Jump to content

Varme og fuktfjerning i båten om vinteren


Jonny

Recommended Posts

Interessante grafer du legger ut roaldbj.

I min båt er varierer den rel. fuktigheten nå mellom 35 og 40 % % i hovedkabinen, og under 50 % i forkabinen....har dåren åpen ut mot hovedkabinen. Har på litt varme...det var 14 gr. i hovedkabinen i ettermiddag. Grei arbeidstemparatur.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, gjør det...like til venstre foran deg. Så deg i dsg, men fikk ikke anledning til å hilse i mørket. Vi snakkes kanskje i helgen? Har egentlig en 1000w vifte som står lavt stillet på termostaten. Tenkte å bruke en 500w oljeovn, men den gir jo ikke særlig varme til å jobbe ombord. Lar den stå en stund til, slik at jeg får gjort endel av det arbeidet jeg har planlagt.

 

I hvert fall tørt og varmt ombord...

 

Hva med deg og varme?

Link to post
Share on other sites

Her er det mye synsing synes jeg. Fukt i båt har vært et problem så lenge båter har eksistert, og det er lite forskning å vise til. Foruten et forskningsresultat å vise til blir man vel ikke trodd i forumet, men det får så være. Noen påstår at tørrball funker bra (ikke vitenskapelig bevist). Andre mener at vifteovn funker bra (heller ikke vitenskapelig bevist). I en annen tråd diskuterer man om luftavfukter virker i båt. (avvist av forståsegpåere med henvisninger til fysiske lover). Huff, vanskelig, dette. Jeg har hatt båter i hele mitt voksne liv. alle typer. De verste å takle fuktigheten i er gamle trebåter, dernest båter med stor kalesje. Nå har jeg lukket båt med skyvedør. Her blir det også luftfuktighet hvis man ikke gjør noe. Uansett hva noen prøver å overbevise oss om, så er det et faktum at man kan forbedre lugtfuktigheten i alle typer båter. Mange års erfaring har vist meg og flere jeg kjenner at en passe stor varmekilde (jeg bruker 300W i 31 fots båt) gir nok varme til å holde temperaturforskjell ute/inne om vinteren. I tillegg har jeg en løs vifte som sirkulerer luften. Jeg tar ikke hjem madrasser om vinteren men setter dem på høykant, åpner skapdører, osv. Den som sier til meg at dette ikke funker, snakker tull! Varmer du opp lufta i et lukket rom ekspanderer den (overtrykk). Dette holder rå uteluft stangen, slik at man forsinker inntrengningen. Det er også i henhold til fysiske lover! Dette funker hos meg og mine bekjente (Vestlandet). Det fuktigste ombord = :cheers: (Tørrballer og annet kjemikaliestoff er noe griseri og ikke miljøriktig, så det holder jeg meg unna).

Link to post
Share on other sites

Trikkern har helt rett. Gjør som ham og du har en like fin båt innvendig til våren igjen.

 

Vi som har båten på sjøen hele året har en fordel i så måte. Jevn god temperatur fra sjøen hjelper både mot frost og fukt så sant det er ventilasjon tilstede.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Tjaa, hva som er miljø vennlig eller ikke - det kan diskuteres. Selv bruker jeg tørrballer og tror ikke at jeg er noe miljøsvin av den grunn. Unødvendig forbruk av strøm er vel kanskje vel så ille for miljøet (hva som er nødvendig eller unødvendig skal herved være usagt!!)

 

Med mine tørrballer (4 stk plassert rundt i båten) holder jeg en luftfuktighet på ca 65%. Madrasser er lagret stående og luftig inne i båten. Ser ikke noe poeng i å plassere dem i uteboden hjemme. Hva er luftfuktigheten der?? Antagelig ikke bedre enn i båten.

Link to post
Share on other sites

Til Roaldbj. Varme fra ovn, eller avfukter.

Det burde jo bli det samme, forutsatt at avfukteren utvikler litt varme og at man blir kvitt utskilt vann. Få vannet ut av båten, så går det greit. En kompis har satt avfukteren på kjøkkenbenken og montert plastslange på vannbeholderen som han stikker ned i vasken. Han har like tørr båt som meg.

