Jump to content

Varme og fuktfjerning i båten om vinteren


Jonny

Recommended Posts

Har ovn med 500w varme inne i kabinen, likevel ble luftfuktigheten aldri under 80% :nonod:

-Satte inn 2 "Turrballer" fra Clas Ohlson for 2 dager siden og allerede idag er luftfuktigheten under 70%... :yesnod:

Fortsetter det slik, så er jeg meget fornøyd med "Turrballene" fra Clas.

 

Jeg kjøpte også tørrballer på Clas Ohlson, men disse ble helt harde, skal de være sånn eller er det noe feil  ? Det har heller ikke kommet noe vann ned i beholderen under ,etter 3 uker. Det var en del fuktighet på vinduene i dag da jeg var nede.Er det noen som har samme erfaring ?

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte også tørrballer på Clas Ohlson, men disse ble helt harde, skal de være sånn eller er det noe feil  ? Det har heller ikke kommet noe vann ned i beholderen under ,etter 3 uker.

De blir harde når de trekker fuktighet. Etterhvert vil "overskuddet" av fuktighet i kalsiumkloridet dryppe ned i beholderen under.

 

Jeg kjøpte forresten en sekk med kalsiumklorid på felleskjøpet i høst. Kr 65 for hele sekken. Klippet opp noen damestrømper og laget egne tørrballer. Disse fungerer like godt som de ferdigkjøpte dyre sakene. Har ikke målt fuktigheten i kabinlufta, men dersom en skal tro det som er skrevet tidligere her, så må det vel kanskje noe varme til for å komme ned i tilfredsstillende luftfuktighet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei,

jeg har også slitt med fuktighet om vinteren, men har hatt nytte av åpne lufteluker mens båten har ligget på land. I år skal den ligge i boblehavn og da har jeg tenkt å sette inn en liten ovn. Men det er begrensning på 100 w per båt i havna. Noen som vet om en brukbar ovn med så liten effekt?

 

Hilsen Svein Olav

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

jeg har vifteovn ombord, og den bruker over 200w på det lavest effekt.

 

Investerte i en slags kupevarmer fra maritim, men den skuffet og jeg vil bare advare mot den, etter 3-4 uker nå streiker viftelagrene. Tør derfor ikke ta sjansen på å bruke den.

 

Jeg har tatt frem min gamle fra elkjøp jeg kjøpte i fjor for 200,-kr, under en tripart av hva den fra maritim kostet. Har en slik hjemme som er enda eldre og den fungerer kjempefint. Den er også i metallkasse slik at hvis det skjer noe smelter ikke dritten.

 

speedfit004.jpg

Den hvite er fra elkjøp, virker bra men bruker mye strøm.

Link to post
Share on other sites

etter 3-4 uker nå streiker viftelagrene.

Få ny fra Maritim. Dette er reklamasjon.

Min har stått på nå kontinuerlig i 5 vintre uten problemer.

Kjører den i øko med trinn 3 på vifta.

 

Nå i høst virka lagrene i vifta litt tørre og støre til å begynne med.

Men de tok seg inn igjen etter litt kjøring med full varme på.

Få se om jeg kanskje skrur ut, og skifter selve vifta i år. Foreløpig ser det greit ut.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg lar båten ligge klar til bruk hele året , med ferskvann i tank og rør, (unntatt nå om dagene). Derfor må jeg ha varme ombord. Ulempen er at det går mye strøm, og det blir isete på dekk og tak. Det blir ikke noe kondens hos meg med varmluftsvifte, derfor har ikke luftavfukter vært aktuelt, nå har ikke jeg store kabinen, og det er klart det hjelper bra om det ikke er små-lekkasjer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik vifteovn som du har fra maritim - og har fått den anbefalt av flere kjente. Den er ganske dyr og bør holde flere sesonger. De billige viftene på pc'ene står og går 24/7 i mange år, så denne bør også holde. Har planer om å overvåke temperaturen/RH om bord i løpet av vinteren. Har båten på vannet, med kanskje for mye lufting? Ventil i forpigg, ventil i salong, ventiler fra motorrom, ventil i luken og gløtt i takluke på dass. Kanskje jeg burde lukket denne takluken for å ikke ha for mye utskifting av luft???

Link to post
Share on other sites

Dette fenomenet luftfuktighet, varmevifte, fuktslukere osv er noe helt for seg selv. Enig med flere her som skriver om dette som er motstridende, nemlig lufting eller god ventilasjon. Tror en bare her må stoppe opp og tenke seg litt om.

 

Det er en vesensforskjell mellom gjennomtrekk som flere bruker, og lufteventiler. Det å plassere flere fuktslukere og samtidig ha gjennomtrekk i båten blir jo bare for at fuktslukerne skal få noe å gjøre, og kan ikke se at det har noen hensikt i det hele tatt.

