Jump to content

Hekksjøenes forbannelse


Skipper Worse

Recommended Posts

Jeg lå og tokket på sjøen her en dag. Egentlig nettop startet opp skuta mi en fevik23... og gikk på 2-3knop kanskje. Hadde kanskje gått noen hundre meter fra kai , ante fred og ingen fare. Plutselig hører jeg en motorlyd som overgår min egen tokking , og da jeg snur meg bakover kommer det en Princess minst 35 fot i kanskje 20 knop som passerte meg 4-5 meter fra babord. Er da begrenset hvor mye man kan gjøre før bølgene inntreffer. Irriterende at folk som fører "store" båter kan ta litt hensyn for de mindre.. Å da jeg snur meg bak for å se på sjøen hvordan han har kjørt . Så ser jeg han bare har lagt rett bak meg og bare svinget ut som en vanlig "bil forbikjøring".

Redigert av Fevik23 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Huff, disse P båtene :lol::lol::lol:

 

Mulig at vi bør vurdere en lovendring. Båter under 30 ft bør bli pålagt og ha sidespeil :lol:

 

Mulig det også bør gjelde robåter og pølsebåter med padleårer :lol:

 

 

 

Men hva skal man med sidespeil når man enten ser rett ned i havet eller opp i det blå når en sigarsutter drar sjøen etter seg? 000200A1.gif

Telle hvor mange bobler som kommer opp etter rotet han drar med seg eller se om det er ei måke som vart skremt, eller kansje om moses delte havet i samme øyeblikk du skulle ta en slurk av kaffen din som nå har festet seg til shortsen!

 

hehe

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Moses har jeg mest tro på :lol::lol::lol:

 

Desuten skal kaffe kun fortæres ved landligge og da sammen med en remy martin xxo av god årgang. Under gange anbefales det herskapet en tørr hvitvin av merket Chablis og helst med selskap av en lettere kledd blondine. På den måten så ser en kun boblene i glasset og og blondinen og behøver ikke bekymre seg over litt urolig sjø. :lol::lol::lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Moses har jeg mest tro på :lol::lol::lol:

 

Desuten skal kaffe kun fortæres ved landligge og da sammen med en remy martin xxo av god årgang. Under gange anbefales det herskapet en tørr hvitvin av merket Chablis og helst med selskap av en lettere kledd blondine. På den måten så ser en kun boblene i glasset og og blondinen og behøver ikke bekymre seg over litt urolig sjø. :lol::lol::lol:

 

 

Men hva med min kjære som elsker å ligge slik som dette, og da helst når med-rederinnen (meg)styrer kurs, kartverk og skute :

 

img_1.jpg

 

 

Og da gjerne med en Bache Gabrielsen og ja merk deg XO!

 

Her har vi akkurat lagt til ved snilltveitøy og han er helt gåen etter å ha fendret og gjort klar tauene! Han lå slik hele ferien, men ikke når det regnet 0002006E.gif dvs. 6 dager av 3 uker!

Redigert av sivne (see edit history)

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Livet er ikke lett. Selv for en skipper. Han har trolig hovedansvaret og legger nå planer for videre ferd. Det kreves hardt tankearbeid. Godt å ha Gabrielsen for hånd. :drink:

:lol::lol:

 

 

Hovedansvaret hans er å fendre, finne frem tauverk i rett tid, og hive dregg. Ellers så er hans daglige oppgaver i og rundt båten:

å finne frem til nermeste pol og handle litt Jameson til fruen, og litt Conjac til han selv.... 0002006B.gif

 

Snill medreder jeg har? Jeg har hovedansvaret for det meste andre og deriblant vasking av hans klær som stadigt vekk er tilsølet av

kaffe avec!! :smash:

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Men hva med min kjære som elsker å ligge slik som dette, og da helst når med-rederinnen (meg)styrer kurs, kartverk og skute :

 

Det går så bra skal du se, husk du har det riktige verktøyet hengende i daviterne bak. YAMAHA :lol:

 

Alle slakker av på gassen når slike nydelige maskiner skuer øynene :lol:

 

Tipper at rederinnen din er brunette :lol::lol::lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Livet er ikke lett. Selv for en skipper. Han har trolig hovedansvaret og legger nå planer for videre ferd. Det kreves hardt tankearbeid. Godt å ha Gabrielsen for hånd. :drink:

:lol::lol:

 

Hvor går så ferden neste gang Astor, gleder meg til å treffe deg i Sanspollen ved brygga og med litt flaks kanskje litt trekkspillmusikk også dersom sangstemmene er av Kyrkjebø karakter :wink:

 

Kanskje vi får lurt Harald frem fra Furuholmen samtidig, så kan vi ta en liten diskusjon om potensiell bar på Werpen hehe

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det går så bra skal du se, husk du har det riktige verktøyet hengende i daviterne bak. YAMAHA :lol:

 

Alle slakker av på gassen når slike nydelige maskiner skuer øynene :lol:

 

Tipper at rederinnen din er brunette :lol::lol::lol:

 

