Jump to content

Hekksjøenes forbannelse


Skipper Worse

Recommended Posts

Til dere som kjenner reglene for fart rundt Jeløya:

 

Det koslige Gjøasundet, nord-øst på Jeløya har et koslig sund. Hva er fartsgrensen der?

Det er ingen andre fartsgrenser rundt Jeløya enn 4 knop mellom Rossnes og Sjøbadet. Og den står ikke i noen forskrifter heller

 

Gjøa sundet - du mener rett Ø for Kølabånn? Eller tenker du på Bevøysundet der man alltid skal gå inn mot Jeløya for å unngå 1 meters grunnen midt i sundet?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sett den ja,Steinar S. Den lager mye hav.

Har også sett han i ettertid, samma kjøring hver gang.

 

Kan fortelle en selvopplevd episode. Det hadde vært konsert i lurvika, jeg kjørte båt og gikk over til Aure(ca300m) og satte i land passasjerer, går ut til innløpet av leirdalsbukta og legger meg på rak med lanterner på, klokken er ca 02.30 på natten. Jeg holder på å rydde i båten og passer ofte opp slik at den ikke driver inn i selve leia inn til Aure og lurvika. Plutselig kommer ett lysblink og da jeg ser opp er det ambulansebåten. Men før jeg rekker å sette meg til rors å koble inn gir for å vende bauen mot zunnamien, har den passert og jeg blit slengt over pantryen og ellers alt fra en ellers så hyggelig kveld ligger i dørken. Før jeg får ryddet og fortøyd båten min har det omtrendt gått 1,5 time og enno er ikke ambulansebåten gått (les RAST) ut igjen, så mine antagelser om at gutta om bord "bare" skulle til kai var sterke.

 

Vet ikke om nevnte ambulansebåt har blålys, heller ikke om det skal brukes, men tror nok det hadde skapt mindre irritasjon hos båtfolket om slike båter hadde en form for varsling før de passerer deg i 37kn.

Steinar S

Link to post
Share on other sites

K16 er fint. Ellers kan en jo i disse mobiltider ta et raskt bilde av situasjonen og legge det ut på webben. Er jo gjort i en vending, slik at føreren kan beskue seg selv. Og en mail med bilde til redern kunne også ha hjulpet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen andre fartsgrenser rundt Jeløya enn 4 knop mellom Rossnes og Sjøbadet. Og den står ikke i noen forskrifter heller

 

Gjøa sundet - du mener rett Ø for Kølabånn? Eller tenker du på Bevøysundet der man alltid skal gå inn mot Jeløya for å unngå 1 meters grunnen midt i sundet?

 

Jeg mener hva jeg skriver, Gjøvasundet.

Jeg går alltid Gjøvasundet ut og inn til Moss.

 

gjoevasundet.jpg

 

Grunnen du beskriver i Bevøysundet ligger ikke midt i men nærmere Beveøya. Endel nyttetrafikk som kommer fra Moss havn, nord, benytter Bevøysundet for å stikke sydover. Hadde grunnen ligget midt i hadde det nok smelt der titt og ofte. :wink:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ref avataren din. Båtløs for øyeblikket....

 

Synes du skal bruke lang tid på å finne deg en båt hvis du mener alvor med det du skriver. Veldig, veldig,veldig lang tid faktisk

 

hehe, var nok ikke så seriøs.. tanken har bare streifet meg et par ganger mens jeg har sittet der søkk gjennomvåt..

 

følte deg truffet? :confused: neida... :cheers:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

vrengen:

(fjernet bilde)

Da ble jeg sur da!

Er jo ikke så rart dette da.

Hvis han så på båten din trodde han sikkert at han minst var 300 meter unna deg :wink:

 

 

men det ER et paradoks at nyttefartøy på sjøen har en egen status, uavhengig av størrelse. Skulle tatt seg ut om det samme gjaldt på veien, at trailere, drosjer og leger alltid hadde forkjørsrett...
Litt på siden dette men det er jo slik. Hvis du blir påkjørt bakfra av en lastebil, sier sjåføren at du presset deg inn og resultatet blir delskyld :headbang: Hvilken skade har han/hun på bilen og hvilken har du? Hvis dette skjer deg; pass på å få vitner :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener hva jeg skriver, Gjøvasundet.

Du skrev Gjøasundet - det var derfor jeg ble i tvil. Og jeg går aldri helt opptil Jeløya her - fordi det ikke er noen "rett fjellside" her - men ganske ujevnt fjell.

