Jump to content

GÅR du, eller KJØRER du, med båt?


Bern

Recommended Posts

En til; hva betyr det "å drite på draget?" Ja - det er et maritimt uttrykk...! :smiley:

Det må vel stamme fra tiden før man fikk wc ombord, og man gjorde sitt fornødne sittende på ripa? Stakkar den som skulle løsne fortøyningene etterpå.

 

Har man i tillegg klart å bæsje på leggen, sitter man riktig så fint i det... :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at å "gå", "føre" etc ser og høres bedre ut enn å "kjøre", men jeg tok meg selv i å bruke sistnevnte uttrykk i dag :blush:

Når det gjelder seilbåter, er saken klar, mener jeg. De kan ikke kjøres, i alle fall ikke under seil!

Ellers har jeg veldig sans for å ta vare på maritime ord og uttrykk, og sier eksempelvis helst pøs, skott, dørk, styrbord og babord, i stedet for bøtte, vegg, golv, høyre og venstre. Noe har med tradisjon å gjøre, andre for å dekke behovet for presis kommunikasjon, f.eks under seilas.

Link to post
Share on other sites

Da er vi inne på rett spor, nemlig sjømannsspråket, i litt videre forstand enn tråden tilsier. Én ting er å gå, kjøre, seile eller føre....en annen ting er alt det andre som Cand.noe nevner. Det hører liksom med, uavhengig om en går en tur med båten eller ikke!

 

Jeg henger meg på Cand.noe og nevner at vi vel ikke sier kjøkkenbenk om pentry, eller soverom om lugar?

Link to post
Share on other sites

spørsmålet er ikke hva ting og tang heter men hva man har lært opp "mannskapet" til at de forskjellige dippetutter og handlinger betyr.

Tja, er det ikke en fordel om vi benytter samme navn om samme ting (eller handling) alle sammen? Skaper litt forvirring hvis det ombord hos deg heter styrbord om høyre og hos meg betyr det venstre? Satt på spissen, javel, men det beskriver enkelest mulig mitt poeng, håper jeg! :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tja, er det ikke en fordel om vi benytter samme navn om samme ting (eller handling) alle sammen? Skaper litt forvirring hvis det ombord hos deg heter styrbord om høyre og hos meg betyr det venstre? Satt på spissen, javel, men det beskriver enkelest mulig mitt poeng, håper jeg! :rolleyes:

:sailing:

uansett trodde jeg det var båtens designfartsretning som var avgjørende som referanse,

samt at mannskapets forståelse av alt ombord og i båtens nære omgivelser i enhver situasjon.

Link to post
Share on other sites

uansett trodde jeg det var båtens designfartsretning som var avgjørende som referanse,

samt at mannskapets forståelse av alt ombord og i båtens nære omgivelser i enhver situasjon.

Ja, men du har mistet poenget! Hvis du ber dine barn feste en fender på styrbord side og med det mener venstre side av båten, sett i fartsretningen, så kan det bli litt forvirrende?

Hvis du kaller ting ved "egne" navn ombord, hva tror du dine barn vil gjøre ombord hos andre når "kommandoer" blir ropt ut? Som far har lært dem eller oversetter de til anerkjent normal norsk som fortsatt praktiseres hos de fleste? Husk at barna blir store en dag og flytter ut!

 

Dette er litt søkte ekesempler, javel, men det er fortsatt for at poenget skal være enkelt og klart, men der bomma jeg visst? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

bomma? vel, vel,

 

greit med innarbeidete inn- og uttrykk for de som hverken kan lese eller skrive men for lystbåter virker det patetisk og tullete - for meg.

 

lærer barna utrykkene men bruker de aldri ombord.

 

operer med systemer som er ufeilbarlige, raskere og mer effektive:

pekemetoden, med koordinater eller raster angitt i meter som jeg vet enhver idiot som kan lese eller skrive behersker når han/hun blir kommandert slik at jeg til enhver tid kan posisjonere de på ethvert sted på/i båten,.. nå!

 

fungere faktisk meget bra selv med utrent/uerfarent manskap.

 

bruker man logikk og språk alle forstår, utenom de som hverken kan lese eller skrive - de får klare seg selv - øker sikkerheten ombord dramatisk.

 

designfartsretning for båt gjelder enten båten er i stilla eller ikke.

 

 

holde orden på tauverk derimot, det er derimot livsviktig uansett læringsgrunnlag - i enhver situasjon så her har jeg gjort et unntak så hakkespettboka er et uvurdelig hjelpemoddel.

noen av dere som vet hvordan man enkelt lager et kompass? (takk til junior der)

 

 

regner ellers med at enhver som jeg ber hjelpe meg med noe mht båtens betende kliner noe til slik at det alltid finnes en plan B jeg heldigvis aldri hittil har hatt bruk for.

 

siden jeg hater rullestoler (ankervinsjer) og krykker (baug/hekktrustere) bruker jeg andre metoder for å unngå å få ankertauet i propellen ved manøvrering: kaster! ankret, legger tauet om en puller på hekken og glir sakte mot det andre fortøyningsstedett.

passe motstand, om man har orden på tauverket.

 

en av mine faste sikkerhetsopplegg i båten om man har med passasjerer som ikke er sjøvante - eller når det feks er med barn - er å instruere på forhånd om en krise oppstår - feks om båten må forlates er å bli enige om nøyaktig hvem som tar seg av hvem.

 

dette prinsipp kan være nyttig for alle om man har unge, eldre eller noen som av en eller annen grunn ikke er spesielt selvhjulpne ombord.

 

i gitte situasjoner kan dette hindre "kaos" i en kritisk situasjon.

