Jump to content

Varme og fuktfjerning i båten om vinteren


Jonny

Recommended Posts

Jeg hadde 10 grader ombord ved 17-tiden i kveld. Båten er ellers helt lukket og det tilsier at lite fuktighet kommer inn i midtkabinen hvor avfukteren står.

Jeg følger med den fremover. Neste gang jeg skal ut setter jeg den på 40% og da vil den trolig bli aktivitert.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg er usikker på hvor nøyaktig målestasjonen til kuling.com er - men vil tro at den er rimelig god. Her er en utskrift fra forholdene idag. Det var en ganske betydelig temperaturøking i Drøbakk mot 2-tiden, med en tilsvarende reduksjon av RH. Jeg vil tro at luften inne i en lukket båt endrer kvaliteter noe senere enn vist i diagrammene. Lurer på om jeg skal montere en slik overvåker inne i båten, koblet til en utrangert laptop?

 

kuling12nov2007clipboard02.jpg

Link to post
Share on other sites

Den baserer seg ikke på kompressorteknologi. Her er en skisse av avfuktingsprinsippet - uten at jeg skjønner noe som helt av det. Kanskje noen kan forklare hva som skjer?

Jeg antar at prinsippet er så enkelt som at fuktig luft kondenserer på ei kjøleribbe i avfukteren. Med jevne mellomrom kobles et varmeelement inn slik at vannet slipper fra kjøleribba. Luft som har passert kjøleribbene er dermed avfuktet.

Advarsel: Hvis det blir minusgrader i båten vil fukt avlegge seg som is på kjøleribbene. Dette gjør at intervallet som varmeelementet er koblet inn kanskje blir for kortvarig. Hvis dette skjer vil kjøleribbene i avfukteren kunne bli issprengt :headbang:

Link to post
Share on other sites

Advarsel: Hvis det blir minusgrader i båten vil fukt avlegge seg som is på kjøleribbene. Dette gjør at intervallet som varmeelementet er koblet inn kanskje blir for kortvarig. Hvis dette skjer vil kjøleribbene i avfukteren kunne bli issprengt :headbang:

Det er grunnen til at jeg har både luftavfukter og litt varme.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ligget på land i 4 uker snart, og det 2 meter fra vannet. Har båten i stort telt ( 12 x 4 meter - 4 meter høyt ) med heldekkende presenninger over, men med åpninger oppe på den ene langsiden og med en liten åpning i motsatt kant. Her i Skien har det vært alle mulige værtyper i disse ukene, men jeg har en pute som skal skiftes ut før neste sesong liggende, og den har vært like tørr hele tiden.

Båten har lukene, skylight og døren helt åpen og ingen varme eller avfuktere ombord.

 

Selv om rimet ligger på presenninger og bakken utenfor, så er det ikke rim på båten, hverken ute eller inne.

"Må" man egentlig ha fukter, eller varme for å slippe så høy fuktighet at ting ødelegges, eller er stort telt bedre enn "strammere" presenning med mindre luft rundt båten?

 

Vurderer å ha en liten oljeovn (250 watt) i motorrommet - det er lukket, slik at jeg vil få litt varme der, men vil jeg skape kondens på skrogveggene i det området da?

Har jo vinterkonservert motor, men tenkte at det sikkert er positivt å holde motor over null gjennom vinteren....

 

Red. for leifer..

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hygrometeret viste 87% luftfuktighet i vår seilbåt for 14 dager siden. Fyrte igang refleks oljeovnen, som siden har stått og varmet på laveste nivå døgnet rundt.

Var i båten nå i dag, hygrometeret viste nå 47%. Har åpnet luker slik at varmen kommer inn i motorrom og cockpit stuerom ifra cabinen.

 

Båten ligger på sjøen og blir brukt hele året. Det har vært ekstremt fuktig vær her siste måned. Har inntrykk av at mange båteiere ikke er klar over hvor fuktig det virkelig er ombord, så kjøp et Hygrometer!

 

Enklere kan det ikke bli! Dieselforbruk? ikke så mye....

Redigert av Roy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Lav fuktighet er selvsagt viktig for å unngå sopp og råte. Men, det er like viktig å sørge for å ha det lyst ombord, da soppen trives klart best i mørket. Derfor er det klokt å henge et 100 W lyspære eller varmepærei ruff og motorrom, spesielt i trebåt.

 

Vennlig hilsen

Kjetil Dahl

Link to post
Share on other sites

Har vært plaget en del med fuktig kjeller. Det har "luktet kjeller" en del tid og etterhvert begynte gjenstander vi oppbevarte der å kjennes fuktig.

Har i lenger tid prøvet med posene til Biltema, og disse tok jo ut noe vann men ikke særlig mye. Posene ble fort harde, så etterhvert samlet det seg litt vann i beholderne men ut fra kjellerlukten og fukten i rommet burde det gå mye raskere.

2 beholdere samlet kanskje totalt 1 liter på 2-3 uker. Lukt og fukt ble ikke borte.

 

Kjøpte så i sommer en elektrisk avfukter med det resultat at dennes beholder måtte tømmes etter 1 døgn, ca 1,5 liter vann. Slik gikk det lenge, måtte tømmes med 1-2 dagers mellomrom. Satte den på 40 %, tenkte at på denne måten gjorde jeg det tørrere enn nødvendig men regnet med at jeg dermed fikk trukket fuktigheten skikkelig ut også fra vegger og tak. Nå sent i høst er lukten for første gang borte og siste måneden har jeg knapt tømt beholderen men det tok sin tid.

