Jump to content

Varme og fuktfjerning i båten om vinteren


Jonny

Recommended Posts

@skage, se fra starten av denne tråden. Sydvesten er vel den som i størst grad frembringer facts.

 

Det er ikke enten/eller, båten bør være bygget for vinterbruk og den trenger lufting. Vi hadde for en del år siden miljøhus der man skulle ta vare på varmen på bekostning av ventilasjon. Det skar seg. Så ble det vifter og varmegjenvinning. I sum hadde det vært like greit med litt trekkfulle hus. Samme i båt. Den er i utgangspunktet potte tett. Man bor i et lite volum. Man utskiller og produserer like mye fukt uansett. Legger du noen fuktighetsmålere rundt omkring, så vil du se variasjoner. Jeg har ganske store variasjoner på to temperaturmålere som står tre meter fra hverandre. Plasser et hygrometer med temp.måler under dørken, en under madrassen, en i et skap, en på salongbordet, og se om du får samme RF.

 

Jeg kjører tilsvarende varmeregime som du gjør, bare at Eber'n min går flere timer. Og det stenges ingen ventiler, slik at Eber'n pøser luft ut av båten med svært liten motstand. Tidligere hadde jeg også en stor PC-vifte som gikk og trakk luft ut av båten. Fungerte helt topp. Den har blitt erstattet av en diger vifte som jeg kun kjører etter at motoren er stanset. Et valg jeg tok.

 

Og som skrevet over, hvis jeg ikke pakker inn aluminiumsrammene (kun med plastflak hos meg) så kondenserer de meget generende. Det er slik at uteluften kanskje har en RF på mellom 75- og 80 %. Luften på/rundt aluminiusrammene holder utetemperatur, derfor er RF på ramma ca. 80 %. Og vannet renner. Et plastflak over er nok til at rammetemperaturen kommer over kritisk punkt. Et uisolert plastskrog ligger i samme område når det gjelder varmeoverføring. Hos meg kan jeg se at aluminium overfører temperatur bedre enn jern som er malt på utsiden. Og jeg vet at jernskroget under vann holder + 2 grader, og der vil det kondensere om den varme inneluften treffer.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
dobsen62 skrev 4 minutter siden:

https://www.f-tech.no/adsorpsjon-rotoravfuktere/avfukter-cr-serien/adsorpsjonsavfukter-c35c-0-6-fryselager

Litt rart at de bruker avfukter på ett fryselager, når kald luft ikke inneholder fuktighet.

 

Selv et fryselager kan ikke omgå fysikken.

 

Du har kanskje lagt merke til rim og is når varm (og fuktig) luft slipper/lekker inn i frysa di og fukten fryser på de kalde flatene? Kan tenkes fryselagre vil slippe denslags problematikk.. ;-)

 

Er akkurat samme problematikken, bare at fukten i den varme luften fryser på iskalde flater. I en båt er ikke flatene kalde nok til at det fryser og vannet kondenserer og det blir vått. 

 

Hold frysa lukket og tett du har ikke noe problem etter den siste fukten i lufta har frosset mot en kald overflate. Åpne- lukke ofte og du får ett større problem og mer rim og is. 

---

Så, hva er rart?

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 10 minutter siden:

Du har kanskje lagt merke til rim og is når varm (og fuktig) luft slipper/lekker inn i frysa di og fukten fryser på de kalde flatene? Kan tenkes fryselagre vil slippe denslags problematikk.. ;-)

Akkurat.

Hva skjer når solen treffer skutesiden, dersom båten ligger på land i 5 minus grader.

Hadde livet vært ett A4 ark, hadde det vært enkelt.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg utført følgende forebyggende arbeider. Montert typ/baderomsvifte på 220 v med egen bryter inne stuerommet under sengen. Denne henter da luft fra ventil front seng på siden. Videre har jeg laget nye innvendige ventiler under sengen slik at det er full gjennommlufting under sengen og hele dette arealet. Jeg har jo også 2 skuffer i front som også nå får fin ventilasjon.  Jeg starter opp viften når jeg står opp og lar den stå på litt og skrur den bare av igjen, eller så kan den jo stå på en stund av og til. Videre så kjøpet jeg 2 stk fukt slukere på Biltema som jeg plassert i arealet under sengen. Så får vi se på resultatet etter en stund. Tror dette vil gi et mye bedre klima under denne sengen, i tillegg til ny spilebunn under madrassene så bør vel dette hjelpe en del.  Dermed var den uken gått og snart helg.

