Jump to content

Hekksjøenes forbannelse


Skipper Worse

Recommended Posts

At Azimutten er stygg er kanskje å dra det vel langt. :wink:

 

Jeg tror det er viktig som bitteliten nevnte, om folk har gått gradene så er de mye mere klar over dette med hekkbølger og mindre båter enn de fleste, faktisk litt betenkt over endel manglende tanker noen har her på forumet rundt det.

 

Kanskje vi heller burde ha lovpålagt øvre hekkebølge høyde innen 300 m fra land isteden for denne dumme regelen om 5 kn :flag:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

At Azimutten er stygg er kanskje å dra det vel langt. :wink:

 

Syns ikke det er noen linjen over de båtene i det hele tatt, sorry. Ok, sikkert dumt å kalle de stygge, sikkert mange som syns min gammle p32 også er stygg. Så derfor sorry for det utspillet.

 

Jeg er hel enig i det du ellers skriver. Det som irriterer meg er at det er nesten alltid Princess eller Fairline båter som får skylden i alle hekkbølger som blir skapt langs denne lille fjorden her.

 

En annen ting er han som skrev over her. " han pekte mot tinningen og kunne ikke tenke seg at jeg seilte gjennom så trange leder". Sånne folk har ikke jeg truffet i sommer. Enten er jeg heldig eller så er det noen som sitter å finner på sånne idiotiske hennelser for å ha noe å si, eller snakke om.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
At Azimutten er stygg er kanskje å dra det vel langt. :wink:

Syns ikke det er noen linjen over de båtene i det hele tatt, sorry. Ok, sikkert dumt å kalle de stygge, sikkert mange som syns min gammle p32 også er stygg. Så derfor sorry for det utspillet.

Jeg er hel enig i det du ellers skriver. Det som irriterer meg er at det er nesten alltid Princess eller Fairline båter som får skylden i alle hekkbølger som blir skapt langs denne lille fjorden her.

En annen ting er han som skrev over her. " han pekte mot tinningen og kunne ikke tenke seg at jeg seilte gjennom så trange leder". Sånne folk har ikke jeg truffet i sommer. Enten er jeg heldig eller så er det noen som sitter å finner på sånne idiotiske hennelser for å ha noe å si, eller snakke om.


Vi er helt sikkert enige om at P båtene er av de peneste :wink:

Trange leder er til å kjøres i gjennom, en annen ting er at blir hekkbølgen stor nok så forsvinner de fleste og da blir det bare P og F båter igjen :yesnod::lol::lol::lol:


En vanlig missforståelse er at høyest mulig fart skaper høyest bølger, men slik er det jo ikke. Veldig individuellt. Men vi kan være enige i at 2 knop ikke fører til store bølger.


Det er nok riktig men da forsvinner styrefarten og vi kan like gjerne ha 2,3 i promille. Det beste er nok å holde styrefarten. Husk du trenger ikke styre stort,båten går rett frem selv i 0,5 kn :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det som irriterer meg er at det er nesten alltid Princess eller Fairline båter som får skylden i alle hekkbølger som blir skapt langs denne lille fjorden her.

 

Ikke fra meg, små og gamle varianter av Princess oser av sjømannsskap, realtivt nye og over 40 fot derimot :wink: .

Link to post
Share on other sites

Sorry, men jeg får ikke båten min ned i den farten. Skal sies at denne båten er fra slutten av 70 tallet.

 

Minste styrefat er 6 knop. På tomgang 4 knop.

 

 

Ikke fra meg, små og gamle varianter av Princess oser av sjømannsskap, realtivt nye og over 40 fot derimot :wink: .

 

 

Så enig så enig, ..... også er vi glade for at pinnebåtene er "old fashion". :lol::lol::lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Gikk i gjennom vrengen sundet i sommer flere ganger. Gikk med en 5-6 knops fart. Da lager båten veldig lite sjø sammtidig som jeg har litt styrefart.

Jeg har sett mye rart i Vrengen. Største hekkbølgene var uten tvil en halvplanende snekke som holdt 15-18 knop gjennom hele sundet.

 

En vanlig missforståelse er at høyest mulig fart skaper høyest bølger, men slik er det jo ikke. Veldig individuellt. Men vi kan være enige i at 2 knop ikke fører til store bølger.