 

Grunnen du beskriver i Bevøysundet ligger ikke midt i men nærmere Beveøya. Endel nyttetrafikk som kommer fra Moss havn, nord, benytter Bevøysundet for å stikke sydover. Hadde grunnen ligget midt i hadde det nok smelt der titt og ofte. :wink:

Jeg har aldri sett noen nyttetrafikk av størrelse gå her. Har sett Sjøspeiderne sige gjennom. Hadde også gleden av å se SS Norway komme rundt Bevøya - men de gikk ikke Bevøysundet :smiley:

 

Mulig grunna ligger litt nærmere Bevøya på ditt kart. På plotteren min ligger den ganske midt i sundet. Men poenget er uansett å holde godt til Jeløysiden i dette sundet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I en annen tråd for et par uker siden tok jeg til orde for at utrykningsfartøyer på hasteutrykning burde bruke kanal 16 til å varsle at de har det travelt. Er det i det hele noen som har hørt at de har gjort det? Jeg kunne tenke meg å følge opp denne saken via de regionale helseforetakene, som til syvende og sist er ansvarlige for ambulansebåtene.

 

Fint hvis noen i den etaten kunne ta det opp med Politidirektoratet. Redningsselskapet ser det ut til å være vanskeligere å nå. Vi har vel grunn til å tro at de følger med på dette forumet, men jeg har ikke sett at noen derfra har funnet det bryet verdt å kommentere de innleggene som har kommet i ulike strenger om skadevirkning av deres råkjøring.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Opplevde den karen i fjor sommer i nevnte havn. Lå å dvasket i havna i påvente at noen skulle komme ombord og så hurtigbåten komme inn. Den slakket riktig nok av farten da jeg gjorde føreren oppmerksom på min situasjon og manøver mulighet. Trangt om plassen rett utenfor båthavna. Etter på da han skulle ut guffet han på med det samme og resultatet lot ikke vente på seg. Gjevla hekkbølger traff meg og småbåtene bak meg. Hadde lyst til å hive meg på vhf og skjelle han ut, men besinnet meg i påvente av at jeg ville møte furen i Stavanger senere på dagen. Det ble en annen historie.

 

Hommersåk har ikke mye å by på med hensyn til kaiplass. Skuffende.

 

Ja det er nok ikke slik mange ville hatt det!! :wink:

Får håpe det skjer noe de nermeste år, det er snakk om noe utbygging. De skal også oppgradere kaiannlegget på Kai siden. På de faste båtplassene så skal det finnes et system for gjester. Når eier av plassen reiser på ferie henger han ut en grønn lapp, slik at båtgjester kan fortøye. :smiley:

P.S det er ta sjansen på lørdag, da blir det iallefal trangt om plassen!! Håper rutebåten tar litt hensyn da! :nono:

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Fint hvis noen i den etaten kunne ta det opp med Politidirektoratet. Redningsselskapet ser det ut til å være vanskeligere å nå. Vi har vel grunn til å tro at de følger med på dette forumet, men jeg har ikke sett at noen derfra har funnet det bryet verdt å kommentere de innleggene som har kommet i ulike strenger om skadevirkning av deres råkjøring.

 

 

Tror nok Redningsselskapet følger med her på BP. Ingvar Johnsen var en hyppig skribent her tidligere. Og som båtmann han er tror jeg neppe han er blitt kurert for å titte innom våre spalter. :wink:

 

De er vel litt redde for å få hodet kappet over dersom de stikker det fram, vil jeg tro. :headbang:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er ingen andre fartsgrenser rundt Jeløya enn 4 knop mellom Rossnes og Sjøbadet. Og den står ikke i noen forskrifter heller

Joda Bitteliten, nå står den i loven; 5 knop opp til Rossnes, se Forskrift om fartsbegrensning i sjøen, sjøkart nr. 3 og 482, Moss kommune, Østfold

 

Skiltene med 4 knop hastighetsbegrensning var satt opp "på privat initiativ" av en tidligere havnefogd, men nå er fartsbegrensningen på 5 knop formelt vedtatt som forskrift (22. feb 2006) med ikraftsdato 1. mar 2007.