 

Tar du da målinger av realtiv fuktighet, så vil du oppleve det samme som fuktslukerne opplever, nemlig høy fuktighet.

 

Min erfaring er å ha en liten vifteovn eller oljeovn på gjennom vinteren. Sørg for at alle luker og dører er stengt. Utetemperatur i dag var 6 gr, og i min båt var det ca. 11 gr og en rel. fuktighet på 45 % i hovedkabinen hvor varmeovnen på 500 w hadde stått på ett døgn etter opptak, og 78 % i forkabinen hvor det ikke var varme. Døren til forkabinen åpnet jeg halvveis, og på 4 timer i dag hadde luftfuktigheten der gått ned fra 78 til ca 65 %.

 

Hvorfor slippe inn uteluft med svært høy fuktighet? Hva godt kan det gjøre?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker lufttørker fra Clas Ohlson til ca 1.300,- pluss litt varme .

duracraft.jpg

 

Må tømme tanken på lufttørkeren minst en gang pr. uke (nok en forklaring for å ta seg en tur i båten).

Men den kan kobles til utløp.

 

Har senket den relative fuktigheten og slipper frosten.

 

 

Hilsen

Lykkeliten III

http://www.baatene.com/

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Den bruker ca 200W. Men jeg har planer om å sette inn en "timer" på den, slik at jeg kan ta den av om natten.

Den vil ikke ha noe særlig effekt under 5 grader, så da er det like godt å slå den av.

Har funnet en timer hos biltema til 49,-.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 slike ovner som nevnt ovenfor fra Maritim. Den ene er kjøpt for 4år siden og romler litt ved enkelte omdreininger. Tar nok snart kvelden tror jeg. Den andre var ny ifjor. Begge ovnene blir benyttet hele vinteren igjennom ( står på kontinuerlig ), fra medio okt til medio mars. En i forkabin og en i akterkabin. Begge på laveste effekt og med gløtt på døra opp til kabinen oppe. ( Scand Atlantic ). Tar kun ut sengetøy på høsten ellers ligger madrasser etc. alltid ombord. Aldri hatt problem med kondens. Har god lufting under pressening.

 

Mvh. glek

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 slike ovner som nevnt ovenfor fra Maritim. Den ene er kjøpt for 4år siden og romler litt ved enkelte omdreininger. Tar nok snart kvelden tror jeg. Den andre var ny ifjor. Begge ovnene blir benyttet hele vinteren igjennom ( står på kontinuerlig ), fra medio okt til medio mars. En i forkabin og en i akterkabin. Begge på laveste effekt og med gløtt på døra opp til kabinen oppe. ( Scand Atlantic ). Tar kun ut sengetøy på høsten ellers ligger madrasser etc. alltid ombord. Aldri hatt problem med kondens. Har god lufting under pressening.

 

Mvh. glek

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 slike ovner som nevnt ovenfor fra Maritim. Den ene er kjøpt for 4år siden og romler litt ved enkelte omdreininger. Tar nok snart kvelden tror jeg. Den andre var ny ifjor. Begge ovnene blir benyttet hele vinteren igjennom ( står på kontinuerlig ), fra medio okt til medio mars. En i forkabin og en i akterkabin. Begge på laveste effekt og med gløtt på døra opp til kabinen oppe. ( Scand Atlantic ). Tar kun ut sengetøy på høsten ellers ligger madrasser etc. alltid ombord. Aldri hatt problem med kondens. Har god lufting under pressening.

 

Mvh. glek

Link to post
Share on other sites

Har brukt Hylite varmerør med godt resultat i flere år,de kan fåes i mange forskjellige wattstyrker og har ingen bevegelige deler,de er CE godkjent og IP 44 kompatible. Skjønner ikke at mange fremdeles bruker farlige vifteovner og lyspærer som har høy overflatetemp.

Alle vifteovner "tar kvelden" før eller senere. Har lagt varmerør direkte under motorblokk,og et i forpiggen. De sørger for fin luftsirkulasjon i båten ,dessuten er de billige.

Hvis brann i båten blir det garantert avkortning i forsikringen med ikke godkjent varme.

Mange vinterhavner har kanskje bare tilgang på 200-300 watt pr plass,varmerørene fås helt ned til 45 watt.Koster ca kr.300

Link to post
Share on other sites

Heisan.

 

Det er ikke NaCl ( natriumklorid / Bordsalt / havsalt ) som er i Fuktballen, Kjøpte 4 av dise for noen år siden og leste på inholdsfortegnelsen at det er KCL salt som er inni. KCl er kalsiumklorid salt. Dette kan også kjøpes hos felleskjøpet men koster litt mere.

Fordelen er at du kan også bruke det til is fjerning på betong uten at det tærer opp betongen ( Det gjør nemlig natriumklorid salt)

 

God vinter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...