Jump to content

Båter ved Feste, og annet


Trond C

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...
  • 2 år senere...

Det har vært liv her på Feste etter 2012 også, men postingen min stoppet dessverre. Fikk lyst til å begynne igjen  :smiley:

 

Godmorgensol kom forbi litt tidligere i sommer, fint navn. Nå skal jeg ha ferie i noen uker, så det må da komme flere båter forbi her  :smiley:

 

bilde

 

Og Faun som ble bygget for sønnen til Chr. Michelsen en gang i tiden, og i nyere tid bygget opp igjen

 

bilde

 

Denne, Rani, ser ut til å ha tatt over for Vestfrakt på frakteruten mellom Bergen og Gulen / Solund, den som kommunene og fylkene spleiset på? I alle fall ligger den ved skuret til Kyst1 i Puddefjorden der Vestfrakt pleide å laste, og kommer forbi her med diverse frakt.

 

bilde

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk, fint å være her! Nå har vi bare en landstedsbåt, så på sjøen går det mest i småturer og fisking for tiden, men det skal komme noe større sånn litt med tiden  :smiley: Likevel nok båter å se på.

 

I går ettermiddag/kveld kom denne her sørover, jeg liker sånne :-) (Kona føler seg mest trukket mot solsenger, og har hengt seg helt opp i Windy  :smiley: )

 

bilde

 

 

Så kom Askerbæringen nordover, og noe senere sørover, bukserte en båt på styrbord side og hadde en på slep. God jobb de gjør. Får nøye meg med bilde på vei til jobben, ikke sikkert de hjelpetrengende ønsker situasjonen publisert. 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ikke så mange båter i går, på tross av at været ble veldig bra ut over dagen. Liv Marit av Namsos kom forbi, det gjør hun relativt ofte. Nå har alle "sandskøytene" gravemaskin, jeg ser ikke lenger noen med mast/bom/grabb. Et godt eksemplar av siste typen var Heimtun, her under i et bilde fra 2011.

 

 

bilde

 

bilde

 

Her er en filmsnutt av Heimtun på vei inn mot Modalen i indre Hordaland, inn Mostraumen. For ordens skyld, det er ikke jeg som har filmet den :-)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Du får holde kamera klart i morgen ettermiddag, Trond. Der ligger mye gammelt jern i Bergen som skal til Florø i morgen. Tror de starter i 12 tiden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I går ettermiddag/kveld kom denne her sørover, jeg liker sånne :-)

 

bilde

 

 

Se der ja, Sulingen på tur. Min svoger eide den for noen år siden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det ble en del båter her i dag ja, alle på vei til Fjordsteam i Florø:

 

Atløy, en øy utenfor Askvoll, men også en fin båt

 

bilde

 

Og Granvin

 

bilde

 

Vulcanus. BDS, Bergenske Dampskipsselskap, fikk to like taubåter på slutten av femtitallet, Titan og Vulcanus, jeg husker jeg var imponert av dem som gutt. 

 

bilde

 

Quest, nærmest, var agentbåt for Hansa Bryggeri og senere for konfeksjonshuset Sundt. Feie, bakerst, var losbåt flere steder rundt i landet.

 

bilde

 

Mytilus er en av Fjordboot´ene tyskerne fikk laget her under krigen, til patruljevirksomhet hovedsaklig. Denne er original i fasong og er vel den som helt fra jeg var liten på sekstitallet var helt blå :-) og lå ved Bergen Motorbåtforening i Nordåsvannet.

 

bilde

 

Her er Dolphin, en Fjordboot som er ombygd.

 

bilde

 

Fridtjofen her opprinnelig Fridtjof Nansen, men fikk endret navnet til det alle kalte den :-)

 

bilde

 

Hebe, fin gammel taubåt.