Link to post
Share on other sites

Da hjelper det sikkert med et bilde av "dødaren". Herved gjør vi disse oppmerksom på hva vi akter å foreta oss når vi møter disse. Heller et uskyldig bilde i forkant, enn at vi skal få middagen i dørken. Mobil har de fleste, så anvend denne, og ikke nøl med å legge bilde ut her på BP. Ja andre plasser også, dersom dere har begrunnelse for dette. La oss ta f..nskapet før de tar oss.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

La oss ta f..nskapet før de tar oss.

Vurderer seriøst å opprette en "gapestokk" på internett... Det er jo helt sykt her i fellesferien når "padleårene" (østlendinger i båt :lol: ) kommer inn i 20 knop 20 meter fra bryggen min... jammen sa jeg 5 knops grense ja... Nei, "no wake zone" er nok tingen....

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Vurderer seriøst å opprette en "gapestokk" på internett... Det er jo helt sykt her i fellesferien når "padleårene" (østlendinger i båt :lol: ) kommer inn i 20 knop ...

 

"Gapestokk er opprette mot dødaren". Hekkans til bølger padlerne lager :smiley:. En klarer ikke stå oppreist etter en :cheers:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Joda Bitteliten, nå står den i loven; 5 knop opp til Rossnes,

Se det - det var flott at den var kommet på plass. Veldig fint. Jeg har lett etter den forskriften. Ser at 5 knops grensen nå strekker seg ut av kanalen til hjørnet av Fiske så da får man være litt forsiktig med å dra på ut av kanalen.

 

Men hvor er nå dette da?

I Kambobukta innenfor en rett linje fra det sørligste punkt på Stykkås (posisjon 59 ° 28,58 ' N, 010 ° 41,18 ' Ø) og til det nordligste punkt på pynten ved innløpet til Kambobukta (posisjon 59 ° 28,46 ' N, 010 ° 41,01 ' Ø).

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hvor er nå dette da?

I Kambobukta innenfor en rett linje fra det sørligste punkt på Stykkås (posisjon 59 ° 28,58 ' N, 010 ° 41,18 ' Ø) og til det nordligste punkt på pynten ved innløpet til Kambobukta (posisjon 59 ° 28,46 ' N, 010 ° 41,01 ' Ø).

Det er bukta inn til Kambo Marina.

Link to post
Share on other sites

Men ikke skjønner jeg hvordan man kan vite hvilke forskrifter som gjelder når man færdes langs den norske kyst. Noen steder er det skiltet og samsvar mellom skilt og forskrift, andre steder er det avvik mellom forskrft og skilting (som i Mossesundet) og atter andre steder gjelder forskrifter, men uten skilting.

 

Skjønner at man er nødt til å ha med PC med mobilt Internett for å overvåke www.lovdata.no der en færdes :crazy:

 

Edit: Dette ble vel litt avsporing i forhold til hekkbølger, men "what the heck!"

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel her vi båtfolk må bruke hode. Spesiellt vi som graver halve Mossesundet etter oss.

 

Dette blir noe lokalt men jeg har sett eieren av en plastsnekke stå å bruke mye energi på de som kjører i stor fart inn og ut ved Kippenes. Han har trolig båten liggende rett nedenfor hytta si nord for Kippenes.

 

Dette blir betegnet som en led ut og inn til Kambo og Moss og dermed fri fart for båtfolket.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ja kan godt støtte opp om Lalunas hendelse,har vært i samme situasjon,de skulle ha vært annmeldt,men en annen ting og som kan være ganske irriterende,er når man ligger ute ved holmer,er barn som får lov til å leke seg rundt,båtene som ligger i ro,dette er heller ikke no kjekt når man lager mat og har fremme andre ting,så tenk på det neste gang foreldre,som vil ha ro og fred til sin øl,og som sender sine barn ut i jolla.

Fører av Båten

Link to post
Share on other sites

Dette blir noe lokalt men jeg har sett eieren av en plastsnekke stå å bruke mye energi på de som kjører i stor fart inn og ut ved Kippenes. Han har trolig båten liggende rett nedenfor hytta si nord for Kippenes.

NEi, det er jeg ikke enig i. Jeg har bekjente med bygge i Kølabånn der båtene ligger hele sommeren, og der er det også en hel del bølger fra båter. MEN det forventes da ikke at de som kjører 100 meter lenger ute midt i ei lei skal slakke av fordi det ligger en båt inni ei bukt. Da får man heller fortøye båten sin på en slik måte at den tåler den normale trafikken som er i farvannet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...