med en mini tsunami.

 

ute på sjøen merket de ikke stort men når den nådde land så man konsekvensene av den.

 

ergo: store båter lager bølger med stor kraft når de passerer en viss hastighet uansett bølgekarakter.

Link to post
Share on other sites

Og generelt tror jeg ikke at Baatplassens medlemmer er et noe bedre enn andre når det gjelder å vurdere konsekvensene av egen kjøring.

Jo, det tror jeg. Ikke det at "Jeg er medlem av Båtplassen og derfor bedre enn andre" men hekkbølger er jevnlig debattert her og det gjør noe med holdningene våre slik at vi i alle fall vet at noe skjer bak båten. Ikke at vi nødvendigvis gjør noe med det men vi vet i alle fall om det :blush:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at Blanco har sagt i fra til den aktuelle båtføreren med Windyen som her er idiotforklart slik at personen har hatt mulighet til å forklare seg. Om ikke er det nok et eksempel på at Baatplassen er i ferd med å utvikles til et sted der man rakker ned på folk man ikke liker. Det er en utvikling jeg tror vi alle bør vurdere nøye om er rett.

Dette handler vel ikke om folk man ikke liker - men handlinger man ikke liker. Forumets medlemmer er i sin fulle rett til å kritisere dette. Det er vanskelig å skjønne hvorfor man ikke liker "forumets utvikling", men kan akseptere handlinger man ser på bildet. Det er kanskje lettere å skjønne hvis poden i seiljollen var ens eget barn.

 

Båtføreren trenger ikke idiotforklares. Det vil neppe hjelpe om han forklarer seg heller. Det beste var vel om han ble forklart. Det høres også rart ut at skilting med "sakte fart" skal være avgjørende for om dette er et problem eller ikke, ref. innlegg 43.

Link to post
Share on other sites

Dette handler ikke om hvem som gjør hva - men at man publiserer bilder offentlig på en måte der den man kritiserer kan gjenkjennes. Forumet er faktisk oppfentlig, og da mener jeg at den man henger ut i gapestokken har rett til å vite om det og i det minste få mulighet til å uttale seg. Det er samme prinsipp som at leverandører som får negativ kritikk blir tipset om det og får mulighet til å forklare seg. Det handler om respekt for andre etter min mening, og jeg liker ikke den utviklingen der folk henges ut. Jeg ser dette i sammenheng med de som var uheldige med sin nye Fairline 58 og båten gikk ned. Også her ble eierne hengt ut - ikke bare av medlemmer på Baatplassen - men også av NSSR. Sistenenvte kanskje ikke direkte - men en klar insinuasjon. På grensen til forkastelig mener jeg, og jeg liker ikke at det gjøres på den måten. Vi må være bevisst på at alt som skrives her er offentlig.

 

At skiltene har betydning eller ikke - du får se det jeg skrev - det kan være at bildet lyver på avstanden. 100 meters avstand som jeg oppfattet det som med mine noe skjeve og svake øyne anser jeg som akseptabel avstand til ei Optimistjolla i den farta.

 

Og om du lurer på om jeg vet hva en Optimistjolle er og hvordan den tar bølger - jeg begynte å seile Optimistjolle da jeg var 6 og kjøpte min første Optimistjolle da jeg var 8. Og i flere somre seila jeg i en trafikert fritidsbåtlei. Veldig morro var det og jeg kan ikke huske en eneste negativ opplevelse med bølger fra andre båter. Og folk tok ikke noe mer hensyn den gang heller. Men bølger var det - men jolla tar sjøen veldig fint.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, jeg er helt enig. I #51 er du også kommet til det samme som jeg har hevdet ved et par anledninger: på baatplassen.no blir du idiotforklart osv. av forumets mer eller mindre kompetente medlemmer uten å ha noen mulighet til å gi din versjon av evt. hendelser.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, jeg er helt enig. I #51 er du også kommet til det samme som jeg har hevdet ved et par anledninger: på baatplassen.no blir du idiotforklart osv. av forumets mer eller mindre kompetente medlemmer uten å ha noen mulighet til å gi din versjon av evt. hendelser

 

Dette med idiotforklaring er det ikke mange, men noen her på forumet som utmerket klarer selv!

