Jump to content

Båtmarkedet - vokser treet inn i himmelen?

Bitteliten

Recommended Posts

Man kan vel da egentlig si at alt er lånefinansiert da, om en har bolig lån mener jeg.

Om jeg sparer 200 000, velger å bruke det til bil/båt/ferie så er det ikke lån! Men om jeg bruker disse pengene til nedbetaling av boligen, for så til våren "låne" de tilbake igjen for båt-kjøp er det lån, eller hva?

Det betyr at har en lån, er alle pengene du bruker utenom å nedbetale på lån, lånefinansiert!

Kanskje var ikke den derre 30 år gamle, nedbetalte båten så dum alikevel ?

Som om jeg skulle sagt det sjæl.

Det er min båt, ikke bankens.

Gikk i lånestopp for mange år siden og har nå huslån på ca. 20% av takst.

Og jeg seiler like fort og like langt som de med diger, dyr og ny båt.

Og som konklusjon; til Kanskje var ikke den derre 30 år gamle, nedbetalte båten så dum alikevel ?

Den virker i hvert fall ikke nagativt inn på nattesøvnen når alle begynner snakke om renteoppgang. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Kanskje var ikke den derre 30 år gamle, nedbetalte båten så dum alikevel ?

Suzuki

Amen !

Jeg blir skremt når jeg ser hvor mye folk låner, jeg har vennepar som har samlet årsintekt på kanskje 600000 og lån på tilsammen 2,5 -3 millioner. De kommer til å slite om renta går opp :cryin:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

For meg er ikke penger brukt til kjøp av en båt det samme som forbruk! At du låner 500.000 for å kjøpe en båt som koster 500.000 betyr at du øker din formue med nøyaktig like mye som du øker dine lån/din gjeld og det blir vel et "null-spill"? Dette fordi det er tydelig dokumentert at båter holder seg i pris, det gjør ikke biler.

At utlånsveksten er høy, for høy, er det ingen tvil om, men man må hensynta økning i realverdier som bolig, lave renter, ingen inflasjon, forhøyet kjøpekraft osv før man tegner et så dystert bilde som enkelte gjør!

Den dagen en sentralbanksjef eller finansminister ikke ser på meg (gjennom tv-ruta) og maner til måtehold, ja den dagen får jeg aldri oppleve!

Penger er også en vare; mye penger gir lave renter p.g.a. at etterspørselen er lav (!) sett i forhold til pengene som er tilgjengelig i markedet.

Låne til over pipa betyr vel mere enn 100 prosent og det er det meget meget få som gjør/har!

Hvem sitter med mest av verdier i dag; han som aldri har lånt en krone og betalt alt kontant eller han som alltid har lånt maksimalt og aldri betalt et avdrag hvis det kunne unngås? Jeg forutsetter da at pengene i rimelig grad har gått til kjøp av hus, hytter, båter osv og ikke drukket opp eller spilt bort!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvem sitter med mest av verdier i dag;

Jøss, den må du ha lært på BI.

Det forholder seg faktisk slik at dersom jeg realiserer hele greia, hus, båt, bil, i morra, så sitter jeg på en haug med cash.

En som lever etter prinsippene dine vil bruke ei uke på å innfri lån. Og sitte igjen med ikkeno etter gebyrer og dylikt.

Riktignok har jeg ikke så veldig fancy båt eller bil. Men de tilhører meg.

Og så er det slik at når sentralbanksjefen finner det fornødent å dra i brekket, slik han gjorde 89-90, med 15-16% styringsrente, så vil jeg knapt merke det.

Og han vil dra i brekket. Ikke i år. Ikke til neste år, men i 08-09.

Men jeg vil ha stor glede av å lese bruktbåtannonser. Og annonsene til konkurssalgfirmaer som gror opp som paddehatter når slikt skjer.

Jeg kjøpte hus i 1990. For under halvparten av hva det kostet huseieren å sette det opp. Så kan man filosofere rundt det.

For meg er ikke penger brukt til kjøp av en båt det samme som forbruk!

Litt i grenseland den der. Min båt har steget i verdi for hvert år fra den var ny, så dette er ikke forbruk, men en god investering. Håper avkastningen er god den dagen jeg eventuelt velger å selge. Likevel. Med rentetap og driftsutgifter går det vel i null. Min nye bil er derimot et helt annet regnestykke. Et tapsprosjekt, men et behagelig sådan.

Hvem sitter med mest av verdier i dag; han som aldri har lånt en krone og betalt alt kontant eller han som alltid har lånt maksimalt og aldri betalt et avdrag hvis det kunne unngås? Jeg forutsetter da at pengene i rimelig grad har gått til kjøp av hus, hytter, båter osv og ikke drukket opp eller spilt bort!