 

etter min mening, kaleu.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, men du har mistet poenget! Hvis du ber dine barn feste en fender på styrbord side og med det mener venstre side av båten, sett i fartsretningen, så kan det bli litt forvirrende?

Dette her sliter jeg alltid med når jeg skal skifte dekk på bilen, hva er høyre og venstre på en bil? Er det sett forfra eller fra fører posisjon?

 

Jeg har løst det ved å skrive FF, (fører foran) og PF (passasjer foran) når jeg skifter fra vinter til sommer dekk og vice versa!! :blush:

Link to post
Share on other sites

Høyre side av båten sett i fartsretningen styrbord uansett hvilken vei en selv står.

 

Jeg sitter nå i et maskinkontrollrom som er vendt akterover og ser ned på styrbord hovedmotor som da er på min venstre side, men på båtens høyre, og babord hovedmotor på min høyre / båtens venstre.

 

Utrykket kommer fra riktig gamledager da de ikke brukte ror, men hadde en styreåre, eller "styrebord" stikkende ut bak på høyre side av båten. Man måtte da legge til kai med venstre side. Babord på engelsk = port.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Båten tar vi med i graven må vite bare St Peter slipper oss inn. . :lol:

Innføring av gravhauger støttes. En solid norsk tradisjon for noen år tilbake og som jeg ivrer for å gjenoppta :crazy:

 

Han bakket bilen, og det tror jeg han gjør enda - noe som etter hvert kan være en skummel affære :crazy:

Jeg setter svigers bak rattet en gang i blant,men har nøkkelen trygt i lomma mi. Der sitter han og girer og clutcher så svetten renner :lol: Og så blir han så fornøyd når han er kommet "frem" og får kaffe. Men bilen går så jævlig dårlig,spesiellt i Hanekleiva gikk det trått nå , så nå syntes han at det er nok på tide å kjøpe ny. Ørnhild påstår det er stygt gjort men gubben er strålende fornøyd og kjøres hjem til gamlehjemmet med fagre løfter om at bilen hans skal sendes på verksted i morgen.

Det er ikke så greit å bli gammel når en mister forståelsen av verden rundt seg :nonod:

Link to post
Share on other sites

eneste grunnen til at det er noe synd at ikke tyskerne vant krigen.

 

derigården gikk det på meter til lands, vanns og i lufta inntil 1945.

som i russland og frankrike om softdisken står meg bi.

mener du att tyskarna använde/brukte 'meter' till sjös före '45 inom navigasjon ???

 

er dette något du vet eller 'hört', det låter veldi märkligt, må jag ju säga!

 

 

Gunga Din som er litt intressert i nautisk historia!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Yngstegutten sa at når eg snakka om FENDER, tenkte han på en gitar. Kunne eg ikkje heller seie "plastdingsar"?

 

Språket er ein del av kystkulturen, og vi som er interesserte i båtar bør vere med å ta vare på kystkulturen. Og det heiter "å gå" med båt, i alle fall når vi går i marsjfart.

 

Ser at eg sjølv, i ein annan tråd, har skrive at eg "køyrde til kai". Det var i ei beskriving av min første tur med ein ny båt, og sett i ettertid understreker ordbruken kor uvant eg var i båt.

Link to post
Share on other sites

Yngstegutten sa at når eg snakka om FENDER, tenkte han på en gitar. Kunne eg ikkje heller seie "plastdingsar"?

Har en svigerinne som konsekvent omtaler dem som puddinger! Navnet skjemmer ingen sies det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg forsøker å holde meg til a bruke "gå" når vi er ute med vår Saga 27 i 7 knop. Men i enkelte sammenhenger kommer det nok et "kjøre båt" fra meg likevel. Og enkelte ganger blir "gå" for dumt, som når jeg f.eks. skal informere skipshunden om at vi skal ut med båten. Synes det blir for dumt å si:" Skal du være med å gå båt?" Å gå tur, gå fot, gå pent er greit, men ikke å "gå båt". Og ja, jeg prater med dyret, og vi forstår hverandre. :cool: Så han vet hva "kjøre båt" og kjøre bil er.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan se, er det vel ingen her inne som sier: Å gå båt?

 

At Lars H. og skipshunden forstår hverandre, kan jeg godt forstå. Men jeg tror ikke den hadde sett rart på ham om han hadde sagt "ta en tur utpå (med båten)", eller "ta båt" for den saks skyld.

Link to post
Share on other sites

Jeg prater også mye med hunden, men vil ikke hevde at hunder forstår så mange ord! Noen ja, men for det meste dreier det seg om stemmen, stemmebruken og ikke minst kroppsspråket. Nå er det vel egentlig det kommunikasjon først og fremst dreier seg om så ikke rart det blir mye misforståelser på dette forumet?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Antakelig er det lettere å gjøre seg forstått overfor hunden.......

i allefall om en sammenligner med sin bedre halvdel...

 

Hvem slipper en mann inn først... hunden som bjeffer på yttersiden av døren eller kjærringe som bjeffer på yttersiden.... hunden selvsagt, den slutter å bjeffe når man slipper den inn.. :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

"GÅR du, eller KJØRER du med båt?"

Er litt i tvil hva jeg gjør, men må nok innrømme at i mine ører høres det riktigere ut at båten går enn at den kjører..

 

Som noen var inne på tidligere: Det viktigste må være at vi bruker uttrykk som ikke kan misforstås.

Jeg fikk meg en overraskelse når vi i en diskusjon tidligere her diskuterte uttrykket "motoren i gang" i forbindelse med vikepliktregler seilbåt/ motorbåt. Da virket det som om flere mente dette var det samme som fremdrift ved hjelp av motor og at en seilbåt med seilene oppe og "motoren i gang" dermed var å anse som en motorbåt....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...