Dette avspeiles gjennom de holdninger til normalt sjøvett, eller mangel på dette som noen gjør seg til eksponent for! :yesnod:

 

Selvfølgelig det er menneskelig å feile for alle, men å skylde på tekniske/elektroniske og andre perifere årsaker når feilen ligger hos en selv, når det går galt er bare for dumt og gagner ingen!

Link to post
Share on other sites

noen greier ikke se problemet før de leser det på et skilt ...

Det har med alminnelig oppdragelse å gjøre, antakelig.

 

energien fra bølgene - som ikke virker så store - viste seg å være så enorm at alt sjølivet/vegetasjon i høyere lag ble ødelagt.

 

kan sammenliknes med en mini tsunami.

 

Dette fikk vi føling med da vi lå i Sand i Ryfylke i fjor sommer. Katamaranen "satte seg" i god avstand fra havnen, men satte likevel opp en undervanns tsunami som fikk alle båtene til å rive og slite sideveis i fortøyningene. Ekle saker.

 

 

 

Ikke at vi nødvendigvis gjør noe med det men vi vet i alle fall om det :blush:

:yesnod: Men vi "prøver" vel å forebygge ... litt? :wink:

 

 

 

Det handler om respekt for andre etter min mening, og jeg liker ikke den utviklingen der folk henges ut.

Helt enig. Skittkasting eller hva man skal kalle det, bak ryggen på folk, er og blir ufint. :smash: Det burde man klare å holde seg for god til, om man skal være seriøst båtmenneske.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med Bitteliten i det han skriver bortsett fra en ting; Jeg er ikke i stand til å identifisere den Windyen! Jeg vet ikke en gang hvor bildet er tatt og hadde det ikke vært for Bitteliten så hadde jeg vel fortsatt trodd at båten var 37 fot? :wink:

Er det oppløsningen på min skjerm som er for dårlig eller er det tid for (nok) en tur til optikeren?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok du bør ta en tur til optikeren - akkurat som meg. Vi begynner å bli fjernsynte etter å stirret på Baatplassen hele dagen :lol:

 

At du ikke kan identifisere båten er ikke avgjørende for om andre kan det. Det skal ikke så mye kunnskap til for å kunne identifisere dette. Hadde du trykt det samme bildet i lokalavise med samme tekst uten at båtfører hadde fått uttale seg? Hadde redaktøren tillatt det? antakelig ikke fordi det ville bryte med redaktørplakaten. Her har vi ingen redaktør som vurderer det som postes, og Baatplassen når alle som kan lese norsk over hele verden. Nettopp derfor må vi også være varsomme med bilder som kan identifisere andre. Det handler om respekt for andre og respekt for mediets kraft

 

Windy selger 4-5 Bora i året i Norge. Resten går til utlandet. Hvor mange finnes det på din kant av landet? Antakelig langt færre enn de som har Princess P42.

Link to post
Share on other sites

At du ikke kan identifisere båten er ikke avgjørende for om andre kan det. Det skal ikke så mye kunnskap til for å kunne identifisere dette.

