Jump to content

GÅR du, eller KJØRER du, med båt?


Bern

Recommended Posts

Har aldri hatt annet enn motorbåt, og har alltid sagt "vi går f.eks. til Moss".

Og det har ingenting med språksnobberi å gjøre. Dette er uttrykk man er oppvokst med.

 

Vi seiler ikke en motorbåt. Til nød kan man si at man kjører....

 

Men som JanS sier, så kan dette variere rundt om langs vår langstrakte kyst.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Båten "går" til Hamburg, Stavanger, London osv. uavhengig av seil eller maskin. Vi kan "seile" til Lofoten med seil. Ellers ror vi og padler, eller svømmer distansen. Vi kjører ikke båter - basta :wink:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har aldri hatt annet enn motorbåt, og har alltid sagt "vi går f.eks. til Moss".

Det er greit at du bruker "går" på lange distansar og slikt. Men korleis ville du sagt setningen: "Du, ta å køyr båten bort her" i ekte sjømannsstil ? Ville du kanskje sagt "Du, ta å gå båten bort her"? :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

"Du, ta å køyr båten bort her" i ekte sjømannsstil ?

Hva med, Du, ta og flytt båten bort her....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er greit at du bruker "går" på lange distansar og slikt. Men korleis ville du sagt setningen: "Du, ta å køyr båten bort her" i ekte sjømannsstil ? Ville du kanskje sagt "Du, ta å gå båten bort her"? :wink:

 

 

Da definerer du en kort, gitt distanse og da vil jeg si: Kjør båten din bort der.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

jeg både kjører og går med båt avhengig av hvem jeg snakker med.

Samme med høyre og venstre noen ganger. Liten vits i å si "fest fenderene på styrbord side" om du har med deg en som ikke aner hva det betyr... :seeya:

 

 

Enig med deg der. Sitter man på brygga og snakker med båtkompiser sier man gjerne styrbord osv...

 

Svigermor derimot ville ikke skjønt noe av dette. Da blir det høyre og venstre side osv...


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Da definerer du en kort, gitt distanse og da vil jeg si: Kjør båten din bort der.

Altså...

kort distanse = lov å sei kjøre/køyre

Lang distanse = gå eller seile/segle

 

Denne fordelinga kan eg leve med :yesnod::wink:

 

 

Kan forstå situasjonar der det er greit å sei høgre og venstre i staden for styrbord og babord, men å seie parkere i staden for å legge til, der går grensa :nono:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Kort distanse = Forhaling

Lang distanse = Seglas

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører en tur med båten, rygger inn i båsen og parkerer. Det er ingen som ikke skjønner hva jeg mener..? :cool::fishing:

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Svigermor ville aldri skjønt dette uttrykket.

 

Då blir spørsmålet, skal svigermor læra seg tydinga av ordet forhaling?

 

Eller skal språket forflatast til det ytterste slik at svigermor kan nikke anerkjennande når ord som høyrer til i kjøkenskuffa beskriv seglasen eller tekniske installasjonar i båten?

 

Eg går for det første: Hald på målet, skriv Nynorsk og kall ein spade for ein spade!

Redigert av RITS (see edit history)

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Vi seiler ikke en motorbåt. Til nød kan man si at man kjører....

 

Jo visst seiler man en motorbåt. Man kjører da ikke!!!

 

Både Danskefergen, Hurtigruta og Cruisebåtene ute på de store hav har seilingsruter.

De har da veil ikke kjøreruter.

Det har derimot Skøyenbussen!!

 

Fa

Link to post
Share on other sites

Jeg kan være enig med deg Astor når det gjelder fritidsbåter. Selv foretrekker jeg uttrykket "går fra A til B"

 

Det nye klientellet som kommer på sjøen idag, slenger fra seg bilen på kaia, og kjører videre på sjøen.

Man får vel bruke det språket som folk forstår. Når jeg seiler med uvante personer ombord, må jeg gi beskjed om å "knyte fast tauet der", samtidig som jeg peker. Vanligvis ville jeg sagt "gjør fast fallet på kryssholtet"

 

Men å "kjøre" båt fra A til B blir litt drøyt.

De årene jeg seilte til sjøs på -60 og -70 tallet brukte vi ofte uttrykket "gå" til neste havn.

Ingen som sa vi skulle kjøre fra Trinidad til Jamaica.

Da ville folk lurt på om jeg hadde ambfibie-bil.

 

Fa

Link to post
Share on other sites

Jeg kan være enig med deg Astor når det gjelder fritidsbåter. Selv foretrekker jeg uttrykket "går fra A til B"

 

Det nye klientellet som kommer på sjøen idag, slenger fra seg bilen på kaia, og kjører videre på sjøen.

Man får vel bruke det språket som folk forstår. Når jeg seiler med uvante personer ombord, må jeg gi beskjed om å "knyte fast tauet der", samtidig som jeg peker. Vanligvis ville jeg sagt "gjør fast fallet på kryssholtet"

 

Men å "kjøre" båt fra A til B blir litt drøyt.

De årene jeg seilte til sjøs på -60 og -70 tallet brukte vi ofte uttrykket "gå" til neste havn.

Ingen som sa vi skulle kjøre fra Trinidad til Jamaica.

Da ville folk lurt på om jeg hadde ambfibie-bil.

 

Fa

Enig :yesnod:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

en motor går. når det er en motor som går I båten , og jeg bestemmer hvor den skal , da kjører jeg båten.. uspiselig for noen , men det er faktisk det jeg gjør..m men innser at det er " dialekt " forskjeller i norge ,og da må andre få føre , gå seile , drive og flyte rundt som det passer dem.. hva sier dere om sjåføren i i disse båtene??? er de kapteiner , førere eller sjåfører ??

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...