Link to post
Share on other sites

Det burde nok hjelpe på ja. Om du klarer å få samme overflatetemperatur I hele båten er jo fuktproblemet eliminert. Men det er nok ikke fysisk mulig. Så slike løsninger som dette er en grei middelvei, som bidra til å begrense problemet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
skage skrev for 1 time siden:

Videre så kjøpet jeg 2 stk fukt slukere på Biltema som jeg plassert i arealet under sengen. 

 

Fuktslukere i et rom/område som ventileres godt har ikke mye for seg. Lufta du evt får "tørket ut" blir ventilert ut. Luftavfuktere har mest for seg i rom som ikke ventileres. 

 

Så avfukterne ville jeg satt ett sted hvor du sliter med å få til ventilasjon. 

 

Strengt tatt ville jeg vel spart opp og kjøpt en aktiv avfukter. Elkjøp selger Sandstrømen som Maeco er en dyr kopi av for et par tusen. Knallgod sak, har hatt min i flere år: 

 

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/vifter-og-aircondition/SDH08L15E/sandstrom-avfukter-sdh08l15e

----

Når du bruket aktiv avfukting i båten så må du sørge for minst mulig ventilasjon i perioder med "varm" uteluft, ellers vil du trekke inn fuktig luft hele tiden og da egentlig prøve å avfukte hele universet, som jo vil by på utfordringer ;-) 

 

I kuldeperioder er lufta ute så tørr at jeg ikke er helt sikker på om det vil utgjøre noen forskjell om du ikke reduserer ventilasjon inn i båten eller ikke. Ville kanskje prøvd på å tette først, men du skal jo ha luft når du bor der også ;-) Men for strømregninga sin skyld er det jo greit å slippe å lufte alt for mye.  Ville prøvd meg fram. 

Link to post
Share on other sites

Her må man lese seg litt opp på tråden. Båten min er knusk tørr innvendig, burde strengt tatt satt inn en luftfukter. Det er kondensproblematikk som er tema her. Under sengen er det stillestående luft 80 prosent av døgnet, derfor fuktsluker der. Naturligvis har jeg avfukter men ingen behov for den på vinteren.

 

Men det er flott med kommentarer og inspill. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
skage skrev 33 minutter siden:

Her må man lese seg litt opp på tråden. Båten min er knusk tørr innvendig, burde strengt tatt satt inn en luftfukter. Det er kondensproblematikk som er tema her. Under sengen er det stillestående luft 80 prosent av døgnet, derfor fuktsluker der. Naturligvis har jeg avfukter men ingen behov for den på vinteren.

 

Men det er flott med kommentarer og inspill. 

 

Hvis lufta er knusk tørr og problemet "kun" er kondens så er det ikke så mye å få gjort utover å redusere arealet med kalde flater og få lufta mest mulig der problemet er. 

 

Ville kanskje prøvd å kjøpt meg et par billige liggeunderlag med lukka celler. De er lette å klippe til med saks osv, og lagt de mot de kalde flatene, om ikke annet så som en midlertidig vinterløsning. Jeg har det om vinteren ved køyene der en ligger mot skutesiden. Har bare lagt de mot skutesia og fjerner de i sommerhalvåret. Fjerner kondens og ubehaget ved å ligge mot den kalde skutesiden om vinteren. 

Link to post
Share on other sites

Dersom båten er knusktørr, skal du ikke ha problemer med kondens under sengen.

Har selv bodd i båt i 2,5 år.

Monterte en fast rotoravfukter, 2-3 måneder etter jeg flyttet i båten.

Denne er koblet inn på dieselvarmeren sine ventilasjonsslanger.

Hydrostaten står montert inne i salongen, slik at avfukteren starter når fuktigheten overstiger valgt luftfuktighet. 

Vi var 2 personer som bodde, lagde mat og dusjet i båten, i temperaturer ned til 10 minus, med en dieselvarmer som gikk 24 timer i døgnet.

Har ikke hatt problemer med fukt under senger, eller fukt i dyner, madrasser eller klær.

