Jump to content

Hekksjøenes forbannelse


Skipper Worse

Recommended Posts

Enhver Sportcruisers drøm - 30 knop ut av Oslofjorden - please. Men det blir vel bare en drøm. Offisiell toppfart er 26 knop

 

Bilde

utover det er min kommentar til fregatten at den ser usedvanlig uagressiv og topptung ut. Vi får håpe at synet bedrar her

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Ser ikke ut som den har CBC dekk, så det er nok heller en sportscruiser ja. Hvordan er det med blondinegrop i denne, montro?

Hekkbølgene fra den er den våte drømmen. Ikke båten da. Den ligner jo på en Fairline fra sent 80 tallet :eek: Skulle nesten tro det var Olinski design :lol:
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Den 2207 klokken 1413 skjedde dette . :headbang:

Uvettig båtkjøring

 

Når vi kom kjørende i leia forbi Grimstad, kom det en båt i fullt plan Azimut43 fots båt med noen veldige hekkskjøer bak seg. Vi var da på det smaleste i leia og vi prøvde å svinge litt ut så den kunne kanskje senke farten..... joda det gjorde den... men ikke som vi håpte, den senka farten litt til den kom helt opp bak oss for så å sette farten opp igjen, til styrbor mot land gikk det ikke ann å gå for da hadde vi gått på skjær, så vi måtte dreie mot han for å prøve å ta sjøene (ca.2 meter høye) og det han var så nærme oss at det rakk vi ikke så vi fikk de mitt i siden så vi lå nesten horisontalt i vannet og alt av løst utstyr flagret veggimmellom i båten ... sånne båtførere skulle vært buret inne de har ikke noe på fjorden å gjøre

Bildene er av båten så hvis eier ser disse så sier jeg bare takk for sist dri***ekk :puke:

 

ferie_024.jpg

 

ferie_025.jpg

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Seilte forbi Gullholmen i dag og midt mellom båtene så gikk det en ett eller annet ca 40fot motorbåt med rundt 15knop , akkurat så han fikk lagd en sinnsyk hekksjø , i det han passerte meg så pekte han på tinningen og ristet på hodet av at jeg hadde gennakeren oppe i det trange farvannet (vind på 160grader og 2-3sek.m og vi sklei avgårde i 4-5knop) , samtidig så lagde han selv kaos av en annen verden for alle de som fulgte 5knops grensen oppover der.

Fatter ikke at ikke folk med slike båter kan trekke spaken bak litt så de kommer ned i folkelig hastighet eller til h........ se til å holde seg utaskjærs.

Link to post
Share on other sites

samtidig så lagde han selv kaos av en annen verden for alle de som fulgte 5knops grensen oppover der.

Hvilken 5 knops grense oppover der?

 

Fatter ikke at ikke folk med slike båter kan trekke spaken bak litt så de kommer ned i folkelig hastighet eller til h........ se til å holde seg utaskjærs.

Eller gå på utsiden av Gullholmen. Jeg undres alltid over de som må grave seg gjennom dette sundet. Er det trafikk og vi har dårlig tid tar turen på utsiden.

Link to post
Share on other sites

Gikk på styrbord side av leden in til en havn for noen dager siden. Nesten vindstille. Så fra ganske lang avstand at det kom en seilbåt i mot som krysset. Tenkte jeg skulle vike til babord i god avstand da jeg så han krysset over til styrbord side av leien (sett fra min båt). Bak kom det to motorbåter som skulle passere meg på min babord side. Disse hadde kommet såpass langt inn på meg at jeg ikke bare ville kutte til babord side. Slakket heller av på farten. Når de hadde passert meg dro jeg over til babord. Seilbåten hadde da snudd, og krysset over mot babord side av leien (Igjen sett fra min båt den veien jeg gikk). Når jeg så ser seilbåten ca 30 grader om styrbord baug, ser jeg at den kommer ut mellom to gule badebøyer!!. Han seilte altså så langt inn mot land at han var innenfor badebøyene.

 

Syns det er helt greit med seiling, og har respekt for dem med henhold til vikeplikt. Men litt hensyn må da også seilerne klare å ta.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder "den Azimutten" så finnes det i alle fall to med samme farge her på vestlandet.

