Jump to content

Båtmarkedet - vokser treet inn i himmelen?

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg er temmelig overbevist om at du er feilinformert. Det meste av førstebåtkjøpene over kr 100000 er nok lånefinanisiert.

Godt mulig, men i så tilfelle litt skremmende at kilden til feilinformasjonen er de som er satt til å ivareta finans- og kredittpolitikken i landet. Har du noen bedre kilder?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det som er greit er at når er velger å referere til såkalte gode kilder, legg legg gjerne ved en en referanse eller aller helst link til disse gode kildene som gjør dem sporbar for oss vanlieg dødelige... hvis ikke så oppfattes dette gjerne som "jeg har han snakket med som har hørt om en annen som har denne oppfatningen" Slike referanser er gjerne ikke verdt mere enn "papirert de er skrevet på"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er det min referanse til "de som er satt til å ivareta finans- og kredittpolitikken i landet." som du tenker på?

Nei det er ikke det.... men generelt om en velger å henvise til kilder så er det liksom mere troverdig om vi andre dødelige kan lese dette selv.... Dette er mere viktig når man kommer med konkrete gjerne tallefestede påstander...

Men om du følte deg litt truffet av min kommentar, så gjør ikke det så mye :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Nei det er ikke det.... men generelt om en velger å henvise til kilder så er det liksom mere troverdig om vi andre dødelige kan lese dette selv.... Dette er mere viktig når man kommer med konkrete gjerne tallefestede påstander...

Men om du følte deg litt truffet av min kommentar, så gjør ikke det så mye :wink:

Det var vel kanskje heller at jeg lider av litt "noja", at du er litt ute etter meg i dag?

Forøvrig så mente jeg å huske at man ikke skal sitere tidligere innlegg hvis ens innlegg kommer direkte etterpå m.a.o. det innlegg man ønsker å kommentere, og ditt innlegg kom rett etter mitt og uten noe sitat? :rolleyes:

Kilde?? Have a guess!

Du verden, dette med at jeg referete til ditt innlegg selv om det kom rett etter ditt beklager jeg på det sterkeste.. Regner med a jeg får en ripe av skipsrådet her... Håper ikke det har kommet noen innelgg i løpet av denne tiden jeg har brukt på dette innlegget.... da.. for da burde jeg vel refert.... Er ikke lett dette her..

Jeg tror nok vi avslutter her... vi er nok uening om viktigheten av referanser og det respektere jeg.

Redigert... det dukket opp et innlegg så dette er svar på innlegg litt lenger opp..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Godt mulig, men i så tilfelle litt skremmende at kilden til feilinformasjonen er de som er satt til å ivareta finans- og kredittpolitikken i landet. Har du noen bedre kilder?

ja, mulig. Mine ører og øyner pluss enkle refleksjoner og et 48 år langt liv.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

vi er nok uening om viktigheten av referanser .........

Nei, det tror jeg ikke vi er, men på et uformelt diskusjonsforum som jo dette er (?) så er det kanskje litt strenge krav å stille at man skal finne igjen nøyaktig når/hvor/hvem sa hva for å kunne "dokumentere" at det er sagt/skrevet og av hvem/hvor/når. Kanskje litt mye arbeid i forhold til det man får ut av det?

Hvis jeg f.eks sier at jeg har hørt det uttalt av leder i Kredittilsynet at det meste av nye båter som omsettes blir betalt med likvide midler (eller kanskje aksjer som er solgt?) og ikke er betalt ved låneopptak, er det da så viktig for vår videre diskusjon på denne tråd, og forum, at jeg kan si på hvilket tv-program det fremkom og med dato, eller hvilken avis det stod i og dato, gjerne også med hjemmeside osv osv Mulig du synes jeg tar litt hardt i nå, og det gjør jeg kanskje, men ikke heng deg opp idet, det er ikke poenget!

Man ser jo også motinnlegg hvor det står "der tar du feil", "det er jeg ikke enig i" , "det tror jeg ikke er riktig" og da kreves det jo ikke så mye "dokumentasjon"?

Forøvrig er det jo opp til hver enkelt å mene stort sett hva man vil, ja man kan velge å mene at innlegget er bare tull, feil informasjon og hva vet jeg, men da kan man jo bare hoppe over det, eller man kan ta sjansen på at det som sies ikke er så hakkanes gærn't og kanskje si; "Ja det var faktisk et godt poeng, det hadde jeg ikke tenkt på!"

Jeg har stadig den opplevelsen her, og derfor føles det også nyttig og lærerikt å delta på dette forum.

