Jump to content

Hekksjøenes forbannelse


Skipper Worse

Recommended Posts

Opplevde et snedig fenomen for noen år siden i Risørskjærgården: Hadde lagt til kai på en av øyene utenfor Risør (Risør Motorbåtklubb); En stor Prinsess halvplaner (med stOOr hekkbølge) passerte noen hundre meter unna. Noen minutter senere, kom det et par kjempebølger inn det trange sundet (sundet smalnet gradvis, samtidig som dybden minket inn mot der vi lå). Bølgene kastet nesten båten (21 fot) opp på brygga!!

Men da var bølgemaskinen forlengs borte bak andre holmer.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Store hekkbølger er vel laget av store båter og disse "tåler" hekkbølgene på en helt annen måte enn joller og sjekter osv. Dessuten har vel hekkbølgen blitt noe rundere i kantene når du har rukket å sette fra deg cognacglasset og lagt cigaren i en dertil egnet holder og fått snudd båten mot egne bølger? Ta en tur i jolla og opplev "the real thing" . :rolleyes:

Hehe.. Jeg drikker nå aldri når jeg kjører båt, men likevel..

 

Har tatt testen selv noen ganger. Behøver jo ikke nødvendigvis feie gjennom bølgene i 30 knop - kan jo legge seg langsides.. :diving:

Link to post
Share on other sites

....hvis dere vesterleninger å sånn kunne få dere drev istedet for de rake akslene dere sverger til

ville dette jo vært et ikkeproblem ...

Sitter ute paa en Jackup i Nordsjoen akkural naa, uten Norsk tastatur (gidder ikke aa sette opp)...

 

Hekksjoe er et favoritt emne uansett hvor i verden en reiser, men det aa tro at en baat med drev lager mindre boelger enn en med rak aksling er litt feil .... Faktum er displasement, i sammen med fart avgjoer hvilken hekksjoe som lages.... Senk farten ned til displasement fart, saa blir alt saa meged bedre skal de se...

 

En Fram 25 som gjoer 12 knop lager mye sjoe for stoerrelsen....

En Failrine 36 over displasement fart lager mye sjoe...

 

en "liten" 25 fot planende baat med drev, som ligger paa planingsterskelen (15 knop??) vil lage mye sjoe i forhold til stoerrelsen .... foskjellen her er at naar en plandnde baat kommer opp paa plan, saa lager den "mindre" boelger enn oevenfor, men boelgene vil bevege seg fortere, og med det saa vil effekten paa naertliggende baater muligens vaere tilsvarende.

 

En mindre baat har ogsaa mer tendens til aa passere naer en annen baat...

 

Hvis jeg skulle ha drev ombord hos meg (21 Tonn displasement, 24-25 knop, og 1.6M dyptgaaende), saa hadde jeg hatt behov for tre maskiner, og / eller en re-organisering av tyngdepunktet.... noe som er helt feil for skroget. Jeg vil ha egenskapene til strak aksling, og vedlikeholdet for strak aksling, saa drev er ikke et alternativ for meg... Jeg foretrekker, som SW aa holde utkikk, og passe farten etter forholdene og trafikk paa sjoen.

 

Vi har alle forskjellige toleranser naar det gjelder boelger, noe som er aapenlyst naar en taler om "loesoere"ombord, og hvilke vaerforhold en gaar ut i. Vi synes at 1.5M er "fint", 3M begynner aa bli "litt" mye.... og alt under 1M er "rolig" .... og da bekymrer jeg meg ikke for hekksjoenene til andre .... men vi er paapasselige slik at vi ikke laeger ubehag for andre ... naar vi passerer seilbaater eller saktegaende mindre baater, saa er vi langt vekke 500M pluss, eller displasement fart hvis dette ikke er mulig, hvor vi passerer dem med rundt 2 knop, og passer paa at hekksjoeen har passert dem foer vi "drar paa" igjen.

 

De som tar meg igjen faar passe paa seg selv ... jeg vet jo at de er der da jeg holder kontinuerlig utkikk...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

jada, det var bare litt på ert, det med drevet gjaldt manøvrerbarhet i den spesielle situasjonen Worse beskrev og vi snakker vel i liten grad om havgående båter på dette forumet?

 

drev gir en enorm kontroll i slike situasjoner i forhold til aksel ror.

 

favoritten til akselbåter er jo en kraftig sjø bakfra slik at skøyta planer, legger seg over på siden osv osv - da er det greit å være langt unna fjellvegger osv.

 

kan vel quasiquote Eivind Amble på dette:

han tok et eksempel på de gamle snekkekonstrulsjonene med "påhengt" ror.

"mister" ikke roret på samme måte som andre ror og, det er ikke sikkert at man mister propellen engang om den løsner under bakking og hadde den nå mye omtalte 58 foteren hatt kjøljern hadde den kanskje ikke lekket mer enn at den kom til land?

 

hvis, hvis, hvis.

 

pleier å si at et hvis til sjøs ofte er et for mye.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle burde tørne om å kjøre sine egne hekkbølger fra tid til annen..

