Jump to content
  • Sign Up
Jonny

Varme og fuktfjerning i båten om vinteren

Recommended Posts

Jonny   
Jonny

I og med at dette er mitt første innnlegg, vil jeg først rette en stor takk til Ingar, som har lagd denne flotte plassen. Jeg synest det er helt fantastisk.

 

Så til saken. Hva er best å ha ombord i båten med tanke på å få minst mulig kondens? Jeg tar her utgangspunkt i at man har landstrøm. Er det en liten vifteovn, varmepære, tørrballer, eller?

 

Selv vurderer jeg å innstallere en liten vifteovn på ca. 300 W, og i tillegg ha et par tørrballer. Hva synes Dere, er dette en god ide, eller?

 

Hva bruker dere? Er disse tørballene effektive forresten? Jeg spør da jeg bare har begrenset erfaring med de. Jeg er også interessert i å få vite hvor man evt. kan få tak i en liten passende ovn å ha ombord.

 

:cheers:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Festina Lente IV   
Festina Lente IV


Jonny39: Hva er best å ha ombord i båten med tanke på å få minst mulig kondens? Jeg tar her utgangspunkt i at man har landstrøm. Er det en liten vifteovn, varmepære, tørrballer, eller?

 

Det er eller...... :cool:

 

Jeg har svært god eraring med Munthers avfukter.  Sist vinter hadde jeg maks 40% relativ fuktighet ombord.  Da kan ingenting råtne, ingenting mugne, ingenting ruste etc.  Kjeksen i skapet, saltet, allt er tørt og fint.  Sengetøy og madrasser kan bare ligge der det ligger, allt er perfekt, bortsett fra prisen.

 

En Munthers avfukter kostet i fjor 12.000,-, og den bruker ca 400W når den går.  I fjor gikk den gjennomsnittlig 5 timer i døgnet (hygrostatstyrt). Det finnes billigere varianter, muligens hos Clas Ohlson.  Imidlertid er det viktig å finne en som virker etter absorbsjonsmetoden, og ikke som kondenseringsavfukter.  

 

Jeg vet det finnes andre rimeligere løsninger enn absorbsjonsavfuktere, og disse kommer helt sikkert til å bli nevnt av andre, men du spurte etter den beste.  :cheers:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jonny   
Jonny

Takker for svar til Dere begge to.

 

Bare det at jeg dessverre ikke har råd til å bruke 12000 "lakser" for å holde båten varm og tørr. Dessuten er det jo ikke kalesjebåt jeg har. Det må da finnes andre og rimeligere brukendes alternativer vel? :cheers:

Share this post


Link to post
Share on other sites
GeirKS   
GeirKS

Båten holder seg mye tørrere hvis den ligger på vannet. Dette fordi temperaturen svinger mindre da, og da blir det mindre kondens.

 

I fjor hadde jeg båten på land (i år også forresten), og da hadde jeg luka fremme på gløtt, og sprekk på luka hvor jeg går ned i båten (seilbåt). I tillegg kjøpte jeg to store poser med klorkalk som jeg hang opp i hver sin snor, med en bøtte under. Båten holdt seg veldig tørr og fin vinteren igjennom, ingen problemer med mugg og jordslag. Kostnad ca. 150,- inkl. bøtter.  (Jeg hadde presenning over båten, så det ikke skulle snø og regne inn i båten.)

 

Har du tilgang på strøm så hjelper det også mye med en lyspære eller to.

 

GeirKS

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jonny   
Jonny

Hei Geir. Er seilbåt jeg og har. Og den ligger på sjøen året rundt ja. Hvor får man tak i klorkalk?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Slagskibet   
Slagskibet

Du kan bruke veisalt som du kjøper feks på bensinstasjonen i hendige små bøtter.Også rapper du en av  Admiralinnens strømpebukser og heller saltet over der.Heng den opp i taket med en pøs under.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sebaldus   
Sebaldus

Strømutgiftene for en eller flere små ovner er utrolig godt anvendte penger! Det skal veldig lite varme til for å holde det tørt ombord. Desuten sørger varmen for at luften sirkulerer bedre. Pengene tar du fort inn igjen ved at du slipper jordslagg og annet svineri.

 

Selv har jeg følgende opplegg ombord, båten ligger ute hele året:

-I lugaren har jeg et lite varmeelement på 500w fra Clas Ohlson koblet til landstrøm

-I motorrommet en mini oljeradiator på ca 300w også fra Clas Ohlson. Denne har jeg sikkret mot velting så den ikke skal velte når jeg er på tur og slik starte brann når jeg fortøyer igjen.

