Jump to content

Bytte spanter i 16 fots strandebarm


Sinten

Recommended Posts

Skrev i OT tråden, ferdig med skolen... :rolleyes:

 

Jeg kom ikke opp i muntlig nei :flag: slapp billig unna i år :lol: Det fortjente jeg etter at jeg kom op i engelsk skriftlig og muntlig i fjor... :cryin:

 

I morgen reiser jeg til Trondheim. Skal være fynksjonær på NM i Speiding. (Speideren) :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Heisan, Sinten. :)

 

Når det gjelder Marine epoxy...så er jo det en "sparkel", men når du bruker filler i epoxy og rører dette sammen, så lager du jo også en epoxysparkel. Og til det å fylle avstanden i kjølstokken, så tror jeg helt sikkert at du kan bruke sparklen fra CO. Hovedsaken er at du får fylt hele sprkken..bruk sprøyte med lang spiss/slange slik at du ikke bare fyller i utkantene av sprekken. Når det så herder så vil jeg ikke tro det vil volde deg noe problem på de neste 50 årene. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Sleipner93:

Eg har prøvt å klinke litt åleine, men det er absolutt best å vere to. Når du er åleine greier eg berre dei øvste bordgangane, lengre armar har eg ikkje :wink:

 

Vikers:

Då får eg kjøpe ein sånn boks på Clas Ohlson neste gong eg er til "bydn". Trur du denne "sparkelen" duger til styrekonsoll prosjektet mitt også? Der er det nokre beslag som skal limast (eventuelt skruast i tillegg) fast til dørken...

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Jada...det gjør den sikkert.

Jeg brukte denne til å fylle ut stevnen min på Dorryen, etter at jeg hadde fjernet et stort stykke...bygde opp igjen stevnen ved å legge på 10 mm. lag av gangen...pusset, vasket med rødsprit og la nytt lag...pusset så til formen og malte over...ble helt topp, og holdt som fy. :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

På hjemmesiden min har jeg scannet og lagt inn min gamle skissebok fra Båtbyggerskolen i Jondal i 1980-81.

Her står mye om bygging av 16 fot Strandebarmer, uredigert slik jeg opfattet det den gang.

Sjekk den og se om det gir svar på noen av dine spørsmål.

 

http://www.osboat.no/skissebok.pdf

 

Lykke til

 

Hilsen Båtdoktoren

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Eg har no fått smurt ein del spant med owatrol D1, men treng eg noko toppstrøk på desse eller er det best utan? Eg har tidligare kjøpt ein boks benar som eg skal ha på tofter og skrog elles, så viss toppstrøk er aktuelt vert det av denne . Eg lurer også på kor lenge eg må vente frå siste strøk owatrol til første strøk benar. Nokon som veit?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...