 

Noe av dette har muligens med temperatur å gjøre men effekten av den elektriske var formidabel fra dag 1. Hvorvidt dette har relevans i båt vet jeg ingenting om.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Shore: Hvilket merke var det du kjøpte?

Honeywell, AQUA duct. En ganske stor, tung sak, ca 35x35 cm og 60 cm høy til ca 2900,- på Clas O. Kjøpte denne for den hadde lang garanti og stor vannoppsamler (kan også putte egen slange i avløp) Har også egen turbo innstilling for ekstra effekt. Kan stilles inn på 40, 60og 80 % samt kontinuerlig + timer.

 

Merk at det antagelig er 2 forskjellige virkemåter på disse avfukterne og at denne som er med en form for kompressor kanskje egner seg best i områder med noen varmegrader.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kikket på denne fra Honeywell også på grunn av kompressordriften og Honeywell sitt "renome", og vurderer å kjøpe den til våren da båten skal i mye bruk igjen... etter 3 ukers ferie med 5 personer og mere eller mindre kontinuerlig regn så kunne jeg tenkt meg en avfukter slik at det våte tøyet tørker raskere.. Med den lave temperturen en har på vinteren så er det forholdsvis lite vann i luften og behovet for avfukter er mindre etter mitt syn..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vurderer å ha en liten oljeovn (250 watt) i motorrommet - det er lukket, slik at jeg vil få litt varme der, men vil jeg skape kondens på skrogveggene i det området da?

Har jo vinterkonservert motor, men tenkte at det sikkert er positivt å holde motor over null gjennom vinteren....

 

Red. for leifer..

 

Om motoren er konservert, batteriet fulladet, la det fryse ned. Diff.temperatur vil lett lage kondens, men det spiller vel heller ingen stor rolle- litt avhengig av hvor det kondenserer. Båter har frosset ned til alle tider uten at det har blitt noen skader av det.

 

Untaket er klissvåt mahogny, teak og andre eksotiske tresorter.

Link to post
Share on other sites

Er enig med Hulda her.

 

Bruker avfukter fra Biltema (4 stk) og holder fuktigheten nede på mellom 60-70 %. Kanskje dette høres mye ut, men slik har jeg prkatisert dette i år etter år. Har aldri hatt fuktproblemer i båten. At det skal være nødvendig å holde fuktigheten nede på 40%, stiller jeg med undrende til. Hvorfor?

 

Tror kanskje det går litt inflasjon i bekymringene rundt båtholdet noen ganger :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei Mathilde. Hvis det var mitt svar og 40 % du siktet til så var den lave luftfuktigheten kun ment fordi jeg håpet at eventuell fuktighet dypere inne i kjellerkonstruksjonen ville vandre fortere ut jo tørrere det ble i rommet.

40 % er jo ellers unødig og antagelig ubehagelig tørt.

Har ingen annen erfaring med avfukting men må si jeg fikk sansen for å prøve å balansere fuktigheten med et par bunker med aviser som nevnt tidligere i tråden.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hei, skal snart sette min nor-dan puma 14-fot i opplag, jeg tenkte og legge på havnekalesjen, og deretter legge over den formsydde lagringspresenningen som fulgte med båten (går rundt fenderlista hele veien) Har også kjøpt en fuktsluker fra biltema som jeg tenkte og sette oppi, regner med at dette holder greit?

Link to post
Share on other sites

Jeg har altid hatt båt med kalesjeløsning. Den står på land på østlandet om vinteren. Jeg har altid gjort følgende og aldri hatt problemer med fuktskader.

God lufting med åpning forran og bak på pressenningen(den skal jo bare holder regn og snø unna) - åpnet alle skap og luker - tømt kjølsvinet for eventuelt vann - fjernet puter og redningsvester - ingen varmekilde.

Dette har fungert perfekt her på østlandet hvor tross alt vinteren er den perioden på året med tørrest luft.

For de av dere som ikke har tett båt og fukt-slukere, dere tømmer luften rundt dere for fuktighet.....husk å tømme den hyppig.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er vel særlig nå om dagene hvor det i store deler av Norge er hyppige skiftninger mellom noen plussgrader og minusgrader at det skapes høy luftfuktighet i båten. Når utetemperaturen ute er godt under null deler jeg oppfatningen om alt av varme ombord kan avstenges permanent. Men jeg ser disse dagene med pluss/minus temperatur at det dannes mye kondens i noen av båtene i havna.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om man kan bruke "Hey`di Smelt" til å trekke ut fuktighet av kabinen med.

Det står ikke noen inneholdsfortegnelse på forpakningen.

Eventuellt andre i Osloområdet som selger kaliumklorid.

 

 

Noen som vet?

Nærmeste FK Felleskjøpet er vel Drammen og på Kløfta. Priser???

Andre i Oslo som selger kaliumklorid rimelig?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Fuktsluker

Fjerner effektivt dårlig lukt og overskuddsfukt i alle fuktige rom. Også egnet for bruk der det er fare for muggangrep, f.eks. ved vinteroppbevaring. 1 refill-pose varer i 1–3 måneder, avhengig av temperatur og relativ luftfuktighet.

 

 

Art nr Pris Antall

Med 1 refill-pose 36-373 49,90 kr

Med 2 refill-poser 36-374 79,90 kr

 

 

Har brukt BILTEMA sin de siste årene.

Har båten på vannet hele året.

 

Har 2 " BØTTER " i drift dele året

Forbruk 8 - 10 refiler.

 

klær og sengetøy er ombord

Forskjelden før og nå er sprøtt knekkebrø hele året.

 

Skal sjekke med Felleskjøpet om det blir billigere.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...