 

Mange bruker vifteovner, men kjøp da en som er godkjent for bruk i bil slik at den ikke tar fyr om viften stopper eller den velter. Brukte vifteovn da jeg hadde seilbåt. Den samme ovnen kostet 100 kr mindre på Biltema enn hos Clas Ohlson.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jonny   
Jonny


Baat-Guru: Strømutgiftene for en eller flere små ovner er utrolig godt anvendte penger! Det skal veldig lite varme til for å holde det tørt ombord. Desuten sørger varmen for at luften sirkulerer bedre. Pengene tar du fort inn igjen ved at du slipper jordslagg og annet svineri.

 

Tusen takk for svaret Guru :cheers: Var akkurat det Du skrev her, jeg hadde en mistanke om. Går for en slik løsning som Du skisserer jeg.

 

Også kan man jo ved landligge en annen plass, også bruke elektrisk oppvarming, om en ønsker det. Jaja, såfremt man ligger ved brygge med landstrøm da, og så sparer man jo litt på Wallasen og i tillegg. :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites
GeirKS   
GeirKS

Klorkalk kan kjøpes på Felleskjøpet i stoore sekker, du får det på Biltema (refill til fuktsluker), eller i din lokale båtutstyrbutikk (Torrball e.l.).

 

En del strøsalt er også klorkalk (som tidligere nevnt), ikke natriumklorid. Les på posen.

 

Posen man har det i må være slik at "vannet" kan renne av, f.eks. en gammel strømpebukse (som tidligere nevnt).

 

GeirKS

Share this post


Link to post
Share on other sites
terron   
terron

Kan bare tre støttende til tidligere inlegg om bruk av små "varmekilder" i båten hvis man har tilgang til landstrøm. Imidlertid synes det på sin plass å dra inn "momentetene" att. store temperaturforskjeller. Enkelte hevder faktisk at det beste for båten er å kun benytte en f.eks. 40 W lyspære montert litt lavt som eneste "varmekilde". Denne er kraftig nok til å skape nødvendige "overtrykk" inne i båten slik at det holder seg tørt, samtidig unngår man store temperaturforskjeller som jo faktisk er hovedårsaken til fuktighet/kondens/osv. Om luften ute er 20 kuldegrader, er det bedre med - 15 inne i båten enn +2. Samme "effekten" kommer tydelig frem hos dem som opplever at båten har det meget bra også om den ligger i sjøen om vinteren. Sjøtemperaturer vil som regel være høyere enn lufttemperaturen. Og da oppnås akkurat den lille "varmeeffekten" som er nødvendig for å skape et "positivt damptrykk". Uansett varmekilde forutsettes det selvfølgelig at motor/breder/toalett osv. er vinterkonservert.

Share this post


Link to post
Share on other sites
880   
880

Etter å ha testet ut div. løsninger i de 6 siste sesongene(vinter). Har erfaringen blitt. Sett inn en vifte eller bruk defrosteren slik at inne luft og uteluft er stus qou. Monterer du en afukter eller tørrball bør båten være vakumtett, ellers "stjeler " denne fukt fra utsiden. I verste fall plasser en liten varmekilde sentralt i båten, men husk GOD LUFTING.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tommy_H.   
Tommy_H.

Båten min har lagt utpå hvert år. Jeg har en liten panelovn på 300-400 watt fremme i cabinen. I tillegg har jeg en vifteovn som står og går hele tiden uten varme på. I motorrommet har jeg en lyspære på 100 watt hengende nede ved giret og en liten gløtt på den fremste luken til motorrommet. Dette fungerer helt topp og koster meg ca 12-1300 kroner i strømutgifter pr. vinterhalvår.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jonas   
Jonas

Hei. Er det generell enighet om at båten skal være tett som mulig, dvs. lukkede ventiler og alle andre åpninger, ved bruk av avfukter eller tørrball? Jeg er enig i det, men hvordan merker man at tørrballen er "oppbrukt". Finnes noe tegn til at nå bør den skiftes? Hva skjer hvis den ikke skiftes i tide, med helt tett båt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mariell   
Mariell

Hei. Er det generell enighet om at båten skal være tett som mulig, dvs. lukkede ventiler og alle andre åpninger, ved bruk av avfukter eller tørrball? Jeg er enig i det, men hvordan merker man at tørrballen er "oppbrukt". Finnes noe tegn til at nå bør den skiftes? Hva skjer hvis den ikke skiftes i tide, med helt tett båt?  

 

Nei! :nono:

At båten skal være så tett som muligt er helt nytt for meg. Har alltid hatt båtene i opplag på land. Har aldri brukt varme. Har aldri hatt problemer med jordslag etc.