Som båtboer, merket jeg også at mennesker har forskjellige meninger om hva som er en fuktig båt.

 

Link to post
Share on other sites

Som Pinkvin er inne på, isolering under senger (og gjerne luft) under madrassen kan hjelpe mot kondens, selv om lufta ellers er tørr. En grei og effektiv løsning, trenger heller ikke koste så all verdens.

 

Da jeg flyttet ombord tok det ikke lange tiden før jeg merket at det ble kondens/fuktighet under madrassen, på tross av lav luftfuktighet ombord. Fyrer med pottebrenner og bruker Meaco luftavfukter, så dyner og slikt var tørt, men etter en natt med svette, fis og varme kunne jeg kjenne at madrassen var ganske så fuktig, ja nesten våt, under der den lå direkte på kryssfinerplata. Derfor isolerte jeg med Maritims skrogisolasjon som jeg limte rett på undersiden av platene som madrassen ligger på. La også en slik distansematte/madrassunderlag mellom madrassene og platene. Merket umiddelbar forskjell, det ble bedre og tørrere klima under madrassene. I tillegg ble senga lunere da isolasjonen og madrassunderlaget skjermet mot en del av «kuldestrålingen» fra undersiden.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er tydelig at man opplever disse tingene forskjellig. Men greit og kalle en spade for en spade tror jeg.

Knust tørr båt i synlig areal. Kondens og mye fukt i areal som er ikke synlige. Jeg har ingen tro på at det finnes en uisolert båt uten kondensproblematikk langs skyggesiden  både under og over vannlinjen.

 

De som har litt forståelse på konstruksjon og isolasjon skjønner det. Men de fleste av oss er nok enige i at isolasjon må til.

 

Tror alle som bor i en vanlig båt vil se at dette stemmer om de sjekker dette selv. Alle på brygga vår vet dette i alle fall. Min syn er at om jeg skal bo videre i båt så må det bli en isolert båt, gjerne med vann og luft varmer. Ja og lurt og koble opp en avfukter til slangene til luftvarmeren. Vel vi går en kald periode i møte så hold ut, snart lysner det både ute og inne.

Link to post
Share on other sites

skage skrev for 1 time siden:

Jeg har ingen tro på at det finnes en uisolert båt uten kondensproblematikk langs skyggesiden  både under og over vannlinjen

Det har du nok etter min erfaring helt rett i, men mange mener tydeligvis noe annet. Der må de gjerne fortsette med, men slik så det ut i forpiggen hos meg etter en bo-vinter....IMG_4930.jpg.ce2da52df90382c34713c3b27240079b.jpg

Link to post
Share on other sites

Mare Nostrum skrev 22 minutter siden:

slik så det ut i forpiggen hos meg etter en bo-vinter....

 

Der har det vært stemning ja.. Tenker du hadde minsket kondensproblemene med å isolere ut mot skroget, skottet i framkant og under plata. Tydelig at det har vært for varmt og fuktig mot kalde flater.

 

Hos meg isolerte jeg i framkant av skottet, altså la opp isolasjonsmatter foran skottet. I tillegg ut mot skroget, der dekket jeg med skrogtrekk utpå isolasjonen. Nå har du spiler, så litt mer utfordrende å isolere helt inn til glassfiberen der, men ved å bruke madrassunderlag, evt. bedflex vil du kunne få mer sirkulasjon. I kalde perioder pleier jeg vippe madrassen litt opp etter natta slik at det kommer luft til under. Da vil i alle fall nattas fuktighet kunne luftes skikkelig ut av madrassen slik at den er tørr til kvelden.

Link to post
Share on other sites

Mare Nostrum skrev for 7 timer siden:

Det har du nok etter min erfaring helt rett i, men mange mener tydeligvis noe annet. Der må de gjerne fortsette med, men slik så det ut i forpiggen hos meg etter en bo-vinter....IMG_4930.jpg.ce2da52df90382c34713c3b27240079b.jpg

Blir helt matt av å se slike bilder.

Her burde du ha reagert selv.

Her må jo det både ha luktet og vært ubehagelig og sove, pga en fuktig madrass.

Vi har sovet i forpiggen, både jeg og min bedre halvdel, men dette har jeg ikke opplevd selv.

Regner med at du ikke har madrassen liggende rett på platen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...