Er såpass interessert i båt generelt at jeg ville heller bruke meg selv som eksempel på at det ikke er lett å identifisere båten! Tror du undervurderer dine kunnskaper hva angår å kjenne igjen båter, og kanskje særlig Windy? :wink:

 

Føler meg helt sikker på at vi har sett, og kommer til å se, tilsvarende bilder i blader og aviser (nettet) som viser manglende respekt for lover og regler. Legg merke til biler som er stoppet av politiet og vises på TV og i avis etc., det er kun nummerskiltet som ikke vises uansett bil/biltype!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette handler ikke om hvem som gjør hva - men at man publiserer bilder offentlig på en måte der den man kritiserer kan gjenkjennes. Forumet er faktisk oppfentlig, og da mener jeg at den man henger ut i gapestokken har rett til å vite om det og i det minste få mulighet til å uttale seg. Det er samme prinsipp som at leverandører som får negativ kritikk blir tipset om det og får mulighet til å forklare seg. Det handler om respekt for andre etter min mening, og jeg liker ikke den utviklingen der folk henges ut. Jeg ser dette i sammenheng med de som var uheldige med sin nye Fairline 58 og båten gikk ned. Også her ble eierne hengt ut - ikke bare av medlemmer på Baatplassen - men også av NSSR. Sistenenvte kanskje ikke direkte - men en klar insinuasjon. På grensen til forkastelig mener jeg, og jeg liker ikke at det gjøres på den måten. Vi må være bevisst på at alt som skrives her er offentlig.

Hvis man dokumenterer et kritikkverdig forhold med fakta så mener jeg at man ikke skal klandre den som gjør det. Avisene tar inn kritiske innlegg hvor fakta er dokumentert . Det skulle tatt seg ut om kritisk innlegg ikke kom på trykk i media. Det kan ikke gjelde andre regler her enn ellers i verden - loven er lik for Internett som for andre media. Men hva gjelder lov, rett og ansvar så er det påfallende hvor uvillig man alltid har vært til å drøfte dette her på baatplassen. Mange tåler det rett og slett ikke. Om man ikke har noe å bidra med i diskusjonen, så hopper man allikevel inn for å si at "....diskusjoner som dette ødelegger baatplassen". At man aldri rydder opp kan ødelegge båtplassen. Et eksempel er denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...båtplassen&st=0

 

Trådene om den Fairline 58 som gikk på grunn og Bavaria'n som mistet kjølen burde mange latt være å skrive innlegg til. Hva hvis baatplassen hadde vært en stor forsamling mennesker i en sal? Ville de *fantaserende synserne* tatt ordet ansikt til ansikt med resten av forsamlingen? Det tror jeg mange ikke ville hatt ræv i buksa til! :cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del synes ikke noe om de "båtvante" med de største og hurtigste båtene som ikke ser et problem å kjøre i 30 knop i et havnebasseng med en båt på 40 fot. :confused:

 

Ja, ja... Noen vil bare bygge opp om mytene....

Hvorfor ikke bare innrømme at det kanskje er en dårlig idè, istedet for å komme med svada om at jolla tar sjøen godt? :nonod: :nonod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Mulig dette blir en teoretisk diskusjon - og jeg er helt enig med deg Vikers. Jeg synes heller ikke noe om slik oppførsel på sjøen.

 

Det er prinsippet om at oppførsel vi ikke liker skal kunne henges ut på baatplassen som jeg vil ha belyst, for jeg mener at den skittkastinga vi har sett enten det gjelder en Fairline som går ned, en Princess om legger seg longside eller en Windy som kjører for fort nær en havn ikke er akseptebelt. Jeg mener der er respektløst mot de som rammes når det gjøres på en måte der de kan identifiseres uten at de kan få gitt sitt tilsvar.

 

At jolla tåler bølgene er ikke et argument for at man skal akseptere slik kjøring om den var så ille som det ble beskrevet. Det var en argument for at jeg har en liten anelse om hvordan han i jolla kunne oppleve dette med bakgrunn i at det ble hevdet at man kanskje ville se litt annerledes på saken om det var egen pode i jolla

Link to post
Share on other sites

At Blanco dermed ber meg dra dit peppern gror (dvs holde meg på Østlandet :wink: ) får være hans problem. Jeg regner med at han har fasitsvaret på hva som er OK og ikke OK i alle situasjoner.

