Jump to content

Bytte spanter i 16 fots strandebarm


Sinten

Recommended Posts

Så du på linken Index, det heter kaldpresset linolje, antar det kommer av hvordan den blir fremstilt :discuss::cheers:

 

La ikke merke til noen link nei, og det var kun humoristisk ment. Kaldpresset er vel den beste (og dyreste) kvaliteten av linolje, litt sånn som Extra Virgin olivenolje. Derav salaten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette går så det gnistrer, Sinten! Det er artig å se at du har framgang prosjektet ditt! :smash: Det er hyggelig at du får så mye kvalifisert hjelp :flag: - Selv om det tok litt mer tid enn ca. 4 timer.... :wink: Stå på nå nå, vis at det ikke bare er "tupperware" med 9,9 (helst 15-18) som gjelder for ungdommen.. (jenter liker trebåt og gitarspill, vet du.... :wink: )

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Synes å huske at jeg har hvert borti at de kokte spiker/søm til båt i linolje, kan det stemme

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

No har eg begynt å smøre dei nye spanta med Owatrol og dei får jo aldri nok :eek: . Dei sug jo til seg som ein svamp.

 

Bastard skreiv ein eller anna plass at det var lurt å smøre black varnish før eg monterte spanta, men skal eg smøre owatrol eller linolje på båten (under der som spanta kjem) også eller kun på spanta? Litt det same spørsmåle gjeldt når eg skal begyne å smøre under tiljene; skal eg smøre owatrol/linolje først og så bv utompå eller kun bv?. Og når eg begyner på utsida, skal eg då smøre owatrol først og så bunnstoff, eller kun bunstoff?

 

Dessutan lurer eg framleis på dette om eg skal klinke dei forskjellige spant-delane til kvarandre eller kun til båten. Slik eg ser det så må det luraste vere å klinke dei til kvarandre i tillegg til å klinke dei i båten, så viss de ikkje har nokon spesielle innvendingar så gjer eg det.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Har ikkje trebåtfolket komt heim frå skule og arbeid endå ? :confused:

 

Har begynt å sjå litt på bunnstoff (har ikkje så mykje å finne på mellom strøkene :wink: ) og lurer på kva type og merke eg skal velje. Har blad litt i jotunkatalogen og Non Stop virker jo som eit vidunder produkt. Men er eigentleg dette noko for trebåtar? Har omtrendt ikkje høyrt om noko anna enn kobberstoff før men no begyner eg å lure. Høyres jo veldig lettvint ut med Non Stop. Men så er jo alle jotun produkt ganske dyre og då begyner eg sjølvsagt å vurdere Biltema :lol: . korleis er det med Biltema sitt bunnstoff og primer?

 

Dette lig kanskje litt langt fram i tid, men eg må jo ha noko å snakke om her på bp :wink:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Heisann :flag:

 

Jeg brukte BV mellom spant og hud, mest fordi jeg hadde dette tilgjengelig.Ellers ville jeg nok også lurt på dette :smiley:

Du kan også bruke BV som primer under vannlinja, før du smører bunnstoff.

Hva som er vanlig under tiljene er jeg usikker på, men de er val ofte malt fra gammelt av.

Jeg ville vel brukt BV her også.

 

Bunnstoff; Her kan du vel bruke det vanlige kobberstoffet, husker ikke hva det heter i øyeblikket men...

Link to post
Share on other sites

Det kobberstoffet til jotun du tenker på (?) har eit så orginalt namn som "Kobberstoff" :lol: . Men i ein jotun katalog eg har står det at både harde og mjuke bunnstoff "mister" antigro greiene etter ei stund medan sjølvpolerande (Non stop) har antigroeigenskaper så lenge det er bunnstoff igjen på båten. Det står ikkje skrevet ein einaste positiv ord om harde og mjuke bunnstoff. Kun om sjølvpolerande. For meg virker det som om jotun produserer harde og mjuke bunnstoff fordi dei må, eller noko slikt, særleg begeistra for dei er dei i allefall ikkje. :confused:

 

Men kva med biltema og maritim sine bunnstoff, er dei noko å satse på?

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Har søkt litt på forumet og fant berre godord om biltema stoffet så eg trur eg går for det. :flag:

 

Ellers lurer eg på om eg skal flytte båten slik at eg kan ha han på låven i vinter, men då vert han sjølvsagt våt og kan ta lang tid å bli tørr igjen. Så spørsmålet er; går det an å smøre båten sjølv om den er litt våt? Meiner å ha lest ein eller anna plass at det berre var bra at skroget var litt våt.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Hvis det er snakk om kun en kort tid i vann vil vel neppe skroget trekke noe særlig med vann til seg. Du kan jo og kjøpe en lett pressening som er stor nok og dra denne under båten før du flytter den.