 

Forøvrig:

Seilbåter midt i leia - for motor - hvor ofter har jeg ikke forbannet meg over dette?

 

Rett i ryggen og stivt blikk ved rorpinnen. Kurs som en linjal. Midt i leia. Men også i trange sund. Må si jeg ofte har undret meg over hva som foregår på innsiden hos ovennevnte..

 

Ikke bare motorgutta som har noe å lære.

 

God sommer :cool:

Som du vet har de fleste seilbåter ganske liten motor, de stikker også noe ned i vannet.... Meg bekjent er det ikke plikt til å holde noen side hvis det ikke er trafikkseparasjons soner, så hva klager du på?

 

Personlig har jeg lurt på om jeg skulle kjøpe meg ett paintball gevær :smash: Det er forbausende hvor vanskelig det er for mange motorbåter å vike BAK en seilbåt som såvidt kan seile, eller i god avstand. Det går vel med ca 1dl mer diesel antar jeg, og med den dyre båten har de vel ikke råd!! Ellers så synes de det er morsomt å kunne vippe på en annnen båt. Eller....

Link to post
Share on other sites

Som du vet har de fleste seilbåter ganske liten motor, de stikker også noe ned i vannet.... Meg bekjent er det ikke plikt til å holde noen side hvis det ikke er trafikkseparasjons soner, så hva klager du på?

Tror nok det omfattes av Regel 9a i Sjøveisreglene. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skipper Worse kommer med et glimrende innlegg, ja, noe av det bedre jeg har sett på lang tid.

 

Og jeg berømmer alle som er vàr for sine egne hekkbølger, og prøver så langt det er mulig å ta hensyn til andre båter.

 

Likefullt er det vel så viktig at saktegående fartøy, som ikke produserer hekkbølger at også disse følger med i farvannet bak eget fartøy.

 

Jeg pratet i fjor med en kar som var rød i toppen, frådet rundt munnen, over en idiot som kjørte så nær ham (han var i ei sjekte), at masse ting raste i dørken og knuste.

 

Jeg sa klart i fra at han ikke fikk min sympati, da han plutselig endret kurs, og krysset leia rett før denne "hekksjøgeneralen". Sjekteeieren hadde ikke fulgt godt nok med på hva som skjedde bak.

 

Slike tilfeller vil jeg tro at der skjer en del av.

 

Derfor oppfordres det til at ALLE følger med på det som skjer bak deg......................

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger ved bryggen på opplagsplassen i Skienselven enda - en brygge der vi alle må ligge longside.

I natt overnattet jeg i båten og ved 23-tiden hørte jeg det kom en kraftig båt. Kikket ut, og holdt nesten på å hoppe tilbake. Der kommer det en Targa 25 i full fart bare 5-6 meter fra brygga - retning Porsgrunn - jeg kikker meg om i båten for å finne ut hva som er viktigst å redde og bestemmer meg for TV`n.

Såvidt klarer jeg å holde meg på beina til bølgene har lagt seg, mens alt ramler i dørken rundt meg...

 

Etterpå tar jeg en tur på brygga for å se hvordan det har gått med de andre båtene - resultat var 2 knekte kalesjer og en avrevet puller, og idag sa en av de andre båteiere at TV`n hans hadde gått i gulvet (36-40 foter).

 

Har sett denne båten flere ganger, så den hører nok til i området. Eier vil nok bli kontaktet av noen som vil ha nye kalesjestenger og tv.

 

Burde aldri hatt båt! :puke:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har så stor tiltro til mennesker at jeg nekter å tro at noen flirer av å lage vansker for andre.

Saken er vel at det er minst to ulike ståsted for vurdering av situasjonen. Den som motar hekkbølgen har sine tanker, mens den som lager dem har sine. Ikke alltid forenlige tanker og derfor ulike syn.

Når noen ligger å fisker i hovedleia må de regne med hekkbølger, eller? Når noen lager fast båtplass i et traffikert sund må de regne med hekkbølger og fortøye deretter, eller? Ikke lett dette. Har selv tenkt at her må jeg kjøre hensynsfult og sett akterover at jeg slettens ikke har gjort det.

I utgangspunktet tror jeg alle ønsker å gjøre sitt beste, men det er grenser for hensyn en skal ta om andre tar seg til rette i forbindelse med oppankring, fisking og faste fortøyninger.

Saken er vel heller den att den som lager hekksjøen har ett valg (vise hensyn eller ikke) men den stakkarn som mottar har ikke noe valg! , uansett vilken grunn det er til at han befinner seg der han gjør.

 

Ser med STOR ! glede fram til det blir påbudt med førerbevis, så alle i det minste har hørt om att det finns en regel som sier vis hensyn. :rolleyes:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

Mitt rederi består av en stk. Viksund som virkelig kan dette med å rulle. Hekksjøer kan jeg leve med, så lenge jeg har rom til å manøvrere slik at jeg får sjøen inn best mulig. Selvfølgelig må jeg ta hensyn til andre som ennå ikke har tatt meg igjen, men med litt oppmerksomhet har det gått bra hittil, ja selv kaffekoppen har overlevd.