Helt klart den som har lånt det som var mulig. Skulle ønske at jeg hadde kjøpt flere boliger samtidig, leiet dem ut for å betjene renter og så solgt med en pen fortjeneste. I 1989 var jeg glad jeg ikke hadde gjort det. Det samme i 2001. men i de andre årene hadde det nok vært det lureste.

Og båtmarkedet? Med tallene fra Norges Bank kan dette gå helt utmerket frem til det skjer noe uventet eller at historien om en varslet renteoppgang kommer som en stor overraskelse hver gang sentralbanksjefen øker renten. Ingen ting vokser inn i himmelen, men foreløpig bygges tårnet høyere fra dag til dag. Spørsmålet er vel bare: Er det godt nok fundamentert? Foreløpig står det trygt på et hav av oljepenger og et næringsliv som går så det suser. 1% renteøkning er ingen krise for det store flertall. Kanskje kke 2 prosent heller. Hva med 3 prosent?

Lotus

Jeg blir skremt når jeg ser hvor mye folk låner, jeg har vennepar som har samlet årsintekt på kanskje 600000 og lån på tilsammen 2,5 -3 millioner. De kommer til å slite om renta går opp :cryin:

For noen år siden leste jeg en statistikk som sa at 25% av de som har mer enn 3x årlig bruttoinntekt i gjeld har betalingsproblemer. jeg håper vennene dine har bundet renta på en god del av lånene sine.

Jeg kjøpte hus i 1990. For under halvparten av hva det kostet huseieren å sette det opp. Så kan man filosofere rundt det.

Jeg var kanpt gammal nok til å tenke på å kjøpe noe som helst den gang, så da kan jeg jo filosofere over at foreldrene mine ikke var kjappere i avtrekkern.

Jeg synes generelt at hver enkelt må ta stilling til hva de mener er riktig å ha av gjeld og formue. Noen vil overhode ikke ta opp gjeld og sparer til de er 50 før de kjøper hus, andre tar opp gjeld mer eller mindre etter evne.

Om man også da skal se på jobbsikkerheten i dagens samfunn så tror jeg ikke man overhode bør ta opp noe gjeld om man er redd for at man muligens kan komme i en situasjon der man må selge noe av det man har lånt penger for å kjøpe

Gode båtar blir fort selde: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=2&tot=16

Talet på bruktbåtar på FINN er sunke til under 10 000. LØP OG KJØP!

For, som eg høyrde i småbåthamna her om dagen: "Det er utruleg kor mange folk som bur her og ikkje har båt".

.....

Problemet er at dei som sel nybåtar prøver å innbille folk at dei kan selje båten brukt med forteneste. Det har vel hendt, men det er ikkje regelen. For treet veks ikkje inn i himmelen.

Enno er det langt til himmelen. For dei som vil dit, er ikkje båt så dum en måte å fare på.

Hva med 3 prosent?

Lotus

Jeg mener man bør legge inn en sikkerhetsmargin på 3 til 5 prosent, og hvis man da fortsatt har til smør på brødet og strømregningen så er det greit!

Jeg kjøpte huset i slutten av 1987 og det var på den absolutte toppen! Har det fortsatt og nå er det vært tre ganger det jeg betalte, kanskje mer. Som heisføreren sa; "Det går opp og ned her i verden", men så lenge man ikke har solgt så har man jo heller ikke tapt noe som helst? Uansett så må man jo bo et sted! Det gjelder derfor å styre sin økonomi på en slik måte at man unngår "må", men har muligheten til "kan"!

Jeg synes generelt at hver enkelt må ta stilling til hva de mener er riktig å ha av gjeld og formue. Noen vil overhode ikke ta opp gjeld og sparer til de er 50 før de kjøper hus, andre tar opp gjeld mer eller mindre etter evne.

Helt enig. Mine foreldre/svigerforeldre tilhører/hørte den generasjonen hvor man intet kjøpte før pengene var på bok, men i dag (siste årene i hvertfall) så har prisøkningen på boliger vært slik at verdien/prisen har steget med mer enn man tjener netto og da når man aldri igjen toget! Fortsetter det inn i himmelen - "your guess is as good as mine", men jeg tror ikke det!

Tror dog at det fortsatt vil være fornuftig å invistere i bolig med god beliggenhet og i vekstområder.

Alternativet er å leie (forutsetter at man trenger tak over hodet!) og i noen perioder er det lønnsomt, men når vet man det? En eller annen gang "må" man vel få seg sitt eget og da er det kanskje like greit å "get started".

For ordens skyld så nevner jeg at jeg tenker Oslo-området. Hvis man ser på områder med fraflytting/utkantstrøk så er vel tingen å leie.