 

Når det gjelder om det er bra med noe fuktighet skal jeg ikke utalle meg om men det viktigste er vel at alle matrialler har tilnærmet samme fuktighet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Kan prøve med ein pressening så er eg på den sikkre sida i allefall. Skroget har sikkert tørka opp igjen til eg er klar og smøre, går jo ganske seint med denne spanteproduksjonen min.

 

Men eg skal jo smøre bv under tiljene uansett, hadde det våre lurt å gjort før eg flytta båten? Eller vil det berre ta lenger tid før den tørker opp igjen då?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

vent til etterpå du, blir det fukt så har det lettere for å komme ut når begge sider er mest mulig åpne

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

ok, då ventert eg.

 

No er forresten spanta slutta å trekke owatrol (trur eg). Men skal eg la det siste laget tørke på overflata eller skal eg tørke det av? Såg det var litt delte meiningar om dette i ein anna tråd. Til toppstrøk satsar eg på benar, synst det vert mykje finare enn lakk.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Du skal tørke av overskytende olje ja. Men si meg har du satt disse inn med owatrol i flere vendinger eller? Meningen er at når man først begynner skal man ikke stoppe før det stopper å trekke, tar du pauser mellom og lar dette gå over flere dager kan owatrolen danne hinne som stopper inntrengingen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har smurt 4 dagar i strekk no, har berre hatt pause om natta. Er klar over at det kan danne seg ei hinne over natta men det trur eg ikkje det har gjort, for neste dag har den vore knusk tørr og suger til seg som ein svamp igjen. Men den suger mindre no en den gjorde den første dagen, trur eg er oppe i ein time mellom kvart strøk no. Men det er vel normalt, eller?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

På jotun sine sider står det at ein skal impregnere båten med eit eller anna som heiter impex, er dette nødvendigt eller er det godt nok med owatrol? Er det foresten nokon som veit kor mykje owatrol det går med på ein 16 fots båt? 10 liter kanskje?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Impex er vel rett og slett soppdreper og skulle nok hvert smurt først, imidlertid tror jeg det er mange som ikke bruker noe soppdreper før innsetting med olje. Meg selv inkludert. Om det har noe for seg kan jeg ikke svare på. Jeg har ikke sett forekomster av sopp på noen av mine båter.

 

Jeg fikk engang en tommelfinger regel angående forbruk av clipper 1 som kan sammenlignes med owatrol D1 men det har jeg glemt ser du. Det kommer jo og an på hva båten har hvert ehandlet med før og hvor mye av denne behandlingen som enda ligger der. Noe av tidligere behandlinger kan og sperre for inntregning av oljer.

 

Så var det typen trevirke da. Er det fur så vil jeg nok tro at den kan trekker 10l er det derimot gran så greier du deg nok med 2 liter.

 

Dette får du nok ikke ordentlig svar på før du har gjort det. Kjøp inn så myue som du synes du har råd til samdtidlig som du vet at det er nok. Det som blir igjen fyller du over i passende beholdere slik at det blir minst mulig luft under lokket. Rengjorte brusflasker er nok brae saker til dette formålet. Oljen får du bruk for senere så det er ikke bortkastet penger.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ok, då bryr eg meg ikkje om det Impex greiene.

 

Har forresten nokon sprekker som skulle vore gjort noko med. Dei var litt større enn eg først hadde trudd. Går sikkert fint å tette dei med farm, men det gjer vel ikke noko med styrken til bordet? Går det ann å "lappe på" eit stykke på innsida?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Vet jo ikke hvor stor sprekkene dine er men på prosjekt BADRAST som ble stående ute i regnet en 14 dager tid mellom flytting fra et lokale til et annet så var det stor sprekker som trutnet sammen. Kunne ikke se en eneste sprekk og der var mange før det ble tatt ut. Tror nok at sprekker på opptil 6-7mm tetter seg av seg selv. Vet du hvilken tresort båten er bygget av?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Trur båten er av furu, men utelukkar heller ikkje at han kan vera av gran. Sprekkene trutnar sikkert etter ei stund, det er eg ikkje i tvil om. Problemet er at heile bordet "gjer etter" når eg trykker på det. Går det an å forsterke dette på ein "fin" måte?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...