Jump to content

GÅR du, eller KJØRER du, med båt?


Bern

Recommended Posts

Du kan tøffe rundt i skjærgården mellom holmer og skjær.

Men du går med båten fra Arendal til Kristiansand....

Høres litt merkelig ut å tøffe fra Arendal til Kristiansand.

 

Men når du ser ei snekke sier vi; Der tøffer de i veg....

Men det samme sier vi neppe om en 40 fots Cabincruiser som fosser forbi i 30-40 knps fart

 

Kommentar til Lars H.

Her på vestlandet er snofla et velkjent uttrykk.

Som vi sier her borte... I gjar'kvel når eg kom himete, språng eg øve plattingen, og så snofla eg i tråskådel og fór på håve inngjønå bysslagje. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det er vel en variant av "å tøffe" rundt med båten som en sier andre steder langs kysten.

Greit nok, men jeg, som 'ekta siddis' mener nok at selve ordet tofla ikke har noe med å tøffe å gjøre. Det kommer nok heller fra tøffel. Altså, at en subber langsomt avgårde i tøfler! Ellers forsøker jeg å unngå å kjøre båt, men det glipper nok dessverre i enkelte sammenhenger. Jeg sier til skipshunden: Skal vi kjøre en tur med båten? Blir litt klønete å si 'gå en tur med båten'. Jeg går tur med hunden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Eller, for å unngå hele problemet: Skal vi ta oss en tur med båten? :wink:

Det er nok ikke så enkelt... :giggle:

Vi tar en tur med båten, men spørsmålet er hva vi sier når vi skal bevege oss fra pungt A til B. Da går vi.

 

Men dette med kjøring av båt er jo ikke helt fraværende.

Når det er kappløp med racerbåter, hva bedriver du da?

Gappgåing, eller kappkjøring?

Link to post
Share on other sites

Etter min mening er det båtens størrelse som er med på å avgjøre hvilket verb som skal benyttes.

 

Liten båt "kjører",stor båt "går".

 

 

Sånn,det var oppklarende tenker jeg! :crazy:

Like forvirra jeg... :crazy:

Hvor går grensen mellom liten og stor båt i dette tilfelle?

Er det snakk om størrelse på båten, eller størrelsen på motoren?

Link to post
Share on other sites

Sier eg at vi kjører til ....... og spiser middag el. Risikerer eg at folk venter ved bilen.

Sier eg går til...... Skjønner alle som kjenner meg at eg ikkje går på beina uengelige avstander, og venter ved båten.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke så enkelt... :giggle:

Vi tar en tur med båten, men spørsmålet er hva vi sier når vi skal bevege oss fra pungt A til B. Da går vi.

 

Men dette med kjøring av båt er jo ikke helt fraværende.

Når det er kappløp med racerbåter, hva bedriver du da?

Gappgåing, eller kappkjøring?

 

 

Blir tøft det... Han gikk som et svin i indre havn . :lol: :lol:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Blir tøft det... Han gikk som et svin i indre havn . :lol: :lol:

Det er vel ingen som går som et svin, ikke engang i disse svineinfluensatider. Men kjører som et svin er det mange som gjør .. Å seile (jfr. seilas) fra A til B er vel et uttrykk som henger igjen fra seilskutetiden. I Nord-Norge sier de fortsatt at de "ror" fiske, hundre år etter at motoren kom. At vi bruker "utgåtte" ord, er vel fordi vi mangler nye ord som er dekkende. Hvilket denne tråden er et godt eksempel på.

Link to post
Share on other sites

Strør en om seg med begrep på sjøen som kjøring, rygging, parkering, kjøkkengulvet, pinnebåter og lignende viser en med stor tydelighet att en er den delen av "folk flest" som ikke har noen tilknytting til kystkulturen. Det må vel være lov og er vel også helt ok eller? Jeg er da ikke ekspert på elgjakt og oterfeller, men kan da ro en pram samtidig som jeg nynner på Fanitullen ut å ha tatt jegerprøven. Noen motforestillinger?

Link to post
Share on other sites

Hva er konklusjonen? Hva sier :flag: "Folk Flest" :flag::giggle:

 

 

Forventer du en konklusjon!!!!!!!!!!!!!

Du må da være BP's størrste opptimist. :lol::lol::wflag:

 

Hva folk flest kaller det vet jeg ikke.

Men selv så hverken kjører eller parkerer jeg båten, forresten så rygger jeg den heller ikke.

 

 

 

Man kjører ikke båt, da kan man jo like godt si at man sykler med båten. I mine ører så høres det like dumt ut.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...