Etter å ha lest denne tråden skjønner jeg hvordan mange av dere kan anskaffe båter til flere millioner. Jeg nedbetalte både boliglån og andre lån før jeg tok meg råd til å kjøpe båt. Jeg har nå snart nedbetalt lånet på båten, men dette har tatt lengre tid enn jeg hadde regnet med. Årsaken til dette er at det ikke er gratis å eie 2 båter, enebolig og 2 biler. Jeg synes derfor veldig synd på dere som har over en million i lån på boligen og kjøper båt til en million eller mer! - en dag skal dette betales gutter! - i tillegg vil kostnadene til vedlikehold av båten stige ettersom båten blir eldre, avdragene kommer og avdragene kan heller ikke trekkes i fra på skatten har jeg merket (ikke sikkert alle av dere har kommet så langt som å betale avdrag).

Ikke like sikker på at jeg misunner dere disse dyre båtene lengre. Jeg velger fortsatt å holde på et gammelt ordtak som sier ikke kjøp mer enn du har enn du har råd til å betale for! - det er lett å glemme dette med renter på 3% og banker som ikke holder igjen på pengene. Kanskje jeg også kjøper en 35 foter når jeg får råd og mange av dere med milliongjeld må selge billig!!!!

Redigert av ADNOH (see edit history)

2015 Mazda

2016 US Ford

Jeg synes derfor veldig synd på dere som har over en million i lån på boligen og kjøper båt til en million eller mer! - en dag skal dette betales gutter! - i tillegg vil kostnadene til vedlikehold av båten stige ettersom båten blir eldre, avdragene kommer og avdragene kan heller ikke trekkes i fra på skatten har jeg merket (ikke sikkert alle av dere har kommet så langt som å betale avdrag).

Jeg tror kanskje du i litt for stor grad generaliserer her. Det kan jo tenkes at også de som kjøper dyr båt har en viss snøring på sin privatøkonomi :rolleyes:

Også skal vi vel ikke se helt bort i fra at en og annen også tjener noe over en gjennomsnitlig industriarbeider heller. Og da er kanksje ikke 1 million i boliglån og 1 million i båtlån så mye i forhold til inntekten.

Har man så høy lønn skulle det vel være enda lettere å kjøpe cash kontant uten å ta opp store lån!!

Joda, både cash og kontant er nok mulig for de som har så høy lønn. Men det kommer jo litt an på hva man skal kjøpe kanskje. Det er vel fortsatt et fåtall høytlønte i Norge som kan betale 3 mill til en båt fra feriepengene

Ikke like sikker på at jeg misunner dere disse dyre båtene lengre.

En kan alltid drømme eller sikle over noen uoverkommelig dyre båter, men å misunne andre fordi de har en finere og dyrere båt enn meg - nei det gjør jeg aldri. Misunnelse fører sjeldent noe godt med seg - så kanskje like greit at du ikke lenger er sikker på at du misunner andre pga. båtprisen....

For meg er båt en luksus jeg langt fra ser som viktig eller nødvendig. Derfor var ikke båt langt oppe på listen over ting og tang vi ville bruke penger på, men etterhvert som ting på listen ble innfridd og lån nedbetalt var tiden kommet til båt. Personlig er jeg forsiktig av meg og har vært konservativ i forhold til lån. Ville derfor aldri lånt penger til luksus som båt.

Har venner og bekjente som er stikk motsatt og har vært svært liberale med å ta opp lån og størrelsen på disse.

Det har gått dem vel og de har verdier som langt overstiger mine.

Hvem har så vært smartest??

Sansynligvis både vennene mine og jeg. Vi har alle levd med et rissikonivå vi har følt oss vel med.

det er jo politisk lagt opp til at vi SKAL ha gjeld her i landet. Renteutgifter kan vi trekke fra på skatten, mens kapitalinntekter skal beskattes. Gjeld belønnes, og kapital beskattes.

Man skal ha sånn passelig med lån, ikke for mye, ikke for lite, men akkurat passelig. :wink:

Når vi kjøpte vår første båt var der mange som ropte "varsku her!!!". Først burde en betale ned lån på ditt og datt, FØR en skulle kjøpe noe sånt. Vel, vi fant ut at vi ville nå prøve for det. Ville ikke vente til vi rundet 40 før vi fant ut om båtlivet var noe for oss. Ikke har vi høye lønninger heller :lol:

Det er snakk om prioriteringer. For å kunne ha båt, har vi ikke den nyeste og beste bilen, ei heller stor enebolig. Men gøy, DET har vi :wink:

Er blitt en del titting på eneboliger de senere årene, men vil ikke måtte kvitte meg med båten heller. Ikke ennå ihvertfall... Renteøkning, det tåler vi. Må ta utgangspunkt for sånt vettu :yesnod:

Jeg kjøpte båt for 490.000 i 1993, fra et svensk konkursbo, solgte den for 780.000 i sommer, etter utgifter på ca 1.000.000,-. Jepp.

