Jump to content

Hekksjøenes forbannelse


Skipper Worse

Recommended Posts

Er du på sjøen er det bølger.

Er du ikke forbredt på bølger når du er på sjøen, så ikke vær der.

Dette handler ikke om at båtene du passerer vil synke eller at folk skader seg eller omkommer. Dette handler om å vise hensyn.

Kanskje sitter det noen å spiser i båten du passerer? Kanskje en liten gutt sitter på do? Kanskje noen forsøker å lage mat? Eller rett og slett bare ligger og leser en bok på dekk.

De klarer seg selv om det kommer noen bølger, men hva med å vise litt hensyn allikevel?

 

Ja jeg kan være enig i at enkelte kjører litt for nærme andre med litt for høy fart.

Sjøveisreglene regulerer forsåvidt dette. §16 "Ethvert fartøy som skal holde av veien for et annet fartøy skal såvidt mulig i god tid utføre en markert manøver for å holde godt klar."

 

Jeg er av den mening uansett, gjør sjøklart, si til dine ombord at det kan komme bølger selv om været er bra.

Det legitimerer allikevel ikke bøllete oppførsel.

Seiler med langturdrømmer

Link to post
Share on other sites

Lå i gjestehavna i Tønsberg i helgen. Rett utenfor er det begrenset fart men selvsagt måtte enkelte vise at de hadde det travelt. Vår båt på 15 tonn har ingen problemer med dette, men jeg så at det skapte kaos hos båtfolket i mindre båter. Helt utrolig at folk ikke kan bruke innsiden av hodet til tankegang?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

 

Jeg er av den mening uansett, gjør sjøklart, si til dine ombord at det kan komme bølger selv om været er bra.

Jeg håper dine uttalelser skyldes manglende erfaringer. Greit at man alltid skal gjøre sjøklart - men andre skal etter min mening vise hensyn til en liten båt.

 

Når man passeres på en så kort avstand som vi opplevde har vi ikke tid til å agere annet enn å be folk være forberedt. Det var ingen mulighet for meg hverken å loffe eller falle av. Bølgene kom for fort.

 

Sjøen ellers var helt grei den Ynglingen er veldig god i sjøen. Men Baltic bølger er den ikke bygd for - de er for krappe og raske.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Opplevde en real hekksjøgeneral i dag - et 26-27 fots rowenta dampstrykejern hadde strak kurs mot undertegnede som lå og fisket i krysseren (Rana 17 DC). Man hadde lanternene behørig tent, selv om det enda var relativt lyst ute. Kjølsvinet hadde kurs RETT mot meg der jeg lå; jeg så 1 stk. topplanterne - og av og til et glimt av grønn eller rød og grønn lanterne. Skrotnissen lå i pent halvplan med rævva godt nedgravd og halve fjorden på slep. I sideruten kunne jeg etterhvert skimte gjenskinnet av en større widescreen, så man lurer jo på hva slags underholdning som stod på programmet.

Høflig som man er, passer man jo alltid på å lage minst mulig skvulp i kaffekoppen hos lokale hobbyfiskere. Og da forventer man jo at samme hensyn blir vist, i alle fall om man passerer på kloss hold. Men neida, kursen var satt direkte på cruiseren min, og det var ikke tegn til å bøye av eller slake på farten (det hender jo ofte at folk stikker innom for å høre litt om rekordfisken jeg akkurat mistet). Da bølgemaskinen var ca. 60-70 meter unna, fant jeg ut at det var på tide å gi et signal om at fjorden ikke var ubefolket. I mangel av støyrør og med ønske om å ikke vekke måsen som duppet like ved, blinket jeg gjentatte ganger med lanternene. Suksess! Kursen ble lagt 2 grader til babord, og et sammenstøt var unngått. Jeg ble passert på ca. 20 meters avstand, og rakk så vidt å berge kaffekoppen, matbomma fylt av brødskiver med egg og hjemmerøyka vill-laks, røykpakka og diverse annen nødvendig sjøkos.

Vår godt voksne rana 17 er en halvplaner som er god og sid i kokninga (bra kjøl altså), hvilket er en God Ting med tanke på manøvrering og lett fjordfiske i de varme sommermåneder her nord. Men noen ideell skrogform for stabilitet kan det ikke sies å være. Ruller som svarte natta. Og når 2 fiskestenger og et juksahjul er i bruk, er det ikke alltid forbundet med godt sjømannskap å starte kremvisperen på hekken. Det har en tendens til å floke seg til...

 

Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor folk på død og liv skal legge kursen rett opp i rævva på båten min når jeg ligger og fisker! Go' -plassen ligger godt utafor leia (den lokale sandbåten, "slurpen", bruker faktisk å legge kursen litt om og passere meg på god avstand de få gangene jeg ligger omtrent midt i leia - flott sjømannskap!). På de mest hektiske dagene er det sjelden mer enn 2-3 båter i området, og fjorden er både brei og dyp nok (for det meste over 300 meter).

Naturligvis kan folk være nyskjerrige på hvem som ligger og dupper, eller de er grønne av misunnelse på skipet mitt. Men det er da normal folkeskikk å vise litt hensyn! Vi nordlendinger er i alle fall vant med at det utvises litt skjønn. Vi kommer tross alt fra møblerte hjem!

 

Ideen som har vært luftet her inne om bevæpning med paintball-gevær virker tiltalende. Finnes de i miniatyr-utgave av Bofors'en til kystvakta? Hadde vært noe å plassere på fordekket ved siden av haifinna! Det hadde i alle fall ikke vært meg imot å sette farge på tilværelsen til ignoranten!

Og det er UTEN UNNTAK disse strykejernene som skaper problemer. "Slurpen" viker og holder avstand, samtlige snekker og mindre båter roer ned eller går med god avstand. Men har man et yoghurtbeger på 24-30 fot som agerer hyppeplog, da skal man på død og liv skrape ripa på samtlige som våger seg å slippe stingsilda over bord der Captainen har lagt kursen...

 

Kanskje et flytegarn, med grønne glassblåser, som paravaner på hver side hadde vært en ide?

 

Jaja, fikk nå i alle fall berget 3 seimiddager. Og kvelden var for øvrig meget fin.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...