 

Dessverre er det enkelte som på død og liv skal passere så nærme at den muligheten er meg fratatt, ennå verre synes jeg de som ikke ser seg i stand til å slakke av i et trangt sund men heller vil gå slalom mellom oss saktegående. Til og fra Hjellestad sydover er et utmerket eksempel. Det er nesten så man må smøre inn skutesida med vaselin, så trangt kan det være der.

 

Worse, kan du godhetsfullt sende din første post i denne tråd til HSD Sjø, til oppslag på alle deres hurtighakkende fartøyer? De er for meg de verste, nemlig. Nært skal de gå også, jeg kjenner ingen av deres navigatører ved navn, men jeg vet hvilken farge de har på øynene! Vel nok er det nyttetrafikk, men når de er innhentende fartøy og jeg holder meg nært til land under Askøybroen er det ingen som helst grunn til å gå mellom meg og landet!

 

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Worse, kan du godhetsfullt sende din første post i denne tråd til HSD Sjø, til oppslag på alle deres hurtighakkende fartøyer? De er for meg de verste, nemlig.

:yesnod: Jeg kjenner også øienfarven på disse overtravle skippere, etter ti år i Viksund 27 ... Det er en form for forbannelse, uansett hvor langt til side du går i leden, så skal de enten mellom de og land eller i alle fall så nære din skuteside som det overhodet er muligå komme utenå få behov for vaselin :rolleyes:

Det var jo derfor det helst skulle være to. :wink:

Du tog'an,ja. Det var betryggende. :wink:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er mange cowboyer på sjøen for tiden som ikke aner hva de setter opp av sjø. Her er en med stor overbevisning om at 37 fot båt ikke skaper bry for andre om den bare har høy nok fart. Jeg kan forsikre ham om at det var mange tilskuere på land som fikk fart på seg for å redde det de kunne i sine fortøyde båter. Småen i Optimisten klarte seg forøvrig bra. Det er skiltet med SAKTE FART forbi her.

 

Bilde

Redigert av Blanco (see edit history)

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Her er en med stor overbevisning om at 37 fot båt ikke skaper bry for andre om den bare har høy nok fart.

Den båten er 40 fot. Det er en Windy 40 Bora (eneste Windyen med targa som går forover)

 

Mulig at bildet lyver litt på avstanden. Hva vil du anta at avstanden til jolla og bryggene var?

 

Før du endret innlegget ditt og la til at det er skiltet med SAKTE FART må jeg innrømme at jeg ikke så det helt store problemet - men det er mulig at bildet skaper feil inntrykk av avstandene

Link to post
Share on other sites

40 meter til jolla er kort ja. 100 meter hadde vært mer passende kanskje. Men du kan ikke påstå at han lager hekkbølger i hvertfall :wink:

 

Om båten går i 30 knop=ca 55 km/t så går vel båten ca 15 meter i sekundet. Da er det ikke mye som kan skje før man får dålig tid. Kanskje en tankevekker for oss fleste som kjører så fort rett som det er.

Link to post
Share on other sites

Bildet er tatt med en 70 mm linse. Vanskelig å si, men ca. 40 meter til jollen og 60 meter til enden av bryggene.

Jeg har en følelse av at det er flere hundre meter jeg da! Men uansett så er sakte fart, ja nettop, SAKTE FART, og det skal vel respekteres? :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Før du endret innlegget ditt og la til at det er skiltet med SAKTE FART må jeg innrømme at jeg ikke så det helt store problemet -

det er godt vi er på hver vår side av landet, og at det er MYE dårlig vær her.

Hvis du hadde sett effekten på brygger, båter og master som nær slo i hverandre, hadde du kanskje sett det anderledes.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Før du endret innlegget ditt og la til at det er skiltet med SAKTE FART må jeg innrømme at jeg ikke så det helt store problemet - men det er mulig at bildet skaper feil inntrykk av avstandene

Som om hekksjøen stopper etter noen få meter??? Det er en grunn til alle disse reglene angående høy fart nære land, at man skal ta hensyn til omgivelsene etc. Hekksjøen oppleves da som like j...ig selv om det ikke hadde vært skiltet SAKTE FART. Windy'n på bildet har jo uansett anvar for å kjøre forsvarlig i forhold til omgivelsene, og de fortøyde båtene (og ikke minst Optimisten) havna er definitivt en del av omgivelsen. Nei dette er tullekjøring uansett skilting eller ei!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Før du endret innlegget ditt og la til at det er skiltet med SAKTE FART må jeg innrømme at jeg ikke så det helt store problemet - men det er mulig at bildet skaper feil inntrykk av avstandene

Her er vi ved sakens kjerne. Båter fortøyd tett i tett. Unger i joller. Og noen greier ikke se problemet før de leser det på et skilt ...
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...