Lå vedsiden av en på Bluesen i Skånevik, og han skulle til Arendal under offshore VM.

Azimuttleverandøren hadde innvitert alle sine kunder med båt nedover.

 

Sist tirsdag lå jeg i Sagvåg for 50 timersservice, da kom det en inn der for å fylle diesel.

Han snakket rogalandsdialekt, han jeg traff i Skånevik var Bergenser.

 

Lett å stikke seg ut med en slik båt, men han virket som en jordnær hyggelig fyr han i Skånevik. (håper ikke det er ham det er bilde av)

Var blant de første til å hjelpe med fortøyning, og var sosial på den "fine" måten.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Har mange ganger lurt på om folk ikke er klar over hvor store hekk bølger de lager, og konsekvenser dette kan medføre eller om de simpelten driter i det? :confused:

Har lurt på det samme.

I helgen lekte jeg båtturist på egen øy, og lå meg inn til Leirvik havn fra fredag - søndag.

Med det været som var ble jeg stort sett sittende i båten å betrakte inn og utseilingen.

Det står et stort skilt før du runder moloen om at 4 knop er grensen, men like forbannet går folk med halvplanerfart helt til de skal sige inn i innerste del av havnen.

Da har de passert en båtforening og en lang brygge for gjestebåter på babord side (det er venstre side, klokkehånden om noen av dere skulle se dette) før de slakker helt ned.

Nå er jo bryggen godt fendret, men det er ikke koselig å måtte sjøsikre for havseilas langt inne i en gjestehavn.

Her må det gies honnør til de største båtene, de kom sigende inn uten en krusning.

Værstingene var planende og halvplanere i 20-30 fotklassen.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Jeg har for lengst sluttet å irritere meg over store hekkbølger. Skulle jeg fulgt med på denslags, ville båtlivet blitt mindre trivelig.

 

Har isteden gjort det til en vane å gå over båten før vi legger ut for å sjekke at alle løse gjenstander er tilstrekkelig sikret.

Passer også på at ting ikke blir liggende å slenge usikret underveis.

 

Gidder ikke lenger snu baugen mot hekkbølgene for å dempe plaskingen. Bølgene får bare komme. Hvis jeg ser at de er ekstra store, så pleier jeg å varsle dem som er ombord, og alle holder seg fast godt fast til uvesenet er over.

 

I havn derimot kan jeg bli nokså amper. Man kan jo ikke ha alle gjenstander sikret til enhver tid når man ligger i havn.

Link to post
Share on other sites

Har mange ganger lurt på om folk ikke er klar over hvor store hekk bølger de lager, og konsekvenser dette kan medføre eller om de simpelten driter i det? :confused:

Ja. det er faktisk vanskelig å se hvilken effekt egne bølger har på andre båter - av to årsaker - for det første at det tar en viss tid før bølgene treffer (i hvertfall for oss normale som prøver å holde avstand) og fordi man sitter høyt over vannet selv - og ser bølgene og slingringen mindre ut.

Så det er ikke sikkert de ikke bryr seg - det kan være at man ikke vet og ikke ser. Kanskje også særlig om man ikke har gått gradene i båtlivet og vet hvor mye en liten båt slingrer

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje også særlig om man ikke har gått gradene i båtlivet og vet hvor mye en liten båt slingrer

 

Som jeg skulle ha sagt det selv, hvis jeg fant de rette ordene og klarte å stable de i riktig rekkefølge. :lol:

 

Du er ram til å treffe spikre på hodet, bitteliten.

 

Velfundert, veltalende og et raust menneske synes du å være. En riktig sjømann. :flag:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Gikk i gjennom vrengen sundet i sommer flere ganger. Gikk med en 5-6 knops fart. Da lager båten veldig lite sjø sammtidig som jeg har litt styrefart. Vær gang kom det skjærgårdsjeeper forbi meg med en fart på 12-14 knop. Hekken langt ned i sjøen, og baugen høyt. Disse får steame på??. Har sett at dette gjelder flere steder. Her skal man prøve å vise hensyn selv, så kommer det en drøss av disse båtene å lager kvalme. Ikke bare skyld på princesser, fairliner eller en stygg azimutt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...