Det er jo gøy å diskutere om vi sitter på en bombe eller gulgruve. Klart det! Jeg er av den oppfatning at det i dag er lettere å selge helt nye båter enn neste nye/gamle. Forutsatt at det stemmer så må det være folk med mye penger (da er neppe alt lånt i banken) og/eller det er kanskje mange nye båtfolk som fått med seg at det kan være mye krøll med en båt som er vanskelig å finne ut av om en ikke er båtkyndig og dermed er de villige til å betale for helt ny båt med garanti og en forhandler som kan hjelpe dem på vei... Jeg har ingen problem med å skjønne hvorfor folk slår til på helt ny båt kontra nesten ny, men det er jo et paradoks at så mange kan gjøre det... Vi har vel vært innom de fleste faktorene som spiller inn på båtmarkedet, de fleste av disse spiller jo inn på økonomien generelt. Blir spennende å se interessen på de kommende båtmessene. Daler salget der har vi vel en pekepinn på at toppen er nådd...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Ikke nødvendigvis. Økte boligpriser gir også økt grunnlag for sikkerhet i pant for banken. En ny takst som er 1/2 mill høyere enn den 5 år gamle taksten - vips har man 400.000 kroner å låne til båt om man holder seg innenfor 80% av takst. Det er mange, mange båter som er finansiert på den måten, og det er ikke noe feil i det. Banken krever en viss form for sikkerhet og bryr seg ikke om hva pengene går til

Det er nok riktig men da snakker vi ikke lenger om å selge boligen og bruke gevinsten på båt.

Ellers tror jeg også det er mange som gjør det slik. Det kan jo være litt skummelt hvis vi skulle få et krakk. Mange kan nok i beste fall bli boende i det huset mye lenger enn de hadde tenkt i så fall.

Sikkert helt riktig.

Men.

Hvem er det som sier en 30 år gammel båt skal være verdt det samme som den var ny ( indeksregulert )

F.eks er en 30 år gammel

Bil

Telefon

Skrivemaskin

Sykkel

I realiteten helt verdiløs. ( med unntak av affeksjons / samlerverdien da.. )

Suzuki

Vet ikke hvem som sier det, men det er jo ofte slik det er i dag. Det gjelder jo ikke bare den båten du snakker om. Det finnes jo båter som er solgt for mer enn de kostet ny. Selv Indeksregulert. Å sammenligne båt med bil tlf sykkel osv går ikke.

Ellers er jeg jo enig med deg. Det hører ikke helt hjemme. Til syvende og sist er det vel kjøper som bestemmer prisen.

Vedrørende riktig pris: Hvis kjøper og selger begge er passe misfornøyd er det sannsynligvis riktig pris :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

De fleste husstander i Norge har en eller annen form for lån. Det betyr vel at de fleste som kjøper båt har en eller annen form for lånefinansiering?

Eks: Ola har hus til 3 mill og en mill i banken. Han har i tillegg 2 mill i lån. Så kjøper han båt til en mill. Er båten da lånefinansiert? Eller er det huset som er lånefinansiert?

Per har hus til 3 mill, 1 mill i lån og ingenting i banken. Så kjøper båt til en mill, men låner med pant i huset. Er båten da lånefinansiert? Eller er den betalt kontant og huset lånefinansiert?

Nils har hus til 3 mill og en mill i gjeld. Så låner han en mill på huset og setter på høyrentekonto. Uka etter kjøper han båt til 1 mill og betaler kontant fra høyrentekontoen sin. Båten er betalt kontant, men er denne båten lånefinansiert?

Lotus

Riktig det Lotus, det er den totale lånebyrden som er viktig. Hvordan den er gitt , enten til båt

hys, hytte, osv. spiller ingen rolle. Bolig er det sikreste for banken. Men hytte-markedet har kanskje

hatt den største avkastningen. Her finnes det pressområder som har gjordt hytte-kjøp til gull.

Mens mange beholder gjelden investeres kanskje noen av pengene i fond, oblig, leiligheter osv.

Banken gir ikke akkurat den beste avkastningen for tiden. Den er akkurat like dårlig som

avkastningen til folketrygdefondet. Mens enkelte begynner å lukte litt på salg av akskjer, føler

kanskje litt topp, litt utrygghet ellers med hva som skjer. Derfor putter kanskje penger inn i en

båt som de kanskje ikke ville ha kjøpt. Men alle hvet av erfaring att det går litt opp og ned. Men

veldig ned, nei det tror jeg ikke. Men med en del agressive aktører i markedet, har gjordt en del

flotte båter litt tungsolgte, Jeg ser Normar jobber med og selge en Swan 43 til 1,9 mill. Den er helt

sikkert i topp stand, men nye brukere safer mer og kanskje kjøper en ny istedet.

Vi sees!

Jeg tror at mange som kjøper seg seilbåt for første gang ser mer etter max antall kubikk under dek som definisjonen på "mye båt for pengene" enn solid håndtverkskvalitet som er utprøvd gjennom mange år. Dette kan gjøre at bruktbåtmarkedet er tregt og nybåtmarkedet er saftig.