Tar selvfølgelig med alle løse puter hjem og lagrer de hjemme.

 

GOD LUFTING og en 2-4 tørrballer har holdt for meg.

 

Selv om man har litt varme på så må vel det å lukke båten så mye som muligt,  være noe av det værste man kan gjøre.

 

En tørrball burde byttes etter ca 3 måneder. Det ser du enkelt ved at beholderen er full av vann og og tørrstoffet er borte vekk.

 

Snart kommer våren

Pekjan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jonas   
Jonas

Hei. Det er bmo( ca 4 innlegg siden) som anbefaler vakumtett båt. Men ved god lufting får vel ikke tørrballen gjort noe med fuktigheten i luften, i forbifarten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mariell   
Mariell

Hei!

BMO avslutter med "men husk GOD LUFTING". Så hva han egentlig mener vet jeg ikke.

 

Det er vel ikke nødvendig for tørrballen å samle opp den fukten som "flyr" forbi, den er jo på vei ut alikevell . Det er den fuktigheten som ikke kommer ut som fukteren samler opp.

 

Pekjan

Share this post


Link to post
Share on other sites
jada   
jada

Men ved god lufting får vel ikke tørrballen gjort noe med fuktigheten i luften, i forbifarten?

Har fuktsluker (tørrball) i kabinen foran, og i akterkabinen. Dørene til kabinene er lukket igjen. Innbiller meg at fuktslukeren fungerer best om det ikke hele tiden kommer tilførsel av ny fuktig luft. Over båten har jeg at alu-stativ med presenning over. Her er det god lufting i begge ender. Til tross for god lufting har jeg noen ganger ved spesielle værforhold sett at det har rent kondensvann nedover på innsiden av presenningen, men det har ikke ført til noen problemer ute i cockpiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
torerikb   
torerikb

"Torrballen" koster litt, men du verden hvor den suger til seg fuktighet. Pass bare på å få tømt koppen ett par gang i løpet av vinteren. Bytter pose i den to ganger i året. Min båt er på land fra november til april. Jeg bruker ikke varme ombord om vinteren.

 

Geysir

Share this post


Link to post
Share on other sites
KAT   
KAT

"Torrballen" koster litt, men du verden hvor den suger til seg fuktighet. Geysir

Hei,

 

Skal du ha "tørrball" billigst mulig skal du gå på Felleskjøpet og kjøpe natriumklorid. Det er akkurat samme stoff. Felleskjøpet selger det i 50 kg sekker. Det varer resten av livet til båten, kanskje ditt også. Koster under 100 kr. for 50 kg  :smiley:(såvidt jeg husker) . Litt mere enn 1 pose med tørrball refill koster altså. Mors gamle strømper gjør nytten som pose.

Husk å oppbevare natriumkloriden tørt hjemme.

God lufting i båten er viktig ved opplag.

 

KAT :seeya:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jonas   
Jonas

Hei.  Skal jeg da bruke klorkalk, som i #9, eller natriumklorid, som i #19, eller er det "ett fett" ?  

Share this post


Link to post
Share on other sites
GeirKS   
GeirKS

Natriumklorid er vanlig salt, kan godt hende det fungerer.

 

De posene jeg har hatt har det vært klorkalk i.

 

GeirKS

Share this post


Link to post
Share on other sites
jada   
jada

Natriumklorid er vanlig salt, kan godt hende det fungerer. De posene jeg har hatt har det vært klorkalk i. GeirKS

Jeg har kjøpt "dyre" refill i båtutstyrsforretningen. Jeg spurte om vanlig salt gjorde samme nytten, men fikk til svar at det ikke var tilfelle. Vet ikke hva  tørrballrefillen består av, men hvis klorkalk fra Felleskjøpet virker, så blir vel det det neste for meg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
KAT   
KAT

Hei.  Skal jeg da bruke klorkalk, som i #9, eller natriumklorid, som i #19, eller er det "ett fett" ?  

Hei igjen,

 

Mulig jeg har blandet begrepene her. Skal sjekke opp imorgen hva den riktige betegnelsen er på det stoffet som Felleskjøpet selger og jeg kjøpte. Men sist jeg sjekket var det nøyaktig den samme spesifikasjonen på den sk. "tørrballen" som det var på det Felleskjøpet solgte. (PS. Er ikke bonde og har ingen interesser forøvrig i Felleskjøpet).

 

KAT

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lars H.   
Lars H.

Hei.

 

Husker ikke hvor jeg har det fra, men mener jeg har hørt at "tørrballen" i tillegg til klorkalk skal være tilsatt en "katalysator" som skal øke effekten?

 

Lars H.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...