Link to post
Share on other sites

Noen ting og tang her i verden en har bra erfaringsverdier på, derfor blir lange teroretiseringer litt erasmusmontanus, og som Trikkern sier, tørr varme (el) holder nede luftfuktigheten, det samme gjør en luftavfukter. En kombinasjon er sikkert helt bra. Jeg som flere her bruker et par små frostvakter, ett dørslag m/veisalt over en pøs og en tørrball. Det fungerer i alle fall bra i Østlandsklimaet.

Link to post
Share on other sites

Varme i båten gir kondens ut mot skrog, og andre plasser som er mindre tilgjengelige, og ellers tørr fin båt på de fleste steder. Med absorpsjonsavfukter øker man ikke temperaturen særlig, men trekker ut fukten av den. Slik jeg mener det fungerer, så er det bedre å avfukte med avfukter, men absolutt en god løsning å bruke litt varme, så lenge man ikke overdriver. Selv har jeg frostvakt og avfukter i kombinasjon. Jeg holder +3 til +5 inne i båten på vinteren styrt av termostat med settpunkt +5. Tror man kan diskutere dette til man blir grønn, for det er nok to gode løsninger, der den ene er litt bedre og dyrere enn den andre. Men en ting er sikkert, jeg skal aldri mer ha båten i opplag uten strøm! En annen ting er også sikkert, jeg legger ikke båten min midt i en klynge båter der alle har strøm vinteren igjennom. Har sett for mange hvite skjøteledninger med plastposer rundt, og 2000W vifteovner til å satse skuta i slike rulettopplag.

Link to post
Share on other sites

Avfukter, varme eller tørrball. Det jeg har funnet ut nå er att jeg har hatt 4 tørrball og en frostvakt i kabinen til nå og har ikke klart å få fuktigheten no særlig under 75%. Kjøpte en avfukter hos coop til kr. 1200, satte den inn nå i helgen og etter 2 timers drift var fuktigheten nede på 50%. Satte avfukteren på automatikk 50% og den gikk kun bare halparten av tiden for å holde fuktigheten på dette nivået, den kunne tilkobles slange og den la jeg ned i kjølen. Avfukteren er av kompressortypen og bruker 270w. Dette blir løsningen for meg framover, har prøvd alt annet men har ikke klart å få fuktigheten ned på dette nivået tidligere. Båten er en 35 foter som er lukket.

Link to post
Share on other sites

Avfukter, varme eller tørrball. Det jeg har funnet ut nå er att jeg har hatt 4 tørrball og en frostvakt i kabinen til nå og har ikke klart å få fuktigheten no særlig under

75%.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Er ikke rundt 70% bra for att det ikke skal danne seg sopp eller andre ulumskheter i båten?

Spør kunn av vannkunn!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville forsøkt å tenke enkelt, eller ikke tenkt i det hele tatt. I tilfelle sistnevnte hadde jeg ikke gjort noe heller.

Båt som lekker, tett lekkasje uansett.

Båt som kondenserer mye er trolig dyr å varme opp også. Temperatursvingning er vel mye av årsaken til kondens i utgangspunktet, og derfor isolerer man også husene.

Jeg ville tro at en vifte enten sirkulerer luften innvendig i båten med liten nytteverdi, eller skifter ut luften i båten x antall ganger i døgnet.

Har luften utenfor båten da høyere fuktighet enn luften innvendig i båten, så vil båten bli mer fuktig og motsatt.

En løsning hvor man i et øyeblikk trekker inn tørrere luft for senere ved værskifte å trekke inn den fuktige luften igjen, blir vel feil for meg vil jeg tro.

Svinger temperaturen og luftfuktigheten ute, så vil temperaturen og luftfuktigheten med en forsinkelse også svinge inne i båten, selv ved bruk av varme med begrenset energiforbruk.

Hvor mye energi i form av varme må til for å stabilisere forholdene aner jeg ikke, men jeg vet at varmekablene, panelovnene og vedovnen blir flittig brukt når det er ruskevær ute.

 

I eldre hus med fuktige kjellere bruker en luftavfukter bare en brøkdel av energien sammenlignet med hva en varmeovn bruker hvis man skal fjerne fuktighet. Det rare er at luftavfukteren klarer å avfukte luften, mens varmeovnen klarer verken å avfukte luften eller øke temperaturen noe særlig i de fleste tilfellene. (Har eksempler på dette).

 

Om dette er logisk eller ikke vet jeg ikke, men slik ville jeg tenkt i vertfall før jeg begynte med diverse forsøk. Av natur liker jeg ikke omveier, og i og med at jeg bor på vestlandet, hadde jeg hoppet over de fleste alternativene og gått rett på avfukting.