Det er jeg som er rederinnen og jeg er ikke brunette og ei heller rødhåret!! :wink::flag:

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det er jeg som er rederinnen og jeg er ikke brunette og ei heller rødhåret!! :wink::flag:

 

Hmmm, hmmmmm :lol:

 

Lett og ta feil synes kanskje det var noe som manglet under t-skjorten....... :lol: men i alle fall om du er rederinnen så er verktøyet som henger bak på jolla tross alt medisinen for å redusere farten..... :lol::lol::lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hmmm, hmmmmm :lol:

 

Lett og ta feil synes kanskje det var noe som manglet under t-skjorten....... :lol: men i alle fall om du er rederinnen så er verktøyet som henger bak på jolla tross alt medisinen for å redusere farten..... :lol::lol::lol:

 

Den personen på soldekk er faktisk min mann!! :wink:

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

W37HT.jpg

59_26401742.jpg

 

Det er ingen båt som bedre fortjener navnet "Moonraker" enn P38. De ser ut som om de er laget for at baugen skal peke til himmels. Med dertil hørende hekksjøer.

Hva er det du har fått for deg her Worse? Jeg ser stasig at du betegner P38 som Moonraker, nesa til værs osv.

Over ser du to bilder. Det øverste av en Windy, som vel er kjent som en svært god sjøbåt. Føreren synes som han må stikke hodet opp av luka for å kunne se framover.

 

Nedenfor er et tilfeldig bilde av en P38 som jeg i farta kom over på Finn. Jeg synes denne ligger svært så pent og harmonisk i sjøen. Båtmagasinets nylige test av P38 framhevet jo nettopp også båtens gode sjøegenskaper og roser sikten framover i fart.

 

Hva er det du har imot P38?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, ikke sant? Eller denne P38. Så difinitivt ikke noen "Moonraker"

p38_b.jpg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mens vi snakker om "Moonrakere" Her synes jeg vi har noen gode kandidater til prisen "Tidenes Moonraker"

 

holland%202005%20017.jpg1.jpg

wpc331a.jpgcove_1328-1.jpg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bitteliten sitt bilde er vitterlig et hopp av en bølge. Hva jeg "har imot" Princess 38 er ikke mye, annet enn at de stadig når jeg ser dem føres med høy baug. Foruten at det ser litt sløvt ut så følger det som regel med en heftig hekksjø. Kanskje de kjøres i suboptimal fart, hva vet jeg.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Princess 38 er en ekte fjordplog, det finnes ikke båt som går med høyere trim enn den, nesa til værs over hele fartsregisteret. Et ekte feilprodukt.

Kanskje de kjøres i suboptimal fart, hva vet jeg.

"Et ekte feilprodukt" er en ganske drøy påstand da. Bra du synes å modererer deg nå. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er ikke det mest et resultat av undermotorisering ? En Princess med nok motor, går stort sett like fint i sjøen som de fleste andre.

Undermotorisering er vel også ofte årsak til mye av de motorproblemer som oppstår. De motorene som det er solgt flest av, har størst andel av de med feil. :giggle: Åsså er vi pån igjen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg var ute i Ynglingen i dag. Hadde med jr for første gang i bevisst tilstand i seilbåt. Og svigerfar. Vi koste oss lenge vi - og etterhvert begynte det å bli litt bygete vær. Morsom seilvind -selvom båten ble dekket av haggel og vi måtte øse regnvann :smiley:

 

På vei inn i Værlebukta krysser vi opp mot havna fra Sør. Vi er på vei over mot Østsiden av bukta da vi blir obs på en Scand Baltic som er på kollisjonskurs med oss, han kommer sørfra. I stedet for å legge kursen 10 grader mot Vest og gå bak oss med god margin gir han på slik at han akkurat smetter foran oss - 10 meter foran baugen oss tenker jeg - farten var vel rundt 15-18 knop. Så fort han er forbi oss slakker han ned igjen til 10 knop ca.

Tusen takk din fxxxxxxx ixxxx for at du fylte Ynglingen vår med 50 liter vann. Dette var en Scand Baltic med lys grå stripe. Neste gang ber jeg bare om at du bruker innsiden av hodet bittelitte grann og går bak en liten, åpen seilbåt i stedet.

 

Ellers hadde vi en fin tur - jeg må nok skuffe Baltic eieren med at han ikke klarte å ødelegge turen vår. Vi koste oss med kryss i meget varierende vind i haggel og regnbyger. Det er alltid fascinerende ¨å seile i vind som varierer far 0 til 10m/s og fra N til Ø til V på noen få minutter etterhvert som bygene passerer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hekksjøens forbannelse.

 

Kan ikke helt skjønne dette begrepet.

 

Er du på sjøen er det bølger.

 

Er du ikke forbredt på bølger når du er på sjøen, så ikke vær der.

 

Ja jeg kan være enig i at enkelte kjører litt for nærme andre med litt for høy fart.

 

Jeg er av den mening uansett, gjør sjøklart, si til dine ombord at det kan komme bølger selv om været er bra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...