 

bilde

 

Oster, velkjent dampbåt her i Nordhordland

 

bilde

 

Og Stord 1, som ikke er fullt så ofte forbi her:

 

bilde

 

Bends 1, klinket aluminiumslivbåt som opprinnelig var til en av Hardanger Sunnhordlankske Dampskipsselskap sine bilferger fra rundt 1960. Antar Fjordsteams minste :-)

 

bilde

 

Og så kommer det vel et par fra Rogaland litt senere :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Se der ja, Vulcanus med broderen bak rattet (eller bak joysticken på BB side i styrehuset som det i praksis er).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

KNM Hitra også på Fjordsteam denne helga.

 

Orginale motorer I Hitra var av uvanlig konstruksjon. Ref. innlegg #46 og #47.

 

De er nå erstattet av MTU-motorer av tradisjonelt design.

 

For spesielt interesserte er her en link som gir info om det originale maskineriet:

 

https://oldmachinepress.wordpress.com/category/marine/

 

Linken omhandler GM-Detroit 16-184A som stod I Hitra samt diverse andre spesialmotorer bla.en en rekke 12er og en 24 sylindret sak fra Duesenberg

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne er med aller mest for lyden den laget - men båten ser flott ut også.

 

Jeg spisser ørene når jeg hører semidieseldunk - lenge før båten kommer. Denne gangen hørte jeg den uvanlig lenge før båten kom og ikke fordi den gikk så sakte, det var en kraftig maskin tydeligvis.

 

Det går jo en og annen semidiesel gjennom her, men ikke mange lenger, desverre. Vanglivis er det båter i 35 - 50 fots størrelsen som noen har tatt vare på. Denne er den største jeg har sett her, og lyden var særdeles potent! Neppe i ørene til en fartsfokusert ungdom som aldri har hørt lyden av de mange fiskebåtene ved torget på Bergen havn, sett røykringene de laget. Før i tiden da, nå får fiskehandlerne der fisken fra samme grossister som Rema :smiley:

 

Jeg har ikke noe i mot lyden av en dieselracer på fri eksos, men lyden av en semidiesel tror jeg er den fineste i verden! Fantastisk at noen tar vare på dem, denne må vel være mer enn en enmannsjobb. Skulle likt å vite hvilken maskin som står i den.

 

bilde

Dette er MK Andholmen, og det er en Wichmann type K 50/100 ombord.

LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden.

Link to post
Share on other sites

Takk!

 

Hitra kom også forbi på sin vei til Florø

 

bilde

 

Jeg synes også disse er fine, selvsagt :) Fleming båter.

bilde

 

Og så en duft av de riktig velbemidledes hverdag, den er visst også til salgs, var det noenogsytti millioner?

 

bilde

 

Og en normal en som ser ut til å kose seg i ettermiddagssolen

 

bilde

 

Blivende varmrøykt makrell, glemte å ta bilde da de var ferdige, men de smakte utmerket! En time på 35 grader, så gradvis opp til 75 grader, til sammen 2,5 timer med røyk :)

 

bilde

 

Det kommer vel kanskje noen av Fjordsteam deltagerne sørover i dag, Riskafjord gikk forbi nettopp.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

NOHAB ja, det var vel dem som lagde de fine diesellokomotivene det. Flott lyd av de også, de var mine favorittlokomotiv da vi var på fjellsommerferie da jeg var liten, på Mjølfjell før banen over fjellet ble elektrifisert..

 

Ellers har det jo kommet noen båter forbi her siste dagene.

 

Tampen kom sørover, Sjøgutt nordover, begge med flott semidiesellyd :)

 

bilde

 

bilde

 

Jeg trodde gamle Holmefjord var ferdig, men den gang ei, heldigvis, den har alltid sett ut som en velholdt tradisjonelt utrustet båt

 

bilde

 

Til slutt Nordlændingen, som har vært i Østerled og seilt et stykke i sommer:  https://www.facebook.com/raasegl?fref=ts

Vært over i Gøta Kanal eller deromkring og nå kanskje på vei til Bodø?

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...