Jump to content

GÅR du, eller KJØRER du, med båt?


Bern

Recommended Posts

en motor går. når det er en motor som går I båten , og jeg bestemmer hvor den skal , da kjører jeg båten.. uspiselig for noen , men det er faktisk det jeg gjør..m men innser at det er " dialekt " forskjeller i norge ,og da må andre få føre , gå seile , drive og flyte rundt som det passer dem.. hva sier dere om sjåføren i i disse båtene??? er de kapteiner , førere eller sjåfører ??

 

sjåfører i båt er noe av det dummeste jeg har hørt! :nono:

 

De på egen skute er kaptein! :wink:

Link to post
Share on other sites

De på egen skute er kaptein! :wink:

 

De på egen skute er skipper, båtfører eller lignende. Sjøkaptein er en lovbeskyttet tittel.

 

Relevant tekst her:

§ 4-4. Sertifikatrettigheter (1) Generelt:

......

c) Dekksoffisersertifikat klasse 1 gir enerett til tittelen sjøkaptein og rett til å være fører eller styrmann av hvilken som helst grad på ethvert skip av hvilken som helst størrelse i uinnskrenket fart.

Redigert av ÅtteGlass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De på egen skute er skipper, båtfører eller lignende. Sjøkaptein er en lovbeskyttet tittel.

 

Etter denne loven blir det vel lettmatros som er riktig tittel på meg..... :sad:

Men det ingen andre på båten med høyere rang enn meg, så... det blir vel en skute uten kaptein da ?

Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE

Link to post
Share on other sites

kaller dere båter på noen meter skuter?? anser ingen som kapteiner hvis de "fører" fritidsbåter under ca 50 .. man er da for f... ikke kaptein eller skipper på en draco 25 fot?? det er vel å opphøye seg selv til noe man slettes ikke er.. kall det gjerne båtfører .. men skippere og kapteiner er vel noe man kan si på fleip ...

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

jeg kaller den største av mine to små båter for skute. Og så kaller jeg meg selv for reder. og så sier jeg at jeg har plassert pengene mine i tonnasje. Og så sier jeg mye annet rart som sikkert er like feil.

Men er det så nøye da?? :cheers:

Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE

Link to post
Share on other sites

Den dagen jeg hører mine barn diskutere hvem av dem som skal "føre" eller "seile" skjærgårdsjeepen bort til noen venner og ikke krangle om hvem som skal "kjøre" så vil jeg bli noe forbauset!

 

:sailing:

 

Der tror jeg du traff spikeren på hodet!

Det er folk med liten maritim erfaring (barn o.l) som "kjører" båt. Vi andre seiler eller går med båten til vennene.

Men jeg synes det kan være et varsku til oss andre når uerfarne kommer "kjørende" med sine båter.

Hvis jeg ligger i en travel sommerhavn og hører "sjåføren" i nabobåten si at nå må alle komme ombord, for nå skal vi "kjøre" videre, da er jeg også oppe på dekk. Gjerne med en kulefender parat.

Hvis båtføreren derimot gir beskjed om "la gå springen akterut, jeg bakker ut", da blir jeg rolig sittende. Her er en med erfaring!

Så bare fortsett med "kjøring og rygging og parkering med båtene". Det gir oss andre et varksu om å være på vakt.

Og husk sett på handbrekket!

 

Fa

Link to post
Share on other sites

rassymk1.. hvordan en gjør seg forstått på vannet til kjente \ukjente , sier vel ingenting om hans ferdigheter ang manøvrering ol.. hjelper ikke med fine (riktige) maritime ord og utrykk når vinden har tatt deg og du ulykkeligvis nærmer deg andres båter med alt annet enn kontroll.. har du avanserte beskjeder å gi til ukjente da, bør du bruke et litt mer "uriktig" språk.. som feks venstre, høyre, fram bak osv. jeg vil si at en god båtfører ,bruker de ord og utrykk som blir forstått av alle , og ikke prøver seg med korrekte utrykk som kanskje bare halve norge har kjenskap til..

PS synes ikke dette temaet er nøye , som mathilde skrev, men begriper ikke at man skal være en mindreverdig båtfører fordi om man kjører..

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

PS synes ikke dette temaet er nøye ,

 

Nei du har sikkert rett i det. Kan være det samme om man kjører båt og kjører fly. Bare folk forstår.

Men man får jo litt bedre fortroende for fagfolk som bruker riktig ord på saker og ting.

Vi blir sikkert ikke enige, så for min del avslutter jeg diskusjonen og gir deg siste ordet.

Case Closed!

 

Fa

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg går med båten, og kjører med bilen. Synes det er greiest sånn, kjøring og båt er to ord som ikke passer sammen i mitt hode. Men nå har jeg snekke, da, så farten er vel nærmere gangfart enn kjørefart uansett.... :lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I pinsen var vi på blomstringstur til Hardanger med Veteranskipet Nattruten SANDNES. Som styrmann på turen falt det i min lodd å komme med noen informasjoner om hvor vi befant oss og hva vi så langs ferden.

 

I en av disse innleggene glapp et gammelt dialektuttrykk ut av kjeften på meg: ".... og så tofla me' videre innøve fjorden ....". Da kom faktisk flere opp i styrehuset etterpå og kommenterte det verbet som jeg hadde brukt; noen hadde fått frem gamle minner - og andre hadde aldri hørt det før . . . .

 

Så kanskje vi skulle starte "Folkebevegelsen for å tofla med båt" som en motvekt til alle de som kjører båt: :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Bare ikke de som kom opp trappen til styrehuset snofla på veien opp! Det er let å snofla når en skal ut å gå.

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...