Hadde jeg kjøpt en hytte for 490.000 i 1993, hadde den vært verdt ca 4.000.000 i dag, med 1.000.000 i påkostninger.

De tapte 3.000.000 + er verdt hver krone, har hatt livets fineste stunder på sjøen, og der er ingen lommer i likskjorta.

Ser noen truer med renter fra tidlig 90-tall her. Det var sammenfall av mange spesielle faktorer som kræsjet økonomien da, det skjer neppe i vår levetid igjen. Renta i Norge kommer neppe over 5% på mange mange år.

Sitter og filosoferer litt nå på morgenkvisten. Og det hele koker vel ned til at man skal gjøre det man føler er riktig for en selv. Som jeg skrev tidligere i tråden, jeg har venner som tjener dårligere enn meg og har 3 ganger så mye i lån. Om de er komfortable med det, og klarer regningene så er det greit.

Det blir jo også prioriteringer. Låner man masse for å skaffe seg bil, båt, hus og hytte, ja da har man jo bestemt seg for hva man vil bruke tid og penger på. Begrenser man seg til å låne bare akkurat det en må fristiller en midler til andre ting, f.eks. reise.

Det er vanskelig å spå, og særlig om fremtiden, men jeg tipper vi kommer til å oppleve en jevn prisreduksjon på båter i tiden fremover, jo eldre båtene er jo mer kommer prisreduksjonen til å merkes. Dels fordi folk har et større og større behov for større og mer komfortable båter, og dels fordi markedet begynner å mette etterspørselen.

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Har man så høy lønn skulle det vel være enda lettere å kjøpe cash kontant uten å ta opp store lån!!

Ja, men man må fortsatt spare i mange år før man har klart å legge til side nok penger til å kjøpe "drømmebåten" kontant. Kanskje det er nå man ønsker denne båten og ikke om ti år?

Med høy inntekt så har man alstå anledning til å realisere denne drømmen nå, hva er problemet med det?

Hva tror du hadde skjedd med økonomien hvis ingen brukte/lånte, men bare sparte?

Ser noen truer med renter fra tidlig 90-tall her. Det var sammenfall av mange spesielle faktorer som kræsjet økonomien da, det skjer neppe i vår levetid igjen. Renta i Norge kommer neppe over 5% på mange mange år.

Ved huskjøp i 1987 fikk jeg et gunstig lån da jeg betalte "kun" 15 prosent i rente! Til historien hører også at skattesystemet da var slik at jeg fikk full effekt av rentefradraget og hadde marginalskatt på 67 prosent m.a.o. en "netto" rentebelastning på 4,95 prosent. I dag er effekten av rentefradraget 28 prosent og det ville tilsvare en rente idag på 6,9 prosent. M.a.o. så er ikke den faktiske forskjellen på rentebelastning i dag og på det "værste" så stor!

Ja det er en interessant artikkel dette og det er mange momenter som som spiller inn.

Antall båter til salgs på finn.no kan jo faktisk ha sammenheng med at folk har god råd og er i ferd med og skaffe seg større båt?

Noe justeringer nedover i priser tror jeg vi vil se, men det har kun sammenheng med at en del båter er overpriset. F.eks. kan man ikke forvente og få 700.000 for en Scand 29 Baltic 1985 mod.

De aller fleste som kjøper båt vil jeg tro klarer store renteøkninger. Det er vel mere et spørsmål om båtlivet til slutt koster mere en det smaker, men for mange så er denne tersken temmelig stor. Det vil uansett være på nybåtsalget en vil se tendensen først. Det har de siste årene aldri blitt solgt så mange båter som nå, selv om prisene har steget jevnt med 5% eller mer hvert år. (Det er jo selvsagt disse prisøkningene som har gjort at også prisene på bruktbåtmarkedet holder seg høyt).

Om det ikke lengre blir avgiftsfritt diesel tror jeg først og fremst vil slå ut på de største båtene med de største motorene. Det er slevsagt ikke no morro med forbruk på 100-200l i timen til 11kr literen.

På den andre siden så er det jo klart at hvis antall båtplasser øker så vil dette ha betydling på etterspørselen igjen. I de største byene er det et enormt press, men det finnes planer for utbygging heldigvis.

Så min mening er at markeded vokser ikke inni himmelen. Enkelte justeringer ned i pris vil komme som følge av at rentene kommer tilbake til et normal nivå.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...