Dette burde du holde deg for god til, Bitteliten! Kan ikke se at Blanco har skrevet det du "legger ham i munnen".

 

At man er presis i sin sitering burde være en selvfølge her på baatplassen. Spesielt når man er formann i Skipsraadet. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Dette burde du holde deg for god til, Bitteliten! Kan ikke se at Blanco har skrevet det du "legger ham i munnen".

Naturligvis er det min tolkning - også forsterket med et snev av humor (jeg tror :wink: i parantesen fortsatt er synlig) Jeg kan ikke se at jeg kan basere det jeg skriver på din eller andres tolkning - uansett hvilke roller jeg har på Baatplassen. Naturligvis skal jeg som alle andre vokte meg for ikke behandle andre med respekt (ref. etiketten) og føler noen seg støtt over mitt tilsvar til Blanco beklager jeg det :smiley:
Link to post
Share on other sites

Når jeg leser innleggene deres, tenker jeg tilbake et par år, og husker et ublidt møte med en Princess "noen og førti" (forstå meg rett, men jeg synes det er noen skikkelige fine båter). Båten kom fra Hamar mot Helgøya (på Mjøsa altså). Jeg så Princess båten kom med baugen høyt mot sky, så jeg tenkte at den hadde ei bra hekkbølge, men lite ante jeg at bølgen var så stor. Desverre så jeg det for sent. Vi Spratt opp i lufta, motoren rusa, og båten landa med et brak ned i neste bølgedal, selfølgelig på siden av bølgen (minst 45°). Frua så bare en masse vann ved vinduet. Jeg var imponert over hvor bra båten min tok i mot hoppet, men frua var ikke av samme mening. Fikk en helv... masse kjeft (helt fortjent). Det var stille på fjorden, og lite båttrafikk så jeg kjørte i ca 30 knop.

 

Vell, jeg lærte min lekse om hekkbølger, og har vært mye mer forsiktig etterpå.

 

Den episoden der kunne jeg håndtert bedre selv så jeg kan ikke klandre andre, men det mest iriterende er å møte Erna (redningsbåten) (eller gjerne andre båter også) på kosetur på Mjøsa med halv fart. Vi tøffer langs land i 5 knop med kaffe i handa. Båten passerer oss på en avstand av ca 10 meter (det føltes utrolig nære). Veldig morsomt å få varm kaffe helt over seg..... Så heretter har jeg bare i en kvart kopp. Skulle egentlig tro at de på redningsbåten hadde lært bedre sjøvett, men.....

Link to post
Share on other sites

Naturligvis er det min tolkning - også forsterket med et snev av humor :wink: Jeg kan ikke se at jeg kan basere det jeg skriver på din eller andres tolkning - uansett hvilke roller jeg har på Baatplassen.

*Din eller andres tolkning*? Du bør holde deg for god til å drive med sitatfusk, Hr. Formann i Skipsraadet - Bitteliten.

 

Jeg forsøker å si at ingen bør drive med sitatfusk, en formann i Skipsraadet bør være spesielt varsom.

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil bare spesifisere noe: Når jeg (og andre) kritiserer de med de store og raske båtene, så kritiserer (iallefall gjør jeg det) nettopp fordi de er nettopp STORE og RASKE - ikke dyre.

 

Når man har skaffet seg en båt som flytter enorme mengder vann i en vannvittig hastighet - da har man bare å utvise et større hensyn enn han i snekka på 23 fot i 5 knop. Det burde si seg selv, og gjør det ikke det, så har fører av den raske og store båten et hensynsproblem - enten man er enig eller ikke...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg kritiserer hverken båten, prisen eller størrelsen, men fører av båten som ved sin bruk av dette (båten) er til sjenanse, bry og ubehag ved sin kjøring! At det er langt ned til vannflaten fra toppetasjen, at cigarrøyken reduserer sikten og at noen blondiner står frem, eller bak frem, er ingen formildende omstendighet! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...