Var det varme jeg var ute etter, ville jeg skrudd på en ovn når jeg oppholder meg i båten, var det lys jeg var ute etter ville jeg skrudd på lyset. Men så tenker jo jeg velig enkelt.

Link to post
Share on other sites

Ja, det skal du ha :wink: Kan være at jeg tenker enda enklere, men konstanterer at med nevnte arrangenet i min båt, dvs litt varme, litt avfukter og hydrometret på ca 70 gjør at jeg ikke merket noen tilløp til mugg eller andre ulumskheter. Jeg vet ikke ha som skal til av luftfuktighet og andre betingelser for å produsere muggsopp o.l. - kanskje har vi en biolog eller annen fagperson her på plassen si noen visdomsord om det?

Link to post
Share on other sites

Lokale tilpassninger og individuelle behov er vel litt vesentlig tror jeg. Noen koser seg i båten om den står på land om vinteren med en veldig god begrunnelse. De liker det sannsynligvis.

Litt varme i båten når det er 20 minus ute gjør det jo litt koseligere.

 

Hvis man derimot ikke har slike behov og naturen sørger for nedfrysing, ville jeg tenkt energisparing. For eksempel ta ut det utstyret som ikke tåler lav temperatur, sørg for at båten er tørr før det fryser på, og la det gå sin gang.

En termostyrt (Frysesikring) på minus 20 grader kanskje hvis båten ikke kan fryses ned lenger.

Etter mitt syn så er det verken mugg eller fuktighet i fryseboksen, så kulden er i grunnen ikke så farlig. Har man lav fuktighet i båten når det fryser, er det jo ikke noe å fryse ned kanskje.

 

Det man sparte i Kwh kan man jo alltids få bruk for. Som det sies er det bare en ting vi har nok av, for lite penger.

 

Når båten ligger på vannet, kunne man kanskje tenkt motsatt da også. I stedet for å varme den opp kan vi fryse den ned på innsiden. Det er vel på den varme siden kondensen kommer på. hvis sjøen er varmere enn båten vilden vel dugge på utsiden, men der er den jo våt fra før.

Er denne teorien kanskje feil?

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg lest alle innlegene i denne tråden, så kanskje det er foreslått tidligere....men jeg bruker 2-3 stabler med aviser (20-30 aviser i hver stabel). Bunter avisene sammen med hyssing og plasserer de på strategiske plasser i båten. Tar ett "avis-bytte" i løpet av vinteren og når sesongen starter ved påsketider lemper jeg avisene ut av båten, betydelig tyngre! Anslagsvis 3-4 ganger økt vekt. Båten er tørr og fin hele tiden.

 

Hva varme angår så bruker jeg ikke det. Det er fordi det lett kan virke mot sin hensikt! Får du ikke opp temperaturen nok, vil du faktisk tilføre kondens pga temperaturforskjellen mellom inne og ute.

 

Nei, la båten stå uten varme, med god lufting og et lass med aviser... :smiley:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Kommer fra båten nå. Avfukteren ombord viser 47%. Det står en varmeovn på 300 watt ombord. Ingeting er kommet i beholderen av kodensvann siste 2 døgn. Den står innstilt på 45% rel luftfuktighet.

 

Nå er det tørt og fint vær, så det vel der det ligger vil jeg tro.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Åpenbart at det er forskjeller på østsiden og vestsiden av Oslofjorden. Jeg ligger nå under tak, har presenning over båten. Luftfukteren er innstilt på auto, og det renner jevnt og trutt fra vannoppsamleren. Temperaturen inne i båten var idag omlag 5 grader, ute omlag minus 1 grad. Luftfuktighet inne i båten er omlag 45 % RH. Jeg har - som nevnt i en annen tråd - en DeLonghi DNC 60 avfukter kjøpt hos Elkjøp. Har ikke helt skjønt hvilket prinsipp den foretar avfuktniongen av luften. Fra informasjonen heter det: removes 6 l/d at any temperature condition, even the lowest one , hvor laveste temperatur er omlag 0 grader C. Den baserer seg ikke på kompressorteknologi. Her er en skisse av avfuktingsprinsippet - uten at jeg skjønner noe som helt av det. Kanskje noen kan forklare hva som skjer?

 

luftavfukter.jpg

 

Jeg tror det er noe av den samme teknologi som Pascal beskriver her:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=442888

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...