Vår båt lager lite bølger mellom 4 og 6 knop. Da rusler vi stort sett på tomgang på 2 motorer. Skal vi under 5 knop må jeg gå på tomgang på en motor. Etter det graver vi godt med sjø opp til ca 22 knop. Der roer det seg ganske mye. Best er nok rundt 30 knop - da strekker båten seg i vannet og lager ganske lite sjø.

 

Tror det er viktig at hver og en kjenner egen båt. Kanskje man skulle få noen til å kjøre egen båt mens en selv ligger i jolla 50 meter i fra :smiley:

Link to post
Share on other sites

vrengen:

 

Da ble jeg sur da!

ser i avisa i dag. Bølgevesenet hadde vert noe

 

 

Det er om å gjøre å ikke bli sur. For da plager du bare deg selv! Jeg holdt på slik selv før i tiden, da jeg hadde saktegående båt. Det tok meg noen år å innse, men det ble vesentlig lettere å være på sjøen når jeg lærte meg å ta ansvar selv for eget velbehag. Ganske enkelt ved å holde utkikk også akterover, og tilpasse min seilas til hva andre sjøfarende gjorde. Også ved å vike unna når noen passerte for nære, for å kunne ta hekksjøene på baugen.

 

Forøvrig er det en like stor selvfølge at de hurtiggående ikke kan forlange at de saktegående skal holde av veien, som det er at de saktegående ikke kan forlange at alle skal holde samme fart som dem selv. I dette som i andre aspekter av båtlivet, er det om å gjøre å ikke bli for omphaloskeptisk. Man er jo som regel alt annet enn alene på sjøen og har ikke noen større rett til å være der enn hva andre har.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

quote.gif
p1010002.jpg

Skjønner godt at du ble sur her. Dette er jo også en rød Azimut :rolleyes:

dette er ikke bare idioti - det er også brudd på 8 knops grensa her.

Enig med Worse - det er opp til en selv hvordan en vil reagere på det andre gjør. Det er jo bare en selv som kan bestemme om man vil bli sur Redigert av rem (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er enig i at det ikke er noen grunn til å bli sur, men man kan jo selvsagt tenke sitt om en slik hekksjøbåt... personlig så er jeg glad for at jeg aldri har mistenkt slike båterførere å inneha sosial intelligens. Da er det mye lettere å få medfølese for dem, og det hjelper på humøret... så jeg er enig Worse her..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja tuffff ! Enkelte syntes også å nettopp ha sluttet og røyke og blitt relgiøse også, det gir utslag ser det ut som. :lol:

En del er også fanatiske. Som min far - han sier "uff a mei" hver gang han ser en båt i plan. Bortsett fra når det er oss da.

 

Han har vært sånn i alle år, og jeg tror nok han fortsatt håper innerst inne at vi også skal ta til fornuften å gå over til seil. :lol:

Link to post
Share on other sites

kjørte han som avataret ditt?

Jeg skrev halvplaner. Som vel du også vet drar de opp mye mer sjø enn jeg noen gang vil klare.

 

Jeg har ingenting mot fart, og kan også ta en hekkbølge ved å måtte forandre retning eller slakke kraftig ned på fart uten at jeg løfter øyenbrynene av den grunn.

Det jeg reagerer mot er uvettig kjøring i nærheten av 'myke trafikanter'. :nonod:

 

Hilsen en som ligger under 5 knops fart i over 80% av tida jeg er på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Kun cigarer!

Hos meg er det kun en skikkelig Habibi som gjelder med "double apple" pibetobakk fra arbernes verden... etter at båten er fortøyd og en boks avgiftfritt øl er åpnet er dett livet...

hab1.gif

 

Men det var sikkert ikke det de "religiøse" herrer litt lenger opp i tråden referer til vil jeg tro.... men på grunn av hekksjø kan jeg desverre ikke nyte men Habibi før båten er fortøyd..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå blåser man ikke når man "ryger en pibe" men man vekker litt oppmerksomhet med den ja..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skulle hatt et paintball gevær som kunne skyte bra langt og med maling som ikke gikk så lett bort, kunne dratt opp på siden til sånne som ikke tar hensyn men ønsker å velte alle andre båter på sjøen, og peppre siden med maling.. ahh.. det hadde hjulpet for min egen del i hvertfall.. hehe.. :flag:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...