Men samtidig med dette ser vi jo at verft som HR selger "som hakka møkk". Riktignok har de også begynt å bygge bilfrakteskiplignende båter, men de er både dyre og med høy kvalitet. Kanskje folk rett og slett har for mye penger?

Jeg forundres fortsatt over hva folk mener med "mye båt for pengene". Jeg synes også at jeg har mye båt for pengene, men har kanskje andre vurderingskriterier enn de som kjøper andre båter, f.eks Bavaria motorbåter. For båten vår er uomtvistelig trangere under dekk enn feks Bavaria 35.

Hvis det ikke er en heftelse på båten, pant, så er båten gjeldfri! Om man eier et eller to hus, fire hytter, aksjer i banken og gjeld helt eller delvis på et eller flere av disse husene og hyttene så er fortsatt båten gjeldfri og ikke belånt. Sånn er det.

At man kan belåne et hus og derved skaffe seg likvider til å kjøpe en båt er faktisk noe annet!

I praksis spiller vel ikke dette noen rolle hører jeg? Nei, enig i det, men man må holde fast på noen økonomiske begreper!

!

I praksis spiller vel ikke dette noen rolle hører jeg? Nei, enig i det, men man må holde fast på noen økonomiske begreper!

Om je gikke tar helt feil må lånene betjenes løpende - uansett hva man har stilt som sikkerhet. For meg er det totalt irrelevant hvor sikkerheten ligger - det er husholdningens totale gjeldsbyrde som betyr noe for husholdningen. Sikkerheten man stiller gjør at man sparer litt på rentene samt at man antakelig kan komme unna med mindre EK på båten.

Jeg hørte om leiligheter i Oslo som nå ble solgt med 50 års nedbetalingstid på lånet og 10 års avdragsfrihet. Det hadde vært båtlånet sitt det tenker jeg.

Det riktig det Bitteliten, innvendig volum betyr endel, alle vet hvordan sommeren kan være. Men

i tillegg betyr også seilegenskaper mye. Men hva er solid håndverk? Betyr det att ting faller fra

hverandre, eller betyr det bruk av mer kostbare matrialer. Jeg er opptatt av att ting er skikkelig.

Det er derfor jeg valgte Bavaria :yesnod: . Vi hadde sett på faktisk Windy Grand Mistral 37. Hørt om

den?, Sunseeker 375 og Gobbi. Men jeg fikk med familien på seilbåt. Dette startet i aug 2005.

Da skulle ikke vi ha Bav. men Jeanneu. HR og Najad har faktisk dårlig plassutnyttelse, sett fra mine

øyne(ikke nye Najad 400 og 440). Men etter lang sondering ble det faktisk Bavaria. Kunne faktisk

sett på mer kostbare alt, men hvem har samme service-tilbud, enkelte?. Men sjekk hvordan

Bavaria er bygget opp, skrogtykkelse, vekt(så tung helt uten videre). I tilegg vil jeg kalle den

moderne i skrog, salong og den seiler faktisk bra(enkelte vil aldri akseptere dette). Jeg tror att

faktisk mange "kvalitetsbåter" ville vært rimeligere ved en rasjonell produksjon. Men for enkelte

"high-end" merker tror jeg salget ville gått ned hvis de hadde vært priset rimeligere.

Men når alt kommer til alt er båt veldig personlig, og kriteriene for valg av båt er forskjellige. Som

tidligere nevnt er jeg windy-patriot. Dette fordi båtene er veldig bra bygget og gode i sjøen. Husk

det moderne Windy startet med 8600, 9800 osv. Ikke den største plassen, men gode i sjøen.

Kvalitet, det er det du og jeg mener om det spesifikke produktet.

Vi sees!

I årets lønnsforhandlinger kom det frem at vaskehjelper i Nordsjøen tjener 585.000 kroner og har netto arbeidstid 1350 timer pr år.

Dette er påstander (propaganda) fra lønnsforhandlinger,fremsatt i dagspressen, som du bruker som fakta. Disse tallene er direkte feil, og bør ikke brukes i et så seriøst forum som baatplassen.

Jaså, sier du det.

Da burde du lese undersøkelsen fra Oljeindusriens landsforening.

Nå er forhandlingsresultatet også klart. Det ble i snitt 68.000 kroner i tillegg over 2 år. 34.000 pr. år var nok til å avslutte streiken. Det var ikke så veldig bra. Ansatte i 3 andre serviceyrker utenom vaskingen i oljeservicebedriftene gjorde det enda bedre, med et lønnsbyks på 33 prosent på to år til 736.000 kroner. Lage middag for 3/4 million i året er jo ikke ille det heller.

Knut Arild Larsen i Econ uttalte nylig at det blir som å vinne i lotto å få jobb som vaskehjelp offshore. Med slik lønn og slike tillegg, er jeg tilbøylig til å være enig med ham. Den som vil kan lese mer her.

Tallene som fremkommer er ikke propaganda, men det faktiske resultatet av årets forhandlinger.

Lotus

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...